H Mazda ανακοίνωσε ότι ανέπτυξε μια νέα ρητίνη σε συνεργασία με την Japan Polypropylene Corporation, την οποία θα την χρησιμοποιήσει για να κατασκευάσει αρχικά προφυλακτήρες του CX-5, μειώνοντας περαιτέρω το βάρος του. Οι νέοι προφυλακτήρες είναι οι ελαφρύτεροι του κόσμου, και είναι κατά 20% ελαφρύτεροι από τους τωρινούς. Η Mazda σχεδιάζει αρχικά κατασκευάζει τους προφυλακτήρες του νέου CX-5 από το νέο υλικό, ενώ αργότερα θα κατασκευαστούν και προφυλακτήρες και για τα υπόλοιπα μοντέλα της.

Οι νέοι προφυλακτήρες είναι κατασκευασμένοι από δύο βασικά συστατικά, το πολυπροπυλένιο και το καουτσούκ. Τα δύο συστατικά έχουνε χρησιμοποιηθεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργηθεί ένα διπλό στρώμα με την εξωτερική επιφάνεια του προφυλακτήρα να είναι μπορεί να βαφεί ενώ το εσωτερικό τμήμα, να διατηρεί την υψηλή ακαμψία και την απαραίτητα απορροφητικότητα σε περίπτωση σύγκρουσης.

Έχουνε το μισό πάχος σε σχέση με τους τωρινούς προφυλακτήρες και η διαδικασία παραγωγής του γίνεται στον μισό χρόνο (30 δευτ. από 60 που χρειαζόταν) μέσω του συστήματος CAE (Computer-Aided Engineering)

[Πηγή: Mazda]

Δελτίο Τύπου

Mazda Develops Resin Material for Vehicle Parts For Weight Reduction

-World’s lightest bumpers, to be used for the all-new Mazda CX-5 SUV-

Leverkusen, 10 February 2012. Mazda Motor Corporation has developed, jointly with Japan Polypropylene Corporation, resin material for vehicle parts that maintains the same rigidity as parts made with conventional materials while achieving significant weight reduction. Using this material, the parts manufactured are thinner than those using conventional resin, resulting in a significant reduction in the resin required to manufacture parts. When the material is used for both front and rear bumpers, it contributes to weight reduction of approximately 20%. In the bumper production process, this reduced thickness allows for a shorter cooling period for moulding, and by using computer-aided engineering (CAE) technology, the fluidity of the resin material has also been optimised. As a result, bumper moulding time, previously 60 seconds, has been halved to 30 seconds, leading to major reductions in the amount of energy consumed in the production process.

Mazda plans to adopt the lightest bumpers in the class[1] using this resin material in the all-new Mazda CX-5 SUV to go on sale this spring, as well as other upcoming new models.

Bumper weight has a major impact on fuel economy and driving performance. On the other hand, bumpers are also multi-functional requiring both the rigidity to absorb impact, and the moulding and painting properties suitable for excellent exterior design.

Mazda blended two components found in polypropylene and rubber, the constituents of resin, that have different properties, and succeeded in distributing them in a double-layer structure in line with the required function for the surface and the inside of the base bumper material. As a result of this achievement, the surface has excellent paint film adhesion and the inner section retains high rigidity and impact absorption, with reduced thickness.

Moving forward, Mazda remains committed to reducing vehicle weight and improving dynamic performance in order to provide all its customers with driving pleasure and outstanding environmental and safety performance.

[1] Vehicle class of displacement between 1500 to 2000 cm³ (Mazda data in February)

  • ελα να ριχνουν τα χαρτια τους οι ιαπωνεσ…και ασ κανουν downsizing οι αλλοι…

  • Constantine

    Φτιάξε ενα RX-7 με τέτοιο αμάξωμα , 1600 ρότορα 300+  άλογα να μας τρελάνεις !!!!!!!!!!!!

  • ilikeyourcar

    Βαρος… το πιο σημαντικο για οδικη συμπεριφορα και οικονομια… Ακομα και τους ατμοσφαρικους κινητηρες αν κρατησουν στο mazda 1 αν ρίξουν απλα το βαρος του αλλα 50 – 100 κιλα για μενα παραμενει ανταγωνιστικο και ακομα καλυτερο οδηγικα απο τα περισσοτερα μικρα.

  • MrProudGreek

    Παντα πρωτοποριακη η Mazda