Πολύωρες και σκληρές ήταν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού στη Γερμανία, προτού καταλήξουν σε συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο θα περιορίσουν τη ρύπανση στις πόλεις, βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα, αποφεύγοντας όμως την πλήρη απαγόρευση των ντιζελοκίνητων οχημάτων.

Αν και ανακοίνωσαν επισήμως την «εξαιρετικά περίπλοκη», όπως την χαρακτήρισαν συμφωνία, αποφάσισαν να κρατήσουν κρυφές προς το παρόν τις λεπτομέρειές της.

Νωρίτερα ο υπουργός Μεταφορών Andreas Scheuer είχε δηλώσει ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι διατεθειμένες να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος της αναβάθμισης παλιών κινητήρων ντίζελ, με στόχο να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων. Δεν έγινε, όμως, σαφές, ποιο θα είναι το κόστος για τους οδηγούς.

Η Volkswagen, η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας και της Ευρώπης, ανακοίνωσε πως θα πληρώσει περίπου 4.0000 ευρώ κατά μέσο όρο για κάθε diesel όχημά της τεχνολογίας Euro 1 έως Euro 4 και περίπου 5.000 ευρώ για κάθε Euro 5 μοντέλο.

Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα είναι πολύ δημοφιλή στη Γερμανία, όμως τον τελευταίο καιρό αυξάνονται οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις που έχουν στο περιβάλλον τα καυσαέρια που εκπέμπουν. Οι ανησυχίες έχουν ενταθεί μετά το 2015 όταν αποκαλύφθηκε ότι το Dieselgate.

Οι ανησυχίες αυτές έκαναν κάποιες γερμανικές πόλεις, όπως το Αμβούργο και η Στουτγάρδη, να απαγορεύσουν εν μέρει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων ντίζελ, ενώ πολλά γερμανικά δικαστήρια απειλούν να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των παλιών αυτοκινήτων που λειτουργούν με ντίζελ.

Όμως η κίνηση αυτή είναι ιδιαίτερα αντιδημοφιλής, τόσο μεταξύ των οδηγών που ενδέχεται να δουν τα αυτοκίνητά τους να κηρύσσονται παράνομα, όσο και μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Και μόνο η προοπτική αυτών των περιορισμών έχει μειώσει τις πωλήσεις των ντιζελοκίνητων οχημάτων. Το μερίδιό τους στην αγορά μειώθηκε από 48% το 2015 σε 39% το 2017, όπως σημειώνει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Θέλουμε να αποφύγουμε και άλλες απαγορεύσεις κυκλοφορίας» δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Andreas Scheuer.

Σύμφωνα με την Αντρέα Νάλες, επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) η γερμανική κυβέρνηση συμφώνησε στην αντικατάσταση εξαρτημάτων των παλιών οχημάτων ντίζελ και την παροχή οικονομικών κινήτρων για την αντικατάστασή τους. Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας πρόκειται να παρουσιαστούν σήμερα.

Το ζήτημα των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα ακανθώδες σε μια χώρα όπου στην αυτοκινητοβιομηχανία εργάζονται περίπου 800.000 άνθρωποι, ενώ έχει αναχθεί σε καυτή πατάτα για την ήδη εύθραυστη κυβέρνηση της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ.