alfa-romeo-giulietta-2014-32

Οι πωλήσεις του Group Fiat και ειδικότερα της Alfa Romeo πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Η μάρκα σημειώνει ζημιές επί 10 σχεδόν συναπτά έτη και τα νούμερα πέφτουν κατά 6. Ενδεικτικά να αναφέρω πως για το 2013, οι πωλήσεις της Alfa θα πέσουν κάτω από τις 100.000 μονάδες για πρώτη φορά από το 1969! Για να διορθώσει το πρόβλημα, ο Marchionne αναμένεται να ανακοινώσει το 4ο από τότε που ανέλαβε το Group πλάνο του για την εταιρία, που εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, θα ακολουθήσει την τακτική που εφαρμόστηκε στην Maserati: Premium οχήματα που θα εξαχθούν σε όσο το δυνατόν περισσότερες αγορές. Για την ιστορία, η Alfa Romeo “αγωνίζεται” μόλις στο 5% της παγκόσμιας αγοράς αυτή τη στιγμή. Τα σχέδια στοχεύουν σε ένα αισιόδοξο 32% μέχρι το 2016.

Τι περιλαμβάνει το σχέδιο; Σωρεία νέων μοντέλων που οι υπεύθυνοι της φίρμας ελπίζουν πως θα είναι ποθητά. Κρατηθείτε:

Εσείς που έχετε καλή μνήμη θα θυμάστε πως το 2014 περιμέναμε την Giulia. Άκυρο! Καθώς το προηγούμενο πλάνο βάσιζε την Giulia στην πλατφόρμα που θα χρησιμοποιεί το Chrysler 200 ενώ το νέο την βασίζει σε μία νέα πισωκίνητη/τετρακίνητη πλατφόρμα, η παρουσίαση της Giulia μετατίθεται γ ια τα τέλη του 2015. Μαζί με την Giulia, είναι πιθανό να λανσαριστεί και ένα νέο μεγάλο sedan. Κι αυτό υποτίθεται πως θα παρουσιαζόταν το 2014 αλλά επειδή ήταν βασισμένο στην πλατφόρμα της Maserati Ghibli, αποφασίστηκε πως είναι υπερβολικά ακριβή επιλογή και έτσι θα βασιστεί και αυτή στη νέα πισωκίνητη/τετρακίνητη πλατφόρμα. Για την ίδια χρονιά είναι προγραμματισμένο και το roadster που εξελίσσεται σε συνεργασία με τη Mazda. Η Ιαπωνική εταιρία θα κατασκευάζει το roadster που στην ουσία θα είναι ένα MX-5 με τον σχεδιασμό και τους κινητήρες να είναι της Alfa Romeo.

Για το 2016, η Alfa έχει στα σχέδια αρχικά ένα μεγάλο κουπέ. Αυτό το coupe θα τεθεί αντιμέτωπο με την BMW 6-Series και ίσως να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα της επόμενης Maserati Granturismo αν και μέχρι στιγμής έχουμε δει πώς εξελίσσονται τα project που χρησιμοποιούν πλατφόρμες της Maserati. Οπότε κρατήστε μικρό καλάθι. Να σημειωθεί πως η Alfa Romeo δεν είχε ποτέ στην γκάμα της μεγάλο coupe, τουλάχιστον από το τέλος του Β Παγκόσμιου Πολέμου και έπειτα. Ακριβώς κάτω από το μεγάλο coupe θα τοποθετηθεί και ένα μεσαίο coupe για να ανταγωνιστεί μοντέλα όπως η BMW 4-Series. Στην ίδια χρονιά τοποθετείται και η παρουσίαση ενός μεγάλου SUV που θα βασίζεται στην Maserati Levante (sigh) και θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Fiat στο Τορίνο. Για να κλείσουμε με το 2016 να αναφέρουμε πως τότε περιμένουμε και τον αντικαταστάτη της Giulietta

Τέλος, υπάρχουν και αυτά για τα οποία δεν έχουμε χρονιές. Αυτοκίνητα όπως ένα μικρό crossover, ένα μεσαίο SUV και την MiTo. Για όλα αυτά δεν ξέρουμε πρακτικά τίποτα.

Και πάμε τώρα στην κριτική. Θα αναφέρω αρχικά τι προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο του Marcchione για να δούμε αν έχει αξία το καινούριο. Μισό λεπτό να δω τις σημειώσεις μου… Μείνετε μαζί μου… Ναι. Προέβλεπε ακριβώς τα ίδια! Με μία πολύ σημαντική πρόβλεψη: Πως μέχρι το 2014, η Alfa Romeo θα έπρεπε να πουλάει παγκόσμια περίπου 500.000 οχήματα. Φυσικά το νούμερο αυτό έπεσε στα 400.000 οχήματα τον Σεπτέμβριο του 2011 και στα 300.000 οχήματα τον Οκτώβριο του 2012. Με την γκάμα της Alfa να είναι σε απόλυτη στασιμότητα (αν και κάποιος αισιόδοξος θα έλεγε πως έκανε facelift στο 50% των αυτοκινήτων της ή αλλιώς, στην Giulietta), αναλυτές υπολογίζουν πως το 2014, η Alfa Romeo δεν θα καταφέρει να πουλήσει πάνω από 80.000 αυτοκίνητα. Δεν θα κάνω συγκρίσεις με άλλες εταιρίες γιατί απλά δεν έχει νόημα. Αλλά για να έχετε μία τάξη μεγέθους, η Saab πουλούσε πάνω από 100.000 αυτοκίνητα πριν την πετάξει η GM σαν στημένη λεμονόκουπα…

Ο Marcchione έχει δει το πρόβλημα. Σε αυτό δεν υπάρχει αμφιβολία. Το θέμα είναι όμως πως ελπίζει ότι αν πετάξει λεφτά σε αυτό, θα εξαφανιστεί. Σύμφωνα με το πλάνο, η Alfa Romeo αναμένεται να επενδύσει περί τα 5 δις ευρώ στην επόμενη πενταετία. 800 εκατομμύρια για κάθε μοντέλο (5 συνολικά) και τα υπόλοιπα σε marketing και προώθηση. Ο Marccione ελπίζει πως η Alfa Romeo είναι σαν την Maserati και πως όταν φτάσει στο σημείο να έχει παρουσία σε όλες τις μεγάλες αγορές, ο κόσμος θα κάνει ουρές για να αγοράσει και τα εργοστάσια θα δουλεύουν υπερωρίες για να καλύψουν την ζήτηση. Όμως η Alfa Romeo δεν είναι Maserati. Η Maserati αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως μία premium εταιρία. Η Alfa Romeo αναγνωρίζεται ως κατασκευαστής “premium”, sport, διασκεδαστικών αυτοκινήτων. Η Maserati απευθύνεται σε ένα niche κοινό. Η Alfa Romeo είναι κατασκευαστής μαζικής παραγωγής. Δεν αναφέρομαι στην ιστορία των φιρμών. Μιλάω μόνο για το brand image.

Τέλος, υπάρχει και το θέμα της προσοχής. Ένα μεγάλο πρόβλημα τόσο της Fiat όσο και της Alfa Romeo στο παρελθόν, ήταν ότι δοκίμαζαν πολλά πράγματα ταυτόχρονα και δεν αναφέρομαι μόνο σε μοντέλα. Για να κάνεις re-launch μία μάρκα, θέλει να αφιερώσεις όλη σου την προσοχή. Αυτό δεν γίνεται τώρα γιατί τόσο η Fiat στην Ευρώπη όσο και η Chrysler στην Αμερική, απαιτούν την προσοχή του Group. Έχει πολλές μπάλες στον αέρα και δεν ξέρω κατά πόσο είναι ικανό να τις κρατήσει ψηλά. Πώς; Και με δεδομένο πως δεν υπάρχει ρευστότητα, πώς θα χρηματοδοτηθούν όλα τα projects; 5 δις για την Alfa Romeo σημαίνει πως κάποιος θα μείνει «παραπονεμένος». Εντάξει, την Lancia την έχουμε ξεγράψει. Δεν πρόκειται να βγάλει μοντέλο της προκοπής για τουλάχιστον μία 10ετία αλλά η Fiat; Μία, αν όχι η μοναδική ευκαιρία του Group για όγκο πωλήσεων; Ακόμα περιμένουμε το Punto, το Bravo (πώς και δεν) και σε μερικά χρόνια το 500 (που κυκλοφορεί από το 2007 σε αυτή τη μορφή). Δηλαδή το πλάνο είναι να κάνεις την Fiat εταιρία 2 (γερασμένων) μοντέλων με 32 εκδόσεις και την Alfa Romeo εταιρία 32 (νέων) μοντέλων σε 3 χρόνια; Κάτι δεν μου κολλάει.

Βασίζω την αισιοδοξία μου σε δύο πράγματα όμως. Το πρώτο είναι πως δεν ξέρω τι μου γίνεται και οι άνθρωποι που απαρτίζουν τα διοικητικά συμβούλια και τις επιτροπές στρατηγικού σχεδιασμού είναι επαγγελματίες και μάλιστα καλοί. Το δεύτερο είναι πως μιλάμε για την Alfa. Δεν υπάρχει λογική. Είμαι αισιόδοξος απλά και μόνο γιατί μιλάμε για την Alfa Romeo. Μακάρι να είμαι πολύ λάθος στις προβλέψεις μου και σε 3-4 χρόνια να γράψω ένα άρθρο για το πώς πέτυχε το σχέδιο του Marcchione. Αλλά κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα τέτοιο πλάνο απογοητεύομαι λίγο.

[Πηγή: Automotive News]