butt_braw_silv_2009

Στην μάχη που υπάρχει μεταξύ ανεξάρτητων ομάδων και μεγάλων κατασκευαστών, προστέθηκε άλλο ένα όπλο: Τα πελατειακά σασί. Η γνώμη μου είναι γνωστή για την ιδέα, την οποία πολεμούν όπως μπορούν οι μικρότερες ομάδες. Ο αναπληρωτής επικεφαλής της Force India, Bob Fernley, είναι μια από τις πιο δυνατές φωνές των ανεξάρτητων ομάδων και έρχεται να μας υπενθυμίσει μερικά πράγματα για την σχέση των κατασκευαστών με την F1.


Το DNA και η δύναμη της Formula 1 βρίσκεται στις ανεξάρτητες ομάδες. Αυτές είναι η ραχοκοκαλιά της Formula 1. Αν κοιτάξετε την τελευταία δεκαετία, θα δείτε ότι τέσσερις κατασκευαστές έχουν αποχωρήσει από την F1.

Όταν η Honda αποχώρησε, ήταν ο Brawn, ως ανεξάρτητος, που ήρθε και έσωσε την ημέρα, κατακτώντας και το πρωτάθλημα. Όταν η BMW αποσύρθηκε, ο Peter Sauber, με τεράστιο κόστος για τον εαυτό του, επενέβη και έσωσε την ομάδα, για να τρέξει και πάλι μια ανεξάρτητη ομάδα. Όταν η Renault τραβήχτηκε, ο Gerard Lopez ήρθε ως ανεξάρτητος και έσωσε την συγκεκριμένη ομάδα. Όταν η Toyota σταμάτησε, χάθηκαν όλα.

Οι συνέπειες του να εναποθέσεις τα πάντα σε τέσσερις κατασκευαστές, είναι πολύ ανησυχητικές, διότι αν ένας από αυτούς αποτύχει, ή κατά τις ορέξεις του διοικητικού συμβουλίου αποφασίσει να αποχωρήσει, δεν θα χάσεις δύο αυτοκίνητα, θα χάσεις τέσσερα ή ίσως και περισσότερα.

Και γιατί θα χάσεις περισσότερα; Επειδή με την τακτική των πελατειακών σασί, οι ανεξάρτητες ομάδες θα έχουν ήδη αποδυναμωθεί σε οργανωτικό και παραγωγικό επίπεδο, ενώ, πλέον θα είναι ασύμφορο να δημιουργήσουν από το μηδέν μια ομάδα όπως οι σημερινές, με ειδικευμένους εργαζόμενους και κατάλληλες υποδομές.

Δεν θα υπήρχε καμία δυνατότητα να τους αντικαταστήσεις, γιατί θα έχουμε χάσει την υποδομή που στο παρελθόν ήταν εκεί. Και ας μην ξεχνάμε, τα πελατειακά αυτοκίνητα θα οδηγήσουν σε εκατοντάδες των εκατοντάδων χαμένες θέσεις εργασίας στη Formula 1.

Melbourne, Australia, 2014

Από τα πρόσφατα θέματα αντιπαράθεσης είναι και η ουσία του Strategy Group, στο οποίο αντιτίθεται ακόμη και η Red Bull, βασικό μέλος του. Αυτή τη φορά, ο Graeme Lowdon της Manor, είναι που θέτει έναν λογικό προβληματισμό.

Από ό,τι έχω δει, δεν υπάρχει στρατηγική που να έχει διατυπωθεί από την Ομάδα Στρατηγικής. Μια στρατηγική σε πρώτο στάδιο είναι μια ανάλυση, έπειτα καθορισμός των στόχων, στη συνέχεια εργάζεσαι για το πώς θα έχεις την ευκαιρία να λειτουργήσει και τέλος, δημιουργείς ένα σχέδιο που μπορεί να ακολουθηθεί.

Η ομάδα στρατηγικής φαίνεται να κάνει επιλογή κομματιών και ιδεών, είτε πρόκειται για τον ανεφοδιασμό, τα πελατειακά αυτοκίνητα, τα αυτοκίνητα δικαιόχρησης, ή οτιδήποτε άλλο. Ο ανεφοδιασμός και τα πελατειακά αυτοκίνητα δεν είναι στρατηγικές. Μια στρατηγική, αρθρώνει έναν χάρτη για το πώς θα έχεις την ευκαιρία να φτάσεις κάπου.

Κατά τη γνώμη μου, αυτοί αγνοούν ένα από τα πιο θεμελιώδη πράγματα, και αυτό είναι: “Ποια είναι η συνολική στρατηγική για τη Formula 1; Τι είναι αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε;”.