XIMG_4166

Οι Σκανδιναβοί μας έχουν συνηθίσει σε έξυπνες λύσεις, όπως είναι η ενδοδαπέδια θέρμανση στους δρόμους της Νορβηγίας, και αυτή την φορά στόχος της Φινλανδίας είναι να περιορίσει κατά πολύ την κίνηση στην πρωτεύουσά της, εξαλείφοντας την ανάγκη του να έχει κάποιος για προσωπικό αυτοκίνητο.

Ένας συνδυασμός μέσων μαζικής μεταφοράς και κοινόχρηστων ΙΧ, θα δώσει την ευκαιρία στους πολίτες να βρουν έναν ταχύτερο και φθηνότερο τρόπο μετακίνησης και ενδεχομένως να δώσει και ώθηση στις υπηρεσίες μεταφορών που αναπτύσσονται με βάση εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα. Διαμορφώνοντας την διαδρομή και τις ανάγκες μεταφοράς, το σύστημα αυτομάτως θα τους προτείνει την βέλτιστη μέθοδο μετακίνησης.

Αυτή η έξυπνη κινητικότητα βασίζεται στους ήδη υπάρχοντες τρόπους μετακίνησης, δίνοντας έμφαση στο car sharing, αν και στο μέλλον σίγουρα θα συμπεριλάβει και αυτόνομα οχήματα.

Kutsuplus_arkisto

Η αρχή έχει γίνει ήδη, εδώ και τέσσερα έτη, με την υπηρεσία “Kutsuplus”, ένα minibus που σε παραλαμβάνει από όπου θες και σε αφήνει όπου θες, κάτι σαν ταξί δηλαδή, αλλά με αλγόριθμο που υπολογίζει την βέλτιστη πορεία για να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες, στον λιγότερο δυνατό χρόνο. Παρόλο που το “Kutsuplus” ενέπνευσε και άλλες πόλεις να υιοθετήσουν, κυρίως αμερικάνικες, στην Φινλανδία έπεσε θύμα των περικοπών.

Οι Φινλανδοί βέβαια δεν το βάζουν κάτω, καθώς τα κέρδη από την αύξηση της κινητικότητας είναι αρκετά μεγάλα και μια πρόσφατη έρευνα της εκπομπής Uutiset στο Yle, έδειξε πως οι κάτοικοι της Φινλανδίας χάνουν 8 εργάσιμες ημέρες τον χρόνο στην κίνηση.

Η ιδέα ακούγεται αρκετά ρηξικέλευθη, όμως σαν μοντέλο είναι κάτι που συμβαίνει ήδη σε άλλους τομείς της ζωής μας. Τα πιο χαρακτηριστικά είναι το ηλεκτρικό δίκτυο και το cloud computing.