Η αμερικάνικη Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) ανακοίνωσε και επίσημα πως παγώνει τις επικείμενες αλλαγές του προτύπου “CAFE” (Corporate Average Fuel Economy), που θα μπορούσε να μεταφραστεί ως Μέση Εταιρική Οικονομία Καυσίμου και υποχρέωνε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμμορφώνονται με τα ορισμένα από τις ειδικές αρχές, όρια κατανάλωσης καυσίμου για τα οχήματά τους. Έτσι τα πρότυπα οικονομίας θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα από το 2020 έως και το 2026.

Η κυβέρνηση του Donald Trump πιστεύει πως η μειωμένη κατανάλωση των αυτοκινήτων (που θα έχουν και μειωμένες εκπομπές CO2) θα οδηγούσαν τους πολίτες να οδηγούν περισσότερο τα αυτοκίνητά τους, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει περισσότερους θανάτους.

Η κυβέρνηση του Trump μάλιστα ορίζει και νούμερο (1.000 ανθρώπους ανά έτος – 12.700 έως το 2030) σε αυτή την παράξενη ομολογουμένως συλλογιστική της. Όπως αναφέρετε στο νομοσχέδιο, αφού δεν θα επιβληθούν οι αυστηρότεροι κανονισμοί, τα καινούργια αυτοκίνητα θα είναι φθηνότερα μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίας δεν θα χρειαστεί να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν νέες τεχνολογίες μείωσης της κατανάλωσης και των εκπομπών. Έτσι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα μπορούν να αγοράσουν ένα νέο ασφαλέστερο αυτοκίνητο, με τους οδηγούς τους να κάνουν λιγότερα χιλιόμετρα μιας και τα αυτοκίνητα αυτά θα καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Όσο παράξενα και αν σου ακούγονται τα παραπάνω, αναφέρονται στο νομοσχέδιο που πέρασε από τη Γερουσία των ΗΠΑ.

Η πρόταση του αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών και του Οργανισμού Προστασίας του Περιβάλλοντος αναφέρουν πως το πάγωμα των πρότυπων οικονομίας θα αυξήσουν την κατανάλωση πετρελαίου στις ΗΠΑ κατά περίπου 500.000 βαρέλια ημερησίως από το 2030 και μετά.

Εάν τα πρότυπα εκπομπών γινόταν αυστηρότερα, θα κόστιζαν 319 δισ. δολάρια στις αυτοκινητοβιομηχανίες έως το 2029.

Τα αυστηρότερα πρότυπα είχαν ανακοινωθεί το 2011 από την κυβέρνηση Obama. Αυτά είχαν ως νέο στόχο, τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ το 2025 να καταναλώνουν κατά μέσο όρο 54,5 mpg (4,3 λίτρα/100 χλμ). Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντέδρασαν υποστηρίζοντας πως ο στόχος πλέον δεν είναι εφικτός, με τον νέο στόχο, σύμφωνα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώνει τις θέσεις εργασίας. Ο CEO της Ford, είχε πει τότε πως θα μπορούσαν να χαθούν περισσότερες από 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας αν παραμείνουν τα τρέχοντα πρότυπα οικονομίας. Τα παγωμένα πρότυπα οικονομίας επιτρέπουν στις εταιρίες να έχουν μέση κατανάλωση 37 mpg (6,3 λίτρα/100 χλμ).

Το όριο δεν ήταν ίδιο για όλα τα μοντέλα, αλλά μεταβαλλόταν ανάλογα με την επιφάνεια του αυτοκινήτου. Τα αυστηρότερα πρότυπα ανέφεραν πως όταν το όριο δεν επιτυγχάνεται από την εταιρεία (αθροιστικά για τα μοντέλα της), τότε αυτή θα πλήρωσε ένα πρόστιμο της τάξης των $5,50 για κάθε 0,25 λίτρα/100 χλμ απόκλισης από τον στόχο και πολλαπλασιαζόμενο επί των μοντέλων που έχουν διατεθεί στην αμερικανική αγορά.

Παράλληλα η EPA έκανε γνωστό πως το CARB (California Air Resource Board) θα μπορεί να θέσει τις δικές του απαιτήσεις σχετικές με τα όρια εκπομπών ρύπων αλλά και μέσης κατανάλωσης στη πολιτεία της Καλιφόρνια. Παρότι σήμερα 12 άλλες πολιτείες ακολουθούν τα πρότυπα που θεσπίζει το CARB, η EPA αποφάσισε να καταργήσει την επιλογή αυτή.

Το CARB με ανακοίνωσή του δηλώνει πως οι πολιτείες των ΗΠΑ που ακολουθούν τα δικά της πρότυπα εκπομπών και κατανάλωσης, αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της αγοράς αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και έτσι μαζί με 18 ακόμη Πολιτείες μήνυσαν Ομοσπονδιακή Περιβαλλοντική Αρχή για την χαλάρωση στις νόρμες των ρύπων.

Μεταξύ άλλων, η πολιτεία της Καλιφόρνια απαιτεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν έναν ορισμένο αριθμό plug-in οχημάτων στην πολιτεία, θέτοντας ως στόχο, το 15% των πωλήσεων τους έως το 2025 να αφορά οχήματα με μηδενικές εκπομπές.