gm bolt RFID

Η GM αποφάσισε να χρησιμοποιεί πλέον έξυπνες βίδες με RFID τσιπ μέσα στις οποίες αποθηκεύει πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες κατασκευής των κινητήρων.

Οι βίδες μοιάζουν με τις συμβατικές βίδες, μόνο που στο εσωτερικό τους είναι διαφορετικές. Οι κεφαλές τους είναι κούφιες και μέσα τους βρίσκεται ένα RFID τσιπ και ένα πηνίο από σύρμα που λειτουργεί ως κεραία. Το τσιπ είναι χωρητικότητας μόλις 2K (2048 bytes), ελάχιστος αποθηκευτικός χώρος για τη σημερινή εποχή, αλλά πριν από μερικά χρόνια ήταν τόσος μεγάλος, που μια κασέτα από το διάσημο παιχνίδι Atari, είχε την ίδια χωρητικότητα.

Οι βίδες αυτές χρησιμοποιούνται στη κατασκευή των μπλοκ και των κυλινδροκεφαλών των Gen 5 small block, με τα δεδομένα του τσιπ να διαθέτουν διάφορες πληροφορίες, όπως τον χρόνο και τον τόπο κατασκευής του κινητήρα.

Η GM αναφέρει πως οι databolts, όπως τις χαρακτηρίζει τις νέες βίδες, σκανάρονται στο τέλος της κατασκευής του κάθε κινητήρα, ώστε να επιβεβαιωθεί η επιτυχής κατασκευή του κινητήρα. Μέσω αυτών, η GM μπορεί να εντοπίσει ελαττωματικά εξαρτήματα και έτσι ο κινητήρας αυτός να ελεγχθεί ξανά προτού τελικά περάσει στη παραγωγή.

Το κακό είναι πως αυτές έξυπνες βίδες δεν βγαίνουν από το εργοστάσιο, αφού αφαιρούνται στο τέλος της γραμμής συναρμολόγησης. Κάτι μου λέει όμως πως στο μέλλον, οι databolts θα βγούνε στην αγορά και θα μπορούσαν να περιέχουν πολύτιμα στοιχεία στους μηχανικούς και στην αστυνομία, σχετικά με τον εντοπισμό των κλεμμένων αυτοκινήτων κτλ.

[Πηγή: GM]

Δελτίο Τύπου

Track-and-Trace Databolts

For many years, General Motors has used radio frequency identification (RFID) tags on engine assembly systems for process tracking. The Gen 5 Small Block program is among the first to also use RFID-enabled track-and-trace databolts as a quality control measure during the machining of engine blocks and cylinder heads.

There are 29 machining processes for Gen 5 blocks and 11 machining processes for Gen 5 heads. Databolts are installed on each block and head at the beginning to help ensure that no processes are missed. At the end of machining, the databolt travels with the part to the assembly line where the block and head are assembled into an engine. Databolts can reliably identify the exact time and place a block or head goes through each process.

The databolts are scanned at the end of machining line to confirm successful completion of all processes. Databolts also help confirm that each engine block is leak-free when tested. If a flaw is discovered on a block or head, its databolt enables identification of the blocks and heads made before and after the part for further inspection. This allows line operators to determine if the issue was an anomaly or a larger problem. This measure also helps ensure that no defective parts leave the plant. At end of the assembly line the databolt is removed, and reused.

Each databolt holds 2048 bytes (2 kb), relatively little by general computer standards, but more than plenty to track detailed information of each process. GM also uses a parallel IT Quality system called Flexnet where the information from databolts is transferred and stored for future reference.

About General Motors Co.

General Motors Co. (NYSE:GM, TSX: GMM) and its partners produce vehicles in 30 countries, and the company has leadership positions in the world’s largest and fastest-growing automotive markets. GM, its subsidiaries and joint venture entities sell vehicles under the Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Jiefang, Opel, Vauxhall and Wuling brands. More information on the company and its subsidiaries, including OnStar, a global leader in vehicle safety, security and information services, can be found at http://www.gm.com.