Πριν 3 μήνες περίπου, συγκεκριμένα από τις 24 Μαΐου, η θρυλική Lotus πέρασε στα χέρια της κινέζικης Geely. Ποιος θα το φανταζόταν αυτό πριν 30 χρόνια, όταν η Lotus κέρδιζε Grand Prix με τον Ayrton Senna da Silva και η Geely ξεκινούσε με δανεικά κεφάλαια να στήνει μια γραμμή παραγωγής ψυγείων στην Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Σε αυτά τα 30 χρόνια ο κόσμος άλλαξε άρδην και η Geely πλέον είναι κολοσσός που ανοίγεται στην αγορά της δύσης και η Lotus βυθισμένη στα χρέη, μην έχοντας παρουσιάσει νέο μοντέλο μετά την Elise το 1997. Κατά την γνώμη μου από το 1997 και ένθεν όλες οι Lotus ήταν λίγο πολύ τροποποιημένες Elise.

Το 2009 πήρε δάνεια για να δημιουργήσει μια νέα γκάμα, που τα σχέδια έδειχναν εντελώς νέα σχεδιαστική φιλοσοφία και μια γκάμα μοντέλων που είχε μέσα τα βαριά ονόματα της Esprit και της Elan και κάπως έτσι οι καρδιές των petrolheads βάρεσαν κόφτες. Δυστυχώς και για τους petrolheads και για την Lotus, σταμάτησε η πιστωτική επέκταση και οι δανειστές αρνήθηκαν να ρολάρουν τα χρέη. Οι petrolheads βρέθηκαν να οδηγούν segment A και η Lotus διάλεγε πιο λουκέτο ταιριάζει στην πιο βαριά ιστορία ελαφρών αυτοκινήτων.

Το 2012 πωλούσε μόλις 11 αυτοκίνητα τον μήνα στην Μεγάλη Βρετανία και περίμεναν με βρετανική στωϊκότητα να στερέψει το ταμείο. Ευτυχώς η χρηστή διαχείριση του Jean-Marc Gales και κάτι συλλεκτικά μοντέλα σώσαν την κατάσταση και πρόσφατα τριπλασίασε τις πωλήσεις της παρουσιάζοντας οριακά κέρδη μετά από 20 έτη! Εδώ να σημειώσω πως το κόλπο με τις ειδικές εκδόσεις είναι αρκετά διαδεδομένο στις premium μάρκες και δυστυχώς φοβάμαι πως αυτά τα αυτοκίνητα καταλήγουν να είναι assets στο άτυπο χρηματιστήριο των ακριβών αυτοκινήτων και δεν είναι στον φυσικό τους χώρο, δηλαδή τις πίστες και τις στριφτερές διαδρομές, με οδηγούς που τα αγαπούν και τα σέβονται.

Όπως έχουμε δει και στην χώρα μας οι Κινέζοι αγοράζουν ό,τι βρουν. Η Volvo που άνηκε στην αμερικάνικη Ford, έχει περάσει εδώ και καιρό στην Geely και έχει βάλει φουλ τις μηχανές για το επερχόμενο(;) ηλεκτροκίνητο μέλλον και απ’ότι φαίνεται και το Hethel προγραμματίζεται να ηλεκτροδοτηθεί. Όπως όμως σημειώνουν με νόημα οι ιθύνοντες του κινέζικου κολοσσού, η Lotus είναι ο χαρακτήρας της, ο μινιμαλισμός και η μικρή μάζα και αυτά πρέπει να διατηρηθούν, κάτι που εκτιμούν θα είναι εφικτό σε 2 με 3 χρόνια όταν η τεχνολογία των ηλεκτρικών συστοιχιών θα επιτρέπει μεγάλη πυκνότητα ενέργειας σε χαμηλό όγκο και βάρος. Μην ξεχνάμε πως η Tesla με το Roadster ξεκίνησε μέσα σε μια τροποποιημένη Lotus Elise και πως η Lotus εκτός από αυτοκίνητα πουλάει τεχνογνωσία. Πολλοί κατασκευαστές έχουν ζητήσει την συνδρομή της στον σχεδιασμό και το στήσιμο των μοντέλων τους, ακόμη και κατασκευαστές σπορ αυτοκινήτων όπως η Aston Martin, συστράτευσε την Lotus στον σχεδιασμό της DB9, με το αλουμινένιο σασί της να είναι δια χειρός Lotus.

Μοναδικό αγκάθι είναι η αβεβαιότητα που συνδέεται με τον γόρδιο δεσμό που λέγεται Brexit καθώς όλοι θέλουν η παραγωγική βάση να παραμείνει στο Hethel, αλλά το λογιστήριο ίσως τους στείλει εξορία. Το θετικό είναι πως μετά από πολύχρονες περιπέτειες η Lotus βρήκε ένα ασφαλές λιμάνι, μια μητρική εταιρεία που έχει την δυνατότητα, έστω και για το πρεστίζ να χρηματοδοτεί τα projects της Lotus και όπως φαίνεται σκοπεύει να την λειτουργήσει με πλήρη σεβασμό στα όσα πρεσβεύει. Από την άλλη δεν μπορώ να κρύψω την δυσαρέσκειά μου για τον εξηλεκτρισμό, αλλά δεν λησμονώ πως μιλάμε για την εταιρεία που τόλμησε με την σπορ προσθιοκίνηση και απέδειξε πως αν έχεις γνώσεις και μεράκι, πετυχαίνεις να μεταπείσεις και τους πλέον φανατικούς των οδηγικών προκαταλήψεων.

  • Giannisk

    Θέλω να πιστεύω ότι θα αφορά υβριδκά σύνολα και όχι εξολοκλήρου ηλεκτρικά. Ας μην εκπλαγούμε αν δούμε Lotus με κινητήρα Volvo επάνω. Και μία ερώτηση. Στον όμιλο ανήκει πλέον και η Polestar, επίσης μία εταιρεία για αυτοκίνητα επιδόσεων. Δεν θα υπάρξει κίνδυνος κανιβαλισμού?