Peugeot 405 T16 Pikes Peak (12)

Μετά το άρθρα των Group B πιστεύω ένα αυτοκίνητο που αξίζει αναφορά είναι το Peugeot 405 Τ16 Pikes Peak.

Μετά την απαγόρευση των Group B κατά τη σεζόν του 1986, η Peugeot έστρεψε την προσοχή της στο Rally Raid και ακόμα περισσότερο στο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Σχετικά λίγες τροποποιήσεις όφειλαν γίνουν στο Peugeot 205 T16 ώστε να ανταπεξέλθει στις σκληρές συνθήκες των μεγάλων αγώνων, τις αποστάσεις και τις δυσκολότερες συνθήκες του πιο απαιτητικού ραλλυ παγκοσμίως. Η προσπάθεια απέδωσε καρπούς και έτσι στο Pari-Dakar η Peugeot πήρε τις νίκες το 1987 και το 1988 . Το Peugeot 205 T16 επίσης, έλαβε μέρος το 1987 στο Pikes Peak , αλλά δέχτηκε ισχυρή ήττα από τον προηγούμενο αντίπαλο του από τα  Group B. Το Audi quatrro.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak

Ένα από τα λίγα θέματα με το εξαιρετικά εξελιγμένο σασί του 205 T16 ήταν το κοντό μεταξόνιο του. Αυτό δεν ήταν πρόβλημα για τις σφιχτές και κλειστές στροφές στους περισσότερους αγώνες, αλλά πάνω από τα άλματα του Dakar ή τις ανοιχτές στροφές του Pikes Peak, δεν ήταν ιδανικό. Οι μηχανικοί της Peugeot αρχικά προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα με την επιμήκυνση του μεταξονίου του υπάρχοντος σασί, αλλά το συμπαγές αμάξωμα του 205 δεν τους κάνει το χατίρι. Μια φαινομενικά πολύ πιο δραστική λύση βρέθηκε το 1988. Βάζοντας στο σώμα του 405 εξαρτήματα από το 205 Τ16. Λόγω του σχεδιασμού της μηχανής turbo 16 αυτό δεν ήταν τόσο περίπλοκο όσο μπορεί να ακούγεται.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak (20)

Στο 405 το πλαίσιο αποτελείται από ένα ειδικά διαμορφωμένο υποπλαίσιο πίσω, όπου στεγάζονται ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων. Στο «νέο» 405 Τ16, το τμήμα μεταξύ της καμπίνας και του πίσω υποπλαίσιου είχε επιμηκυνθεί για τη βελτίωση του κρατήματος και επίσης να επιτρέψει την εγκατάσταση των μεγαλύτερων δεξαμενών καυσίμου. Αυτό το ανασχεδιασμένο πλαίσιο είχε καπάκια ας το πούμε από Kevlar και ανθρακονήματινα τμήματα αμαξώματος τα οποία έμοιαζαν πολύ με τη μύτη και την ουρά του 405. Μια μεγάλη  διαφορά ήταν η απουσία των πίσω θυρών. Σε σύγκριση με το αυτοκίνητο παραγωγής, που ήταν διαθέσιμο μόνο ως sedan ή station wagon και όχι ως κουπέ.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak (16)

Το σήμα Τ16 ήταν μια αναφορά στα χαρακτηριστικά του κινητήρα και σήμαινε Τurbo 16, έναν υπερτροφοδοτούμενο τετρακύλινδρο κινητήρα με συνολικά 16 βαλβίδες. Με τους περιορισμούς του Group B να μην ισχύουν πλέον έχουμε τις εξής διαφορές. Από 1,8 λίτρα υπερκυβίστηκε λίγο πάνω από από τα 1,9 λίτρα. Σε  προδιαγραφές, ο κινητήρας αυτός ο XU 9T παρήγαγε περίπου 400 ίππους. Συνδυαζόταν με ένα εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και ένα Ferguson  σύστημα τετρακίνησης. Αυτό έδωσε στον οδηγό ένα ρυθμιζόμενο κεντρικό διαφορικό που έλεγχε το ποσό της ενέργειας που κατανεμόταν στους εμπρός και πίσω τροχούς. Η ανάρτηση αποτελούνταν από διπλά ψαλίδια, με δύο coilover αναρτήσεις σε κάθε άκρο.

Peugeot 405 Τ16 Pikes Peak (10)

Το 405 T16 Raid (το κίτρινο όπως μπορεί να το ξέρετε με τα αυτοκόλλητα της Camel), έκανε το ντεμπούτο του στο Paris – Dakar Rally το 1988 , όπου παρατάσσεται παράλληλα με τη δοκιμασμένο και αξιόπιστο Peugeot  205 T16 . Το αυτοκίνητο ζύγιζε 880 kg, με κενές δεξαμενές που είχαν χωρητικότητα 435 λίτρα καυσίμου, και έτσι «γεμάτο» το 405 ζύγιζε 1300 kg. Η γαλλική ομάδα αποτελούνταν από δύο 405S και δύο 205S. Συντηρητική η στρατηγική της Peugeot, ήταν κάθε αυτοκίνητο να τερματίσει στο ντεμπούτο του. Ευτυχώς ένα από τα δύο 205S κατάφερε να επιβιώσει την εξαντλητική διαδρομή και να λάβει τη δεύτερη νίκη του.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak (54)

Παράλληλα με το Μεγάλο Raid, Peugeot ανέπτυξε επίσης μια ελαφρώς διαφορετική εκδοχή του 405 T16, ειδικά και μόνο για το Pikes Peak. Ήταν ελαφρώς χαμηλότερο, εφοδιασμένο με τεράστια φτερά και πίσω τροχούς με κρεμαγιέρα .

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά σύμφωνα με την Peugeot  για το 405 T16 pikes peak είναι:

Peugeot 405 T16 Pikes Peak

Κινητήρας :

-XU9T 1905cc 16v 4-κύλινδρος , μπλοκ αλουμινίου και κεφαλές τοποθετημένος εγκάρσια και κλίση 20 °

-Belt με γνώμονα DOHC

-Δύο στάδια μεταβλητού μήκους πολλαπλή εισαγωγής

-Σφυρίλατος στρόφαλος με 5 κύρια έδρανα

-Ξηρό κάρτερ λαδιού

-Διάμετρος 83 χιλιοστά x 88 χιλιοστά διαδρομή , αναλογία συμπίεσης 6.5:1

-Solex – Marelli σύστημα ψεκασμού

-Thomson σύστημα ανάφλεξης

-Ένα μπεκ ανά κύλινδρο intercooler με water injection

-Garrett υπερσυμπιεστή με intercooler και waterspray

-Ηλεκτρονικό boost controller που έφθανε τα 3 bar

– Ιπποδύναμη 650hp στις 7500rpm , 8500rpm max ( 340hp / l ) (Στην πραγματικότητα πάνω από 700)

-Ροπή 685nm από 4500rpm σε 5500rpm

Μετάδοση :

ΤJ κιβώτιο ταχυτήτων τύπου

4WD με 33/67 εμπρός / πίσω κατανομή

Carbon συμπλέκτη , επικυκλική κατανομή ροπής

Ταχύτητα του αυτοκινήτου σε ταχύτητα στις 8600rpm αν σχέση :

1η-67 km / h

2α-97 km / h

3η-127 km / h

4η-144 km / h

5η-178 km / h

6η – 211 km / h

Axle ratio: 8×39, et demultiplication 19×29 en sortie de boile

Interlocking: 25/75 front/rear with disks

Πλαίσιο:

-Κεντρικό χωροδικτύωμα κατασκευασμένο από συμπαγή λαμαρίνα και σωλήνες από χάλυβα

-εμπρός και πίσω υποπλαίσια από χαλυβδοσωλήνες

-Αμάξωμα κατασκευασμένο από carbon κεβλαρ και πολυεστερικά κομμάτια.

-Διπλά ψαλίδια εμπρός και πίσω, αμορτισέρ coilover με 1 ανά άκρο και antirollbars

-Εμπρός και πίσω αεριζόμενα δισκόφρενα 327 χιλιοστών με AP Racing 4πίστονες δαγκάνες

-Υδραυλική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης για τους εμπρός τροχούς, μηχανικό τιμόνι για τους πισω (το αυτοκίνητο είχε ενεργητική τετραδιεύθυνση)

-2 στροφές από τέρμα σε τέρμα

-Ελαστικά μπροστά: 225/50-16 ( σε τροχούς χωμάτινους Michelin 25/64-16 )

-Ελαστικά πίσω : 270/45-16 ( σε τροχούς χωμάτινους Michelin 26/64-16 )

Διαστάσεις :

Μήκος : 4.250 χιλιοστά

Πλάτος : 1.760 χιλιοστά

Μεταξόνιο : 2.888 χιλιοστά

Εμπρός και πίσω μετατρόχιο : 1.430 χιλιοστά

Βάρος στεγνό : 950kg

Κατανομή βάρους : 600/350kg εμπρός / πίσω

Χωρητικότητα λαδιού: 10 λίτρα

Χωρητικότητα καυσίμου : 35 λίτρα

Το Grand Raid έκδοση – το ίδιο Pikes Peak με αυτές τις διαφορες (εκδοση Dakar)

-Αναλογία συμπίεσης 7,0:1

-Μέγιστη πίεση υποπλήρωσης τα 2,2 bar

-400bhp στις 7500rpm

-490nm στις 400 σ.α.λ. !!!!

-Valeo τριφασικά ρεύματα ισχύς 1400W

-Δύο κεραμικοί συμπλέκτες με υδραυλική ενεργοποίηση

-Ferguson διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (μπλοκε)

Axle ratio 8/39 front and rear hypoid type

Ανάρτηση :

-Διπλά Bilstein coilover σε κάθε άκρο

-2.5 Στροφές τιμονιού απο τέρμα σε τέρμα

-Ελαστικά : Michelin 18/73-16 χωμάτινα

Wet βάρος: 1300kg

Χωρητικότητα καυσίμων: 435 λίτρα

Το τόσο μεγάλο ντεπόζιτο μην σας κάνει εντυπωση μιλάμε για αυτοκίνητο που έτρεχε στο Dakar εξού και η ιπποδύναμη ήταν μικρότερη για μεγαλύτερη αξιοπιστία. Το μότερ ήταν τοποθετημένο πισω από το καμπίνα του οδηγού, συγκεκριμένα πίσω από τον συνοδηγό και εμπρός από τον πίσω δεξιά τροχό, με το σασμάν να είναι τοποθετηνένο πίσω από τον οδηγό ώστε να πετύχουν την καλύτερη δυνατόν κατανομή και το χαμηλό κέντρο βάρους. Η καμπίνα και συγκεκριμένα το ταμπλό στον οδηγό έιχε μόνο δυο όργανα. Ένα στροφόμετρο μέχρι τις 9500 rpm και ένα ακόμα μεγαλύτερο μπαρόμετρο με τιμές από Ο έως 3 BAR που μπορούσε να σηκώσει.

Ο Ari Vatanen πήρε μια πειστική νίκη και κατέρριψε  το ρεκόρ που πριν από ένα χρόνο είχε κάνει ο Walter Rohrl με το  Audi Quatrro pikes peak (Εξελιγμένη εκδοχή του e2 του group B, που απέδιδε 700 ίππους). Οι ηρωικές προσπάθειες του Φιλανδού  συνελήφθησαν στο Dance Climb την θεαματική ταινία μικρού μήκους  που έγινε γνωστή το 1900 στο φεστιβάλ DE CHAMONIX, με σκηνοθέτη τον Jean- Louis Mourey. Ειδικά τα πλάνα από το εσωτερικοί του αυτοκινήτου έδειξε στο κόσμο το πόσα κιλά… κότσια είχαν αυτοί οι οδηγοί. Το 1989 ,ο Robby Unser πήρε τη δεύτερη νίκη του 405  στο Pikes Peak και το ρεκόρ του Vatanen  παρέμεινε μέχρι το 1994 (10λεπτά 47 δευτερόλεπτα και 22 δεύτερα).

Peugeot 405 T16 Pikes Peak (1)

Η Peugeot επέστρεψε στο Pari-Dakar το 1989 με 405 και παρά το γεγονός ότι ένα από τα αυτοκίνητα  κρατούνταν για λύτρα από κάποιους ντόπιους, πήρε μια ακόμη νίκη στο πιο διάσημο και μεγάλος αγώνας του κόσμου. Ακολουθώντας το παράδειγμα, το Σεπτέμβριο από τον προκάτοχό του, το 405 T16 Raid πήρε την πρώτη του νίκη για ένα δευτερόλεπτο διαφορά. Αυτό αποδείχθηκε το τέλος της μεγάλης καριέρας, ενός από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικα που φτιάχτηκε ποτέ. Η Peugeot μετά έστρεψε την προσοχή της στον 24-ωρο αγώνα του Le Mans, ενώ η αδελφή εταιρεία Citroen ανέλαβε το Paris-Dakar το 1991. Φέτος η Peugeot πήρε πίσω το ρεκόρ του Pikes Peak αφού ο Sébastien Loeb, με το 208 T16 Pikes Peak σημείωσε τον εξωπραγματικό χρόνο 8:13.878.

Στο βίντεο 405 T16 Pikes peak Les backstages Mespiecesauto φαίνεται το πρωτοποριακό σύστημα που χρησιμοποιήθηκε τότε στα αυτοκίνητα του Pikes Peak, θύρα στον εγκέφαλο πρώτο στάδιο τον γνωστών OBD και σειριακό προγραμματισμό από υπολογιστή. Φαίνεται ξεκάθαρα στην συνέχεια πως λειτουργούσε η κρεμαγιέρα των πίσω τροχών και τι κλίση έπαιρνε ανάλογα με την θέση των εμπρόσθιων τροχών. Άπειρες δοκιμές, δεδομένα τηλεμετρίας και πολλές διαφορετικές ρυθμίσεις σε ανάρτηση και μοτέρ πραγματοποιήθηκαν από το αγωνιστικό τμήμα της Peugeot  και τον Vatanen προκειμένου το αυτοκίνητο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της θρυλικής ανάβασης , που πλέον δυστυχώς, είναι ασφαλοστρωμένη σε όλο το μήκος της.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak

Ας μην ξεχνάμε επίσης το άλλο σημαντικό παράγοντα το υψόμετρο. Το αυτοκίνητο ξεκίνησε με 700 άλογα και έφτασε στην γραμμή τερματισμού με 400. Για όσους αναρωτηθούν τι λέει  σκεφτείτε το εξής:

Παραγωγή ενέργειας =Καύση. Ιδανική καύση είναι η σωστή αναλογία ποσότητας αέρα και καυσίμου. Όσο περισσότερο ανεβαίνουμε σε υψόμετρο τόσο λιγότερη είναι η πυκνότητα οξυγόνου που συναντάμε. Άρα όσο πιο ψηλά τόσο μικρότερη η παραγόμενη ενέργεια με αποτέλεσμα την μείωση της ιπποδύναμης.

Peugeot 405 T16 Pikes Peak

Για όσους έχουν την δυνατότητα η Peugeot  διαθέτει 1 αυτοκίνητο προς πώληση από το Pikes Peak και ένα από το Dakar με τιμή εκκίνησης τις 700.000 ευρώ!  Όσοι πιστοί προσέλθετε . Είναι κρίμα να κάθονται μέσα στο γκαράζ της Peugeot μαζί με όλα τα υπόλοιπα αγωνιστικά (αστειεύομαι)

Το φως του ήλιου και την διαδρομή του Pikes Peak ξανάκανε φέτος το 405 για το promotion του 208 t16 ξυπνώντας ένδοξες μνήμες από το παρελθόν.

Επίσης άλλη μια εμφάνιση του 405 Τ16 του RAID πραγματοποιήθηκε  αυτή τη φορά στο Eifel Rally Festival 2013 κερδίζοντας τις εντυπώσεις των θεατών.

Μεταξύ μας; Καλό το Τ16 208, αλλά την αίγλη τον φόβο και το δέος που σου φέρνει ακούγοντας το 405 να βρυχάται δεν συγκρίνεται με το καινούργιο. Ο νέος είναι ωραίος αλλά ο παλιός είναι αλλιώς που λέει και μια παροιμία. Ίσως φταίει ότι είμαι λάτρης των κλασσικών, ίσως και να έχω πρόβλημα. Ότι και να είναι η αφίσα του σε διαστάσεις κορνίζας gallery  εξακολουθεί να ομορφαίνει τον τοίχο μου.

Thumbs Up στον Θοδωρή (aka Theo Xydias) για το κείμενο.