Caterham - CloseUp

Η μικρή Βρετανική ομάδα αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα τον τελευταίο καιρό και αυτό φαίνεται ακόμα και από τα λεγόμενα, έστω και ακούσια, των πιλότων της. Η ομάδα της Formula 1 πουλήθηκε, οι πρώην εργαζόμενοι μηνύουν την ομάδα για να πάρουν τα χρήματά τους, ο εξοπλισμός της ομάδας κατασχέθηκε -ίσως- και όλα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά φυσικά, με την ομάδα να υποστηρίζει πως έχει επικεντρωθεί στο μονοθέσιο του 2015.

Το μόνο θετικό νέο είναι πως ο πλειστηριασμός του εξοπλισμού –που δεν μάθαμε ποτέ αν είχε όντως κατασχεθεί– έχει ακυρωθεί για την ώρα. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο ότι οι διάφορες εταιρίες, όπως η Caterham Sports Ltd η οποία έχει χρέη, συστεγάζεται με την 1MRT, όπως ονομάστηκε η εταιρία στην οποία ανήκει πλέον η ομάδα F1 της Caterham. Ο επικεφαλής της ομάδας, Manfredi Ravetto, δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον, προσπαθώντας να διαχωρίσει την αγωνιστική ομάδα από το Leafield.

Ξέρουμε ότι έχουμε δύσκολο δρόμο μπροστά μας και δεν περιμένουμε να τα βγάλουμε πέρα εύκολα, αλλά θα αντιμετωπίσουμε ότι πρόβλημα κι αν προκύψει. Η βάση της ομάδας είναι ακόμα στο Leafield, αλλά δεν είναι μυστικό το ότι ψάχνουμε για πιο κατάλληλο μέρος.

Caterham - Leafield 2

Μετά την πώληση της ομάδας Formula 1, ο Tony Fernandes πούλησε και την Caterham GP2 στον Teddy Yip και την Status Grand Prix. Η Status GP, οποία συμμετείχε μέχρι στιγμής στο πρωτάθλημα GP3, θα μεταφέρει το προσωπικό και τον εξοπλισμό της Caterham GP2 από το Leafield στο Silverstone, όπου είναι οι δικές της εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τον Tony Fernandes, η πώληση έγινε για να μπορούν να εντοπίζονται ευκολότερα ταλέντα από το πρωτάθλημα GP3!!!

Ήταν ξεκάθαρο για μένα, ότι χωρίς την Caterham F1 θα έπρεπε να δημιουργήσουμε δεσμούς με μια ομάδα GP3, ώστε να δημιουργήσουμε έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο για την άνοδο των νεαρών οδηγών στη Formula 1. Μετά από αναλυτικές συζητήσεις με τη Status GP, καταλήξαμε σε μια συμφωνία που θα δυναμώσει και θα εξασφαλίσει το μέλλον της ομάδας GP2.

Caterham - Leafield

Όπως καταλαβαίνεις είναι ένα μπέρδεμα η όλη κατάσταση και όλοι προσπαθούν να απομακρυνθούν από το Leafield. Mε την Caterham Sports Ltd να κατασκευάζει τα μονοθέσια με τα οποία αγωνίζεται η Caterham F1 Team, η οποία όμως πλέον ανήκει στην 1MRT. Η Caterham Sports Ltd είναι σε κατάσταση χρεοκοπίας, με τα μηχανήματά της να διαχειρίζονται από τη συμβουλευτική εταιρία Smith & Williamson, αλλά να χρησιμοποιούνται ακόμα από την 1MRT. Ο υπάλληλος της Smith & Williamson, Finbarr O’Connell, εξηγεί το μπέρδεμα:

Ως διαχειριστής έχω τον έλεγχο των πνευματικών δικαιωμάτων, των μηχανημάτων, των υπολογιστών και του εργοστασίου που χρησιμοποιούν. Αν δεν κάνω μια συμφωνία με την 1MRT, τότε το προσωπικό τους δεν θα έχει κάτι πάνω στο οποίο να δουλέψει και οι δουλείες τους θα κινδυνεύουν.

Για να δούμε πότε και αν θα λυθεί αυτός ο γόρδιος δεσμός.

Δελτία Τύπου

Q&A with Team Principal Manfredi

Ravetto Leafield Technical Centre, UK – 15 October 2014

We’ve just got back from the Russian Grand Prix, what did you think of it?

Manfredi Ravetto: Sochi was definitely the place to be: we enjoyed racing there and contributing to bring F1 to Russia; the event was fantastic, the atmosphere was breathtaking and the circuit is at the highest of standards.

Where does Caterham F1 Team stand today?

MR: Knowing that this team, under previous ownership, was due to stop racing before the British Grand Prix, we – the new management – are proud of having completed not only the European season but also the Asian season! This gives us confidence to approach the last three fly-away races in America and the Middle-East with an extra-boost: our performance is steadily improving and recent results plus our great qualifying performance in Sochi are putting us on a level the team has hardly shown previously.

We are on a high and we keep fighting day after day, even if there are a few negative comments or skepticism from some people who would be happy to see us failing: we can live with this, we have no problem at all; what we do is answer with facts, starting with the technical improvement of the car and stabilizing of the team’s financial side – but we just want to remind everybody that we are those brave ones who try to firefight; we are not the ones who left the team in a critical status! I can tolerate misinterpretations on everything except this. And, by the way, we historically seem to be quite successful in contradicting the rumour mill…

There seems to be a need to clarify the reason of Kamui’s retirement in Sochi…

MR: Actually, I was very surprised to hear Kamui referring to some mileage-saving instruction coming from the team’s management: we saw via telemetry that there was a potential issue with the brakes and we decided to avoid any risks; Kamui officially confirmed this as well and I’d like to add that he had also asked us to change the previous set before qualifying because he felt some vibration. To be clear: yes, we instructed Kamui to retire because the safety of our drivers is our first concern! Regarding Kamui’s comment, all I can say – and again, I’m answering with facts – is that the team has continuously made progress since the British Grand Prix, we’ve managed to qualify very well in the last two races, getting very close to Q2, and in Suzuka we repaired Kamui’s heavily damaged car in time for the next session without any problems, so I cannot understand his comment.

What’s the team’s position with regards to engine-freeze?

MR: We will answer when asked by the FIA.

What can we expect from the final three races of the season?

MR: We know there are still some bumpy roads ahead and we don’t expect an easy ride, but we will deal with each situation as it arrives. For avoidance of any doubt, I’d also like to add that Leafield remains the team’s base, even though it’s no secret that we are looking for a more suitable alternative. We look forward to the final three races of the season; we will keep fighting, we will keep improving and we will introduce some positive surprises: stay tuned!

 Status GP to enter 2015 GP2 Series after acquisition of Caterham Racing

Status Grand Prix is expanding to compete in the GP2 Series from 2015 after completing the purchase of the Caterham Racing team and entry.

One of the most successful GP3 Series teams of the last five years, Status GP will run the GP2 Series team alongside its GP3 operation. Status GP and Caterham have agreed that the GP2 team will compete as Caterham Racing for the remainder of the 2014 season, before coming under Status GP’s banner.

The current GP2 driver line-up of Rio Haryanto and Pierre Gasly will remain in the Caterham cars for the final round of the GP2 season at the Abu Dhabi Grand Prix on November 22-23.

Before the Abu Dhabi event, the Caterham Racing operation will move to Status GP’s race facility at Silverstone, UK, which is just 30 miles from Caterham Racing’s current base at Leafield Technical Centre.

Status GP team principal Teddy Yip said: “Having been multiple winners in GP3, as well as A1GP World Cup champions with A1 Team Ireland, we have always had the ambition to move further up the motorsport ladder when the time is right. The opportunity to take over an established and highly-regarded GP2 team such as Caterham Racing, allied to a strong season in GP3, makes that time now. The Status GP2 team will be run from our Silverstone base to the same exacting standards as our race-winning GP3 team.”

Caterham Racing Team Owner Tony Fernandes said: “This announcement is very positive for us and Status Grand Prix. We have built a strong GP2 team with excellent personnel over the last four years, and we can be proud of the multiple race wins and podiums we achieved in the series.

“It became clear to me some time ago that, without Caterham F1, we should seek affiliation with a GP3 team to create a more effective ladder for young drivers who aspire to Formula One™. Following in-depth discussions with Status Grand Prix, we have reached an agreement that will strengthen and secure the future of the GP2 team.”

GP2 Series CEO Bruno Michel said: “I am pleased to welcome Status Grand Prix to the GP2 Series. They have been in GP3 since the beginning, and have been successful over the past five seasons. I have no doubt that with the help and experience of the current staff, they will be able to achieve the same level of performance in GP2, and will adapt quickly to the demands of the category.”

Since 2010, Status Grand Prix has won GP3 Series races with drivers such as Robert Wickens, Alexander Sims, Antonio Felix da Costa, Marlon Stockinger and Richie Stanaway.