Το σκάνδαλο της Kobe Steel όλο και μεγαλώνει μιας και όπως ανακοίνωσε χθες ο CEO της εταιρίας, Hiroya Kawasaki, η ιαπωνική βιομηχανία χάλυβα έχει πουλήσει τα επίμαχα προϊόντα της σε περίπου 500 επιχειρήσεις, υπερδιπλάσιες δηλαδή από όσες είχαν αρχικά εκτιμηθεί (200). Το περασμένο Σαββατοκύριακο η εταιρεία παραδέχθηκε πως παραποιούσε για πάνω από 10 χρόνια τις ποιοτικές προδιαγραφές προϊόντων αλουμινίου και χαλκού που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα, αεροσκάφη, διαστημικούς πυραύλους και αμυντικό εξοπλισμό.

Ανάμεσα στις βιομηχανίες στις οποίες έχουν καταλήξει τα προβληματικά προϊόντα συγκαταλέγονται πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Τοyota, η Honda, η Nissan, η Mazda, η Suzuki, η Mitsubishi, η Subaru, η Ford, η GM αλλά και η Boeing, εταιρία παραγωγής αεροπλάνων, πυραύλων, ελικοπτέρων και δορυφόρων, που πάντως, δεν αντιμετωπίζει το σκάνδαλο ως ζήτημα ασφαλείας, ενώ τουλάχιστον 30 μην Ιαπωνικές εταιρίας έχουν αγοράσει τα επίμαχα προϊόντα.

Τα επίμαχα μέταλλα εντοπίστηκαν, άλλωστε, και στα τρένα μεγάλης ταχύτητας της Ιαπωνίας που αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 300 χλμ. την ώρα, αλλά και σε διαστημικό πύραυλο που εκτοξεύθηκε την περασμένη εβδομάδα. Μία από τις εταιρείες διαχείρισης των τρένων μεγάλης ταχύτητας έχει ήδη εκφράσει την πρόθεση να διεκδικήσει αποζημίωση από την Kobe Steel.

Όλες οι εταιρίες έκαναν γνωστό πως ήδη έχουν ξεκινήσει έρευνες σχετικά με το ζήτημα, αναζητώντας τα συγκεκριμένα προϊόντα τους όπου έχουν χρησιμοποιηθεί τα επίμαχα μέταλλα, προκειμένου να διεξάγουν ελέγχους για το κατά πόσο επηρεάζεται η παρεχόμενη ασφάλεια. Τα επίμαχα μέταλλα έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή διαφορών μερών, ενώ η Kobe Steel έκανε γνωστό πως από αυτά έχουν κατασκευαστεί σωληνώσεις και καλούπια από κράματα χαλκού, όπως επίσης και χαλύβδινοι ράβδοι και σύρματα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ελαστικών και κινητήρων αυτοκινήτων.

Συνολικά 39.600 τόνοι προϊόντων αλουμινίου και χαλκού, όπως επίσης 19.400 εξαρτήματα, έχουν κατασκευαστεί από τα συγκεκριμένα προϊόντα στα οποία υπήρχε χάλκευση σε ότι αφορά την ισχύς και την ανθεκτικότητα τους.

Η ιαπωνική κυβέρνηση κάλεσε τη βιομηχανία να διευθετήσει μέσα σε δύο εβδομάδες οποιαδήποτε θέματα ασφάλειας και να εκθέσει αναλυτικά τις αιτίες της παραποίησης των στοιχείων σε διάστημα ενός μηνός.

Το εύρος του σκανδάλου προβληματίζει επιχειρήσεις ανά τον κόσμο που ανήκαν στην πελατεία της Kobe Steel, ενώ έχει πλήξει τη φήμη της Ιαπωνίας σε ό,τι αφορά την υψηλή ποιότητα του μεταποιητικού της κλάδου.

Παράλληλα το σκάνδαλο παραποίησης προδιαγραφών της εταιρίας έχει ανησυχήσει τους επενδυτές για τις οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει, μιας και από την αρχή της εβδομάδας, από τότε που έγινε γνωστή η είδηση, η τιμή της μετοχής της έχει πέσει πάνω από 40%, διαγράφοντας 1,8 δισ. δολάρια από τη χρηματιστηριακή της αξία.

Περιγράφοντας επακριβώς το πρόβλημα, ο κ. Kawasaki δήλωσε πως η εταιρεία του σχεδιάζει να αποζημιώσει “έπειτα από διαβουλεύσεις” όσους πελάτες της θίγονται από το σκάνδαλο. Πρόσθεσε, πάντως, πως τα ελαττωματικά προϊόντα αντιπροσωπεύουν περίπου το 4% των πωλήσεων της Kobe Steel. Ερωτώμενος εάν πρόκειται να παραιτηθεί, κάτι που συνήθως γίνεται στην Ιαπωνία σε τέτοιες περιπτώσεις, ο κ. Kawasaki απέφυγε να απαντήσει ευθέως και αρκέστηκε να τονίσει πως “αυτήν τη στιγμή πρέπει να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος και την αξιοπιστία προς την πελατεία μας”,