Πριν περίπου τρεις εβδομάδες, ο πρωθυπουργός της χώρας, Mark Rutte, έκανε γνωστό ότι από το 2020, το όριο ταχύτητας στις εθνικές οδούς της χώρας του θα μειωθεί στα 100 χλμ/ώρα, προκειμένου να μειωθεί η ρύπανση της ατμόσφαιρας με οξείδια του αζώτου. Με σημερινή της επιστολή, η υπουργός Μεταφορών της Ολλανδίας, Cora van Nieuwenhuizen, γνωστοποίησε στη Βουλή ότι το μέτρο θα ισχύσει από τις 16 Μαρτίου του 2020. Οι αρχές της χώρας θα ξεκινήσουν την αντικατάσταση της σήμανσης των 130 χλμ/ώρα -σε 100 χλμ/ώρα- τη Πέμπτη 12 Μαρτίου, ώστε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τη Δευτέρα το πρωί της 16ης Μαρτίου.

Η ολλανδική κυβέρνηση βρίσκεται εδώ και μήνες αντιμέτωπη με έντονη δημόσια συζήτηση σχετικά με τους τρόπους μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του αζώτου, μετά την απόφαση ολλανδικού δικαστηρίου που έκρινε ότι η μέχρι σήμερα κυβερνητική πολιτική δεν σέβεται τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θέμα. Το σχέδιο δράσης της ολλανδικής κυβέρνησης για την μείωση της εκπομπής αζώτου περιλαμβάνει επίσης αλλαγές στις μεθόδους εργασίας στον αγροτικό τομέα. Η προοπτική των αλλαγών αυτών έχει προκαλέσει την οργή χιλιάδων αγροτών, οι οποίοι διαδήλωσαν μαζικά και επανειλημμένως με τα τρακτέρ τους σε ολόκληρη την χώρα.

Η εισαγωγή του νέου περιορισμού στην ταχύτητα των οχημάτων έχει ως στόχο να δείξει στους αγρότες ότι αλλαγή συνηθειών επιβάλλεται και στους υπόλοιπους ρυπογόνους τομείς δραστηριότητας. Για την τήρηση της απόφασης του δικαστηρίου έχουν παγώσει μεγάλα κατασκευαστικά έργα οδικών αρτηριών και αεροδρομίων στην Ολλανδία, την πέμπτη σε μέγεθος οικονομία της ευρωζώνης. Σήμερα, το όριο στους Ολλανδικούς αυτοκινητοδρόμους είναι 130 χλμ/ώρα, το οποίο θα παραμείνει σε ισχύει και μετά το 2020, αλλά μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες (από 19:00 μέχρι 06:00 της επόμενης ημέρας), όπου η κίνηση είναι σημαντικά μειωμένη.

Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, το όριο των 100 χλμ/ώρα στους αυτοκινητοδρόμους θα είναι το χαμηλότερο στην Ευρώπη -μαζί με την Κύπρο, η οποία φυσικά έχει πολύ λιγότερους αυτοκινητόδρομους. Το σημερινό όριο των 130 χλμ/ώρα είναι το πιο κοινό όριο ταχύτητας στην Ευρώπη, καθώς είναι σε ισχύ σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Δανία, η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Κροατία και αρκετές άλλες. Ωστόσο, οι οδηγοί του Ηνωμένου Βασιλείου πρέπει να κινούνται στους αυτοκινητόδρομους με όριο 70 μιλίων/ώρα (112 χλμ/ώρα), ενώ στην Ισπανία με 120 χλμ/ώρα. Να θυμίσω ότι κάτι αντίστοιχο πρότεινε πριν μερικές εβδομάδες στην Ελλάδα ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.