Ferrari 488 GTB (6)

Αυτή είναι η turbo έκδοση της 458 Italia, με την Ferrari να την ονομάζει τελικά 488 GTB. Φορά έναν V8 3.902 κ.εκ κινητήρα ο οποίος αποδίδει 670 άλογα στις 8.000 σ.α.λ με 760 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 3 δευτερόλεπτα, τα 0-200 χλμ/ώρα σε 8,3 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 330 χλμ/ώρα.


Ferrari 488 GTB (7)

Το ιταλικό supercar έχει διαστάσεις 4.568 mm μήκος, 1.952 mm πλάτος, 1.213 mm ύψος, ζυγίζει 1.370 κιλά, έχει αναλογία βάρους 46,5% μπροστά και 53,5% πίσω, έχοντας μέση κατανάλωση 11,4 λίτρα/100 χλμ και 260 γρ/χλμ εκπομπές CO2.

Ferrari 488 GTB (13)

Η Ferrari 488 GTM θα κάνει ντεμπούτο στην έκθεση της Γενεύης τον Μάρτιο, με την Ferrari να δηλώνει πως εκμεταλλεύεται στο έπακρο όλη τη τεχνογνωσία που αποκτήθηκε κατά τη τελευταία δεκαετία από τους μηχανικούς της, μέσω του προγράμματος XX. Το γκάζι έχει χρόνο απόκρισης μόλις 0,8 δευτερόλεπτα στις 2.000 σ.α.λ, με την Ferrari να μειώνει όσο μπορεί το turbolag, με την 488 GTM να γυρνά στο Fiorano σε 1 λεπτό και 23 δευτερόλεπτα.

Ferrari 488 GTB (1)

Το κιβώτιο ταχυτήτων επτά σχέσεων διαθέτει μεταβλητή διαχείριση ροπής, ώστε να περνά ομαλά η τεράστια ροπή του κινητήρα σε όλο το φάσμα στροφών, με τις σχέσεις μετάδοσης να προσφέρουν “απίστευτα” προοδευτική επιτάχυνση, με τους μηχανικούς της Ferrari να έχουν δώσει μεγάλο βάρος στην τελειοποίηση του ήχου του V8, ώστε αυτός να είναι ο αναμενόμενος από ένα αυτοκίνητο της Scuderia.

Ferrari 488 GTB (5)

Σημαντικές αλλαγές έχουν γίνει επίσης και στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου, η οποία έχει βαθμό αποδοτικότητας 1,67, καθιστώντας το, ως νέο ρεκόρ σε μοντέλο παραγωγής της Ferrari. Παράγει 50% περισσότερη κάθετη δύναμη από την 458 Italia, με την Ferrari να τοποθετεί διπλό μπροστινό σπόιλερ, νέα πλαϊνά skirts, νέο πίσω προφυλακτήρα με διαχύτη, αεροτομή, αεροδυναμικό πάτωμα, και φυσικά δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν τα ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα. Ο σχεδιασμός του έγινε από το  Ferrari Styling Centre και όχι από τον Pininfarina, έχοντας μια πιο γλυπτή και ρέουσα σχεδίαση από την 458 Italia, με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα στο πλάι να προέρχονται από την 308 GTB. Τα πίσω φώτα έχουν επανασχεδιαστεί, με τις διπλές απολήξεις των εξατμίσεων να τοποθετούνται πάνω από τον διαχύτη.

Ferrari 488 GTB (2)

Το μεγάλο μπροστά σποίλερ διαθέτει διπλό προφίλ για τη βελτίωση της θερμικής απόδοσης, με τα διπλά κεντρικά στοιχεία του μπροστά προφυλακτήρα να συνδυάζονται με έναν εκτροπέα που διοχετεύει τον αέρα προς το επίπεδο κάτω μέρος του αμαξώματος. Το χαμηλό πίσω μέρος κυριαρχείται από αεροδυναμικές λύσεις, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η αεροτομή που δημιουργεί αεροδυναμική πίεση χωρίς αύξηση της οπισθέλκουσας. Αυτή λειτουργεί σε συνδυασμό με τον διαχύτη που εξοπλίζεται με ενεργά πτερύγια.

Ferrari 488 GTB (4)

Η Ferrari έχει αναβαθμίσει το σύστημα Side Slip Control 2 (SSC2), κάνοντας το πιο ακριβής και λιγότερο επεμβατικό, παρέχοντας μεγαλύτερη διαμήκη επιτάχυνση στην έξοδο των στροφών. Εκτός από τα συστήματα F1-Trac και E-Diff, το SSC2 ελέγχει πλέον και τις αναρτήσεις, κάνοντας τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, κατά τη διάρκεια πολύπλοκων ελιγμών, ακόμη πιο επίπεδη και πιο σταθερή.

Ferrari 488 GTB (15)
Στο εσωτερικό η Ferrari, τοποθέτησε σχεδόν όλους τους διακόπτες πάνω στο τιμόνι, με τα πάντα να είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες του οδηγού. Στο μυαλό της Ferrari υπήρχε η έννοια “ευχρηστία” ως η λέξη κλειδί για τον σχεδιασμό του εσωτερικού, με τα γραφικά του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, που βρίσκεται ενσωματωμένο μέσα στον νέο πίνακα οργάνων, να έχουν επανασχεδιαστεί πλήρως. Νέα είναι επίσης τα καθίσματα αλλά και το κλειδί, που αντλεί έμπνευση από τον V8 κινητήρα, με την 488 GTM να έχει keyless σύστημα εκκίνησης.

Δελτίο Τύπου

FERRARI 488 GTB: EXTREME POWER FOR EXTREME DRIVING THRILLS

Ferrari 488 GTB: extreme power for extreme driving thrills

The new V8 debuts at Geneva: track-level performance and responsiveness for the road

Maranello, 3 February 2015 – Forty years on from the unveiling of its first ever mid-rear-engined V8 model, the 308 GTB, the Prancing Horse opens a new chapter in its 8-cylinder history. The Ferrari 488 GTB provides track-level performance that can be enjoyed to the full even by non-professional drivers in everyday use. Its response times, nimbleness and on-the-limit driving guarantee a unique sense of exhilaration and unparalleled driving pleasure.

The new berlinetta brilliantly encapsulates Ferrari’s experience in both F1 and the WEC, where the 458 GT holds the World Championship title and has won its category in the last two editions of the 24 Hours of Le Mans. The new model also exploits to the full the know-how gleaned by Ferrari technicians over the last decade through the XX programme which makes extreme track-only cars available to gentleman test-drivers. The data yielded has made a significant contribution to the refinement of the electronic and vehicle control systems so that drivers can make the most of the incredible performance of this new car.

The Ferrari 488 GTB’s new 3902 cc V8 turbo is at the top of its class for power output, torque and response times, making it the new benchmark for this kind of architecture. The engine unleashes 670 cv at 8,000 rpm along with 760 Nm of maximum torque in seventh gear and a response time to the accelerator of just 0.8 seconds at 2,000 rpm. These figures are sufficient to allow the Ferrari 488 GTB to accelerate from 0-200 km/h in an astonishing 8.3 seconds and, when combined with the radical innovations introduced on all aspects of the car’s performance, lap the Fiorano track in just 1’23”.

The gearbox features Variable Torque Management which unleashes the engine’s massive torque smoothly and powerfully right across the rev range, while specific gear ratios deliver incredibly progressive acceleration when the driver floors the throttle. As is always the case, Ferrari’s engineers have dedicated great attention to perfecting the 488 GTB’s sound, creating a new soundtrack that is full, clear and totally distinctive, as expected from any Prancing Horse engine.

The car’s aerodynamics also made a pivotal contribution to performance: its 1.67 efficiency figure is a new record for a production Ferrari, and is the fruit of 50 per cent more downforce than the previous model and reduced drag. The greatest challenge was achieving these two goals simultaneously. Several innovative elements were specifically developed to do so, not least a double front spoiler, base bleed side intakes and, at the rear, active aerodynamics coupled with a blown spoiler. The aerodynamic underbody, which incorporates vortex generators, is highly sophisticated, too.

The Ferrari 488 GTB’s subsystems and electronic controls make its power and performance instantly available and controllable. It is, in fact, the most responsive production model there is, with razor-sharp response times comparable to those of a track car.

The evolved version of Ferrari’s side slip angle control system (Side Slip Control 2 – SSC2) is more precise and less invasive, providing greater longitudinal acceleration out of corners.  Aside from integrating with the car’s F1-Trac and E-Diff, the SSC2 now also controls the active dampers which renders the car’s dynamic behaviour during complex manoeuvres even flatter and more stable.

Designed by the Ferrari Styling Centre, the new car features very sculptural flanks which are the key to its character. Its large signature air intake scallop is a nod to the original 308 GTB and is divided into two sections by a splitter. The wide front spoiler features a double profile to improve the thermal efficiency of the radiators positioned at the sides. At the centre two pylons are combined with a deflector which channels air towards the flat underbody. The broad, low tail is also dominated by aerodynamic solutions, including an innovative blown spoiler which generates downforce without increasing drag. This works in conjunction with an aggressive ramp angle for the diffuser which features active flaps. The greater height required for the diffuser was achieved by repositioning the exhaust tailpipes. The circular LED tail lights have also been redesigned.

In the cabin, the seamless integration of the new satellite control clusters, angled air vents and instrument panel heightens the sense that the cockpit is completely tailored around the driver. Usability was the key word in the design, leading to an extremely sporty ambience that in no way compromises on comfort. There are plenty of classic Ferrari styling elements too, such as the clear separation between the dashboard and tunnel, the multifunctional steering wheel, the control switch bridge and wraparound seats. The graphics and interface of the infotainment screen have also been completely redesigned while the design of the car’s new key takes its inspiration from the car’s cylinder banks and allows keyless starts.

The Ferrari 488 GTB will make its world debut at the International Geneva Motor Show in March, but from today can be seen at www.ferrari.com.

Ferrari 488 GTBTechnical specifications

ENGINE

Type Overall displacement Maximum power * Maximum torque * V8 – 90° Turbo 3902 cm3 492 kW (670 CV) at 8000 rpm 760 Nm at 3000 rpm in VII gear

DIMENSIONS AND WEIGHT

Length Width Height Dry weight** Weight distribution 4568 mm 1952 mm 1213 mm 1370 kg 46.5% Front – 53.5% Rear

PERFORMANCE

0-100 km/h 3.0 s 0 -200 km/h  8.3 s Maximum speed > 330 km/h

FUEL CONSUMPTION*** 11.4 l/100 km

CO2 EMISSIONS *** 260 g/km

* With  98 RON petrol

**With lightweight options

*** ECE+EUDC combined cycle with HELE system