Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά της ΕΕ από το 2030. Τα νέα πρότυπα θέτουν νέους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2030, το 2035 και το 2040.
Η συμφωνία προβλέπει ότι οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθούν κατά 45% την περίοδο 2030-2034, 65% την περίοδο 2035-2039 και 90% από το 2040, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού διευρύνεται και τα πρότυπα αυτά θα ισχύουν πλέον για όλα σχεδόν τα φορτηγά, τα αστικά λεωφορεία, τα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων και τα ρυμουλκούμενα. Ειδικοί στόχοι μείωσης των εκπομπών καθορίζονται επίσης για τα ρυμουλκούμενα/trailers (7,5%) και τα ημιρυμουλκούμενα/semi-trailers (10%), αρχής γενομένης από το 2030.
Η προσωρινή συμφωνία εισάγει επίσης έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για τα αστικά λεωφορεία έως το 2035, με ενδιάμεσο στόχο μείωσης 90% έως το 2030.
Εξαίρεση από τους στόχους θα ισχύει για κατασκευαστές μικρού όγκου και για οχήματα που χρησιμοποιούνται για εξόρυξη, δασοκομία και γεωργία, από τις ένοπλες δυνάμεις και τις πυροσβεστικές υπηρεσίες, καθώς και για την πολιτική προστασία, τη δημόσια τάξη και την ιατρική περίθαλψη.
Η απόφαση είναι ευθυγραμμισμένη με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Διάβασε ακόμη
Η ΕΕ ενέκρινε τη κατάργηση των θερμικών κινητήρων από το 2035
Ο τομέας των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων είναι υπεύθυνος για περισσότερο από το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα φορτηγά στην ΕΕ ήταν, κατά μέσο όρο, 14 ετών το 2021, με τη συντριπτική τους πλειονότητα να κινούνται με ντίζελ.
Η νέα συμφωνία σηματοδοτεί μια νέα πρόκληση για τους κατασκευαστές, οι οποίοι θα πρέπει να υλοποιήσουν δύσκολα πλάνα που έχουν να κάνουν με την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων, ενώ παράλληλα κοιτούν την μεγάλη πρόκληση φθηνότερων οχημάτων από την Κίνα, τόσο σε επίπεδο αυτοκινήτων όσο και φορτηγών.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.
Εκπροσωπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνώρισε τον αυστηρό χαρακτήρα των νέων προτύπων της ΕΕ, χαρακτηρίζοντας το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής ως εξαιρετικά δύσκολο.
Παράλληλα τόνισε τη σημασία των βασικών ευνοϊκών συνθηκών, όπως οι υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, τα συστήματα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα μέτρα στήριξης των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών.