Το δημοτικό συμβούλιο του Άμστερνταμ της Ολλανδίας ανακοίνωσε πως θέλει να απαγορεύσει τα οχήματα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου μέχρι το 2030, ως μέρος της προσπάθειας του για τον καθαρισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την οποία οι αρχές κατηγορούν για τη μείωση του προσδόκιμου ζωής των κατοίκων της πόλης κατά ένα έτος.

Σε μεγάλο βαθμό, λόγω της έντονης κυκλοφορίας, στις πόλεις του Άμστερνταμ, του Μάαστριχ και του Ρότερνταμ, η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι χειρότερη από ό, τι επιτρέπουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες. Υπάρχουν ανησυχίες ότι τα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του αζώτου και σωματιδίων προκαλούν αναπνευστικές νόσους.

Όλη η κυκλοφορία εντός της κατοικημένης περιοχής του Άμστερνταμ πρέπει να είναι απαλλαγμένη από εκπομπές ρύπων έως το 2030 στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης «Καθαρός αέρας».

Το σχέδιο αναφέρει πως από το 2020, τα diesel αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 15 ετών θα απαγορεύονται να κινούνται εντός της περιφερειακής οδού A10 γύρω από την ολλανδική πρωτεύουσα. Τα δημόσια λεωφορεία και πούλμαν που εκπέμπουν καυσαέρια δεν θα εισέρχονται πλέον στο κέντρο της πόλης από το 2022. Μέχρι το 2025 η απαγόρευση θα επεκταθεί και στα σκάφη αναψυχής στο νερό και στα μοτοποδήλατα.

Οι αρχές του Άμστερνταμ θα ενθαρρύνουν τους κατοίκους της πόλης να κάνουν τη μετάβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα υδρογόνου, προσφέροντας σταθμούς φόρτισης σε κάθε αγοραστή. Υπολογίζεται πως θα χρειαστεί να υπάρχουν 16.000 έως 23.000 σταθμοί φόρτισης μέχρι το 2025 για να καταστεί το έργο βιώσιμο – από τα σημερινούς 3.000 διαθέσιμους σταθμούς στην πόλη.

Το σωματείο Rai αλλά και το λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών, καταδίκασαν το σχέδιο ως παράξενο και επαναστατικό, με εκπρόσωπό του να αναφέρει:

Δεκάδες χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν χρήματα για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σύντομα θα μείνουν μετέωροι. Αυτό θα κάνει το Άμστερνταμ πόλη των πλουσίων.

Οι αρχές των πόλεων και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο κινούνται προς την κατεύθυνση της εξάλειψης από τους δρόμους των αυτοκινήτων που παράγουν εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Διάβασε επίσης

Πότε και σε ποιες χώρες θα καταργηθούν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Το 2018 η Μαδρίτη άρχισε να περιορίζει την πρόσβαση σε βενζινοκίνητα οχήματα που κατασκευάστηκαν πριν από το 2000 και οχήματα ντίζελ που κατασκευάστηκαν πριν από το 2006. Η Ρώμη δεσμεύθηκε να απαγορεύσει τα οχήματα ντίζελ από το κέντρο της πόλης μέχρι το 2024. Η κυβέρνηση της Δανίας δήλωσε ότι θέλει να απαγορεύσει την πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από το 2030 και υβριδικών οχημάτων από το 2035. Η Δανία μάλιστα έως το 2050 σκοπεύει να εξαλείψει την εξάρτηση της σε ενέργεια από ορυκτά καύσιμα και να χρησιμοποιεί μόνο ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.