opel logo


Το προβληματικό παιδί της General Motors σίγουρα ακούει στο όνομα της Opel. Η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, το 2009, είχε κηρύξει πτώχευση, με τον Αμερικάνικο Κολοσσό να βγάζει στο σφυρί την Opel. Μάλιστα η Magna International ήταν σχεδόν έτοιμη να την αγοράσει, αλλά η GM αποφάσισε τελικά να την κρατήσει μιας και θεώρησε πως μπορεί να τα καταφέρει καλύτερα από τους υποψήφιους αγοραστές της.

Σενάρια πώλησης της Opel υπήρχαν τόσο το 2011, όσο και το 2013, με το VW Group, την PSA, αλλά και Κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες να σκέφτονται την αγορά της, αλλά η GM αποφάσισε ξανά να την κρατήσει, να την αναδιοργανώσει και να θέλει να την κάνει κερδοφόρα -ελπίζοντας ότι θα καταφέρει να της αποδώσει 1 δισ. ευρώ- το 2016, στόχος ουτοπικός για αρκετούς αναλυτές, αλλά και για τον ίδιο τον CEO της Opel, μιας και τα νούμερα, όπως υποστηρίζουν, δεν βγαίνουν. Η Opel εξακολουθεί να έχει ως στόχο να επιστρέψει στην κερδοφορία μέχρι το 2016 και μιλά για περιθώριο κέρδους της τάξης του 5% μέχρι το 2022, αλλά με την Ρωσική αγορά να καταρρέει και αυτήν της Ευρώπης να ανακάμπτει με αργούς ρυθμούς, η επίτευξη τους φαντάζει δύσκολη.

Μην ξεχνάμε και το γεγονός πως μέσα σε 10 χρόνια, η Opel έχει αλλάξει 5 CEO. Η GM έχει χάσει ούτε λίγο, ούτε πολύ, 18 δισ. δολάρια (15,9 δισ. ευρώ) τα τελευταία 12 χρόνια από την Opel. Γι’αυτό και πήρε την απόφαση να κλείσει το εργοστάσιο -ορόσημο- της Opel στο Μπόχουμ της Γερμανίας, μετά από 52 χρόνια παραγωγής, στέλνοντας στην ανεργία περίπου 2.700 υπαλλήλους και να την αναδιοργανώσει, ρίχνοντας ακόμη περισσότερα δις ευρώ, 6 στον αριθμό, ώστε η Γερμανική εταιρία να βγάλει στη παραγωγή 27 νέα μοντέλα έως το 2018 και 17 νέους κινητήρες. Στόχος είναι έως το 2022, η Opel να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της στην Ευρώπη στο 8%, και αντίστοιχα την τοπική αγορά της Γερμανίας στο 10%, που μαζί με την “αγγλική” Vauxhall (την Opel στην Αγγλία), να θέλει να γίνει η #2 αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη. Για την ώρα, όπως δείχνουν οι πωλήσεις, ο στόχος αυτός παραμένει δυστυχώς πάρα πολύ μακρινός, με τα οικονομικά αποτελέσματα του 1ου τριμήνου του 2015, να δείχνουν πως η Opel, “έβαλε μέσα” την GM κατά επιπλέον 200 εκατ. δολάρια.

Η GM θέλει την Opel να χρησιμοποιήσει παγκόσμιες πλατφόρμες (βλέπε την D2XX του νέου Astra) και να μειώσει το customization των μοντέλων της για την Ευρώπη. Πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας είχε δηλώσει:

Αν τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται για την Ευρώπη με Ευρωπαϊκά specs αποτύχουν να πουλήσουν, τότε η όλη λογική του να δώσουμε στην Opel χώρο καταρρέει.

Η Morgan Stanley από το 2012 υποστήριζε πως η GM κάνει λάθος που θέλει να διασώσει την Opel, αλλά η GM μέχρι και σήμερα, συνεχίζει να στηρίζει την Γερμανική εταιρία και να δηλώνει πως «δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην στάση της απέναντι στην Opel» αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή. Η Opel πρέπει να πουλήσει, και για να το κάνει αυτό, έχει ανάγκη νέα μοντέλα, τα οποία θα έπρεπε να απευθύνονται όχι απλώς στην αγορά της Ευρώπης, αλλά και σε αυτήν των Η.Π.Α, των σχεδόν 16,5 εκατ. πωλήσεων. Η Fiat κατάφερε να το κάνει, με το 500 να σημειώνει αξιοπρεπείς πωλήσεις στην απέναντι μεριά του Ατλαντικού, αλλά η Opel, υποστηρίζει πως η πώληση του Adam στις Η.Π.Α απαιτεί μια “τεράστια επένδυση” ώστε αυτό να πληροί τους τοπικούς κανονισμούς και τα πρότυπα ασφαλείας (νέα φωτιστικά σώματα, νέες μπροστά και πίσω δομές, αερόσακους κτλ) με τα έξοδα αυτά, να καθιστούν την ιδέα “ως μη κερδοφόρα” και άρα μη βιώσιμη, όπως δήλωσε πρόσφατα ο CEO της Opel, Karl-Thomas Neumann.

Η Opel δεν πρέπει απλά να βγάλει μοντέλα τα οποία θα είναι “εξίσου καλά” με τον ανταγωνισμό, αλλά σαφώς καλύτερα, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει να προσελκύσει πελάτες από τους αντίπαλους. Μοντέλα που έπρεπε να παρουσιαστούν… εχθές, αλλά μάλλον μας ξέφυγαν. Άραγε η GM κάνει σωστά που εδώ και χρόνια παλεύει ώστε να κάνει την Opel βιώσιμη; Το 2016 δεν είναι μακριά, ώστε να δούμε τα πρώτα δείγματα γραφής, για το αν η Opel μετά την αναδιοργάνωσή της θα μπορέσει να γίνει μια βιώσιμη οικονομικά εταιρία. Γιατί, αν και το 2016 η Opel δεν πιάσει τον στόχο της κερδοφορίας, θα σημαίνει πως για σχεδόν 15 χρόνια η GM έριχνε χρήματα σε ένα πηγάδι δίχως πάτο, χρήματα που ενδεχομένως δεν θα τα πάρει ποτέ πίσω.