Toν Φεβρουάριο του 2014 η Ευρωπαϊκή Ένωση ψήφισε νέα πιο αυστηρά όρια για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, τα οποία θα ισχύουν από το 2021. Το ανώτατο όριο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα για τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να μειωθεί στα 95,7 γρ./χλμ έως το 2020.

1

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στους περιβαλλοντικούς στόχους εκπομπών CO2, εξαιτίας της μείωσης στις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων με τις χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, της μικρής διείσδυσης στην αγορά των ηλεκτρικών και των υβριδικών μοντέλων, αλλά και της διογκούμενης ζήτησης για βενζινοκίνητα SUV αυτοκίνητα που παράγουν υψηλότερες εκπομπές.

Αυτό που οφείλουν να κάνουν οι εταιρείες είναι να κρατήσουν τον μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τα επίπεδα των 95,7 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο. Σε περίπτωση απόκλισης προβλέπονται βαριά πρόστιμα – συγκεκριμένα, 95 ευρώ ανά γραμμάριο που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο. Εν συνέχεια γίνεται πολλαπλασιασμός με τον αριθμό των αυτοκινήτων που κάθε εταιρεία θα πουλήσει μέσα το 2020.

2

Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν και ενημερώνονται σε μηνιαία βάση από την Jato Dynamics, για 21 χώρες στην Ευρώπη, οι μέσες εκπομπές CO2 ανήλθαν σε 102,2 γρ/χλμ., στον κύκλο του Νέου Ευρωπαϊκού Κύκλου Οδήγησης (NEDC) μεταξύ Ιανουαρίου – Αυγούστου 2020. Με αυτούς τους υπολογισμούς, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου είναι επί του παρόντος 6,5 γρ/χλμ πάνω από τον στόχο για το 2021. Το αντίστοιχο νούμερο για το ίδιο διάστημα του 2019 ήταν 122,0 γρ/χλμ., κάτι που σημαίνει ότι φέτος είδαμε μια δραματική μείωση σε σύγκριση με τα στοιχεία που καταγράφηκαν πέρσι.

3

Παρότι οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 29% μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου φέτος -σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019- οι πωλήσεις “ηλεκτρικοποιημένων” αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 67% έως τον Σεπτέμβριο, φτάνοντας το 1,54 εκατομμύρια μονάδες. Αυτή η αξιοσημείωτη αύξηση εξηγεί τη διψήφια πτώση που παρατηρείται στη ζήτηση για βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και την αύξηση του μεριδίου αγοράς για EV από 7,8% το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2019, σε 18,1% το αντίστοιχο διάστημα φέτος. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα της Jato Dynamics, οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές αγωνίζονται να επιτύχουν στόχους εκπομπών CO2, στη προσπάθεια τους να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους περιορισμούς, που πρόκειται να εισαχθούν το επόμενο έτος.

4Όμιλος Toyota

5

Ο μέσος όρος των εκπομπών των πωλήσεων του ομίλου της Toyota είναι στα 98 γρ/χλμ., κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι τουλάχιστον το 65% των αυτοκινήτων που πωλούνται με το σήμα της Toyota είναι υβριδικά.

Το νούμερο των εκπομπών της Toyota είναι χωρίς να υπολογίζονται τα “πιστωτικά υπερμόρια” (ευνοϊκότερη βαθμολόγηση μοντέλων της ίδιας σειράς με πολύ χαμηλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα). Όταν συνυπολογιστούν και αυτά, τότε ο μ.ο. πέφτει στα 95,1 γρ/χλμ., με την Toyota να είναι 2,2 γρ/χλμ πάνω από τον στόχο που έχει θέση για τον εαυτό της.

6Όμιλος Hyundai

7

Ο όμιλος της Hyundai (συμπεριλαμβανομένης της Kia) είναι στα 110,8 γρ/χλμ., χωρίς τα “πιστωτικά υπερμόρια”, και πέφτει στα 96,4 γρ/χλμ., νούμερο που 2,9 γρ/χλμ. πάνω από τον στόχο που έχει θέση για τον εαυτό της. Οι κορεάτικες εταιρίες πωλούν πολύ λιγότερα υβριδικά (13% των πωλήσεων), αλλά σε αντίθεση με την Toyota έχουν αρκετές πωλήσεις από τα ηλεκτρικά (8% των πωλήσεων).

8Όμιλος Geely

9

H Volvo είναι η μόνη εταιρία που βρίσκεται μπροστά από όλες τις άλλες εταιρίες, επιτυγχάνοντας ήδη τους στόχους της για το τρέχον έτος. Πιο συγκεκριμένα, η Geely, μητρική εταιρία της Volvo (αντιπροσωπεύει το 99% του όγκου του Geely Group στην Ευρώπη), της Polestar, της LEVC και της Lotus, πέτυχε τον στόχο τον περασμένο Αύγουστο.

Ο στόχος των εκπομπών CO2 της Geely για το 2020 ήταν κατά μέσο όρο στα 110,3 γρ/χλμ, αλλά μέχρι τις 31 Αυγούστου ο μέσος όρος του κινεζικού ομίλου ήταν στα 103,1 γρ/χλμ, καθιστώντας τη Geely τον μοναδικό κατασκευαστή που ξεπέρασε τον στόχο. Για αυτό οφείλεται η τεράστια εστίαση της εταιρίας στα EVs, με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να αντιπροσωπεύουν σχεδόν τις μισές από τις πωλήσεις του ομίλου της Geely τον Αύγουστο και το 38% από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2020.

10Όμιλος BMW

11

Η BMW είναι πολύ κοντά στο επιτύχει τον στόχο της, καθώς με μέσο όρο 103,5 γρ/χλμ τον Αύγουστο, είναι μόλις 0,54 γρ/χλμ πάνω από τον στόχο των 102,9 γρ/χλμ. που έχει θέσει. Ωστόσο, η επίτευξη του στόχου της φαίνεται ότι θα γίνει με σχετική ευκολία, λόγω του συνδυασμού δύο στρατηγικών: αύξηση του μεριδίου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων προς πώληση και των σχετικά χαμηλών εκπομπών που παράγονται από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της.

12

Κλείνοντας, σύμφωνα με τον ACEA ο μέσος όρος των εκπομπών γρ. CO2 ανά χλμ. που αφορούν κάθε χώρα της Ευρώπης, για τα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν εντός του 2019, βρισκόταν στα 123 γραμμάρια CO2 ανά χλμ. Εκτός της Νορβηγίας και της Δανία, όλες οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της ΕΕ. βρίσκονται πάνω από τα 100 γρ/χλμ. Ο στόλος των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη Νορβηγία εξέπεμπε μόλις 59,9 γρ./χλμ., ενώ αυτός της -δεύτερης- Δανίας ήταν 98,4 γρ./χλμ.

Στην τελευταία θέση είναι η Σλοβακία, με 133,4 γρ/χλμ, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται σχεδόν στην μέση της κατάταξης με 115,6 γρ/χλμ. Αυτό φυσικά οφείλεται στο ότι στη χώρα μας πωλούνται κυρίως μικρού μεγέθους και κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία έχουν κατά συνέπεια χαμηλές εκπομπές ρύπων.