Πριν ακριβώς από δέκα χρόνια ίσως ο εντυπωσιακότερος οδηγός ράλι, ο Colin Steele McRae, “έφυγε” από τη ζωή, ύστερα από ένα δυστύχημα με ελικόπτερο, που ο ίδιος πιλοτάριζε, στην περιοχή του Larnak στη Σκωτία. Ανάμεσα στους επιβαίνοντες που βρήκαν τραγικό θάνατο, ήταν ο 5-χρονος γιος του, ο Johnny, και δύο οικογενειακοί φίλοι.

Οδηγοί πίστας και ράλι διατηρούν μια αέναη φιλονικία, πάντα σε πλαίσια ευγενούς άμιλλας και -όχι τόσο ευγενούς- τρολαρίσματος. Οι μεν υποστηρίζουν πως οι ραλίστες θέλουν μασημένη τροφή από τους συνοδηγούς για να μην γίνουν αφίσα σε δέντρο, ενώ οι δε πως χωρίς τις πινακίδες που μαρκάρουν τα σημεία φρεναρίσματος, οι “πισταδόροι” δεν βγάζουν μισή στροφή.

Η διπλωματική και πολιτικά ορθή προσέγγιση, θέλει το “έκαστος στο είδος του” να επικρατεί. Πράγμα που ισχύει, καθώς το οδηγικό στυλ από κροκάλα σε κερμπ απέχει παρασάγγας. Κάποιες μορφές, ωστόσο, στα όρια του υπερφυσικού ή της θεότητας δεν αναγνωρίζουν διαφορά. Όλα είναι δρόμος: χαλίκι, άλμα, χιόνι, ξάκρισμα μπαριέρας, τετρακίνηση, πισωκίνηση, ακόμα και δύο με τέσσερις τροχούς. Ουδεμία διαφοροποίηση αναγνωρίζεται κατόπιν ενεργοποίησης χρονομέτρου.

Ο Martin Brundle, λίγο μετά το τεστ του Colin McRae με την Jordan-Peugeot του, δήλωσε πως δεν είχε ξαναδεί άνθρωπο να προσαρμόζει τόσο γρήγορα μηχανή στα μέτρα του. Έπειτα από μόλις 25 γύρους στην πίστα του Silverstone, ο Σκωτσέζος ήταν μόλις 1.5″ μακριά από έναν πιλότο που έφαγε την Formula 1 με κουτάλα, χρησιμοποιώντας το αυτοκίνητό του, όντας στημένο (ακόμα και το κάθισμα) στα γούστα του Brundle.

1O Colin

Μεγαλωμένος σε αγωνιστικό περιβάλλον, αφού ο πατέρας του ήταν ο γνωστός μας από τη συμμετοχές στο WRC, 5 φορές πρωταθλητής Μ.Βρετανίας, Jimmy Mcrae, o Colin άρχισε να δείχνει το πηγαίο ταλέντο του σε αρκετά μικρή ηλικία, όχι στους 4 τροχούς, αλλά στα δίτροχα, αφού αγωνιζόταν νικηφόρα σε τοπικά πρωταθλήματα trial. Ωστόσο, το “μικρόβιο” για τα αυτοκίνητα είχε ήδη μπει μέσα του, και με ένα MINI Cooper συμμετείχε σε διάφορα autotests, ενώ, το πρώτο του ράλι ήρθε το 1985 στα Kames Stages στην ιδιαίτερή του πατρίδα, τερματίζοντας 14ος γενικής και 1ος στην κατηγορία του.

Ένα Talbot Sunbeam ήρθε μετά και ο Colin περνούσε άπειρες ώρες προετοιμάζοντας το στο γκαράζ του σπιτιού του, αποτέλεσε σχολείο για αυτόν, αλλά, το 1987, με ένα Vauxhall Nova (Corsa) πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στο WRC στο ράλι Σουηδίας, συγκεντρώνοντας τα βλέμματα με το ιδιαίτερο οδηγικό του στυλ, συγκρινόμενο με το αντίστοιχο του Ari Vatanen. Η επιτυχία θα εξαργυρωθεί, σε τοπικό επίπεδο βέβαια, με την κατάκτηση οδηγώντας το ταπεινό Nova, του πρωταθλήματος ράλι της Σκωτίας, τίτλο που δεν είχε καταφέρει να κερδίσει ο πατέρας του.

5046509903_35268e4347_b

Επόμενο αυτοκίνητο στην καριέρα του ήταν ένα Sierra XR 4X4 και το 1989, ήρθε πέμπτος γενικής στο ράλι Νέας Ζηλανδίας. Αυτό αρκούσε για τη Ford, τη μετά από μια δεκαετία εργοδότριά του στο WRC, να του δώσει ένα εργοστασιακό Sapphire Cosworth.

tumblr_lfyldnwj9V1qaakzyo1_1280

2Subaru: Η γέννηση ενός θρύλου

Ο David Richards, πρώην συνοδηγός του πρωταθλητή του 1981 Ari Vatanen, εντυπωσιασμένος από τις ικανότητες του Colin, πήρε την απόφαση να τον φέρει στην ομάδα του, την Prodrive, που προετοίμαζε τα αυτοκίνητα της Subaru το 1991, επιλογή βέβαια που αρχικά έμοιαζε ως ρίσκο, διότι, πέραν των σποραδικών εμφανίσεων του Σκοτσέζου στο WRC, ο τελευταίος είχε κυρίως εμπειρία από τα πρωταθλήματα στη Γηραιά Αλβιόνα. Ο Colin δε θα τον απογοητεύσει όμως. Αρχικά αγωνιζόμενος με το Legacy στο πρωτάθλημα της Μ.Βρετανίας για να αποκομίσει περισσότερα χιλιόμετρα στις ειδικές διαδρομές για να ενταχθεί αργότερα σε πλήρη συμμετοχή στο WRC, κατέκτησε με τον συνοδηγό του Derek Ringer to 1991 και το 1992 το πρωτάθλημα στο Νησί. Τη δεύτερη χρονιά έκανε και το sweep, δηλαδή 6/6 στους αγώνες, με τα βρετανικά μέσα να παραληρούν.

Η πρώτη νίκη στο WRC δεν ήρθε για τον Colin, αγωνιζόμενος στη Σουηδία, αφού ένα κλατάρισμα πρόδωσε την μέχρι εκείνο το σημείο αξιοπρόσεκτη προσπάθειά του, τερματίζοντας δεύτερος, πάνω από τους θρύλους του Group B, Stig Blomqvist και Markku Alen.

Η σκληρή δουλειά του πεισματάρη Colin απέδωσε καρπούς με την πλήρη συμμετοχή στο Παγκόσμιο του 1993, πάλι με το Legacy και το ράλι σταθμός θα είναι πάλι εκείνο της Νέας Ζηλανδίας. Η πολυπόθητη πρώτη νίκη ήρθε και ο κόσμος άρχισε να μαθαίνει την απόλυτη αφοσίωση στο στόχο και το φυσικό του ταλέντο.

vduehm9m4guab4e0qxeh

Με νέο αυτοκίνητο πλέον, το Impreza, αγωνίστηκε το 1994 κατακτώντας δύο νίκες, ξανά στη Νέα Ζηλανδία και το RAC, αλλά το 1995, ήταν η χρονιά του. Φτάνοντας στο ράλι Καταλωνίας, έναν γύρο πριν το τέλος, με τον McRae και τον Sainz να μάχονται για τον τίτλο, στο τέλος της δεύτερης μέρας, δόθηκε εντολή από τον Richards να παραμείνουν οι θέσεις όπως έχουν, δηλαδή ο McRae δεύτερος και ο Ισπανός πρώτος, με τη δικαιολογία ότι θα έπαιρναν το μέγιστο των βαθμών για το πρωτάθλημα κατασκευαστών και οι δυο τους θα πήγαιναν στο RAC ισόβαθμοι. Ο φανερά εξοργισμένος Colin προφανώς και δε θα το άφηνε έτσι, διαφώνησε με την εντολή της ομάδας του και ξεκίνησε την ειδική έχοντας στο μυαλό του μόνο το πώς θα πάει “τάπα”!! Η εικόνα των ανθρώπων της Subaru να μπαίνουν μέσα στην ειδική προκειμένου ο Colin να κόψει ταχύτητα ήταν ένα δείγμα του “flat out” οδηγικού στυλ που αγαπήσαμε όλα αυτά τα χρόνια. Στα χαρτιά, παίρνει τον αγώνα, αλλά τιμωρείται με ένα λεπτό ποινής κι έτσι ο Ισπανός κατακτά τη νίκη.

Ο αποφασισμένος McRae τα παίζει όλα για όλα στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς, μπροστά μάλιστα στους συμπατριώτες του στο RAC. Με ένα απίστευτο ώριμο τρόπο οδήγησης, εννοείται και γρήγορο, έγινε ο πρώτος Βρετανός και νεαρότερος μέχρι εκείνη τη χρονιά Παγκόσμιος Πρωταθλητής. Στη Subaru αγωνίστηκε μέχρι και το 1998, αλλά πολλά προβλήματα αξιοπιστίας, του στέρησαν έναν ακόμα τίτλο, παρά τις περισσότερες νίκες που είχε από τους αντιπάλους του το 1996 και το 1997, τερματίζοντας έτσι στη δεύτερη θέση της τελικής κατάταξης και τις δυο χρονιές.

Βέβαια, ήταν και λιγάκι δαπανηρός για τις ομάδες, αφού μπορούσε άνετα και ανά πάσα ώρα να καταστρέψει το αυτοκίνητο…

WRC 1000 Lakes, Colin Design….

Από την άλλη, νομίζω ότι Subaru και Colin ήταν έννοιες ταυτόσημες…

11850764_10153572592447436_333033732_n

Αυστραλία, άλματα και “ιπτάμενος” Colin…

Κάποια στιγμή στην καριέρα του, είχε δηλώσει κάτι πάρα πολύ λογικό για τον ίδιο:

Οι ευθείες είναι για τα γρήγορα αυτοκίνητα, οι στροφές για τους γρήγορους οδηγούς!

Colin_McRae_Subaru_Impreza_555_a

3Ford: Νέες προκλήσεις

Μην μπορώντας στη Subaru να διπλασιάσει τους τίτλους του, άλλωστε ήταν και η εποχή που έλαμψε το ταλέντο του Tommi Makinen, κατακτώντας ο Φιλανδός τέσσερις τίτλους στη σειρά, ο McRae έψαχνε μια καινούρια πρόκληση στην καριέρα του και η Ford κάλυπτε τις φιλοδοξίες του. Με την ομάδα με το μπλε οβάλ, υπέγραψε συμβόλαιο 3 εκατομμυρίων λιρών το χρόνο και έγινε ο πιο ακριβοπληρωμένος οδηγός ράλι. Το 1999 αντιμετώπισε πολλά προβλήματα, και κάτι οι μηχανικές αστοχίες κάτι η οδήγηση χωρίς όρια, έφερε το αποτέλεσμα τον τερματισμό σε μόνο 3 από τους 14 αγώνες του πρωταθλήματος εκείνης της χρονιάς, όμως οι 2 από τους 3 αγώνες ήταν νικηφόροι.

Οδήγηση χωρίς όρια είπαμε ε; Για άλλη μια φορά, απέδειξε ότι εκτός από γρήγορος, μπορούσε ανά πάσα στιγμή να καταλήξει σε μια χαράδρα, πληρώνοντας το τίμημα. Αλλά αυτός ήταν ο Colin…

Μετά από 2 όχι και τόσο πετυχημένες χρονιές, το 2001 φάνταζε ότι θα ήταν επιτέλους η χρονιά του. 3 νίκες σερί και φτάνει στον τελευταίο αγώνα, κλασικά στο RAC, προηγούμενος με έναν μόλις βαθμό του Richard Burns, που εκείνη τη χρονιά οδηγούσε για λογαριασμό της Subaru.

Ωστόσο, ήταν 10 μίλια/ώρα πιο γρήγορος και 40 εκατοστά πιο μέσα στη στροφή, σύμφωνα με το συνοδηγό του, Nicki Grist και αυτά τα δύο ήταν αρκετά για να του στερήσουν το δεύτερο τίτλο της καριέρας του και συγχρόνως ο Burns κατακτούσε το μοναδικό τίτλο του. Δεν ήταν τυχαίο το παρατσούκλι που είχαν κολλήσει στον Colin: Colin McCrash!

O Colin είχε μια ιδιαίτερη προσέγγιση των πραγμάτων, που σήμαινε ότι θα πάει όσον το δυνατόν γρηγορότερα από το Α στο Β αδιαφορώντας για “γραμμές”, φαινόταν ότι αγωνιζόταν πιο πολύ με την ψυχή παρά με το μυαλό, όπως για παράδειγμα αγωνίζονταν με “χειρουργική ακρίβεια” οι Walter Röhrl και ο 9 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Sebastian Loeb. Αυτό το ασυμβίβαστο στυλ τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό και η νοοτροπία του “να τερματίσω πιο γρήγορα από όλους, αλλά με οποιοδήποτε κόστος”, βρήκε έδαφος στο ράλι της Κύπρου του 2002, όταν και ήταν τις 2 πρώτες μέρες πρώτος, αλλά στην τρίτη μέρα, ο γνωστός “flat out Colin” έκανε και πάλι το θαύμα του.

Σε μια από τις ειδικές διαδρομές της ημέρας, τούμπαρε το Focus του, χτυπώντας σε μια πέτρα, στο ίδιο σημείο που χτύπησε κι ο Μarko Martin. Εγκατάλειψη για το Σκοτσέζο;; Εννοείται πως όχι!! Έχει χάσει την υδραυλική υποβοήθηση του τιμονιού, πίεζε να μείνει στη μάχη για το βάθρο και τελειώνει την ειδική μόνο 15” πίσω από τον Gronholm. Ο πεισματάρης Colin επιτέθηκε ξανά σε επόμενη ειδική και σε μια στροφή που έπρεπε να μπει με 5η ταχύτητα, πιστός στο “maximum attack” που τον αντιπροσώπευε, μπαίνει με 6η και πολλά χιλιόμετρα.Το αποτέλεσμα ήταν αρκετές τούμπες, με το Focus να έχει τραβήξει τα πάνδεινα εκείνη την ημέρα. Η εικόνα του McRae να προσπαθεί να σουλουπώσει το πληγωμένο αυτοκίνητο, είτε κλοτσώντας το είτε με σφυρί ήταν από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές του WRC. Δεν υπήρχε προφυλακτήρας, το παρμπρίζ ήταν διαλυμένο, το πίσω μέρος είχε βουλιάξει, αλλά κι όμως κατάφερε και το έφερε στην έκτη θέση γενικής!

Εκείνη τη χρονιά, κατέκτησε στην Κένυα την 25η νίκη του και έγινε ο πιο πετυχημένος οδηγός ράλι στην ιστορία μέχρι εκείνη τη στιγμή.

32323232

4Citroen, Skoda, Le Mans και Dakar

Νέα ομάδα για το 2003 ήταν η Citroen, συγκεντρώνοντας βαθμούς σε μόνο τρεις αγώνες και το 2005 επέστρεψε στο WRC για λογαριασμό της Skoda με το Fabia και εντός έδρας, μπροστά στους συμπατριώτες του, έφερε το καλύτερο αποτέλεσμα για τους Τσέχους της χρονιάς, την έβδομη θέση. Με την επιστροφή του στη Skoda για το ράλι της Αυστραλίας, οι ελπίδες για ένα καλό αποτέλεσμα επανήλθαν. Μετά από εκπληκτική οδήγηση, ήταν στην τρίτη θέση της πρώτης μέρας και πολύ κοντά στη δεύτερη, Κι ενώ όλοι περίμεναν το πρώτο βάθρο για τη Skoda, μια τυπική αλλαγή συμπλέκτη κατέληξε σε εφιάλτη, χάνοντας πολύτιμο χρόνο που έφερε δυστυχώς την εγκατάλειψη.

Το 2004, επέστρεψε στη Prodrive, αυτή τη φορά όχι σε επίπεδο ράλι, αλλά σε αγώνες αντοχής και δη το Le Mans. Mε μια Ferrari 550 Maranello, τερμάτισε στην τρίτη θέση της κατηγορίας GTS και στην ένατη γενικής και ένα χρόνο αργότερα, αγωνίστηκε με τη Nissan στο διάσημο αγώνα Paris-Dakar, οδηγώντας ένα pickup. Ήταν ο γρηγορότερος στην πρώτη από τις τρεις ειδικές στο Μαρόκο, αλλά στην έκτη εγκατέλειψε ύστερα από ατύχημα.

5Επίλογος

Είναι τελικά ο Colin ο πιο θεαματικός οδηγός όλων των εποχών στα ράλι; Δεν ξέρω αν έχω να σου δώσω απάντηση σε αυτό το ερώτημα, αλλά πιστεύω ότι ο κόσμος έχασε πρόωρα έναν χαρισματικό, “τρελό”, ασυμβίβαστο οδηγό. Ο Nicki Grist είχε πει ότι εκεί που φαινομενικά δεν υπάρχει χώρος για να περάσει, ο Colin θα τον δημιουργήσει. Στην τελική, στις μνήμες όλων των φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, η εικόνα του Σκοτσέζου είναι αυτή:

Συμμετείχα στους αγώνες διότι αγαπούσα να οδηγώ τα αυτοκίνητα, αλλά επίσης, αγαπούσα να τα οδηγώ όσο τον δυνατόν πιο γρήγορα.

Αν στο τέλος οι άνθρωποι με μνημόνευαν για κάτι, θα ήθελα να είναι αυτό…

Μας λείπεις ρε Colin, συν τοις άλλοις, είσαι o δικός μας “13ος Θεός”, αφού παραμένεις ο οδηγός με τις περισσότερες νίκες στον Εθνικό μας Αγώνα…

If in doubt, flat out….

Colin McRae 5/8/1968- 15/9/2007

  • Μάνος Μαμαλάκης

    10 χρόνια… Πάντα αξέχαστος, μεγάλος αγαπημένος, ο καλύτερος, ο θρύλος των ράλι. Colin μας λείπεις ζεις στην καρδιά μας… Σήμερα λοιπόν με συγκίνηση αφιερώνω κι εγώ το παιχνίδι με το όνομα του που λάτρεψα και ήταν το 1ο μου στον υπολογιστή…
    Το καλύτερο από όλη τη σειρά.
    colin mcrae rally 2.0 με την αγαπημένη συγκλονιστική και νοσταλγική μουσική του μενού και την πολύ ωραία αίσθηση που σου δίνει… if in doubt flat out!
    https://youtu.be/LAWCDava7FQ
    https://youtu.be/mIRluy2OHys
    https://youtu.be/UvjHIbGvNgA

  • Renesis1

    Αυτό που αγαπήσαμε όλοι στον Colin, είναι οτι πάντα έτρεχε με το συναίσθημα και την καλή τρέλα για αυτό που κάνει και όχι με την λογική για μέγιστη συγκομιδή βαθμών. The pedal to the metal.. Οδηγάρα με πολλά κιλά κάκαλα και αξεπέραστος στο τρόπο οδήγησής του. Ιερό τοτέμ του WRC και ένας εκ των κορυφαίων όλων των εποχών!

  • ionized

    α ρε κολιν..σε αγαπησαμε γιατι αν δεν ησουν σκωτσεζος θα ησουν Ελληνας με αυτον τον χαρακτηρα..ακομα θυμαμαι τα περασματα σου στο ακροπολις,απο μακρια σε καταλαβαιναμε γιατι ακουγαμε παντα το αμαξι σκυλιασμενο χωρις να κοβεις πουθενα,εισαι η αιτια που αγαπησα τα σκουμπι και η φωτο μαζι σου στεκει πρωτη πρωτη στο αλμπουμ των αναμνησεων μου με τους αλλους θρυλους των ραλι παντα στην δευτερη σελιδα..φερτε πισω το ακροπολις ρε λαμογια..

  • Μάνος Μαμαλάκης
  • George Liverpool

    Κριμα,πολυ κριμα που εφυγε.Εχω ψαξει κι εχω δει οτι μπορω απο αυτον.Ντοκιμαντερ απο το wrc,μερικα onboards κτλ.Λυπαμαι που δεν ειχα την ευκαιρια να τον δω απο κοντα,πραγματικα πρεπει να ηταν το κατι αλλο…

  • Anestis Genk

    Αυτό που δεν θα μπορέσουν να γίνουν ποτέ πολλοί με πολύ περισσότερες δάφνες. Δυστυχώς οι μανατζαραίοι προωθούν μαϊντανούς (χάμιλτον φέτελ ρόσμπεργκ jr), αντί για οδηγούς σαν τον Κόλιν.

  • πιστευω ο COLIN και το colin mcrae στο PS1 ειναι οι αιτιες που λατρεψα το WRC !!!!
    ΑΞΕΧΑΣΤΟΣ !!!!
    πολλες φορες που δεν εχω να κανω κατι….βαζω στο youtube να παιζει κανα βιντεο του !!!!!
    IF IN DOUBT..FLAT OUT !!!!!

  • gronholm89

    Αξεχαστος!!! Κριμα και ειδικα αν αναλογιστει κανεις οτι ειχε συμφωνησει να τρεξει με την Suzuki την επομενη χρονια!!

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Colin McRae… λες το όνομά του και γεμίζει το στόμα σου… είναι ο πιο αγαπημένος, ο καλύτερος και αξέχαστος!!!

  • ..Γιάννης κερνάει

    “Οι ευθείες είναι για τα γρήγορα αυτοκίνητα,οι στροφές για τους γρήγορους οδηγούς”.
    Για τον Κόλιν βέβαια,ο κάθε δρόμος ήταν μια ατέλειωτη ευθεία!

  • Sciroccakias

    Αχ ρε είδωλο… Ανατριχίλα

  • Mika

    Μοναδικη προσωπικοτητα…
    Κανεις δεν μπορεσε να τον μιμηθει..