1Εισαγωγή

Πριν ξεκινήσεις να απολαμβάνεις το υπέροχο κείμενο που σου ετοίμασα (πάνω απ’ όλα καλό παιδί και μετριόφρων) scrollαρε μέχρι κάτω για μια σύντομη οφθαλμοθεραπεία και συνεχίζουμε.

Δεν αισθάνεσαι καλύτερα; Σαν να έκανες ένα νοερό ταξίδι σε μέρη ονειρεμένα, υπό τη συνοδεία «road trip rock» μουσικής και ενός αισθαντικού «γουργουρητού» από μια διάταξη V που είναι σε ελεύθερη σχέση με το δεξί σου πόδι;

Αυτός ακριβώς ήταν ο σκοπός του Pininfarina όταν παρουσίαζε την κουπέ εκδοχή του 406, για λογαριασμό της Peugeot, το 1996. Κατάφερε κάτι παραπάνω: να χαρίσει στο κοινό το ομορφότερο αυτοκίνητο της δεκαετίας και ένα από τα σαγηνευτικότερα σχήματα όλων των εποχών. Αυτή είναι η πανέμορφη ιστορία του.

2Η «χρυσή εποχή» των κουπέ

Τα δίθυρα σπορ μοντέλα έζησαν τα φοιτητικά τους χρόνια στα 90’s. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές είχαν τουλάχιστον από ένα στη γκάμα τους, απευθυνόμενοι σε όσο το δυνατόν περισσότερα βαλάντια. Τί να πρωτοθυμηθείς και να μην βουρκώσεις από νοσταλγία; Alfa Romeo GTV, Opel Tigra και Calibra, Ford Puma και Probe, Mazda RX7, MX3 και ΜΧ6, Mitsubishi Eclipse, FTO και 3000GT, Honda Prelude και Integra, Fiat Coupe, Nissan 100ΝΧ, 180SX και 300ΖΧ, Toyota MR2 και Supra, VW Corrado. Οργασμός επί οργασμού στην κουπέ κοινότητα.

Οι Γάλλοι, αντίθετα, δεν υπήρξαν ποτέ ιδιαίτεροι κοινωνοί της συγκεκριμένης προσέγγισης. Φυσικά τα Alpine ήταν ανέκαθεν δυναμικά (και δηλώνουμε ευτυχείς που επανέρχονται) και ξεχωριστά, αλλά πέραν αυτών η εκπροσώπηση περιοριζόταν στα τυπικά. Ένα Renault Fuego εδώ, ένα Megane Coupe εκεί, Citroen και Peugeot πρακτικά απούσες.

Βέβαια ο «Λέοντας» είχε τον τρόπο να αφήνει το σημάδι του. Μπορεί να μην παρουσίαζε κουπέ συχνά, αλλά όταν το έκανε εντυπώνονταν στη μνήμη. Το 404 θεωρείται κλασικό κομμάτι των 60’s, ενώ το 504 ύψωσε το λάβαρο της Peugeot κατά τη διάρκεια όλης της δεκαετίας του 70 και των αρχών του 80. Τη σκυτάλη θα μπορούσε να έχει πάρει το 405 Coupe που παρουσίασε ο Γάλλος καροσερίστας Heuliez το 1988, αλλά τα κεντρικά στο Παρίσι απέρριψαν την ιδέα.

H γαλλική εταιρία είχε μείνει χωρίς εκπρόσωπο για πάνω από μια δεκαετία, όταν και σταμάτησε η παραγωγή του 504 το 1983 (Το δίθυρο 309 προφανώς και δεν μετράει). Κάτι που αποφάσισε να αλλάξει εντός έδρας το 1996. Και το κατάφερε με φαντασμαγορικό τρόπο.

3Η Ferrari των φτωχών. Κυριολεκτικά

Το Σαλόνι του Παρισιού εκείνης της χρονιάς έμεινε στην ιστορία ως κολάζ από καρέ εξαρθρωμένων σιαγόνων. Η αποδοχή της οποίας έτυχε η δημιουργία του Pininfarina ήταν ό,τι πλησιέστερο σε «καθολική», ο Ειδικός Τύπος μέτραγε τις μέρες και τις ώρες για να το οδηγήσει περισσότερο κι από τους προς απόλυση «παλαίουρες», ο ανταγωνισμός είχε μείνει αποχαυνωμένος να «καρφώνει» την καλλίπυγη ύπαρξη. Η σχεδίασή του αποτυπωνόταν πιστά στο εδραιωμένο κλισέ «από μεγαλύτερη κατηγορία». Μια στερεότυπη φράση που ακόμα δεν γνωρίζουμε αν είχε συμπυκνωμένες δόσεις αλήθειας πίσω από τις λέξεις.

Η γραμμή, οι καμπύλες, το σχήμα της ουράς, όλα θύμιζαν τις παρουσίες από μια άλλη εταιρία για την οποία φιλοτεχνούσε αριστουργήματα ο Ιταλός καλλιτέχνης. Αρκετά πιο νότια των Παρισίων και με έμβλημα ένα άλλο υπερήφανο μέλος του ζωικού βασιλείου. Οι φήμες άρχισαν να φουντώνουν και η μη διάψευση θεμελίωνε την απόδειξη του θεωρήματος: το 406 Coupe ήταν ένα σχέδιο που απορρίφθηκε από τη Ferrari.

Σύμφωνα με τον μύθο , ο Pininfarina κατέθεσε την ιδέα του για μια entry-level πρέσβειρα του «Cavallino Rampante», η οποία θα τοποθετούνταν κάτω από την 355. Η διάταξη θα έφερε τον κινητήρα μπροστά και την κίνηση πίσω, με τον χαρακτήρα να προσανατολίζεται περισσότερο στον all around χαρακτήρα παρά στην αιχμηρή προσωπικότητα. Μια μικρογραφία της 456GT, από την οποία θα ερχόταν και ο κινητήρας. Τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος του, καθώς η πρόταση αφορούσε V6 και V8 σύνολα βασισμένα στον 5,5 V12 του ιταλικού grand tourer.

To Μαρανέλο δεν ήταν «ζεστό» με την υλοποίηση του project «baby Ferrari» και ο Pininfarina πήγε τα προσχέδια στην Peugeot, προκειμένου να αποδείξει στους Ιταλούς το πόσο επιτυχημένη θα μπορούσε να είναι μια «340 Μodena». Ο ίδιος, ερωτηθείς πολλές φορές για το αληθές της ιστορίας, έχει απαντήσει διπλωματικά:

Συνεργάζομαι με την Peugeot περισσότερα χρόνια από όσα με τη Ferrari. Μπορεί να μην είναι μεγάλος ο αριθμός των αυτοκινήτων, όμως κάθε Peugeot που έχει σχεδιάσει το χέρι και οι συνεργάτες μου ήταν αποκλειστικά για την Γαλλία. Το ίδιο και αυτά που έχουν ταξιδέψει για το Μαρανέλο. Η γραμμή του προφίλ, το ρύγχος, τα πίσω φτερά και η ουρά μπορεί να πει κανείς ότι έχουν DNA Ferrari. Όπως έχουν και DNA Peugeot. Πολύ απλά γιατί και τα δύο έχουν DNA Pininfarina.

Η αλήθεια είναι πως αν φανταστείς το Coupe με τα αναδιπλούμενα φώτα και τη γρίλια της Ferrari εμπρός και τα χαρακτηριστικά διπλά φανάρια πίσω, δεν χρειάζεσαι ιδιαίτερες μετατροπές στο σχήμα για να το ντύσεις στο «Rosso Corsa» και να το διαθέσεις με τα σήματα της Ferrari. Αν ισχύουν οι φήμες, πάντως, εκείνοι έχασαν. Προς όφελος των Γαλατών.

4Τα έκανε (σχεδόν) όλα και συνέφερε

Η σαγήνη του ντιζάιν δεν έμενε ασυνόδευτη όταν έπρεπε να συναντηθεί με την petrolhead οδό. Το ικανότατο σασί του 406 δεν είχε κανένα πρόβλημα να συντονιστεί με τα αυξημένα μετατρόχια και η ανάρτηση προσέδιδε ένα αρχοντικό πάτημα στο πανέμορφο σύνολο. Η εικόνα της Brigitte Bardot να χορεύει βαλς είναι μια αρκούντως ταιριαστή παραβολή. Η δυσκολία για το τέκνο του Pininfarina ήταν ότι είχε να συναγωνιστεί την «αφρόκρεμα» του star system, πολλές φορές στο ίδιο τους το γήπεδο.

Ιδανική επιλογή ήταν ο 3,0-λιτρος V6 των 200 ίππων, που «πάντρευε» επιδόσεις και ήχο. 0-100 χλμ/ώρα σε 7,8” και τελική 230 χλμ/ώρα δεν ήταν καθόλου άσχημα νούμερα. Μόνο που υπήρχαν μοντέλα αρκετά ικανότερα, όχι ακριβότερα και στις περισσότερες των περιπτώσεων γρηγορότερα.

Η Brigitte είχε να κοντράρει στην πασαρέλα την Monica Bellucci (Alfa GTV) και στα courts των «βουνών» την Steffi Graf (BMW 325). Φυσικά ουδέποτε υποκρίθηκε τον b-road killer, όμως ο ανταγωνισμός ήταν πολυπληθής, είχε συνήθως καλύτερες επιδόσεις (τα υπόλοιπα μοτέρ των 2,2 και 2 λίτρων υπήρχαν απλά για να συμπληρώνεται η γκάμα) αφήνοντας την σχεδίαση να λειτουργεί ως Σειρήνα του Οδυσσέα στα αυτιά του αγοραστικού κοινού.

Γεγονός είναι πως αρκετοί – με τα δεδομένα της κατηγορίας – υπέκυψαν στο αποπλανητικό τραγούδι, κυρίως του V6. Μεταξύ 1997 και 2004 που έπαιρνε «french breakfast» με την αγορά, πουλήθηκαν κοντά στις 108.000 μονάδες. Η Peugeot προσπάθησε να αμαυρώσει την μνήμη του με το facelift του 2003, όταν τοποθέτησε τον προφυλακτήρα – «χασμουρητό» που φόραγαν όλα τα μοντέλα της. Το αρχικό σχέδιο, ωστόσο, ήταν χαρακτηριστικό δείγμα πηγαίας ομορφιάς για να καταστραφεί από μια αποτυχημένη εγχείρηση.

Σήμερα μπορεί να βρει κανείς ένα καλοδιατηρημένο 3λιτρο γύρω στις 7.000 ευρώ. Αν η ευτυχία του να αντικρύζεις αυτή τη σιλουέτα κάθε πρωί αρκεί, υπάρχουν αρκετά 2λιτρα κάτω από τις 4.000, ακόμα και τις 3.000 ευρώ. Με έναν προϋπολογισμό της τάξης των 5 χιλιάδων, μπορείς να αγοράσεις κάποιο από αυτά και να προβείς σε μεταμόσχευση καρδιάς από 306 GTi ή Xsara VTS. Οξύμωρο; Σπίλωση; Καθόλου. Τα γυμναστήρια για αυτό υπάρχουν. Για να τα επισκέπτονται (και οι) καλλονές που θέλουν να τονώσουν τον δυναμισμό τους. Εξάλλου, κανείς δεν είναι τέλειος. Ούτε καν η Brigitte.

  • Hexagon

    πραγματικά ΠΡΟΣΚΥΝΩ! Κατ’ εμέ ένα από τα ομορφότερα coupe! Το έχει γείτονας φίλου παροπλισμένο σε μια πυλωτή και κάθε φορά που το βλέπω τρελαίνομαι… Οι γραμμές του, ειδικά το πίσω μέρος, ήταν, είναι και θα είναι διαχρονικά όμορφες. Το σαλόνι δε, για την εποχή εκείνη, φοβερό!. Το μόνο μοτέρ που άξιζε ήταν το 3λιτρο που με λίγα περιφερειακά μπορούσε να ζωντανέψει λίγο περισσότερο.

    έτυχε να έχω στην κατοχή μου ένα μικρότερο αδερφάκι του, το 306 cabriolet, πάλι του pininfarina, designed & made by. Μέσα στον πρώτο μήνα κατοχής μου έκανα και την απαραίτητη μεταμόσχευση καρδιάς με ένα 16αρι μονόφυσσο από saxo VTS και λίγα περιφερειακά που το έφταναν στα 140 άλογα… δεν το πούλησα ποτέ, πρώτο αμάξι, πρώτος έρωτας, σωστά σκεπασμένο και συντηρημένο πλέον στην ίδια πιλοτή του φίλου. Κοντά στο μεγάλο αδερφο του..

    • a_f_a

      τα είπες όλα. οντως και το 306 πολύ καλό.
      αυτό και το παλιό το 504 ειναι τα αγαπημένα μου γαλλικά αμάξια.
      οταν το αυτοκίνητο δε χρειαζόταν τις υπερβολές των νεο-γαλλων, ιταλών, γιαπωνέζων… λιγες αλλά αρμονικές γραμμές για να κάνουν το 406κ και 504 αυτοκίνητάρες.

    • Renesis1

      Όντως πανέμορφο και διαχρονικό, ένα πολύ πετυχημένο μοντέλο! Στους κινητήρες τα χάλαγε λίγο, αλλά για κάποιον που εκτιμά το συγκεκριμένο, ξέρει τα + και – του και μπορεί να ζήσει με αυτά, είναι τέλεια επιλογή..

    • Hexagon

      ή απλά να το τουρμπίσει και με ένα 0.4-0.5 να έχει ένα ωραίο 18άρι μοτέρ με 200 αλογάκια χωρίς προβλήματα…

  • xtra

    Ειναι ενα ομορφο αυτοκινητο με την κλασσικη εννοια , με αρμονικες γραμμες και διακριτικη φινετσα.
    Περαν αυτων ομως , δεν καταλαβα ποτε γιατι τοσος ενθουσιασμος.. προσωπικα το ψιλοβαριεμαι και μαλλον δεν θα το αγοραζα ποτε.
    Ειναι λιγο παπουδιστικο !
    Θεωρω επισης , λαθος επιλογη η κινηση να ειναι μπροστα και οοοοολο το πισω μερος του αυτοκινητου να ειναι κουφιοι χωροι με δυο παθητικους τροχους.

    Γενικα παντως , τα μεγαλα διπορτα κουπε ειναι ο,τι πιο ευκολο σαν σχημα , αν θες να κανεις αρμονικες σχεδιαστικες γραμμες και “περασιες” . Με 5+ μετρα μηκος , εχεις ολη την ευχερια να τραβηξεις γλυκες καμπυλες

  • Jo

    Οι Γαλλοι εχουν βγαλει φανταστικα coupe οπως το 404, 504, 406, 407, αλλα και η Renault το Laguna αλλα δυστυχως δεν πουλησαν τοσο. Πολυ ωραιο το αρθρο οπως ολα αυτης της σειρας, και περιμενουμε την επομενη δημιουργια των Γαλλων.

  • crazyfrog

    και μετα ανοιξε το τεραστιο ”στομα” των πεζο και αρχισαν να μη βλεπονται.ευτυχως το εχουν αλλαξει.βεβαια τη ”δοξα-λοξα” του τεραστιου στοματος ακολουθει τωρα η τογιοτα δειχνοντας εστω και καθυστερημενα οτι δεν υπαρχει κακογουστια που να μπορει να της διαφυγει.

  • SAMURAI-66
    • manowar

      Χαχαχαχαχαχαχα 😁 μονο με μια φαρα εχεις συμπλεγματα κατωτεροτητας εσυ …οχι τιποτε αλλο εχεις περασει την εφηβικη ηλικια και επρεπε να εχεις αποδώσει ευθυνες στους πραγματικους προδοτες..τα δυνατοτερα καστρα παντα απο μεσα επεφταν…(βυζαντιο empire)

  • Anestis Genk

    Είναι κομψό και ευπαρουσιάστο αλλά δεν το λέω ερωτεύσιμο. Εγώ πάντα αναρρωτιόμουν γιατί δεν δεν βγάζαν έτσι και το sedan, αφού σαν facelift του sedan είναι.

  • Giannisk

    Είναι ένα απέρριτα όμορφο αυτοκίνητο. Αρμονικότατες γραμμές, αξιόλογο πάτωμα αλλά κινητηρες μετριότατοι και τιμές για λίγους. Πάντως καθε φορά που λέω κουπέ στο μυαλό μου έρχεται αυτό και το αντίστοιχο της fiat.

  • Mika

    Απο τα πιο ομορφα γαλλικα αυτοκινητα ever!

  • ak156

    Αν και αλφιστας η alfa romeo 916 gtv δεν επιανε μια μπροστα σαυτο το αμαξι. Προχτες περασε απο μπροστα μ και το συζητουσα μιση ωρα με φιλους ποσο ομορφο δειχνει ακομα.
    Σορρυ gtv, αλλα αγαπαω αλλη. 406<3

  • Maik

    Εβλεπα ενα ασημι στην Πατρα καθε μερα κ μου φτιαχνε το κεφι! Πανεμορφο αυτοκινητο με τελειες αναλογιες! Το 407 Coupe ομως ηταν ψιλοχαλια…

  • manowar

    Απο τα ομορφοτερα παλια (απλα) κουπε αυτοκινητα αλλα μαρεσε να το βλεπω το γουσταρα οπτικα πιστευω δικο μου δεν θα το ηθελα τοτε ειχα το ιμπρεζα το wrx και αυτα τα συμβατικα ομορφα κουπε μου φαινοντουσαν (φλωριες)

  • δεν μπορω να το πω οτι καιει καριδες…..αλλα ειναι τοσο αρμονικο που το λατρευεις !!!!!
    παντως εμενα μαρεσει η επομενη γενεια ..το 407 οπως και το αλλο γαλικο coupe to LAGUNA !!!!

    υ.γ 406 ειναι η απολυτη βαση για ferrari replica μαζι με το mr2 Mk1 !!!! :-D

  • hellboy

    οταν το πρωτο ειχα δει οτι ερωτευτικα…
    οταν ειδα το κοστος αγορας.. απογοητευτικα..και θα βολευωμουν και με ενα απλο κατρ ο σιζ εκπληκτικη γενια…. για τα σενταν κ κουπε της πεζο.

  • Mrdesperado32

    το 2002 παραλιγο να ανταλλαξω το καλιμπρα με ενα 3λιτρο μπορντο.πανεμορφο αμαξι μεσα εξω.δυστυχως δεν το οδηγησα ποτε γτ χαλασε η δουλεια και μου μεινε μεγαλο αχτι για καποια χρονια.

  • MitsosDaBest

    Για μένα είναι το ομορφότερο αυτοκίνητο που έβγαλε η Peugeot. Θα ήθελα ένα, αλλά το 3λιτρο μοτέρ το καθιστά απαγορευτικό…

    Υ.Γ, Τραγικό το facelift με το “χασμουρητό”. Σαν αποτυχημένη “πλαστική”..

  • Alex

    Gamato arthro! bravo!

  • Μάνος Μαμαλάκης

    ΤΕΛΕΙΟ άρθρο ΤΕΛΕΙΟ και ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ το 406 Coupe, για μένα το πιο όμορφο μοντέλο της Peugeot! Ο Pininfarina το είχε κάνει θαύμα. Χαμένο διαμάντι είναι, γιατί ποτέ δεν πήγε καλά στη χώρα μας. Αλλά άξιζε πραγματικά και μου άρεσε ανέκαθεν πάρα πολύ. Όντως μοιάζει με Ferrari και μπραβο που το έβγαλαν.

  • cfu

    πανεμορφο και καρα μελλοντικο κλασσικο
    το βλεπω σχεδον καθε μερα σε ασημι

  • ThePetrolhead

    Εγώ θα το παρομοἰαζα με την Isabelle Adjani, κουκλάρα χωρίς να κάνει (τόσο) μπαμ όπως κάνει μια ξιπασμένη barbie τύπου Bardot, και με ουσία μάλιστα. Και οι ομοιότητες δεν σταματούν εδώ αφού η Adjani μπορεί να έχει καταχωρηθεί σαν Γαλλίδα, έλκει την καταγωγή της όμως και εκτός Γαλλίας, όπως το συγκεκριμένο αμάξι. Hint: η ερμηνεία της-κόλαση στην ταινία Φονικό Καλοκαίρι!
    https://uploads.disquscdn.com/images/28da2871bae05065b2f061a2037c7ac022f62f5c0eac527b62275839d2adc2ce.jpg
    υ.γ. 3η ομοιότητα: και μπορεί να θυμίζει Belucci ή μάλλον η Belucci να θυμίζει Adjani αλλά όπως και το Peugeot έκανε τα Ιταλικά κουπέ -και όχι μόνο-της εποχής εκείνης να σκάσουν απ την ζήλεια τους.

    υ.γ #2:ας σημειωθεί ότι παρόλα αυτά είμαι Ιταλόφιλος αλλά η αλήθεια να λέγεται.

  • Demetrios Hadjinicolaou

    Ἐμένα τὰ περισσότερα coupé μοῦ θυμίζουν μελιτζάνα πατημένη στὴν ψηστιέρα πάντως._

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Στο car έχει 5 ωραίες αγγελίες ως 8.000 ευρώ. Είναι προσιτό, βέβαια το ακριβότερο με έλκυσε περισσότερο!

    https://www.car.gr/classifieds/cars/?fs=1&condition=%CE%9A%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%BF&condition=%CE%9C%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF&offer_type=sale&make=213&make=213&model=675&variant=Coupe

    • Hexagon

      άντε όμως να αντέξεις το 3λιτρο στη σημερινή Ελλάδα (το ακριβότερο των 8.000)…. τα υπόλοιπα είναι 2λιτρα και υπάρχει και ένα 1800. Το λιτρο που το έχει δηλώσει 155 άλογα δεν μπορώ να το καταλάβω, 136 ήταν για την εποχή του….

    • Μάνος Μαμαλάκης

      Σίγουρα είναι απαγορευτικό για μας το 3λιτρο. Το θαυμάζω όμως…

    • Hexagon

      me2!