Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΣΕΑΑ κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2020 πουλήθηκαν στη χώρα μας 882 plug-in υβριδικά (PHEV) και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV), αντιπροσωπεύοντας το 1,47% της συνολικής πίτας των πωλήσεων.

Μπορεί το νούμερο αυτό να σου φαίνεται μικρό, αλλά το άθροισμα του μεριδίου αγοράς της κατηγορίας Ε (Superb, E-Class, 5-Series, Χ5, XC90 κλπ.), της κατηγορίας των υπερπολυτελών (Range Rover, Q8, X7, Panamera κλπ.), καθώς και της κατηγορίας των Sport (Mini Cabrio, MX-5, Mustang, Z4), δεν αγγίζουν καν την μια ποσοστιαία μονάδα (0,93% για την ακρίβεια).

1

Για να γίνει ακόμα καλύτερα κατανοητό ότι η ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας -ναι μεν- άργησε, αλλά πλέον “τρέχει” με γοργά βήματα, αρκεί να σου αναφέρω ότι οι πωλήσεις των PHEV και BEV για όλο το 2019 έφτασαν τα 341 αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύοντας το 0,42% της συνολικής πίτας των πωλήσεων. Παρατηρείται δηλαδή μια αύξηση της τάξεως του 250%, και σίγουρα μέχρι το τέλος του χρόνου (συνυπολογίζοντας του μήνες Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος) η αύξηση θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Από τα 882 επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες και τα υβριδικά επαναφορτιζόμενα, το 32,3% αφορούσαν τα BEV, όπως το Honda e, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της ιαπωνικής εταιρίας. Αυτό είναι πλέον -από την τρέχουσα εβδομάδα- διαθέσιμο και στην Ελλάδα, με τα πρώτα αυτοκίνητα να έχουν ήδη μπει στις αντιπροσωπείες της Honda.

Η εταιρία έχει ανακοινώσει ότι από τον Ιανουάριο του 2023 όλα τα mainstream μοντέλα της στην Ευρώπη, θα διαθέτουν υβριδικό ή αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και η γκάμα της θα αποτελείται από έξι νέα μοντέλα. Τα δύο που άνοιξαν τον δρόμο είναι το Honda e και το νέο Jazz, για να ακολουθήσει ένα SUV, ένα ακόμα ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία, και το νέο Civic.

Η βιομηχανία αυτοκινήτου αλλάζει ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στην ιστορία της, με νέες τάσεις και τεχνολογίες που διαμορφώνουν μια εντελώς νέα μορφή αυτοκίνησης. Η Honda προβλέπει ότι μέχρι το 2030 η εξέλιξη των αυτοκινήτων θα είναι επικεντρωμένη στον εξηλεκτρισμό, την αυτοματοποίηση και τις υπηρεσίες.

Η Honda αναγνωρίζει ότι η τεχνολογία προοδεύει ραγδαία με την ανάπτυξη συστημάτων αυτόνομης οδήγησης και εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης και στο πλαίσιο αυτό, η σχέση των πελατών με τα αυτοκίνητά τους εξελίσσεται. Ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων επιθυμούν υψηλότερο επίπεδο συνδεσιμότητας ανάμεσα στο αυτοκίνητο και τις συνήθεις ηλεκτρονικές συσκευές τους και, κατ’ επέκταση, τον έξω κόσμο.

Σύμφωνα με αυτή την ανθρωποκεντρική προσέγγιση της βιομηχανίας αυτοκινήτου, οι πελάτες αρχίζουν και αντιμετωπίζουν την έννοια της μετακίνησης ως μία υπηρεσία στην οποία έχουν δυνατότητα πρόσβασης, και όχι ως ένα προϊόν της ιδιοκτησίας τους, με την αυτόνομη οδήγηση να έρχεται να “κουμπώσει” πάνω σε αυτές τις νέες συνήθειες.

2Το Honda e

Με το Honda e, η εταιρία εκπληρώνει την επιθυμία της να βελτιώσει το περιβάλλον, κυρίως στις πολυσύχναστες αστικές περιοχές, όντας σχεδιασμένο εξ αρχής για να προσφέρει ένα πακέτο ιδανικό για το περιβάλλον των μεγαλουπόλεων.

3

Το Honda e εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε μορφή πρωτοτύπου το 2017, ως Urban EV, για να ακολουθήσει το μοντέλο προ-παραγωγής, το Honda e Prototype, στην έκθεση της Γενεύης του 2019, και τελικά να δούμε το τελικό προϊόν να κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στην έκθεση της Φρανκφούρτης, πέρσι το Σεπτέμβριο.

4Πληθώρα βραβείων

Η εμπορική πορεία του Honda e έχει ξεκινήσει με τον καλύτερο τρόπο, καθώς έχει ήδη κατακτήσει τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς στην άκρως απαιτητική αγορά της Γερμανίας, όντας το πρώτο ιαπωνικό μοντέλο που καταφέρνει μια τέτοια διάκριση, ενώ είναι και στην λίστα για το Ευρωπαϊκό αυτοκίνητο της χρονιάς του 2021.

Τα παραπάνω βραβεία έρχονται να προστεθούν σε μία σειρά βραβείων που έχει κατακτήσει το Honda e από την άνοιξη του 2020 που λανσαρίστηκε. Η νέα διάκριση του Honda e ακολουθεί το σερί επιτυχιών που έχει καταγράψει το μοντέλο σε όλη την Ευρώπη. Στη Μεγάλη Βρετανία, το Honda e θριάμβευσε στα Βραβεία “Britain’s Best Car” 2020 του Autocar, στην κατηγορία “Best Car Tech”, ενώ πρόσφατα ονομάστηκε “City / Small Car of the Year” στο θεσμό News International Motor Awards 2020.

Στη Γερμανία, εκτός από τον τίτλο του Γερμανικού Αυτοκινήτου της Χρονιάς, το Honda e απέσπασε τη διάκριση EuroCarBody 2020 του Automotive Circle, λίγους μήνες αφότου κατέκτησε δύο περίοπτα βραβεία Red Dot για την εξαιρετική του σχεδίαση, και της κορυφαίας διάκρισης “Best of the Best 2020”. Από τότε, το Honda e εκτίθεται στο παγκοσμίου φήμης Μουσείο Σχεδίασης Red Dot στο Έσσεν στη Γερμανία.

Στο Βέλγιο, το αστικό ηλεκτρικό super mini της Honda προτάθηκε για ένα βραβείο Autogid Magazine, στην κατηγορία “Electric Small”, ενώ είναι υποψήφιο και για τον τίτλο “Ουγγρικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς”, έχοντας ήδη ανακηρυχτεί “Most Exciting Novelty/New Car” από το Vezess.hu πέρσι. Στην Ισπανία, το Honda e απέσπασε μία υποψηφιότητα στην κατηγορία “Μικρά αυτοκίνητα” των Motor Awards της Axel Springer, ενώ στην Ιταλία έχει προταθεί για τον τίτλο “Car of the Year” του Quattroruote. Τέλος, στη Δανία, βρίσκεται μεταξύ των φιναλίστ για την ανάδειξη του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2021 στη χώρα αυτή.

5Σχεδιασμός

Το Honda e είναι ξεκάθαρα ένα αυτοκίνητο πόλης, με τον ρετρό σχεδιασμό του να αντλεί έμπνευση από το N600 και την πρώτη γενιά του Civic. Στιλιστικό highlight είναι το καπάκι στο εμπρός καπό, που παρέχει εύκολη πρόσβαση στην υποδοχή φόρτισης του αυτοκινήτου.

6

Ο σχεδιασμός του δίνει έμφαση στην λειτουργικότητα και χρηστικότητα, και από τα ιδιαίτερα εμπρός και πίσω LED φωτιστικά σώματα, μέχρι τις καθαρές γραμμές και τις λείες επιφάνειες που βελτιστοποιούν την αεροδυναμική απόδοση και την απουσία θορύβων, το Honda e θέλει να επαναπροσδιορίζει την ταυτότητα ενός μικρού αστικού μοντέλο για τη νέα εποχή στην αστική μετακίνηση.

7

Οι ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών για τη βασική έκδοση Honda e είναι ελαφριές και απλές στιλιστικά, με ένα μεγάλο κεντρικό καπάκι που καλύπτει τα μπουλόνια, διαθέτοντας λιτές, ευθείες ακτίνες. Η ζάντα 17” που διατίθεται προαιρετικά -χωρίς χρέωση- στην έκδοση Advance, προσθέτει μία μοναδική διχρωμία με ειδικά σχεδιασμένα καλύμματα τα οποία κρύβουν το δισκόφρενο και τις δαγκάνες, αναδεικνύοντας περαιτέρω την σχεδιαστική καθαρότητα του αυτοκινήτου.

8Κάμερες αντί για εξωτερικούς καθρέφτες

Παρατηρώντας το απ’έξω, εντύπωση προκαλεί η απουσία των ογκωδών καθρεφτών, καθώς το Honda e είναι το πρώτο αυτοκίνητο παγκοσμίως που προσφέρει στον βασικό εξοπλισμό κάμερες αντί για εξωτερικούς καθρέφτες, καθώς η αντίστοιχη τεχνολογία στα Audi e-Tron και Lexus ES ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό.

Το σύστημα της Honda ονομάζεται Side Camera Mirror, και παρέχει ζωντανή εικόνα στις δύο οθόνες με διαγώνιο έξι ίντσες, που βρίσκονται εργονομικά τοποθετημένες μέσα στο όχημα και στα άκρα του ταμπλό, εξασφαλίζοντας σου φυσική αίσθηση και όραση. Το σχήμα του περιβλήματος της κάμερας έχει σχεδιαστεί ώστε να αποτρέπει τις σταγόνες νερού να πηγαίνουν στο φακό, ενώ υπάρχει και μια υδατοαπωθητική επικάλυψη στην επιφάνεια του φακού, που αποτρέπει οποιαδήποτε δημιουργία υγρασίας.

9

Εκτός από βελτιωμένη ορατότητα, οι κάμερες μειώνουν την αεροδυναμική αντίσταση κατά περίπου 90% σε σύγκριση με τους συμβατικούς καθρέπτες. Το αποτέλεσμα είναι μια βελτίωση του συντελεστή οπισθέλκουσας του οχήματος κατά περίπου 3,8%, συμβάλλοντας στη βελτίωση της συνολικής απόδοσης και της αυτονομίας του μοντέλου. Επιπλέον, υπάρχει σημαντική μείωση του θορύβου που δημιουργούν οι στροβιλισμοί στους συμβατικούς καθρέπτες στις υψηλότερες ταχύτητες.

10

Οι κάμερες έχουν δύο προβολές, έτσι μπορείς να επιλέξεις μεταξύ της κανονικής και ευρυγώνιας προβολής μέσω των ρυθμίσεων του οχήματος, επεκτείνοντας το οπτικό σου πεδίο περαιτέρω από τους συμβατικούς καθρέφτες. Αυτό μειώνει τα τυφλά σημεία κατά περίπου 10%, όταν έχεις επιλέξει την κανονική προβολή και κατά 50% στην ευρυγώνια προβολή.

Όταν βάλεις όπισθεν, στις οθόνες των καμερών μέσα στο εσωτερικό εμφανίζονται κατευθυντήριες γραμμές, προσφέροντας σου οδηγίες για καλύτερο, ταχύτερο και ασφαλέστερο παρκάρισμα. Κατά τη σύντομη συμβίωση μαζί τους η προσαρμογή ήταν τάχιστη, καθώς η εικόνα βρίσκεται στο ύψος που έχεις συνηθίσει με τους κανονικούς καθρέφτες.

11Εσωτερικό

Αν η εξωτερική σχεδίαση του είναι φουτουριστική και μινιμαλιστική, το εσωτερικό ακολουθεί τη σύγχρονη τάση της εποχής, που επιβάλλει οθόνες. Συνολικά υπάρχουν πέντε + 1 οθόνες, όλες τοποθετημένες στον οριζόντιο άξονα και στη σειρά.

12

Οι δύο στα άκρα του ταμπλό είναι για τους καθρέφτες, η μια λειτουργεί ως πίνακας οργάνων και οι δύο για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με την έκτη να είναι στον εσωτερικό κεντρικό καθρέφτη. Αυτός μέσω ενός διακόπτη μετατρέπεται από κανονικός καθρέφτης σε οθόνη, και μπορεί να απεικονίζει ότι καταγράφει η κάμερα οπισθοπορείας.

Ακόμα, έχουν χρησιμοποιηθεί κομψά, σύγχρονα υλικά που συνθέτουν ένα χαλαρό και άνετο περιβάλλον, όπου μπορείς να απομονωθείς από το εξωτερικό περιβάλλον και τη θορυβώδη ζωή της πόλης. Ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, υπάρχει μια λιτή, αλλά άκρως πρακτική κονσόλα.

13

Αυτή φέρει τους διακόπτες επιλογής του κιβωτίου και το αντίστοιχο για την ενεργοποίηση του e-pedal, ήτοι την κίνηση με τη χρήση μόνο του πεντάλ του γκαζιού. Και αυτό γιατί το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας επιβραδύνει σημαντικά το αυτοκίνητο, και είναι ρυθμίσιμο σε 4 διαφορετικά επίπεδα, μέσω των paddles του τιμονιού.

Επιπλέον, η κονσόλα δεν συνδέεται με το ταμπλό, κάτι που αυξάνει την πρακτικότητα, καθώς εύκολα κάποιος θα μπορεί να αλλάξει θέσεις. Επιπλέον, η απουσία κεντρικού τούνελ προσφέρει μια αίσθηση άνεσης και ευρυχωρίας.

Πέρα από τη συνδεσιμότητα Bluetooth, πολλές θύρες σύνδεσης κάτω από την κεντρική κονσόλα διευκολύνουν τη φόρτιση και τη σύνδεση των συσκευών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται HDMI, παροχές 12V DC και 230V AC (1500W max). Υπάρχουν επίσης δύο θύρες USB για τους εμπρός επιβάτες, και δύο ακόμα πίσω.

14Ψηφιακός πίνακας οργάνων

Πίσω από το τιμόνι υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, με TFT οθόνη 8,8 ιντσών, που προβάλλει βασικές πληροφορίες του οχήματος, όπως η ισχύ και η κατάσταση φόρτισης, το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης και οι λεπτομέρειες των συστημάτων ασφαλείας. Το μεγαλύτερο, όμως, τμήμα του ψηφιακού ταμπλό πλήρους πλάτους του ηλεκτρικού μοντέλου καταλαμβάνουν οι δύο οθόνες αφής LCD 12,3 ιντσών.

15Δύο οθόνες για το infotainment

Αυτές είναι για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και προβάλλουν μία σειρά υπηρεσιών και εφαρμογών. Η διεπαφή είναι διαισθητική, εξατομικεύσιμη και έχει σχεδιαστεί για μέγιστη χρηστικότητα. Η διεπαφή λειτουργεί όπως στο smartphone σου, με έλεγχο “swipe” για περιήγηση σε πρόσφατα χρησιμοποιημένες εφαρμογές, ενώ το περιεχόμενο μπορεί να εναλλάσσεται εύκολα στις δύο οθόνες, για μεγαλύτερη ευχρηστία.

Αυτή η λειτουργία επιτρέπει στο συνοδηγό να κάνει swipe σε περιεχόμενο όπως οι οδηγίες πλοήγησης στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Και καθώς η ρύθμιση δύο οθονών επιτρέπει την απεικόνιση δύο εφαρμογών δίπλα-δίπλα, ο οδηγός και ο συνοδηγός μπορούν να επιλέγουν ανεξάρτητα και να βλέπουν διαφορετικές εφαρμογές. Για παράδειγμα, ενώ ο οδηγός ακολουθεί τις οδηγίες πλοήγησης, ο συνοδηγός μπορεί να αναζητά μία λίστα μουσικής (playlist).

16Διαστάσεις/χώροι

Το μοντέλο της ιαπωνικής εταιρίας είναι -ίσως- το πιο stress-free αυτοκίνητο που μπορείς να οδηγήσεις στο χαοτικό κέντρο των μεγαλουπόλεων, καθώς το μήκος του αγγίζει τα 3.895 χλστ., το πλάτος του 1.750 χλστ., και το ύψος του τα 1.512 χλστ..

Ωστόσο, εξαιτίας του εντελώς διαφορετικού packaging που προσφέρει η νέα πλατφόρμα -ειδική για ηλεκτρικά- και το μεταξόνιο των 2.530 χλστ., μπορεί εύκολα να φιλοξενήσει τέσσερις ενήλικες. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 171 λίτρα, ο οποίος φτάνει έως τα 861 λίτρα, όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα, και δύσκολα δεν θα σε καλύψει για τις καθημερινές ανάγκες μέσα στην πόλη.

17Πλατφόρμα/βάρος

Το ιαπωνικό μοντέλο βασίζεται σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα ειδικά για ηλεκτρικά μοντέλα, η οποία έχει ιδανική κατανομή βάρους 50:50 και χαμηλό κέντρο βάρους (περίπου 50 εκατοστά από το έδαφος).

18

Ακόμα, το τελευταίο μαζί με την ανεξάρτητη ανάρτηση με γόνατα McPherson σε κάθε άκρο, προσφέρουν “εξαιρετικό χειρισμό και άνεση”, παρόμοια με αυτά αυτοκινήτων μεγαλύτερων κατηγοριών. Τέλος, το βάρος του Honda e κυμαίνεται από 1.514 έως 1.542 κιλά, αναλόγως τον εξοπλισμό.

19Ηλεκτροκινητήρας

Το ηλεκτρικό μοντέλο της Honda διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα, τοποθετημένο στον πίσω άξονα, ο οποίος είναι διαθέσιμος σε δύο ιπποδυνάμεις. Στην βασική έκδοση αποδίδει 100 kW (136 άλογα), ενώ στην έκδοση Advance αποδίδει 113 kW (154 άλογα), με την ροπή να είναι ίδια και στις δύο εκδόσεις, 315 Nm.

Ο ισχυρός ηλεκτροκινητήρας, οι συμπαγείς διαστάσεις, ο κύκλος στροφής 4,3 μέτρων, η κατανομή βάρους 50:50 και τι χαμηλό κέντρο βάρους χαρίζουν στο αυτοκίνητο ένα σπορ και δυναμικό χαρακτήρα. Το αποτέλεσμα είναι μία αθόρυβη, ομαλή και απολαυστική οδήγηση με άμεση επιτάχυνση για άνετη οδήγηση σε κυκλοφοριακά επιβαρυμένους δρόμους. Εκτός από το Single Pedal Control, το Honda e also έχει δύο προγράμματα λειτουργίας (drive modes) Normal, για άνετη, αθόρυβη οδήγηση στην πόλη και Sport, για ταχύτερη απόκριση.

20Επιδόσεις

Αν και αυτοκίνητο πόλης, οι επιδόσεις δεν λείπουν από το μοντέλο και για το τα 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 9 δευτ, ενώ η Advance ολοκληρώνει τη διαδικασία σε 8,3 δευτ., με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 145 χλμ/ώρα σε κάθε περίσταση. Υπάρχει Sport mode που προσφέρει γρηγορότερη επιτάχυνση εν κινήσει.

21Μπαταρία

Το Honda e πατάει σε 16άρες ζάντες, και η μπαταρία ιόντων-λιθίου βρίσκεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου, έχοντας χωρητικότητα 35,5 kWh. Σύμφωνα με τους ιθύνοντες της Honda επιλέχθηκε επιτηδευμένα μικρή χωρητικότητα, έτσι ώστε να μην αυξήσει δραματικά το βάρος και το κόστος του αυτοκινήτου. Αυτή προσφέρει αυτονομία έως και 222 χλμ ανά φόρτιση στην βασική και Advance έκδοση, με την δεύτερη να προσφέρεται -προαιρετικά- και με 17άρες ζάντες, που μειώνουν την αυτονομία στα 210 χλμ., πάντα σε κύκλο WLTP.

22Φόρτιση

23

To Honda e εφοδιάζεται με φορτιστή 100 kW με βύσμα CCS2 και με χρήση ταχυφορτιστή η μπαταρία φορτίζει στο 80% μέσα σε 30 λεπτά. Με χρήση δημόσιου φορτιστή 4 kW μια πλήρη φόρτιση χρειάζεται 4,1 ώρες, με χρήση οικιακού ρεύματος 2,3 kW απαιτούνται 18,8 ώρες, ενώ η μέγιστη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα μπορεί να φτάσει τα 6,6 kW.

24Honda Power Manager

25

To Honda e αποτυπώνει το όραμα της ιαπωνικής εταιρίας για έναν κόσμο όπου μετακίνηση και καθημερινή ζωή είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Νέες μέθοδοι για τη διαχείριση μεταφοράς ενέργειας μεταξύ ηλεκτρικού δικτύου, οικιών και ηλεκτρικών οχημάτων θα αποτελέσουν πηγή εσόδων για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Power Manager Concept της Honda είναι ένα έξυπνο σύστημα που μπορεί να αποθηκεύει ενέργεια πιο αποδοτικά, επιστρέφοντας την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές στο σπίτι ή πουλώντας την στο δίκτυο.

26Τιμές

27

Tο Honda e είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, την βασική και την Advance, με την πρώτη να δέχεται κρατική επιδότηση ύψους 20% ή €5.804, και η δεύτερη 15% ή €4.716. Αναλυτικά οι τιμές του:

Έκδοση Τιμή προ Φόρων Τιμή Κρατική επιδότηση Τελική Τιμή με επιδότηση
Honda e 29.024 ευρώ 35.990 ευρώ 20% – 5.804 ευρώ 30.186 ευρώ
Honda e Advance 16’’ 31.444 ευρώ 38.990 ευρώ 15% – 4.716 ευρώ 34.274 ευρώ
Honda e Advance 17’’ 31.444 ευρώ 38.990 ευρώ 15% – 4.716 ευρώ 34.274 ευρώ