Με την αγορά να δείχνει ξεκάθαρα τις προθέσεις, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν σταματήσει την παραγωγή τρίπορτων εκδόσεων των μοντέλων της, μιας και οι πωλήσεις τους παρουσιάζουν συνεχώς πτωτική πορεία.
Το ίδιο έπραξε και η Kia, καθώς η τρίτη γενιά του Ceed δεν διατίθεται σε τρίπορτη έκδοση, παρότι είναι διαθέσιμη με τέσσερα διαφορετικά αμαξώματα. Όπως είπε ο Gregory Guillaume, επικεφαλής σχεδιασμού της Kia στην Ευρώπη, η ομάδα του όταν ξεκίνησε να σχεδιάσει το νέο ProCeed, γνώριζαν από την αρχή πως δεν θα είναι ένα τρίπορτο μοντέλο, αλλά κάτι εντελώς το διαφορετικό. Έτσι το ProCeed από τρίπορτο έγινε ένα πανέμορφο πεντάπορτο Shooting Brake.
Εμφάνιση
Το νέο ProCeed αποτελεί την έκδοση παραγωγής του Proceed Concept που είδαμε πέρσι και αποτελεί μέρος του προγράμματος των τεσσάρων αμαξωμάτων που αναπτύχθηκαν με βάση το Ceed. Έτσι, μετά το hatchback και το SW, τρίτο έρχεται το ProCeed, που είναι ένα shooting brake αμάξωμα, για να ακολουθήσει αργότερα το XCeed, μια SUV παραλλαγή, που είναι προγραμματισμένη για το 2019.
Το νέο Kia ProCeed θα προσφέρεται αποκλειστικά σε GT Line και GT έκδοση και συνδυάζει την εκπληκτική σχεδίαση με τους χώρους και την ευελιξία ενός tourer με ένα πεντάθυρο shooting brake αμάξωμα. Η κορεάτικη εταιρία χαρακτηρίζει το Proceed ως ένα εκτεταμένο hatcback και στοχεύει στη διατήρηση της σπορ εμφάνισης του τρίπορτου pro ceed, αλλά και στη πρακτικότητα των πίσω θυρών και του μεγάλου πορτμπαγκάζ.
Το μοντέλο αντιπροσωπεύει μια μοναδική πρόταση για την κατηγορία. Διαθέτει διαφορετικό σχεδιασμό σε σύγκριση με τα υπόλοιπες εκδόσεις της γκάμας του Ceed, έχοντας σχεδιαστεί στο ευρωπαϊκό κέντρο σχεδιασμού της Kia στη Φρανκφούρτη υπό την καθοδήγηση του Gregory Guillaume και του Peter Schreyer.
Βασίζεται στην Κ2 πλατφόρμα της εταιρίας, όπως και τα υπόλοιπα Ceed, με το μήκος του να φτάνει τα 4.605 χλστ., όντας 5 χλστ. πιο μακρύ από το Ceed Sportswagon. Το ύψος του είναι 1.422 χλστ. (43 χλστ. πιο χαμηλό από το the Sportswagon), ενώ το πλάτος του δεν αλλάζει και φτάνει τα 1.800 χλστ, όπως επίσης και το μεταξόνιο, που αγγίζει τα 2,65 μέτρα.
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό, το ProCeed GT δεν διαφέρει από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας, αλλά προσφέρει μια πιο σπορ ατμόσφαιρα. Υπάρχουν νέα μαλακά υλικά, με την οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να προσφέρεται σε διάσταση 7 ή 8 ιντσών.
Η εσωτερική οροφή είναι σε μαύρο χρώμα, υπάρχει νέο τιμόνι και κοφτό κάτω μέρος, καθώς και πεντάλ αλουμινίου, ενώ με το αυτόματο κιβώτιο υπάρχουν αλουμινένια paddles πίσω από το τιμόνι. Οι εμπρός επιβάτες του ProCeed GT κάθονται σε νέα sport καθίσματα, ειδικά σχεδιασμένα για το μοντέλο, και είναι επενδυμένα με σουέτ και δέρμα.
Το μικρό πίσω παρμπρίζ περιορίζει την ορατότητα του οδηγού σαφώς περισσότερο απ’ ότι στο 5-θυρο hatchback. Η χαμηλή οροφή και τα στενά πίσω παράθυρα δημιουργούν μια ελαφρώς κλειστοφοβική αίσθηση, αλλά ο χώρος για το κεφάλι τους δεν έχει μειωθεί, εξαιτίας του χαμηλότερα τοποθετημένου καθίσματος. Στα ProCeed χωρίς ηλιοροφή μπορει να κάτσει άνετα επιβάτης 1,90 μ. πίσω από ίδιου ύψους οδηγό χωρίς να ακουμπά επάνω, ούτε στο εμπρός κάθισμα.
Το ProCeed GT “παίζει” πρακτικά μόνο του, καθώς δεν υπάρχει άμεσος ανταγωνισμός. Ίσως η Mercedes CLA Shooting Brake, αλλά φυσικά βρίσκεται σε διαφορετικό τιμολογιακό καθεστώς. Παρότι το κορεάτικο μοντέλο έχει κατά 4 εκατοστά μικρότερο μήκος και είναι 1 εκατοστό χαμηλότερο, ο χώρος αποσκευών του αγγίζει τα 594 λίτρα και είναι κατά 100 λίτρα μεγαλύτερος σε σχέση με το γερμανικό μοντέλο, και μόλις 6 λίτρα μικρότερος από το station wagon. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το κατώφλι φόρτωσης είναι χαμηλότερο από εκείνο του στέσιον.
Κινητήρες
Μηχανικά κάτω από το καπό υπάρχει ο 1.000άρης T-GDi, απόδοσης 120 ίππων και 172 Nm ροπής καθώς και ο ολοκαίνουριος 1.400άρης T-GDi, απόδοσης 140 ίππων και 242 Nm ροπής, της οικογένειας Kappa. Στην κορυφή υπάρχει ο 1.600άρης T-GDi κινητήρας, απόδοσης 204 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. και 265 Nm διαθέσιμα από τις 1.500 έως 4.500 σ.α.λ. Συνδυάζεται με ένα 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ή -για πρώτη φορά- με ένα 7-τάχυτο αυτόματο διπλού συμπλέκτη.
Από πλευράς πετρελαίου, το νέο ProCeed GT κινείται από το νέο κινητήρα “U3” της Kia, απόδοσης 136 ίππων με την ροπή να φτάνει τα 320 Nm. Έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί έτσι ώστε να βρίσκεται κάτω από τα πολύ αυστηρά όρια των πιο πρόσφατων προδιαγραφών εκπομπής ρύπων Euro 6d. Ο 1.600άρης CRDi χρησιμοποιεί την ενεργή τεχνολογία ελέγχου των ρύπων Selective Catalytic Reduction (SCR), προκειμένου να περιορίσει σημαντικά την εκπομπή τους. Έτσι εκπέμπει πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, σωματίδια και NOx σε σχέση με παλαιότερους κινητήρες πετρελαίου της Kia.
Παραγωγή
Το νέο ProCeed GT, όπως και το Ceed GT, παράγονται από τον περασμένο Νοέμβριο στο εργοστάσιο της εταιρίας στη Ζιλίνα, της Σλοβακία, στην ίδια γραμμή με τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας. Είναι ήδη διαθέσιμο στην Ελλάδα, και -όπως συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα- καλύπτεται με εγγύηση 7 ετών/150.000 χλμ.
Τιμές
Έκδοση | Αρχική Τιμή | Έκπτωση | Τελική Τιμή |
---|---|---|---|
Ceed 1.4 100hp LX Inmotion | 15.190 | 0 | 15.190 |
Ceed 1.4 LX Uptown | 16.790 | 600 | 16.190 |
Ceed 1.4 EX Premium | 17.690 | 0 | 17.690 |
Ceed 1.0T 120hp LX Inmotion | 17.490 | 600 | 16.890 |
Ceed 1.0T 120hp LX Uptown | 17.690 | 0 | 17.690 |
Ceed 1.0T 120hp EX Premium | 20.490 | 600 | 19.890 |
Ceed 1.0T 120hp GTline | 20.690 | 600 | 20.090 |
Ceed 1.4T 140hp LX Uptown | 19.890 | 600 | 19.290 |
Ceed 1.4T 140hp EX Premium | 21.390 | 600 | 20.790 |
Ceed 1.4T 140hp GTline | 21.590 | 600 | 20.990 |
Ceed 1.4T 140hp DCT GTline | 22.300 | 0 | 22.300 |
Ceed 1.6d 115hp LX Inmotion | 21.190 | 1.200 | 19.990 |
Ceed 1.6d 115hp LX Uptown | 21.990 | 1.200 | 20.790 |
Ceed 1.6d 115hp EX Premium | 22.190 | 0 | 22.190 |
Ceed 1.6d 115hp Gtline | 22.190 | 0 | 22.190 |
Ceed 1.6d 136hp LX Uptown | 22.190 | 800 | 21.390 |
Ceed 1.6d 136hp EX Premium | 25.190 | 800 | 24.390 |
Ceed 1.6d 136hp GTline | 25.390 | 800 | 24.590 |
Ceed 1.6d 136hp DCT GTline | 27.390 | 800 | 26.590 |
Ceed 1.6T 204hp GT | 26.600 | 0 | 26.600 |
Proceed 1.0T 120hp GTline | 22.190 | 0 | 22.190 |
Proceed 1.4T 140hp GTline | 24.690 | 0 | 24.690 |
Proceed 1.4T 140hp DCT GTline | 26.690 | 0 | 26.690 |
Proceed 1.6d 136hp GTline | 27.700 | 0 | 27.700 |
Proceed 1.6d 136hp DCT GTline | 31.000 | 0 | 31.000 |
Proceed 1.6T 204hp GT | 28.700 | 0 | 28.700 |
Δυναμικά χαρακτηριστικά
Όπως και στο νέο Ceed GT, έτσι και το ProCeed GT έχει σαφώς πιο σφιχτές ρυθμίσεις για την ανάρτηση, καθώς ο κύριος στόχος των μηχανικών της Kia ήταν η οδηγική απόλαυση, χωρίς να θυσιάζεται απόλυτα η άνεση.
Η απόσταση από το έδαφος είναι μειωμένη κατά 10 χλστ., και φτάνει τα 130, κάτι που μειώνει το κέντρο βάρους. Διαθέτει την ίδια διάταξη ανάρτησης με τα απλά μοντέλα, αλλά φοράει νέα ελατήρια και αμορτισέρ που του χαρίζουν συναρπαστική οδήγηση. Στην εξέλιξη του έχει συμβάλλει ο Albert Biermann, ο οποίος αναφέρει ότι πρωταρχικός στόχος του ήταν η οδηγική απόλαυση σε όλους τους δρόμους, χωρίς να περιορίζεται η καθημερινή χρηστικότητα του.
Εμπρός υπάρχουν γόνατα MacPherson, ενώ πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, με τα ελατήρια είναι σκληρότερα κατά 22% και η αντιστρεπτική κατά 3%.
Στον δρόμο
Για την πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο, ταξιδέψαμε στην Βαρκελώνη τις προηγούμενες ημέρες, και η αίσθηση που μας άφησε το αυτοκίνητο ήταν εξαιρετική. Πρόκειτα για ένα ευχάριστο οδηγικά σύνολο που αποκρίνεται άμεσα στις εντολές του τιμονιού χωρίς να παραμελεί την άνεση. Ακόμα πιο ευχάριστη είναι βέβαια η κορυφαία έκδοση GT. Κατά την παρουσίαση, η οργάνωση μας πήγε στην πίστα Parcmotor Castelloli για να ανακαλύψουμε την sport πλευρά του μοντέλου, και οι γύροι μας σε αυτή αποκάλυψαν ένα πολύ ικανό πλαίσιο που δύσκολα υποστρέφει, χάρη και στο torque vectoring. Η ουρά δείχνει προθυμία να ανοίξει την τροχιά της με το άφημα του γκαζιού, ενώ το διαφορετικά ρυθμισμένο ESP σου επιτρέπει να πλησιάσεις πιο κοντά στο όριο, κάτι που συμβαίνει και με το Ceed GT που οδηγήσαμε παράλληλα.
Και οι δύο εκδόσεις έδειξαν να έχουν τα απαραίτητα σπορτίφ χαρακτηριστικά, ενώ η αυξημένη πρόσφυση, η πολύ καλή σταθερότητα και οι ουδέτερες αντιδράσεις τους σου εμπνέουν εμπιστοσύνη. Σημαντικό είναι πάντως ότι παρά αυτόν τον πιο σπορ χαρακτήρα του ProCeed, δεν έχει παραμεληθεί η άνεση και η ποιότητα κύλισης, ακόμη και στην έκδοση με τα ελαστικά με 40άρι προφίλ και 18άρες ζάντες. Θα ήθελα όμως, να το δω και στην Ελλάδα, καθώς η σχεδόν αψεγάδιαστη ισπανική άσφαλτος δεν είναι και ο καλύτερος κριτής για τέτοιου είδους συμπεράσματα.
Συμπέρασμα
Το ProCeed πέθανε, ζήτω το νέο ProCeed GT. Με την αγορά των 3-θυρων αμαξωμάτων στην Ευρώπη να έχει “πεθάνει”, η Kia αλλάζει χαρακτήρα στο ProCeed και το κάνει ένα πανέμορφο, προσιτό grand tourer, προσφέροντας ένα premium αμάξωμα σε ένα mainstream segment.