Η κινέζικη Geely έχει επεκτείνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιό της τα τελευταία χρόνια. Αφού πήρε τη Volvo και εκτός από τις Κινέζικες εταιρίες Emgrand, Englon, Gleagle, έχει στο χαρτοφυλάκιό τις Volvo Trucks, Lotus, Lynk & Co, Terrafugia και London Taxi Company.

Την περασμένη εβδομάδα έγινε και ο μεγαλύτερος μέτοχος της Daimler μιας και ο Li Shufu, ιδιοκτήτης και πρόεδρος της, αγόρασε το 9,69% του μετοχικού κεφαλαίου της Daimler ή αν προτιμάς 103.619.340 μετοχές κόστους σχεδόν 9 δισ. δολαρίων, καθιστώντας τον έτσι τον μεγαλύτερο “μεμονωμένο” μέτοχο του γερμανικού ομίλου. Η εξαγορά αυτή ωστόσο δημιούργησε μια σειρά αντιδράσεων.

1Εξηγήσεις ζητά η Γερμανία

Θα πρέπει να το εξετάσουμε πολύ στενά. Η γερμανική κυβέρνηση θα εξετάσει ενδελεχώς την απόφαση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely να αγοράσει ποσοστό αξίας 9 δισ. δολαρίων στην Daimler AG,

φέρεται να δήλωσε η υπουργός Οικονομίας Μπριγκίτε Τσίπρις και συνέχισε προσθέτοντας ότι η απόφαση της κινεζικής ανταγωνίστριας εταιρίας να εξαγοράσει ποσοστό 9,7% στη Daimler απαιτεί μια εξήγηση.

Η Τσίπρις, υψηλόβαθμο μέλος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), δήλωσε επίσης ότι μπορεί να είναι προβληματικό εάν ένας εκπρόσωπος της ανταγωνίστριας εταιρείας καταλάβει μια θέση στο εποπτικό συμβούλιο της Daimler.

Η Τσίπρις δήλωσε ότι η Γερμανία πρέπει να είναι προσεκτική ούτως ώστε η ανοικτή της οικονομία να μην γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης ως πύλη για τα συμφέροντα άλλων χωρών. Συμπλήρωσε ωστόσο ότι θεωρεί την κίνηση της Geely επιχειρηματική απόφαση, την οποία δεν θέλει να σχολιάσει, προσθέτοντας ότι η Γερμανία είναι μια ανοικτή οικονομία που δέχεται τις επενδύσεις, αρκεί όλες οι πλευρές να τηρούν τους σχετικούς κανόνες.

2Λεπτές ισορροπίες

Μέχρι πρότινος, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Daimler ήταν το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Κουβέιτ, με το 6,8% των μετοχών. Η Renault Nissan κατέχει το 3,1%, και άλλο 20% ανήκει σε θεσμικούς επενδυτές όπως η Blackrock από τις ΗΠΑ ή το νορβηγικό κρατικό ταμείο. Το υπόλοιπο μετοχικό κεφάλαιο ανήκει σε μικροεπενδυτές. Τώρα, οι Κινέζοι είναι μακράν οι μεγαλύτεροι μέτοχοι, ενώ ο Li Shufu έχει ήδη στην κατοχή του ένα σημαντικό ποσοστό της Volvo.

Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, BMW και Volkswagen, η Daimler δεν έχει μια οικογένεια ως κύριο μέτοχο. Έτσι, η αυτοκινητοβιομηχανία της Στουτγάρδης είναι πιο επιρρεπής στην είσοδο ενός επενδυτή. Παρά το γεγονός ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Dieter Zetsche, εργάζεται για την εκμετάλλευση και τον διαχωρισμό των τριών τμημάτων της εταιρείας -των επιβατικών αυτοκινήτων, των φορτηγών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών- η είσοδος του Li Shufu στην εταιρεία αναμένεται να αλλάξει πολλά.

Για τη Daimler, η Κίνα είναι από καιρό η πιο σημαντική αγορά, όπου πωλεί περίπου 600.000 αυτοκίνητα ετησίως. Αυτό που σχεδιάζει ο Li Shufu για το μακροπρόθεσμο μέλλον δεν είναι γνωστό, κυρίως αν θα θελήσει να αυξήσει το μερίδιό του.

Ο Li Shufu δήλωσε πως για την ώρα δεν σκοπεύει να αποκτήσει επιπλέον μετοχές της Daimler, με την Geely να θέλει να συνεργαστεί αρχικά με την Daimler στις τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης και σε νέες υπηρεσίες κινητικότητας.

3H συνάρτηση AB Volvo

Η AB Volvo, η εταιρία που έχει αναλάβει την κατασκευή και την πώληση των φορτηγών της Volvo, ανακοίνωσε χθες πως δεν θα ανανεώσει την θέση του Hakan Samuelsson, CEO της Volvo Cars, στο διοικητικό της συμβούλιο, επειδή πλέον η Geely είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Daimler, έναν από τους κύριους ανταγωνιστές της AB Volvo στον κλάδο των φορτηγών και των λεωφορείων.

Να σημειωθεί πως η Geely είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της AB Volvo, μιας και πλέον κατέχει το 15,6% των μετοχών της εταιρίας.

4BAIC

Η Daimler έχει ήδη συνεργασία στη Κίνα με μια άλλη κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία, την BAIC. Όπως ανακοίνωσαν χθες οι δύο εταιρίες, θα επενδύουν από κοινού 1,5 δισ. ευρώ προκειμένου να κατασκευάσουν ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής στη Κίνα, το οποίο και θα αναλάβει την παραγωγή αυτοκινήτων -και ηλεκτροκίνητων μοντέλων- της Mercedes-Benz για την αγορά της Κίνας.