Ακριβώς όπως αναμενόταν, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία PSA ανακοίνωσε πως εξαγοράζει το ζημιογόνο ευρωπαϊκό κομμάτι των επιχειρήσεών της General Motors, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής Opel και της βρετανικής Vauxhall.


Η συμφωνία ύψους 2,2 δις ευρώ, η οποία ανακοινώθηκε από την General Motors και την PSA, την κατασκευάστρια εταιρεία των αυτοκινήτων μάρκας Peugeot και Citroen, θα επιφέρει σημαντικές ανακατατάξεις στην βιομηχανία καθώς θα καταστήσει την PSA ως την δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία εμπορίας αυτοκινήτων στην Ευρώπη, πίσω από την Volkswagen. Η PSA ύστερα από την εξαγορά αναμένεται να κατασκευάζει περίπου 5 εκατ. αυτοκίνητα το χρόνο και όπως ανακοίνωσαν οι δύο κολοσσοί, στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου “γίγαντα”, που θα ανταγωνιστεί την πρωτοκαθεδρία της VW στην Ευρώπη. Πέρυσι, Opel, Vauxhall, Peugeot, Citroen και DS, κατείχαν το 16,6% των συνολικών πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά, όταν το αντίστοιχο ποσοστό του VW Group ήταν 23,9%.

Η PSA θα πραγματοποιήσει την εξαγορά από κοινού με την γαλλική τράπεζα BNP Paribas, με την συμφωνία να περιλαμβάνει 12 εργοστασιακές μονάδες (6 εργοστάσια συναρμολόγησης, 5 κατασκευής εξαρτημάτων, 1 κέντρο εξέλιξης στο Russelsheim) στις οποίες απασχολούνται περίπου 40.000 άτομα. H κατασκευάστρια των Peugeot και Citroen, εκτιμά να εξοικονομήσει 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026, από την κίνηση αυτή. Ιδανικά, η PSA προσβλέπει σε αύξηση 6% στην “πίτα” της αγοράς, σε βάθος δεκαετίας, ενώ θεωρεί πως η Opel θα επιστρέψει στην κερδοφορία από το 2020 και μετά, με την GM, από το 2009 μέχρι και σήμερα να έχει χάσει περισσότερα από 9 δις δολάρια λόγω των Opel και Vauxhall.

Από τα 2,2 δις ευρώ, η PSA πλήρωσε για την εξαγορά των Opel και Vauxhall 1,3 δις ευρώ και για την εξαγορά των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της GM Financial 0,9 δις ευρώ, με το 50% να το δίνει η PSA και το 50% ο τραπεζικός όμιλος BNP Paribas SA. Η GM θα κρατήσει το κέντρο εξέλιξης στο Τορίνο της Ιταλίας που χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη διεθνών project της, με τις Opel/Vauxhall να διατηρούν τα πνευματικά δικαιώματα ιδιοκτησίας της GM, μέχρι όλη η γκάμα των μοντέλων τους να κατασκευάζεται πάνω σε πλατφόρμες της PSA.

Στον απόηχο ανησυχιών για ενδεχόμενες απώλειες θέσεων εργασίας λόγω της εξαγοράς αυτής, ο πρόεδρος της PSA, Carlos Tavares υποσχέθηκε ότι θα τηρηθούν οι υπάρχουσες δεσμεύσεις απέναντι σε εργαζόμενους της General Motors. Η συμφωνία αυτή έρχεται να επικυρώσει μια σημαντική ανάκαμψη για την PSA, η οποία μόλις πριν τρία χρόνια διεσώθη από χρεοκοπία από Κινέζους επενδυτές και το Γαλλικό κράτος. Η συμφωνία θα ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2017.

Δελτίο Τύπου

Opel/Vauxhall to join PSA Group

  • Establishes PSA Group as #2 in Europe. This strong and balanced presence in its home markets will serve as the basis of profitable growth worldwide
  • Joint venture in auto financing with BNP Paribas to support development of Opel/Vauxhall brands
  • €2.2 Bn transaction advances GM’s transformation and unlocks shareholder value through disciplined capital allocation

Detroit and Paris, 6 March 2017 – General Motors Co. (NYSE:GM) and PSA Group (Paris:UG) today announced an agreement under which GM’s Opel/Vauxhall subsidiary and GM Financial’s European operations will join the PSA Group in a transaction valuing these activities at €1.3 Bn and €0.9 Bn, respectively.

With the addition of Opel/Vauxhall, which generated revenue of €17.7 Bn in 20161, PSA will become the second-largest automotive company in Europe, with a 17% market share2.

Creates sound European foundation for PSA to support its worldwide profitable growth

“We are proud to join forces with Opel/Vauxhall and are deeply committed to continuing to develop this great company and accelerating its turnaround,” said Carlos Tavares, chairman of the Managing Board of PSA. “We respect all that Opel/Vauxhall’s talented people have achieved as well as the company’s fine brands and strong heritage. We intend to manage PSA and Opel/Vauxhall capitalizing on their respective brand identities. Having already created together winning products for the European market, we know that Opel/Vauxhall is the right partner. We see this as a natural extension of our relationship and are eager to take it to the next level.”

“We are confident that the Opel/Vauxhall turnaround will significantly accelerate with our support, while respecting the commitments made by GM to the Opel/Vauxhall employees,” continued Mr. Tavares.

Advances GM’s Transformation and Unlocks Value

“We are very pleased that together, GM, our valued colleagues at Opel/Vauxhall and PSA have created a new opportunity to enhance the long-term performance of our respective companies by building on the success of our prior alliance”, said Mary T. Barra, GM chairman and chief executive officer.

“For GM, this represents another major step in the ongoing work that is driving our improved performance and accelerating our momentum. We are reshaping our company and delivering consistent, record results for our owners through disciplined capital allocation to our higher-return investments in our core automotive business and in new technologies that are enabling us to lead the future of personal mobility.

“We believe this new chapter puts Opel and Vauxhall in an even stronger position for the long term and we look forward to our participation in the future success and strong value-creation potential of PSA through our economic interest and continued collaboration on current and exciting new projects,” Ms. Barra concluded.

Strengthens Each Company for the Long Term

The transaction will allow substantial economies of scale and synergies in purchasing, manufacturing and R&D. Annual synergies of €1.7 Bn are expected by 2026 – of which a significant part is expected to be delivered by 2020, accelerating Opel/Vauxhall’s turnaround. Leveraging the successful partnership with GM, PSA expects Opel/Vauxhall to reach a recurring operating margin3 of 2% by 2020 and 6% by 2026, and to generate a positive operational free cash flow4 by 2020.

PSA, together with BNP Paribas, will also acquire all of GM Financial’s European operations through a newly formed 50%/50% joint venture that will retain GM Financial’s current European platform and team. This joint venture will be fully consolidated by BNP Paribas and accounted under the equity method by PSA.

The transaction is another step in GM’s ongoing work to transform the company, which has delivered three years of record performance and a strong 2017 outlook, and returned significant capital to shareholders. It will strengthen GM’s core business, support its continued deployment of resources to higher-return opportunities including in advanced technologies driving the future, and unlock significant value for shareholders.

By immediately improving EBIT-adjusted, EBIT-adjusted margins and adjusted automotive free cash flow and de-risking the balance sheet, the transaction will enable GM to lower the cash balance requirement under its capital allocation framework by $2 Bn, which it intends to use to accelerate share repurchases, subject to market conditions.

GM will also participate in the future success of the combined entity through its ownership of warrants to purchase shares of PSA. GM and PSA also expect to collaborate in the further deployment of electrification technologies and existing supply agreements for Holden and certain Buick models will continue, and PSA may potentially source long-term supply of fuel cell systems from the GM/Honda joint venture.

Additional Information

Terms of the Agreement

Opel/Vauxhall automotive operations will be acquired by PSA for €1.3 Bn. GM Financial’s European operations will be jointly acquired by PSA and BNP Paribas for 0.8 times their pro forma book value at the closing of the transaction, or approximately €0.9 Bn.

The transaction has a total value of €2.2 Bn, for Opel/Vauxhall automotive operations and 100% of GM Financial’s European operations.

The transaction value for PSA, including Opel/Vauxhall and 50% of GM Financial’s European operations, will be €1.8 Bn.

In connection with this transaction, GM or its affiliates will subscribe warrants for €0.65 Bn. These warrants have a nine-year maturity and are exercisable at any time in whole or in part commencing 5 years after the issue date, with a strike price of €1. Based on a reference price of €17.34 for the PSA share5, the warrants correspond to 39.7 MM shares of PSA, or 4.2% of its fully diluted share capital6. GM will not have governance or voting rights with respect to PSA and has agreed to sell the PSA shares received upon exercise of the warrants within 35 days after exercise.

The transaction includes all of Opel/Vauxhall’s automotive operations, comprising Opel and Vauxhall brands, six assembly and five component-manufacturing facilities, one engineering center (Rüsselsheim, Deutschland) and approximately 40,000 employees. GM will retain the engineering center in Torino, Italy.

Opel/Vauxhall will also continue to benefit from intellectual property licenses from GM until its vehicles progressively convert to PSA platforms over the coming years.

In connection with the transaction, GM will take a primarily non-cash special charge of $4.0-4.5 Bn.

Ongoing Pension Fund Commitments

All of Opel/Vauxhall’s European and U.K. pension plans, funded and unfunded, with the exception of the German Actives Plan and selected smaller plans will remain with GM. The obligations with respect to the German Actives Plan and these smaller plans of Opel/Vauxhall will be transferred to PSA. GM will pay PSA €3.0 Bn for full settlement of transferred pension obligations.

Closing Conditions

The transaction is subject to various closing conditions, including regulatory approvals and reorganizations, and is expected to close before the end of 2017.

Warrants

The issuance of the warrants is subject to the vote of shareholders at PSA’s General Meeting of May 10th, 2017. The three main shareholders of PSA (the French State, the Peugeot family and DongFeng) representing in aggregate 36.6% of the share capital and 51.5%7 of the voting rights of PSA have undertaken to vote in favor of the resolution related to the issuance of the warrants to GM. In the event the warrant issuance reserved to GM and its affiliates is not approved by PSA’s General Meeting, PSA will settle the €0.65 Bn in cash over five years.

About PSA Group

With sales and revenue of €54 billion in 2016, PSA Group designs unique automotive experiences and delivers mobility solutions that provide freedom and enjoyment to customers around the world. The Group has three car brands, Peugeot, Citroën and DS, as well as a wide array of mobility and smart services under its Free2Move brand, to meet the evolving needs and expectations of automobile users. The automobile manufacturer PSA is the European leader in terms of CO2 emissions, with average emissions of 102.4 grams per kilometer in 2016, and an early innovator in the field of autonomous and connected cars, with 2.3 million such vehicles worldwide. It is also involved in financing activities through Banque PSA Finance and automotive equipment via Faurecia. Find out more at groupe-psa.com/en

PSA Group Forward-Looking Statements

This press release includes forward-looking statements and information about the objectives of PSA Group, in particular, relating to the acquisition of GM’s Opel/Vauxhall subsidiary and GM Financial’s European operations, and corresponding expected synergies. These statements are sometimes identified by the use of the future tense or conditional mode, as well as terms such as “estimate”, “believe”, “have the objective of”, “intend to”, “expect”, “result in”, “should” and other similar expressions. It should be noted that the realization of these objectives and forward-looking statements is dependent on the circumstances and facts that arise in the future. Forward-looking statements and information about objectives may be affected by known and unknown risks, uncertainties and other factors that may significantly alter the future results, performance and accomplishments planned or expected by PSA Group. These factors may include changes in the economic and geopolitical situation and more generally those detailed in Chapter 1.5 of the reference document filed with the Autorité des marchés financiers (the “AMF”) on 24 March 2016 under no. D.16-0204.

1 Opel/ Vauxhall financials correspond to financials of the contributed entity

2 Excluding Russia and Turkey. Source: IHS (February 2017)

3 IFRS. Subject to full review of US GAAP – IFRS differences

4 Defined as recurring operating income + D&A – restructuring costs – capex – capitalized R&D – change in working capital

5 Reference price is the 20-day volume-weighted average share price of PSA as of February 13th, 2017 (pre-leak of February 14th, 2017)

6 Based on 907 MM fully diluted shares outstanding

7 Based on a fully diluted number of shares outstanding of 907 MM shares, pro forma the exercise of all outstanding 2014 warrants

  • xtra

    wir leben creative technologie

    • georgekaras

      Αντε και στο dakar του χρονου με το Αntara

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Η είδηση της ημέρας.

  • Smartass

    Αυτή η εταιρία έχει τεράστιο φάρδος. Εκεί που πάει να βουλιάξει την τελευταία στιγμή
    παρουσιάζεται ο θεός και την σώζει.
    :D

  • Mika

    Αντε καλη αρχη!

  • Giannisk

    Είμαι περίεργος να δω τα σχέδια των Γάλλων για την Opel. Όπως και να έχει ελπίζω μία από τις αγαπημένες μου εταιρίες να δει καλύτερες μέρες.

  • Christos Dimou

    Το θετικό στην όλη συμφωνία είναι ότι ο νέος όμιλος φαίνεται να μπορεί να ανταγωνιστεί παγκόσμια τους άλλους μεγάλους παίκτες. Κακό αυτό δεν το λες. Απλά βλέπω παράξενο να υπάρχουν δύο μαζικοί κατασκευαστές στη Γαλλία και μόλις ένας στην Γερμανία.

    Οπότε ίσως δούμε και ένα PSA-OPEL-Renault-Nissan στο μέλλον….

  • Mrdesperado32

    αντε μπας και βαλουν τα χερακια τους οι γαλλοι και στριψουν επιτελους τα opc..

    • GiorisFullThrottle

      Εδω σας “κερνουσαν” χωρις να στριβουν οπως λες….Φαντασου τωρα τι εχει να γινει….

    • Mrdesperado32

      σε στροφιοδρομη τα περνουσαν και τα σαξοραλα με 120 αλογα λιγοτερα.σε στησιμο ηταν οτι χειροτερο κυκλοφορουσε.πολλα λεφτα για το τιποτα

    • GiorisFullThrottle

      Εκει να δεις κλαμα που πεφτει….οταν σου ρχεται απο κει που δεν το περιμενεις!!!Τεσπα στο μονο που υστερουν ειναι η αισθηση,μια χαρα τη κανουν τη δουλεια τους οταν το πας οπως πρεπει!!!!Μια χαρα γρηγορα ποιοτικα αξιοπιστα κ ομορφα ειναι!!!!!

    • VeRDe

      Ειδικά αξιόπιστα…………………..

    • VeRDe

      Ειδικά αξιόπιστα…………………..

    • GiorisFullThrottle

      Οπως το λες….ειδικα αξιοπιστα!!!!

    • panos

      ..αν τωρα οι φανατικοι haters της οπελ δεν εχουν παρει
      χαμπαρι οτι τα opc δεν υποστρεφουν ειναι επειδη ειναι
      haters, τα γεγονοτα ομως τους διαψευδουν, τα παρακατω
      ειναι απο τεστ του autoblog σε opc..
      ” Η αποτελεσματικότητα του γίνεται αισθητή στις εξόδους των στροφών, καθώς δεν εμφανίζει χαζο-σπιναρίσματα, ούτε “πετάει μούτρα”, περνώντας την δύναμη στον δρόμο με άνεση και σιγουριά. Χωρίς δράματα, χωρίς τρόμο και διαμαρτυρίες, απλά και όμορφα. Ακόμα και αν το ΠΑΡΑΚΑΝΕΙΣ στην είσοδο, το αυτοκίνητο θα υποστρέψει γλυκά και ΕΛΑΧΙΣΤΑ, και το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να το αφήσεις μισό δευτερόλεπτο να “ξεθυμάνει”. Μετά από αυτό, μπορείς να βυθίσεις το πόδι στο γκάζι και το Corsa θα μαζέψει τα μούτρα του, θα αγκαλιάσει το apex και θα έχει βάλει στο στόχαστρο την επόμενη στροφή. ”
      https://www.autoblog.gr/2017/01/31/test-drive-dokimazoume-to-opel-corsa-opc/

    • GiorisFullThrottle

      Τελικα ειναι πολλοι αυτοι οι χατερς!!!!!Διαβαζουν κ αναπαραγουν μονο αυτα που τους αρεσουν τα υπολοιπα τα μασανε…..

    • panos

      συν οτι διαστρεβλωνουν αυτα που δεν τους αρεσουν, δεν τους πιστευει ομως κανενας, ακομα κ οι αλλοι haters που τους
      κανουν like..

    • panos

      μακαρι να λεμε φιλε να μην κολλησουν κ τα οπελ το μικροβιο απο τα σαξοραλα που γυριζουν τετακε για πλακα κ πανε κ
      αγκαλιαζουν κολωνες, γτ τα οπελ μεχρι τωρα μια χαρα σριβουν με την ουρα τους βιδωμενη στην ασφαλτο, με μονο αρνητικο την αισθηση οπως πολυ σωστα ειπες..

    • Mrdesperado32

      μη γελιομαστε.τα opc δεν περνουσαν ποτε τη δυναμη στο δρομο.ειδικα σε στροφες μουτρωναν με το παραμικρο και ηταν επικινδυνα.τωρα αν εισαι φανατικος οπελακιας οπως καποιοι την υποστροφη την ονομαζεις κακη αισθηση και δεν εννοω εσενα

    • GiorisFullThrottle

      Ευτυχως τριγυρνατε κ σεις εδω κ παραδιδετε δωρεαν μαθηματα περι υποστροφης κ κακης αισθησης….Αφου ετσι σου ειπαν ετσι τα λες κ συ….

    • Mrdesperado32

      εσυ και ο βετερανος τα λετε…ενταξει ας εισαι φανατικος της οπελ.αλλα οτι στριβουν τα opel εδω μεσα το διαβασα πρωτη φορα.εκτος και αν εχεις δικο σου και μιλας απο ιδια αποψη.παντως σε οτι τεστ εχω δει μουτρωνουν χεοροτερακαι απο swift 20ετιας

  • SAMURAI-66

    Αν και οι εξαγελλιες τους για διατηρηση οπως εχει της καταστασης στο νεο τους αποκτημα μου θυμιζουν ελληνες υπουργους οικονομικων οσα χρονια τους θυμαμαι που αρεσκονται στην ωραιοποιηση της καταστροφης με φληναφηματα θελω να δω πως θα καταφερουν το κεδροφορο εργο τους οι γαλλοι μεσα στα επομενα χρονια οπως ονειρευονται χωρις να παρουν μετρα οδυνηρα επιπεδου carlos ghosn!

  • Talos the Robot

    To μόνο μονο αξιόπιστο πράγμα στα Opel ηταν οι αμερικάνικοι κινητήρες και το πέταξαν και αυτό…

  • georgekaras

    Γαλλικες αναρτησεις με Γερμανικη αξιοπιστια το τελειο αυτοκινητο ααχααχαχαχ ,μακαρι η ΟPEL να τα καταφερει και ναφτασει εκει που πρεπει .Λετε του χρονου WRC με corsa ?:D αυντε να δουμε αυτη την φορα τι θα γινει

    • george

      γερμανική αξιοπιστία??? μη λες τετοια γελάνε και οι πέτρες

    • georgekaras

      σε μας τουλαχιστον με 25 χρονια Οpel το ρητο επαλυθευτικε σε αλλους μπορει οχι

    • Giannisk

      Επιβεβαιώνω με μπόλικα opel στην οικογένεια.

    • GiorisFullThrottle

      Δε θα πω γερμανικη αξιοπιστια αλλα αξιοπιστια OPEL!!!
      CONFIRMED!!!!

  • Anestis Genk

    Ίδιο πάτωμα, ίδιο μοτέρ, άλλο σηματάκι.

    • Γιώργος Βαρδου

      Badge-Engineering

  • cosacher

    Δεν μπορώ να καταλάβω πως διαολο μια μαρκα που εχει πλημμυρίσει την αγορά με τα αυτοκίνητα της να μππαινει μεσα…. Που και να μην πουλούσε…

    • Herc

      Ελλαδα εννοεις;

    • panos

      για συγκριση. Πωλησεις στην ευρωπη 2016, οπελ 985.000 περιπου,
      τογιοτα 595.000 περιπου..

    • GiorisFullThrottle

      Ανοιξε τα ματια σου ρε φιλε κ μη γραφεις οτι σου ρθει!!!!

    • cosacher

      Γενικά Ευρώπη…

    • περαστικός

      Πουλάς στο “κόστος” σε εταιρίες που κάνουν μαζικές αγορές για να ανέβει η μετοχή σου απο τις υποτιθέμενες “πωλήσεις” μπας και αποφύγεις το αναμενόμενο..

      Είναι τόσα πολλά τα Opel στο car που έρχονται απο εξωτερικό που απορώ πως δεν έβαλαν configurator…

    • Mrdesperado32

      δεν πουλαει η οπελ.το να πουλας στη μικρη αγορα της ευρωπης δε λεει κατι.ολη η αγορα ειναι αμερικη ασια…μετρια αυτοκινητα εβγαζε παντα και κατα κυριο λογο αναξιοπιστα.

  • panos

    δεν υπαρχει καμια αμφιβολια οτι τα πεζο κ κυριως τα σιτροεν φημιζονται για την
    ανεση που προσφερουν οι αναρτησεις τους, αλλα επειδη τιποτα δεν ειναι τελειο,
    να μην αρχισουν τα καλοφτιαγμενα μεχρι τωρα οπελ να αυτοκαταστρεφονται,
    αυτοδιαλυονται, αυτοανακυκλωνονται σαν τα πεζο – σιτροεν, με καποια δοση
    υπερβολης αφου τεινει να γινει must ( η υπερβολη )..

  • Nikpap

    Ειχα μια ελπιδα μηπως κατι χαλασει τελευταια στιγμη… τι να πω κριμα…

    τελευταια τα peugeot-citroen εχουν αναβαθμιστει σε design και απτη ποιοτητα(πχ 3008) αλλα την opel δεν την φτανουν.
    Ναι σε αναρτηση και αισθηση ισως τα οπελ υστερουν ομως για την πλειοψηφια του κοινου μετραει η αξιοπιστια σε βαθος χρονου. Στο κατω κατω με μια καλη επιλογη aftermarket αμορτισερ/ελατηριων το στησιμο βελτιωνεται παρα πολυ, η ποιοτητα και η αξιοπιστια ομως οχι…

  • Demetrios Hadjinicolaou

    Εὐκαιρία νὰ ἐπανέλθουν τὰ Chevrolet στὴν Εὐρώπη!