715707433400041319

Αυτό είναι το Volvo Concept XC Coupe το οποίο θα κάνει ντεμπούτο στην έκθεση του Detroit. Το πρωτότυπο μας δείχνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία που θα ακολουθήσει η Volvo, με τον σχεδιασμό του να βασίζεται σε αυτόν του Volvo Concept Coupé. Είναι το δεύτερο από τα τρία πρωτότυπα που θα παρουσιάσει η Volvo με τη νέα της σχεδιαστική γλώσσα.

Είναι δημιουργία του Thomas Ingenlath και είναι κατασκευασμένο πάνω στη νέα αρχιτεκτονική SPA, δείχνοντάς μας την σχεδίαση των επόμενων Cross Country και XC μοντέλων της Volvo. Το πρώτο μοντέλο που θα βασίζεται πάνω σε αυτό θα είναι το νέο XC90, το οποίο θα παρουσιαστεί στα τέλη του 2014.

Διαθέτει LED φωτιστικά σώματα, διπλές απολήξεις εξατμίσεων και μικρότερη γρίλια από αυτή που μας έχει συνηθίσει η Σουηδική εταιρία. Στο εσωτερικό του μπορεί να μεταφέρει 4 επιβάτες, ενώ εξοπλίζεται με μια πληθώρα συστημάτων όπου ανάμεσα τους υπάρχει το Intellisafe, ένα σύστημα ασφαλείας που βασίζεται πάνω σε κάμερες, σκανάρωνοντας συνεχώς τον δρόμο, έχοντας τη δυνατότητα να φρενάρει μόνο του το όχημα.

Η Volvo παράλληλα ανακοίνωσε το Sensus Connect το νέο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας της που διαθέτει μεταξύ άλλων cloud υπηρεσίες με την βοήθεια της Ericsson αλλά και Pandora Internet Radio.

Τέλος οι Σουηδοί έκαναν γνωστή τη συνεργασία τους με την Σουηδική εταιρία POC, η οποία αναπτύσσει υψηλής τεχνολογίας προστατευτικό εξοπλισμό για extreme sports, ώστε να ανταλλάξουν γνώσεις, προκειμένου να διερευνήσουν νέες ιδέες στο πλαίσιο της ασφάλειας και του σχεδιασμού.

Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[Πηγή: Volvo]

Δελτίο Τύπου

Το Volvo Concept XC Coupé αποκαλύπτεται

  • Το δεύτερο από τρία πρωτότυπα της Volvo που στόχο έχουν να παρουσιάσουν στο κοινό τη νέα εποχή στο design της εταιρείας
  • Εμπνευσμένο από τις σπορ γραμμές που χαρακτηρίζουν τον αθλητικό εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας και το μοντέρνο lifestyle
  • Σύγχρονος σπορ σχεδιασμός και κορυφαία ασφάλεια ενώνονται σε ένα μοναδικής ομορφιάς πρωτότυπο με εκτός δρόμου δυνατότητες
  • Το Concept XC Coupé δίνει μία πρώτη γεύση του design των μελλοντικών Cross Country και XC μοντέλων της Volvo και αποκαλύπτει κάποια επιπλέον σχεδιαστικά στοιχεία για το Νέο Volvo XC90, που αναμένεται να παρουσιαστεί στα τέλη του 2014

Η Volvo βρίσκεται σε μία άκρως δημιουργική φάση της ιστορίας της. Με σημείο εκκίνησης πάντα την κορυφαία θέση σε τεχνολογίες ασφάλειας, παρουσιάζει την τελευταία πενταετία μία σειρά από συναρπαστικά μοντέλα, που διακρίνονται για τις γνήσια σκανδιναβικές γραμμές τους. Το design πλέον αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για τη μάρκα και αυτό επιβεβαιώνεται και με την παρουσίαση του Volvo Concept XC Coupé. Του νέου πρωτότυπου της σουηδικής εταιρείας, που θα αποκαλυφθεί στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Βορείου Αμερικής (North American International Auto Show – NAIAS), την επόμενη εβδομάδα. Πρόκειται για το δεύτερο πρωτότυπο της Volvo, μετά το Volvo Concept Coupé που παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, τον περασμένο Σεπτέμβριο, που σκοπό έχει να δώσει μία σαφή εικόνα της σχεδιαστικής κατεύθυνσης που θα ακολουθήσει η μάρκα τα επόμενα χρόνια, με το design να παίζει κυρίαρχο ρόλο!

Το Volvo Concept XC Coupé είναι σημαντικό και για έναν επιπλέον λόγο: επιδεικνύει τις ανεξάντλητες δυνατότητες που προσφέρει στη Volvo η Μεταβλητή Αρχιτεκτονική Προϊόντος (Scalable Product Architecture – SPA). Πρόκειται για τη νέα μέθοδο σχεδιασμού και κατασκευής μοντέλων της Volvo, που προσφέρει υψηλό βαθμό ευελιξίας, οικονομία κλίμακας και – το κυριότερο – την ιδανική βάση για διαφορετικά μεταξύ τους μοντέλα που ταυτόχρονα έχουν ως κοινά χαρακτηριστικά την κορυφαία τεχνολογία ασφάλειας και το μοναδικό design! Μέσα από προηγμένο μηχανολογικό σχεδιασμό για τη δομική κατασκευή και με τη χρήση χάλυβα υπερυψηλής αντοχής, η Μεταβλητή Αρχιτεκτονική Προϊόντος θα οδηγήσει σε ακόμα πιο συμπαγή και ασφαλή μοντέλα Volvo!

Βέβαια, ένα πρωτότυπο πρωτίστως έχει να κάνει με το design. Οι σχεδιαστές του Volvo Concept XC Coupé θέλησαν να δώσουν μία έντονη σπορ όψη στο μοντέλο τους. Η οικογένεια XC της Volvo χαρακτηρίζεται από τη δυνατότητα που δίνει στον οδηγό και τους επιβάτες για ένα πιο περιπετειώδη, έντονο τρόπο ζωής. Απευθύνεται σε όσους αγαπούν τα σπορ και τους αρέσει η επαφή με τη φύση. Αυτό ώθησε τον Τόμας Ίνγκενλατ, (Thomas Ingenlath), Ανώτερο Αντιπρόεδρο Σχεδιασμού της Volvo και την ομάδα του, να αντλήσουν έμπνευση από τη μοντέρνα σχεδίαση του αθλητικού εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας! Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Τόμας Ίνγκενλατ, «όσοι αγαπούν τα δυναμικά αθλήματα αποζητούν έντονες συγκινήσεις και συνεχώς νέες προκλήσεις. Για το λόγο αυτό έχουν μάθει να βασίζονται σε κορυφαίο σπορ εξοπλισμό, που προσφέρει παράλληλα ελευθερία και προστασία. Αυτό το lifestyle εκφράζει το Volvo Concept XC Coupé, που συνδυάζει εκλεπτυσμένο design με την υπόσχεση να σε οδηγήσει στον κόσμο της περιπέτειας αλλά και να σε φέρει πίσω, με ασφάλεια!»

Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στο Volvo Concept XC Coupé που υποδηλώνουν την ταυτότητά του. Η υψηλότερη γραμμή της οροφής, η επιτηδευμένα μεγάλη απόσταση ανάμεσα στο ταμπλό και τον εμπρόσθιο άξονα, ο σχεδιασμός του εμπρός καπό και η σχεδιαστική «ζώνη» που διατρέχει το αμάξωμα στο πλάι, οι έντονα τονισμένοι θόλοι των τροχών με τις ζάντες 21 ιντσών, κάνουν το δίθυρο, τετραθέσιο Volvo Concept XC Coupé να δείχνει τόσο διαφορετικό και συνάμα τόσο «συγγενικό» με το Concept Coupé που παρουσίασε η Volvo στη Φρανκφούρτη πριν μερικούς μήνες.

Στο Volvo Concept XC Coupé επελέγη το πορτοκαλί ως χρώμα και η μαλακή γόμα σε ματ απόχρωση ως υλικό, για να τονίσουν συγκεκριμένες σχεδιαστικές εξωτερικές λεπτομέρειες. Δεν έλειψαν φυσικά, παραδοσιακά στοιχεία της SUV κατηγορίας, όπως σπόιλερ και πλαϊνές ποδιές, δοσμένες όμως σε μια πιο μοντέρνα γραμμή, με στόχο να ισορροπήσουν το αισθητικό αποτέλεσμα με τη λειτουργικότητα.

Κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στα δύο πρώτα – από τα τρία – πρωτότυπα της Volvo που θα προηγηθούν της παρουσίασης του νέου XC90 το τελευταίο τρίμηνο του 2014, είναι η γρίλια και τα φωτιστικά σώματα. Και στο Volvo Concept XC Coupé η γρίλια δίνει την οπτική εντύπωση ότι «πλέει» στο εμπρός τμήμα, κάτω από το καπό. Οι εμπρός προβολείς είναι και εδώ σχήματος πλάγιου Τ ενώ τα πίσω φωτιστικά είναι και αυτά ξεχωριστά, αποτελώντας βασικό χαρακτηριστικό του design. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Τόμας Ίνγκενλατ, «και τα δύο πρωτότυπα δείχνουν πώς θα σχεδιάζει πλέον η Volvo τα αυτοκίνητά της, προσθέτοντας τον έντονο συναισθηματικό παράγοντα που χαρακτηρίζει την ήρεμη μα συνάμα γεμάτη αυτοπεποίθηση, ομορφιά του σκανδιναβικού design.»

Το Volvo Concept XC Coupé έρχεται να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην παράδοση που έχει δημιουργήσει η Volvo με τα Cross Country και XC μοντέλα της. Μία παράδοση που έχει τις ρίζες της στο μακρινό 1997, όταν η Volvo ουσιαστικά δημιούργησε μία νέα κατηγορία οχημάτων, αυτήν των crossover, με την παρουσίαση του V70 Cross Country. Αυτή η παράδοση συνεχίζεται σήμερα επάξια, τόσο με το «μικρό» V40 Cross Country όσο και τα XC60 και XC70 έως το μεγάλο XC90.

Το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Βορείου Αμερικής, η μεγαλύτερη στο είδος της έκθεση στις ΗΠΑ, ανοίγει τις πύλες του στο Ντιτρόιτ, στις 13 Ιανουαρίου 2014.

 

VOLVO CARS’ CLOUD SOLUTION OFFERS TOTAL CONNECTIVITY

With the launch of Sensus Connect, Volvo Car Group (Volvo Cars) reveals an updated on-board infotainment and navigation solution. Now, Volvo Cars truly offers customers a fully connected experience. The cloud-based services allow drivers to find and pay for parking from their car, discover new restaurants at their destination, stream their favourite music seamlessly and much more. Sensus Connect also offers the first ever solution utilizing built-in connectivity supported by Pandora Internet Radio.

“Technology should make your life easier. That’s why we listened carefully to our customers when creating Sensus Connect. It’s not about offering a thousand apps; it’s about giving you precisely what you need, before you even knew you needed it,” says David Holecek, Connectivity Brand Manager at Volvo Cars.

The brand new in-car experience includes a novel take on all aspects of travelling. Tens of thousands of radio stations can now be enjoyed in the car and the new navigation system allows the driver to not only set destinations through their mobile device and get exciting information about their surroundings through Wikipedia, but which also lets them find and pay for parking at their destination. The Park&Pay application – a world-first provided by Volvo Cars – is based on car2infrastructure communication and points the way to new possibilities when the car starts to “communicate” with its surroundings.

Volvo Cars is one of few car manufacturers that strategically invests and partners in cloud-based solutions. The Volvo solution offers a branded look and feel and the possibility to remotely update content over air and time.

“It’s all about giving everyone an enjoyable, easy to use and intuitive experience. There is no point in filling a car with technology if it comes off as overwhelming, so our main focus is always to give our customers the best experience available and make it easy to digest. Our cloud-based apps update seamlessly. Sensus offers the optimal combination of input/output methods and allows the driver to turn the entire car into a Wi-Fi hotspot for all of their connected devices,” David Holecek says.

By choosing partners who are the very best in their individual fields such as Ericsson, Pandora, HERE, Yelp, Glympse and parking service providers, Volvo were able to focus on what they do best, providing a safe, comfortable and highly enjoyable ride.

“We are particularly proud to announce at CES the inclusion of Pandora Internet Radio in our launch of Sensus Connect. Sensus Connect offers the first ever embedded solution supported by Pandora, the internet radio service with more than 76 million active monthly listeners,” says David Holecek.

Sensus Connect will allow Volvo drivers to stream Pandora via a data connection provided by the built-in modem or their smartphone. Control of Pandora features like station creation and thumbs feedback are now available via the head unit, making access to personalised radio in the car is as easy as FM radio.

“The driver can now seamlessly switch between their favorite music on high-end speakers and having their text messages read out loud without taking their hands off the wheel. And as from now, your car will not only tell you when it’s time to visit the garage but also will suggest an appointment for you at your Volvo dealership. Our brand new app Connected Service Booking is only the first step in making the dealer workshop fully integrated into the digital eco-system, enabling even more services in the future. Say goodbye to expensive or outdated maps, our Sensus Navigation includes lifetime map upgrades. There’s really no reason it should be more difficult than that,” David Holecek adds.

The updated Sensus Connect includes a great selection of cloud-based applications designed to simplify the entire car experience.

“Two of my favourite parts of the new Sensus Connect are Glympse, an app where you can share your position with others to see on their phones, perfect when carpooling or visiting a friend’s house for the first time and the fact that the entire car works as a Wi-Fi hotspot for all your connected devices, using an integrated roof-top antenna to ensure the best possible signal reception,” David Holecek concludes.

All in all, Sensus Connect is there to deliver what the driver needs, when they need it – to make Volvo Cars customers’ lives easier and more enjoyable without compromising safety or comfort.

Notes to the Editor:

The updated Sensus Connect will be available in all new Volvo models starting in May 2014. Drivers who already have Sensus Connect in their cars today will be offered an update for their system.

The 2014 Volvo Sensus solutions will include the following features among others:

ENTERTAINMENT

  • Pandora – internet radio
  • 100,000 global radio stations through TuneIn
  • Rdio – streaming music service
  • Stitcher – on-demand radio shows and podcasts
  • Regional audiobook solutions

NAVIGATION

  • Upgraded navigation system with 3D graphics and lifetime map upgrades
  • Park&Pay by Parkopedia – find available parking and pay for it from your car
  • Yelp – find local services, e.g. restaurants, with reviews
  • Glympse – dynamic, temporary location sharing
  • HERE by Nokia – cloud connected services to provide seamless and connected navigation to drivers
  • Send to Car – find your destination on your phone and send it to your car’s navigation system
  • Wikipedia – enriched local points-of-interest information

INTERFACE

  • Refreshed HMI with graphically themed centre and driver displays
  • Voice control and text-to-speech

CONNECTIVITY

  • Integrated roof-top antenna and embedded 3G modem
  • Wi-Fi hotspot in the car
  • Smartphone tethering (Wi-Fi and Bluetooth)
  • Bluetooth audio streaming and hands-free calling

SERVICES

  • Smartphone app – connecting your phone to your car
  • Connected service booking – car knows when service is due and will pre-book itself for a convenient service appointment at Volvo dealership

Volvo Car Group and Ericsson deliver global connected car services

The launch of cloud-enabled connected car services across the Volvo product portfolio at this week’s at CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas is the latest proof-point of the visionary partnership between Volvo Car Group (Volvo Cars) and Ericsson.

Leveraging extensive consumer research and industry-leading innovation, the all-Swedish partnership has focused on developing a solution that supports current and future connected car needs by combining Volvo Cars’ driver behaviour expertise and Ericsson’s consulting and systems integration know-how.

Volvo Cloud car services enabled by Ericsson’s Connected Vehicle Cloud include a unique Park & Pay solution, Connected Service Booking and infotainment applications, such as Pandora, Rdio, TuneIn and Stitcher amongst many others, adding time-saving convenience and a myriad of entertainment options to the Volvo car experience.

The solution is implemented and operated as a managed service of a global cloud-based solution with regional and central nodes. These nodes enable efficient provision and communication of services and information to the cars. All in all the “cloud” offers great flexibility to adjust capacity and local presence of content based end-user demands. Ericsson’s systems integration capabilities have been critical in solution design and integration into Volvo Car’s IS/IT environment and to the head-end unit in the car. The solution covers all Volvo Cars markets around the globe.

“This partnership is another proof-point that Volvo Cars is in the vanguard of innovation with a clear understanding of the importance of the car in an increasingly connected society,” said Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy and Vehicle Line Management at Volvo Cars. “This is a strategic step forwards for us that provides our customers with cloud-enabled applications and services as never before, thanks to Ericsson’s world-class services platform.”

Per Borgklint, Senior Vice President and Head of Business Unit Support Solutions at Ericsson, says: “Our partnership with Volvo Cars clearly demonstrates the industry transformation that is ongoing in the Networked Society. Evolution of new services and experiences is being made possible by the seamless convergence of information and communication technologies, such as broadband, mobility, smartphones and the cloud.”

The Connected Vehicle Cloud is just the first step on a journey towards fully connected and integrated car and infrastructure services, and positions Volvo Cars as a major player in the connected car arena.

VOLVO CAR GROUP EXPLORES NEW SAFETY AND DESIGN IDEAS BY PARTNERING WITH HIGH-TECH SPORTS GEAR DEVELOPER POC

Volvo Car Group (Volvo Cars) has established a partnership with the Swedish company POC, which develops high-tech protective gear for extreme sports athletes. The two companies will exchange knowledge in order to explore new ideas within safety and design.

Volvo Car Group (Volvo Cars) has established a partnership with the Swedish company POC, which develops high-tech protective gear for extreme sports athletes. The two companies will exchange knowledge in order to explore new ideas within safety and design.

“POC’s products blend functional design with lightweight, high-performance materials that offer the ultimate sense of freedom and protection when things really get rough. This is perfectly in tune with our aim to make functionality and safety an emotional experience,” says Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design at Volvo Cars.

“Just like their high-tech sport gear, our cars blend sophisticated design with strength and intelligent capability. Having the right gear – in our case the car – builds peace of mind and confidence. This in turn enables you to fully enjoy your drive and your adventure,” adds Thomas Ingenlath.

Initial focus on cars and cyclists

The new partnership will explore and use the possibilities to extend the safety knowledge and product offer for Volvo Cars as well as POC. The first results will be presented in the second half of 2014. An initial research and development project focuses on communication between cars and cyclists.

“Communication with cyclists around the car is a possible extension of our groundbreaking Pedestrian and Cyclist Detection technology. Providing the cyclist with confirmation that he or she is seen by the vehicle can make interaction between cars and cyclists smoother and safer in urban areas,” says Jan Ivarsson, Senior Manager, Safety Strategy and Requirements at Volvo Cars.

Mutual vision

“With POC’s mission of doing the best we can to possibly save lives and reduce the consequences of accidents for extreme sports athletes and cyclists, it’s a treasure to interact on cycling safety together with Volvo Cars. They have the vision, competence and experience and have been leading the development within road safety for more than 80 years,” says Stefan Ytterborn, CEO and founder of POC.

Inspiration for the new concept car

The design of the new Volvo Concept XC Coupé, which will make its world debut at the 2014 North American International Auto Show in Detroit, is inspired by the design of modern sports gear.

“Several orange details and exterior graphics combined with bold use of matte rubber mouldings, which cover the rear of the car, add to the highly functional expression of the design,” says Thomas Ingenlath.

Supports repositioning

The Volvo Concept XC Coupé has a strong connection to both an active outdoor lifestyle and Volvo Cars’ aim to offer customers a world-class safety and support package.

“The partnership with POC will be inspiring and fruitful. Both of our companies have a strong emphasis on safety and protection. POC can inspire us to make safety an emotional experience and to create even more desirable cars,” concludes Thomas Ingenlath.