Ως απάντηση στην προσπάθεια της κυβέρνησης του Donald Trump να ανακαλέσει την δυνατότητα της πολιτείας της Καλιφόρνια να θέτει τα δικά της όρια σε ότι αφορά τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων, η Καλιφόρνια και 22 ακόμη πολιτείες, όπως οι Καλιφόρνια, Κολοράντο, Ιλινόις, Μέριλαντ, Μασαχουσέτη, Νεβάδα, Βόρεια Καρολίνα, Νέο Μεξικό, Νέα Υόρκη, Όρεγκον, Ουάσιγκτον, Ουισκόνσιν, Πενσυλβάνια. Μίσιγκαν και η περιφέρεια της Κολούμπια, μήνυσαν την NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον, προκειμένου να εμποδίσουν την προσπάθεια αυτή.

Η κυβέρνηση του Trump ισχυρίζεται πως η χρήση των λιγότερο αυστηρών κανόνων εκπομπών που όρισε η ίδια, θα ήταν καλό για την οικονομία, καθιστώντας τα οχήματα φθηνότερα, ενώ υποστηρίζει πως η πολιτεία της Καλιφόρνια δεν θα πρέπει να είναι σε θέση να καθορίζει κατευθυντήριες γραμμές αυστηρότερες από τις κατευθυντήριες γραμμές της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Ωστόσο, οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών της Καλιφόρνιας δεν είναι αποκλειστικοί στη πολιτεία, ενώ αρκετές άλλες πολιτείες των ΗΠΑ συμμορφώνονται επίσης με αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 40% των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Αμερική.

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η νομική διαμάχη μεταξύ των πολιτειών και της ομοσπονδιακής κυβέρνησης μπορεί να είναι μακρά και είναι αρκετά πιθανό να διαρκέσει ακόμη και μετά το τέλος της υπολειπόμενης θητείας του Trump.

Η ομοσπονδιακή νομοθεσία θέτει τα πρότυπα για το όριο της ρύπανσης παράγουν τα οχήματα, αλλά από τη δεκαετία του 1970, η Καλιφόρνια έχει τη δυνατότητα να θέσει αυστηρότερους κανόνες επειδή σε αυτή πωλούνται τα περισσότερα αυτοκίνητα κάθε χρόνο στις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα προσπαθεί να ανταποκριθεί στα πρότυπα ποιότητας του αέρα.

Ο Δημοκρατικός κυβερνήτης της πολιτείας της Καλιφόρνια, Gavin Newsom, ο οποίος έχει συγκρουστεί με τον Donald Trump σε πολλά μέτωπα, δεσμεύθηκε πως:

Η πολιτεία θα κρατήσει τη γραμμή της στο δικαστήριο για να υπερασπιστεί την υγεία των παιδιών μας, να σώσει τα χρήματα των καταναλωτών από τις τιμές των καυσίμων και να προστατεύσει το περιβάλλον μας.

Να θυμίσω πως κυβέρνηση του Trump ακύρωσε τα αυστηρά όρια εκπομπών καυσαερίων που είχαν τεθεί επί προεδρίας Barack Obama και θα ίσχυαν για τα μοντέλα των αυτοκινήτων μέχρι το 2025. Όμως η Καλιφόρνια αποφάσισε να διατηρήσει τα χαμηλά όρια και το καλοκαίρι διαπραγματεύτηκε μια συμφωνία για τον σκοπό αυτό με τις Ford, Honda, Volkswagen και BMW. Η κυβέρνηση του Trump ξεκίνησε αμέσως έρευνα για τη συμφωνία αυτή.