Sebastien Loeb test Peugeot 208 T16 Pikes Peak (2)

Αφού είδαμε ένα ανεπίσημο video με τα 875 άλογα του Peugeot 208 T16 Pikes Peak να “πυροβολούν” στα χέρια του Sebastien Loeb, η Peugeot έδωσε η ίδια επίσημο video αλλά και νέες φωτογραφίες του “όπλου” της για το φετινό Pikes Peak.

Ο Loeb δοκίμασε το Peugeot 208 T16 Pikes Peak στη πίστα La Ferté-Vidame στη Βόρειο Γαλλία, χαρακτηρίζοντας το ως πύραυλο, αφού τα 875 άλογα τον τρόμαξαν. Ο Loeb δήλωσε χαρακτηριστικά:

Το 208 T16 Pikes Peak είναι πύραυλος! Είναι τόσο δυνατό! Την πρώτη φορά που το οδήγησα, σε κάθε αλλαγή ταχυτήτων ζαλιζόμουν. Οι αλλαγές είναι λίγο σκληρές και πρέπει να περάσεις λίγο χρόνο με το αυτοκίνητο για να τις συνηθίσεις.

Δεν έχω οδηγήσει ποτέ μου κάτι που να επιταχύνει τόσο γρήγορα. Στις μικρές ταχύτητες, τα μονοθέσια της Formula 1 δεν παράγουν τη μέγιστη δύναμη τους, αλλά το 208 T16 Pikes Pea, είναι bang, bang, bang! Δεν θα καταλάβεις το πότε έχεις βάλει 6η ταχύτητα και έχεις πιάσει τα 240 χλμ/ώρα.

Και πως να μην νοιώθει έτσι ο Loeb, όταν τα 875 άλογα του αυτοκινήτου και το σύστημα τετρακίνησης, του επιτρέπουν να κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 1,8 δευτερόλεπτα!

Sebastien Loeb test Peugeot 208 T16 Pikes Peak (3)

Ο Loeb συνέχισε λέγοντας πως είναι εντυπωσιασμένος και από το φρενάρισμα, αφού η τεράστια κάθετη αεροδυναμική δύναμη που προσφέρει το bodykit συνδυάζεται απόλυτα με τα φαρδιά ελαστικά.

Το 208 T16 Pikes Peak είναι ένας συνδυασμός των καλύτερων στοιχείων των αγωνιστικών αυτοκινήτων του κόσμου. Διαθέτει την εκπληκτική αεροδυναμική των μονοθεσίων της Formula 1, έχει τα φαρδιά ελαστικά των πρωτότυπων LMP1 των αγώνων αντοχής και το διαφορικό ενός αγωνιστικού του WRC.

Και συνέχισε λέγοντας:

Έχω οδηγήσει πολλά είδη αυτοκινήτου στη καριέρα μου, αλλά αυτό είναι πολύ, πάρα πολύ διαφορετικό. Επιταχύνει και σταματά όπως ένα μονοθέσιο της Formula 1, έχει υπέροχο χειρισμό, ατελείωτη πρόσφυση, με το σύστημα τετρακίνησης να το καθιστά πολύ σταθερό. Διαθέτει τεράστιες δυνατότητες!

Δεν μπορώ να πω ότι γνωρίζω ακόμη τα όρια του αυτοκινήτου, αλλά μετά τη δοκιμή είναι βέβαιος πως έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα ώστε να ξέρουμε που βρισκόμαστε και να έχουμε μια καλύτερη συνολική εικόνα των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου.

Η Peugeot μέχρι τις 30 Ιουνίου που θα διεξαχθεί το Pikes Peak, έχει προγραμματίσει δοκιμές σε αρκετές ακόμη πίστες, με μεγάλο υψόμετρο, έτσι ώστε να είναι έτοιμος ο Loeb να σπάσει το ρεκόρ στη θρυλική ανάβαση του Κολοράντο.

Να θυμίσω πως το  Peugeot 208 T16 Pikes Peak φορά έναν V6 bi-turbo 3,2-λίτρων 24-βάλβιδο κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, απόδοσης 875 άλογα με 900 Nm ροπής. Έχει τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα με τα 0-100 χλμ/ώρα να τα κάνει σε 1,8 δευτερόλεπτα, τα 0-200 χλμ/ώρα σε 4,8 δευτερόλεπτα και τα 0-240 χλμ/ώρα σε 7,0 δευτερόλεπτα.

Sebastien Loeb test Peugeot 208 T16 Pikes Peak (6)

Η κίνηση μεταφέρεται σε όλους τους τροχούς μέσω 6-τάχυτου σειριακού κιβωτίου με paddles στο τιμόνι. Στο σασί του είναι σωληνωτό με το σώμα να είναι κατασκευασμένο εξολοκλήρου από carbon.

Το αγωνιστικό, όπως ήταν φυσικό φορά ένα άκρως επιθετικό bodykit, με τα πάντα πάνω του να είναι τεράστια. Η αεροτομή, τα side skirts, το μπροστά splitter, τα πάντα. Οι εξατμίσεις βγαίνουν στο πλάι και έχει μήκος 4.500 mm, πλάτος 2.000 mm, ύψος 1.300 mm, και μετατρόχιο 2.695 mm. Ζυγίζει 875 κιλά, έχοντας αναλογία κιλών ανά ίππο 1:1.

[Πηγή: Peugeot]

Δελτίο Τύπου

208 T16 Pikes Peak. Sebastien Loeb first track tests

Sébastien Loeb: “The 208 T16 Pikes Peak is a rocket!”

  • Sébastien Loeb’s first impressions of the Peugeot  208 T16 Pikes Peak car
  • He’s never driven anything that accelerates so fast!
  • Stopping power is more like a Formula 1 single-seater than in a rally car

Sébastien Loeb has had his first opportunity to sample the 208 T16 Pikes Peak he is poised to drive in Colorado on June 30. The nine-time world rally champion believes he has the ultimate machine to help him win the famous Race to the Clouds. The next step will be to fully tame the 875hp beast…

When Sébastien Loeb’s helicopter landed alongside the high-security track at La Ferté-Vidame, in northwestern France, the rally star believed he was in for a routine test session. After just a handful of laps in the car, he realised that this was something different, however… “The 208 T16 Pikes Peak is a rocket! It’s so powerful! The first time you drive it, each gear change practically stuns you. The shifts are really brutal, and it takes a little time to anticipate the sudden jarring. You get used to it, but it was quite disorienting to begin with.”

The Frenchman may have seen it all on world rallying’s most challenging stages, but his words were far from blasé after his first taste of the 208 T16 Pikes Peak. “I’ve never driven anything that accelerates so fast!” he remarked. “In the lower gears, a Formula 1 car doesn’t deliver maximum power. With the Peugeot, though, it’s bang, bang, bang as you move up the box from standstill. Thanks to its four-wheel drive transmission and turbocharged engine, its pull-away performance is phenomenal! You find yourself in sixth gear at 240kph in no time at all!” Indeed, with a 0-100kph time of 1.8s, the 208 T16 Pikes Peak would leave any F1 car standing…

It is not only the gearbox which made a big impression on rallying’s superstar. “Thanks to its aerodynamic downforce and wide tyres, its braking is amazing, too.” he exclaimed. “In fact, the 208 package is a combination of the best of several worlds: it’s got the downforce of a Formula 1 car, the wide tyres of an endurance racing prototype and a differential, like a WRC car…” In short, it’s a cocktail that gives you wings…

As the familiarisation process continued, Sébastien Loeb was clearly won over by the unique experience: “I have driven many types of car in my career, but this is very, very different. Its acceleration performance and stopping power are more like those of a Formula 1 single-seater than a rally car. Its handling is fantastic as well; there’s so much grip, and the all-wheel drive transmission makes it very stable. It’s got huge potential.”

Like any thoroughbred, however, the 208 T16 Pikes Peak will need to be broken in, since Sébastien Loeb has no intention of allowing the car to be the one in control. On the contrary! With nine world rally titles to his name, he approaches the mission with his trademark calm, however: “This track isn’t very wide and there aren’t any run-offs, so I’m taking things one step at a time. I don’t know what the car’s limits are yet but it was important to do this run on a circuit today. Now we have a better idea of where we stand and a better overview of the car’s potential. After that, the challenge will be to try to feel totally at one with the car on the Pikes Peak Hill Climb itself. That will take some work…”

When the big day comes to race to the Colorado summit at an altitude of 4, 301 metres, Sébastien Loeb will need to be capable of mastering every buck and kick of the thoroughbred if he is to steer clear of the many pitfalls that await him along the giddy 20-kilometre course. And that will require perfect osmosis between the French champion and his extremely powerful steed.

To give this fusion every chance of happening, Peugeot Sport has scheduled a busy test programme at circuits, on roads and at altitude as the next phase of this extraordinary project which the multiple world rally championship finds particularly stimulating: “I really can’t wait to get to drive the 208 T16 Pikes Peak in Colorado!” A little patience, Sébastien. There are now less than two months to go…

Peugeot 208 T16 Pikes Peak – Technical Specification

ENGINE
Type V6 bi-turbo
Cubic capacity 3.2-litre petrol engine
Number of valves 24
Position Mid-rear
Number of cylinders V6 (60°)
Maximum power 875hp
Torque 90mkg
Maximum revs 7,800rpm
Top speed 240kph / 150mph
0-100kph / 0-62mph 1.8s
0-200kph / 125mph 4.8s
0-240kph / 150mph 7.0s
TRANSMISSION
Type Four-wheel drive
Gearbox Longitudinally-mounted six-speed sequential gearbox with steering wheel-mounted paddle-shift
CHASSIS
Frame Tubular steel
Bodywork Carbon
SUSPENSION / BRAKES / STEERING
Suspension Double wishbones & pushrod/rocker arm actuation at all corners
Springs Torsion bars
Dampers Pressurised dampers
Anti-roll bars Front and rear
Steering Hydraulic power steering
Brakes Hydraulic double circuit brake system with one-piece light alloy callipers
Brake discs Vented carbon discs front and rear
Diameter (front): 380mm /  Diameter (rear): 355mm
Wheels Specific 18×13 magnesium alloy wheels derived from F1 technology
Tyres Michelin (31/71×18)
DIMENSIONS
Length 4,500mm
Width 2,000mm
Height 1,300mm
Front / rear overhang 1,690mm
Wheelbase 2,695mm
Wing 2,000mm (based on the rear wing of the Peugeot 908)
Fuel tank 40 litres
Weight 875kg