Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 19.800 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2021, 1.000 περισσότεροι (+5%) σε σχέση με το 2020 και 3.000 λιγότεροι (-13%) σε σύγκριση με το 2019, την χρονιά πριν από την πανδημία του κορονοιού.
Η Ε.Ε έχει θέσει ως στόχο να μειώσει κατά 50% τον αριθμό των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της μέχρι το 2030 και τη τελευταία δεκαετία σημειώθηκε πτώση 36%. Απώτερος στόχος είναι έως το 2050 να υπάρχουν μηδενικοί θάνατοι ανθρώπων από τροχαία ατυχήματα.
Συνολικά στην ΕΕ πέρυσι σημειώθηκαν 44 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, έναντι 42 το 2020, 51 το 2019 και 67 το 2010, γεγονός που σημαίνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η ήπειρος με τους ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο, καθώς ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος υπερβαίνει τους 180 θανάτους.
Η μείωση των θανάτων από τροχαία στην ΕΕ πέρυσι δεν ήταν ομοιόμορφη. Οι μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν στη Δανία (-17%), στη Γερμανία (-6%), στην Εσθονία (-7%), στην Ιρλανδία (-6%), στη Κύπρο (-8%), στη Λιθουανία (-17%), στη Μάλτα (-18%), στη Πολωνία (-10%), στη Πορτογαλία (-3%), στη Σουηδία (-6%), στην Ελβετία (-12%) και στη Νορβηγία (-5%).
Αντίθετα, 14 κράτη μέλη κατέγραψαν αύξηση στον αριθμό των θανάτων και δύο κατέγραψαν τον ίδιο αριθμό σε σχέση με το 2020, το Βέλγιο (43 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων) και η Φιλανδία (40). Η Βουλγαρία παρουσίασε αύξηση 21%, η Τσεχία 3%, η Ελλάδα 5%, η Ισπανία 10%, η Γαλλία 16%, η Κροατία 23%, η Ιταλία 19%, η Λετονία 6%, η Ουγγαρία 18%, η Αυστρία 4%, η Ρουμανία 8%, η Σλοβενία 43%, η Σλοβακία 5% και η Ισλανδία 13%.
Θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων
Χώρα | Θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο πληθυσμού | % μεταβολή το 2021 σε σχέση με: | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | Μ.Ο 2017-2019 | |
ΕΕ-27 | 51 | 42 | 44 | 5 | -13 | -15 |
Βέλγιο | 56 | 43 | 43 | 0 | -23 | -19 |
Βουλγαρία | 90 | 67 | 81 | 21 | -11 | -12 |
Τσεχία | 58 | 48 | 50 | 3 | -14 | -14 |
Δανία | 34 | 28 | 23 | -17 | -32 | -26 |
Γερμανία | 37 | 33 | 31 | -6 | -16 | -19 |
Εσθονία | 39 | 44 | 41 | -7 | 6 | -1 |
Ιρλανδία | 29 | 29 | 27 | -6 | -2 | -5 |
Ελλάδα | 64 | 54 | 57 | 5 | -12 | -14 |
Ισπανία | 37 | 29 | 32 | 10 | -14 | -16 |
Γαλλία | 50 | 39 | 45 | 16 | -9 | -11 |
Κροατία | 73 | 58 | 72 | 23 | -2 | -7 |
Ιταλία | 53 | 40 | 48 | 19 | -10 | -14 |
Κύπρος | 59 | 54 | 49 | -8 | -15 | -14 |
Λετονία | 69 | 73 | 78 | 6 | 11 | 6 |
Λιθουανία | 67 | 63 | 52 | -17 | -22 | -20 |
Λουξεμβούργο | 36 | 42 | 38 | -8 | 9 | -13 |
Ουγγαρία | 62 | 47 | 56 | 18 | -10 | -12 |
Μάλτα | 32 | 21 | 17 | -18 | -44 | -49 |
Ολλανδία | 34 | 30 | 28 | -4 | -16 | -14 |
Αυστρία | 47 | 39 | 40 | 4 | -14 | -13 |
Πολωνία | 77 | 66 | 59 | -10 | -23 | -22 |
Πορτογαλία | 67 | 52 | 50 | -3 | -24 | -22 |
Ρουμανία | 96 | 85 | 93 | 8 | -4 | -6 |
Σλοβενία | 49 | 38 | 54 | 43 | 12 | 15 |
Σλοβακία | 50 | 45 | 47 | 5 | -4 | -4 |
Φινλανδία | 38 | 40 | 40 | 0 | 6 | -3 |
Σουηδία | 22 | 20 | 18 | -6 | -13 | -28 |
Ελβετία | 22 | 26 | 23 | -12 | 7 | -8 |
Νορβηγία | 20 | 17 | 16 | -5 | -19 | -18 |
Ισλανδία | 17 | 22 | 24 | 13 | 50 | -33 |
Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων το 2020), ενώ η Ρουμανία (93 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων) κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό το 2021.
Διάβασε επίσης
Αυτές είναι οι πιο επικίνδυνες χώρες της Ευρώπης για να οδηγήσεις
Σε σύγκριση με το 2019, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 μειώθηκαν κατά 13% με τις μεγαλύτερες μειώσεις, άνω του 20%, να σημειώνονται στη Δανία, το Βέλγιο, τη Πορτογαλία, τη Πολωνία και τη Λιθουανία. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, η Λετονία, η Σλοβενία και η Φινλανδία παρουσίασαν αύξηση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Η επίτροπος Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν δήλωσε:
Καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας επιστρέφουν στην κανονικότητα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα επιστρέψουμε στους αριθμούς θανάτων στους δρόμους μας πριν από την πανδημία. Σε επίπεδο ΕΕ, θα προσπαθήσουμε μέσω της χρηματοδότησης, της νομοθεσίας και της ενημέρωσης να συμβάλουμε στην παροχή ενός “ασφαλούς συστήματος” ασφαλέστερων υποδομών, ασφαλέστερων οχημάτων, ασφαλέστερης χρήσης του δρόμου και καλύτερης φροντίδας μετά το ατύχημα. Αλλά αυτό αποτελεί κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, τη βιομηχανία και τους χρήστες του δρόμου. Κάθε θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στους δρόμους μας μπορούν να αποφευχθούν.
Στο σύνολο των θανατηφόρων τροχαίων στους δρόμους της Ε.Ε, το 52% σημειώθηκε σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 40% σε αστικές περιοχές και 8% σε αυτοκινητόδρομους. Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 43% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ οι πεζοί αποτελούσαν το 20%, οι χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 18% και οι ποδηλάτες το 10% των συνολικών θανάτων.
Στις αστικές περιοχές, το μοτίβο είναι πολύ διαφορετικό, με τους πεζούς (37%) να αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο των θυμάτων. Με τους χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων να αποτελούν το 18% και έναν αυξανόμενο αριθμό ποδηλατών (14%) να σκοτώνονται, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων στις αστικές περιοχές είναι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου.
Οι άνδρες ευθύνονται για 3 στους 4 θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι (65+) αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) όλων των θανάτων, αν και αναλογικά περισσότεροι νέοι σκοτώνονται στους δρόμους. Ενώ το 12% των νεκρών στους δρόμους της ΕΕ ήταν ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών, αυτή η ηλικιακή ομάδα αντιπροσωπεύει μόνο το 7% του πληθυσμού της ΕΕ. Ως εκ τούτου, οι στατιστικές δείχνουν ότι οι νέοι είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε θανατηφόρα τροχαία σύγκρουση.
Διάβασε ακόμη
Έως τριπλάσιες οι πιθανότητες τροχαίου ατυχήματος για τους νεαρούς οδηγούς