Η κυβέρνηση του Donald Trump έκανε πράξη αυτό που είχε ανακοινώνει τον Μάρτιο του 2017. Δεν ενέκρινε τις επικείμενες αλλαγές του προτύπου “CAFE” (Corporate Average Fuel Economy), που θα μπορούσε να μεταφραστεί ως Μέση Εταιρική Οικονομία Καυσίμου και υποχρέωνε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμμορφώνονται με τα ορισμένα από τις ειδικές αρχές, όρια κατανάλωσης καυσίμου για τα οχήματά τους.

Τα αυστηρότερα πρότυπα είχαν ανακοινωθεί το 2011 από την κυβέρνηση Obama. Αυτά είχαν ως νέο στόχο, τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ το 2025 να καταναλώνουν κατά μέσο όρο 54,5 mpg (4,3 λίτρα/100 χλμ). Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντέδρασαν υποστηρίζοντας πως ο στόχος πλέον δεν είναι εφικτός, με τον νέο στόχο, σύμφωνα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώνει τις θέσεις εργασίας. Ο CEO της Ford, είχε πει τότε πως θα μπορούσαν να χαθούν περισσότερες από 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας αν παραμείνουν τα τρέχοντα πρότυπα οικονομίας.

Το όριο δεν ήταν ίδιο για όλα τα μοντέλα, αλλά μεταβαλλόταν ανάλογα με την επιφάνεια του αυτοκινήτου. Τα αυστηρότερα πρότυπα ανέφεραν πως όταν το όριο δεν επιτυγχάνεται από την εταιρεία (αθροιστικά για τα μοντέλα της), τότε αυτή θα πλήρωσε ένα πρόστιμο της τάξης των $5,50 για κάθε 0,25 λίτρα/100 χλμ απόκλισης από τον στόχο και πολλαπλασιαζόμενο επί των μοντέλων που έχουν διατεθεί στην αμερικανική αγορά.

Η EPA με σημερινή της ανακοίνωση δήλωσε πως:

Τα ισχύοντα πρότυπα δεν είναι κατάλληλα και πρέπει να αναθεωρηθούν. Η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης του Obama ήταν λάθος. Οι άνθρωποι που διοικήσουν την EPA επί προεδρίας Obama έκαναν υποθέσεις σχετικά με τα πρότυπα που δεν συνέδεαν με την πραγματικότητα και έθεσαν τα πρότυπα πάρα πολύ ψηλά.

Για την ώρα η EPA δεν ανακοίνωσε τα νέα πρότυπα μέσης κατανάλωσης, αλλά όπως μπορεί εύκολα να καταλάβει από τις δηλώσεις της, αυτά θα είναι πολύ πιο “χαλαρά” από τα πρότυπα που είχε προτείνει η κυβέρνηση του Obama.

Παράλληλα η EPA έκανε γνωστό πως το CARB (California Air Resource Board) θα μπορεί να θέσει τις δικές του απαιτήσεις σχετικές με τα όρια εκπομπών ρύπων αλλά και μέσης κατανάλωσης στη πολιτεία της Καλιφόρνια. Παρότι σήμερα 12 άλλες πολιτείες ακολουθούν τα πρότυπα που θεσπίζει το CARB, η EPA θέλει να καταργήσει την επιλογή αυτή. Η EPA δήλωσε:

Ο συνεταιριστικός φεντεραλισμός δεν σημαίνει ότι μια πολιτεία μπορεί να υπαγορεύει πρότυπα για την υπόλοιπη χώρα. Η EPA θα ορίσει ένα εθνικό πρότυπο για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που θα επιτρέψει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να κατασκευάσουν αυτοκίνητα που οι άνθρωποι θέλουν και μπορούν να αποκτήσουν.

Το CARB με ανακοίνωσή του δηλώνει πως οι πολιτείες των ΗΠΑ που ακολουθούν τα δικά της πρότυπα εκπομπών και κατανάλωσης, αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της αγοράς αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Μεταξύ άλλων, η πολιτεία της Καλιφόρνια απαιτεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν έναν ορισμένο αριθμό plug-in οχημάτων στην πολιτεία, θέτοντας ως στόχο, το 15% των πωλήσεων τους έως το 2025 να αφορά οχήματα με μηδενικές εκπομπές.

Η AAA (Alliance of Automobile Manufacturers) δήλωσε πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη κάνει μεγάλες προσπάθειες να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων, οι οποίες έχουν μειωθεί κατά 21% από το 2005. Η Ένωση Καταναλωτών των ΗΠΑ υποστήριξε από τη μεριά της πως η κίνηση της EPA θα αυξήσει το κόστος για τους καταναλωτές.