Πέρασαν 70 χρόνια από τότε που η Volkswagen ξεκίνησε την παραγωγή του Transporter, που έγινε παγκόσμια γνωστό και ως Bulli. Συγκεκριμένα, το ημερολόγιο έγραφε 8 Μαρτίου του 1950, όταν το πρώτο Transporter, με τον κωδικό Type 2, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Wolfsburg της Γερμανίας.

Μέχρι σήμερα και από το 1950 έχουν ακολουθήσει περισσότερα από 13 εκατομμύρια αυτοκίνητα, κατανεμημένα σε έξι γενιές και με διαφορετικές εκδόσεις όπως Transporter Van, Bulli, Camper, Kombi, Multivan, Caravelle κ.α.

Το Transporter δημιουργήθηκε παράλληλα με το Beetle, με στόχο να υπηρετήσει την ανερχόμενη, μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, οικονομία της Ευρώπης, που απαιτούσε ένα μεγαλύτερο όχημα. Το Transporter ήρθε να προσφέρει ένα επαγγελματικό όχημα συμπαγών διαστάσεων με μέγιστη εκμετάλλευση χώρου, με boxer κινητήρα στο πίσω μέρος, με τον οδηγό πολύ μπροστά και έναν τεράστιο χώρο ανάμεσά τους. Αυτά ήταν τα βασικά χαρακτηριστικά του T1, της πρώτης γενιάς του βαν που εξελίχθηκε από τους μηχανικούς της Volkswagen και έφερε επανάσταση στην κατηγορία του. Αναλυτικά οι γενιές του Transporter στο πέρασμα των χρόνων:

1Το T1: 1950 έως 1967

Στις 11 Νοεμβρίου του 1949 η Volkswagen αποκάλυψε το πρωτότυπο ενός επαγγελματικού οχήματος με σχεδίαση βαν. Η Volkswagen είχε καταλήξει στην ονομασία Bully όμως μία άλλη εταιρεία είχε τα δικαιώματα. Η λύση βρέθηκε αλλάζοντας την ονομασία από Bully σε Bulli. Έτσι γεννήθηκε η ανεπίσημη ονομασία του Transporter. Ωστόσο, θα χρειαζόταν περισσότερο από μισός αιώνας για την Volkswagen να αποκτήσει τα πλήρη εμπορικά δικαιώματα για την ονομασία, κάτι που έγινε το 2007. Έκτοτε, και επίσημα κάθε μοντέλο της σειράς θα μπορούσε να φέρει το όνομα Bulli, που οι λάτρεις του μοντέλου χρησιμοποιούσαν εδώ και πολλά χρόνια.

2

Η πορεία του Bulli είναι ένα ταξίδι στο χρόνο και τι καλύτερο από το να δοθεί το στίγμα μιας εποχής με τη μουσική. Το 1950 ο Bing Crosby ήταν ίσως ο μεγαλύτερος σούπερ σταρ της μουσικής σκηνής. Το τραγούδι του “White Christmas” εξακολουθεί να ακούγεται και σήμερα. Τότε η Volkswagen ήταν μια αντίστοιχη start-up της σημερινής εποχής που παρουσίαζε το Transporter, με τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων να προέρχονταν από το Beetle. To πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης μίας ενίσχυσης στο κάτω μέρος, ήταν μια νέα εξέλιξη. Το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο ήταν στα 750 κιλά και το όχημα πρόσφερε πρόσβαση μέσω των κλασικών πορτών με μεντεσέδες ή αργότερα μέσω της προαιρετικής συρόμενης πόρτας από την πλευρά του συνοδηγού.

3

Το T1 ξεκίνησε ως κλειστό βαν, ένα βαν με παράθυρα και ως ένα μικρό λεωφορείο οκτώ θέσεων. Το πιο θρυλικό Bulli ακολούθησε το 1951: ήταν το “Micro Bus De Luxe”, γνωστό και ως Samba bus, με περιμετρικά παράθυρα, ξεχωριστά παράθυρα οροφής και συρόμενη ηλιοροφή. Ένα χρόνο αργότερα, εμφανίστηκε στην αγορά το pickup, ένα είδος φορτηγού για τη δεκαετία του 1950. Διάφοροι ειδικοί τύποι αμαξωμάτων προέκυψαν γρήγορα από αυτή την γκάμα.

4

Η Westfalia συνέβαλε στο “camping box” – μια μονάδα που έκανε το Transporter το πρώτο κόμπακτ αυτοκινούμενο τροχόσπιτο. Το 1956, η παραγωγή μεταφέρθηκε σε μια νέα μονάδα στο Αννόβερο για να ικανοποιήσει την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Από το 1957 παραγόταν και στη Βραζιλία. Μέχρι να πάρει την σκυτάλη το 1967 το διάδοχό μοντέλο, περίπου 1,9 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν αγοράσει το Transporter με το διαιρούμενο παρμπρίζ (splittie) και το χαρακτηριστικό εμπρός μέρος, καθιστώντας το μια παγκόσμια επιτυχία.

5Το T2: 1967 έως 1979

Μια ξεχωριστή περίοδος που χαρακτηρίστηκε όχι μόνο από τη μουσική. Τον Αύγουστο του 1969, ο Jimi Hendrix, η Joan Baez και ο Bob Dylan έγραφαν ιστορία στο Woodstock με τον Pete Townshend των The Who να συνθέτει τη θρυλική ροκ όπερα “Tommy”. Τρεις μέρες ειρήνης και μουσικής στο Woodstock, στο οποίο τραβήχτηκε η πιο διάσημη από όλες τις φωτογραφίες του VW Bus: το “flower power T1” και ένα ζευγάρι στην οροφή του.

Ίσως τότε να ξεκίνησε μια μεταμόρφωση του αυτοκινήτου από ένα απλό όχημα σε μια στάση ζωής, ένα πραγματικό σύμβολο μιας εποχής. Δύο χρόνια νωρίτερα, στο Αννόβερο, είχε αρχίσει η παραγωγή της δεύτερης γενιάς του Transporter.

6

Το T2 κληρονόμησε τη χρηστικότητα του T1 και τη μετέφερε σε μία νέα εποχή ώστε να το καθιερώσει άμεσα ως ένα πολυλειτουργικό εργαλείο. Τα οπτικά χαρακτηριστικά του T2 χαρακτηρίζονταν από μία νέα εμπρός όψη δίχως το χαρακτηριστικό “V” του T1, αλλά με ένα ενιαίο καμπύλο παρμπρίζ (baywindow) και μια εισαγωγή αέρα κάτω από αυτό.

Πλέον, το T2 είχε στάνταρ μια συρόμενη πόρτα. Ως camber από την Westfalia είχε μια ανακλινόμενη (pop-up) οροφή και έτσι έγινε πιο ταξιδιάρικο από ποτέ. Αξιοσημείωτο είναι πως από το 1972 υπήρχε ένα ηλεκτρικό Transporter που μπορούσε να κινηθεί με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Στο εργοστάσιο του Αννόβερου κατασκευάστηκαν 2,14 εκατομμύρια οχήματα, μέχρι το T2 να αντικατασταθεί το 1979 από το T3. Η παραγωγή συνεχίστηκε για πολύ περισσότερο στη Νότια Αμερική και στη Νότια Αφρική. Χαρακτηριστικά, οι τελευταίες 1.200 μονάδες του T2 – το “56 Anos Kombi – Last Edition”- κατασκευάστηκαν τέλη του 2013 στη Volkswagen Βραζιλίας, στο Σάο Πάολο.

7Το T3: 1979 έως 1992

Ο κόσμος είχε αλλάξει και πάλι από τα τέλη της δεκαετίας του ’70. Για ακόμη μία φορά, τα τραγούδια ξυπνούν τις αναμνήσεις: το “Sultans Of Swing” των Dire Straits μεταδιδόταν σε ραδιόφωνα αυτοκινήτου με κρυστάλλινο ήχο. Οι Police κυκλοφόρησαν το “Message In A Bottle” και οι Pink Floyd το πιο επιτυχημένο διπλό άλμπουμ στον κόσμο, το “The Wall”. Το 1979 η Volkswagen συνόδευσε αυτό το soundtrack με το νέο T3.

H συνέχεια από το προηγούμενο μοντέλο ήταν εμφανής, αλλά όλο το πετυχημένο concept είχε μεταφερθεί στο παρόν χάρη σε νέες και σύγχρονες τεχνολογίες. Τότε η Volkswagen έκανε μεγάλη πρόοδο στον τομέα της παθητικής ασφάλειας. Το πιο φαρδύ πλαίσιο, με αμετάβλητο μήκος και ύψος, πρόσφερε μεγαλύτερους χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Ο επίπεδης διάταξης κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε συνέβαλε στην διαμόρφωση της βέλτιστης ευρυχωρίας. Από το 1981 και για πρώτη φορά οι επίπεδοι κινητήρες ήταν διαθέσιμοι και ως ντίζελ. Και το νέο πλαίσιο πρόσφερε οδηγικά χαρακτηριστικά ανάλογα με εκείνα ενός επιβατικού αυτοκινήτου.

Το 1985 η Volkswagen πρόσθεσε στους βενζινοκινητήρες καταλυτικούς μετατροπείς ενώ παρουσιάστηκαν και οι πρώτοι πετρελαιοκινητήρες turbo. Ωστόσο, πάνω απ’ όλα, η γκάμα εμπλουτίστηκε με τις εκδόσεις syncro όπου ένας συνεκτικός συμπλέκτης μετέφερε την κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Χάρη στην ιδανική εκμετάλλευση των χώρων, το T3 έγινε μια ακόμη πιο ολοκληρωμένη επιλογή για αυτοκινούμενα. Επιπρόσθετα, το 1988 έκανε το ντεμπούτο του το California ως εργοστασιακό αυτοκινούμενο.

Όταν το τελευταίο T3 πέρασε από την γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο στο Αννόβερο, είχαν πωληθεί 1,3 εκατομμύρια μονάδες. Νέες εκδόσεις, όπως η Caravelle και η Multivan, είχαν ήδη προλάβει να γίνουν παγκόσμια best-sellers, ενώ περιορισμένης παραγωγής εκδόσεις όπως το Multivan White Star και το Blue Star έγιναν icon μοντέλα. Στη Νότια Αφρική, η παραγωγή του δεξιοτίμονου T3 συνεχίστηκε μέχρι το 2005, κάτι που αύξησε τις συνολικές μονάδες που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής σε πάνω από 1,4 εκατομμύρια.

8Το T4: 1990 έως 2003

Έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που οι Roxette τραγουδούσαν το “It Must Have Been Love” και οι UB 40 το “Kingston Town”. Επίσης, το 1990 σημειώθηκε μία τεχνολογική επανάσταση με το ντεμπούτο του T4: Μετά από 40 χρόνια με το Bulli ως πισωκίνητο με επίπεδο κινητήρα, το μοντέλο άλλαξε διάταξη. Τώρα, ο νέος κινητήρας – και αργότερα οι κινητήρες VR – ήταν τοποθετημένος μπροστά και έδινε κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αυτή η μετάβαση άλλαξε τα πάντα: το σχεδιασμό, την ανάρτηση, τους κινητήρες και τους χώρους. Τώρα υπήρχαν πολύ μεγαλύτεροι χώροι, κυρίως στο πίσω μέρος, σε σχέση με το T3.

Η νέα ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση και η προαιρετική μόνιμη τετρακίνηση syncro καταλάμβαναν πολύ λίγο από αυτόν το χώρο. Η νέα διάταξη μετάδοσης και το νέο πλαίσιο βελτίωσαν θεματικά τα δυναμικά χαρακτηριστικά κάνοντάς τα εφάμιλλα με εκείνα ενός επιβατικού αυτοκινήτου. Μπροστά το T4 έγινε πιο μακρύ ώστε να δημιουργηθεί επαρκής χώρος για τους εγκάρσιους τοποθετημένους τετρακύλινδρους και πεντακύλινδρους κινητήρες, εξασφαλίζοντας και καλύτερα επίπεδα παθητικής ασφάλειας.

Η Volkswagen πρόσφερε για πρώτη φορά το Transporter με δύο διαφορετικά μεταξόνια. Το Multivan χρησιμοποίησε τον πρόσθετο εσωτερικό χώρο προς όφελος των επιβατών, όπως και το νέο California. Εν τω μεταξύ, το 1995, η Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα έγινε ανεξάρτητη μάρκα εντός του ομίλου και ήταν πιο επιτυχημένη από ποτέ.

Το T4 πέρασε στην ανανεωμένη του γενιά το 1996 και είχε σημαντικές αλλαγές, ειδικά κάτω από το καπό. Ο πεντακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας του T4 ήταν ο πρώτος TDI (turbodiesel direct injection) που μπήκε σε Transporter. Το πιο μεγάλο εμπρός μέρος των επιβατικών εκδόσεων πλέον επέτρεψε την τοποθέτηση του κινητήρα βενζίνης VR6.

Όταν η τέταρτη γενιά αποσύρθηκε το 2003 είχαν πωληθεί 1,9 εκατομμύρια μονάδες του κλειστού βαν, του kombi, του double cab, του pickup και του σασί με μονή και διπλή καμπίνα, του Caravelle, του Multivan και του California.

9Το T5: 2003 έως 2015

Η δεκαετία του 2000 είναι πολύ κοντά στη σημερινή εποχή, κάτι που είναι εμφανές και στη μουσική. Ο 50 Cent κυκλοφόρησε το “In Da Club” και ο Robby Williams κυριάρχησε στα charts με το “Feel”. Όταν η πέμπτη γενιά Bulli απέκτησε νέα δυναμική στις αρχές του 2003, η σχεδιαστική ιδέα ήταν να διατηρηθεί το στυλ του προκατόχου της. Ωστόσο, οι πιο πλατιές και ξεχωριστές γραμμές του αμαξώματος χάρισαν στο T5 μια πολύ πιο δυναμική εμφάνιση. Ταυτόχρονα η νέα του αισθητική συνδυαζόταν άψογα με τα υψηλά επίπεδα πρακτικότητας και χρηστικότητας.

Οι ειδικοί εξέλιξαν το εσωτερικό για ακόμα καλύτερη εργονομία. Κάτι που γινόταν ιδιαίτερα αντιληπτό από τη θέση του οδηγού, καθώς ο τελευταίος είχε στη διάθεσή του ένα τιμόνι με ρύθμιση ύψους και βάθους καθώς και ένα νέο επιλογέα ταχυτήτων στη κεντρική κονσόλα. Ένα νέο χαρακτηριστικό στο πίσω μέρος ήταν πως δεδομένου ότι οι περισσότερες εκδόσεις του T5 Multivan πρόσφεραν δύο συρόμενες πόρτες, το τραπεζάκι για τους πίσω επιβάτες μετακινήθηκε από τα αριστερά στο μέσο του οχήματος, τοποθετημένο σε ένα ζεύγος από ράγες στο δάπεδο ώστε να τοποθετείται ανάλογα με τις απαιτήσεις των επιβατών.

Το νέο California παράγεται πλέον για πρώτη φορά από τη Volkswagen στο Αννόβερο. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, τα βασικά μοντέλα που παράγονται στο κεντρικό εργοστάσιο (στο Hannover-Stocken) μεταφέρονται σε μια νέα ειδική μονάδα παραγωγής στην περιφέρεια Limmer του Αννόβερο, όπου συναρμολογούνται ως πλήρως εξοπλισμένα αυτοκινούμενα.

Μεταξύ των επιβατικών εκδόσεων, η Caravelle, η Multivan και η California προέκυψαν από τρία εξαιρετικά επιτυχημένα ονόματα μοντέλων. Κατά το λανσάρισμα υπήρξαν τέσσερις νέες turbodiesel εκδόσεις και δύο βενζίνης. Οι βενζινοκινητήρες ξεκινούσαν από τους τετρακύλινδρους και έφταναν έως ένα V6. Μια εντελώς νέα εξέλιξη ήταν η τετρακίνηση 4MOTION με ηλεκτρικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα.

Μαζί με τις στάνταρ εκδόσεις, υπήρχαν ορισμένα μοντέλα περιορισμένης παραγωγής: όπως το California NoLimit, το Multivan PanAmericana και το Multivan Biker. Τον Οκτώβριο του 2010, η Volkswagen γιόρτασε την 25η επέτειο του Multivan με την Edition 25.

Μέχρι το 2015, περίπου 1,65 εκατομμύρια T5 είχαν βγει από τη γραμμή συναρμολόγησης στο Αννόβερο.

10Το T6: 2015 έως 2019 και το T6.1 από το 2019

Το T6 παρουσιάστηκε το 2015 ως η εξέλιξη του προκατόχου του. Το νέο Bulli ξεχώριζε από τους νέους κινητήρες, τα ακόμη πιο έξυπνα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και το νέο σύστημα πολυμέσων. Το αμάξωμα του T6 ξεχώριζε και πάλι από το εντελώς νέο εμπρός του μέρος, ενώ και το πίσω είχε το δικό του ελκυστικό στιλ. Η νέα διχρωμία επανέφερε ευχάριστες αναμνήσεις από την πρώτη γενιά του Bulli. Μία από τις πιο σημαντικές αναβαθμίσεις βρισκόταν κάτω από το καπό. Τέσσερις νέοι κινητήρες TDI και δύο κινητήρες TSI με σύστημα “stop-start” αποτελούσαν την γκάμα των κινητήρων.

11

Ακόμα και για το T6 υπήρχαν περιθώρια εξέλιξης, όπως απέδειξε η αναβαθμισμένη έκδοση T6.1 που παρουσιάστηκε το φθινόπωρο του 2019. Η Volkswagen έφερε το πιο προηγμένο μοντέλο της στην εποχή της ψηφιοποίησης. Το νέο ταμπλό του Bulli 6.1 προσφέρει για πρώτη φορά πλήρως ψηφιακά όργανα στην λογική του Virtual Cockpit. Τα συστήματα πολυμέσων ενσωματώνουν μια e-SIM προσφέροντας λειτουργίες και υπηρεσίες βασισμένες στο διαδίκτυο και στις ανάγκες διαχείρισης του ψηφιακού στόλου. Το νέο ηλεκτρομηχανικά υποβοηθούμενο τιμόνι επέτρεψε τη δυνατότητα λειτουργίας ημιαυτόματων συστημάτων οδήγησης.

12

Η παραγωγή του γίνεται στο Αννόβερο και στο εργοστάσιο στο Πόζναν της Πολωνίας. Το 2019, οι εργαζόμενοι στο Αννόβερο και στο Πόζναν συνολικά παρήγαγαν περίπου 190.000 Transporter.

13Το μέλλον είναι ηλεκτρικό

Και το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό στα επαγγελματικά οχήματα της Volkswagen. Ήδη οι προετοιμασίες για την παραγωγή του ID.Buz concept στο Αννόβερο εντείνονται ώστε το ηλεκτρικό Bulli να μπει στην παραγωγή από το 2022.

Εκτός της επιβατικής έκδοσης, θα υπάρξει και επαγγελματική έκδοση, η οποία θα βασίζεται στο I.D Buzz Cargo. Το concept του μοντέλου είχε μήκος 5.048 χλστ., πλάτος 1.976 χλστ., ύψος 1.963 χλστ. και μεταξόνιο στα 3.300 χλστ. Κίνηση παίρνει από έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων που συνδυάζεται με κιβώτιο μίας σχέσης, με την κίνηση να μεταφέρεται στον πίσω άξονα. Έχει τελική ταχύτητα 160 χλμ/ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη) και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου θα προσφέρονται σε χωρητικότητες από 48 kWh έως 111 kWh.

14

Η αυτονομία που θα προσφέρει κυμαίνεται από τα 330 έως τα 500 χλμ αναλόγως με τις μπαταρίες που θα εξοπλίζεται, με το επαγγελματικό βαν να έχει ωφέλιμο φορτίο 800 κιλών. Η φόρτιση των μπαταριών κατά 80% με χρήση ταχυφορτιστή 150 kW, γίνεται μέσα σε 15 λεπτά για την μπαταρία των 48 kWh και σε 30 λεπτά για την μπαταρία των 111 kWh.

15

Θα αποτελέσει το κέντρο για τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά οχήματα. Και έτσι το Bulli, το μακροβιότερο επαγγελματικό όχημα στον κόσμο αποκτά δυναμική για να καλύψει και τα επόμενα 70 χρόνια.