Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων της Μεγάλης Βρετανίας, SMMT, κατά το 2018, η παραγωγή αυτοκινήτων στη Χώρα, υποχώρησαν κατά 9,1%, ενώ και οι επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο κατέγραψαν πτώση της τάξης του 46,5%.

Συγκεκριμένα κατά το 2018 κατασκευάστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο 1,52 εκατομμύρια οχήματα, μείωση 9,1% σε σχέση με το 2017 και ταυτόχρονα τη μεγαλύτερη πτώση από την περίοδο της τραπεζικής κρίσης τη διετία 2008/2009. Παράλληλα, αναμένει νέα υποχώρηση κατά 3% το τρέχον έτος, και αυτό υπό την παραδοχή ότι υπάρξει συμφωνία για την έξοδο από την ΕΕ, όπως και η απαραίτητη μεταβατική περίοδος ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι οικονομικές επιπτώσεις. Σε διαφορετική περίπτωση το πλήγμα για τον κλάδο θα είναι σημαντικά ισχυρότερο, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι ένα “σκληρό” διαζυγίου θα μπορούσε να πλήξει και την απασχόληση στον κλάδο.

Ο Μike Hawes, πρόεδρος του SMMT είπε πως επενδύσεις στον τομέα του αυτοκινήτου περιορίστηκαν το 2018 λόγω του φόβου για το επερχόμενο Brexit σε 588,6 εκατ. λίρες στερλίνες (673,5 εκατ. ευρώ), πτώση της τάξεως του 46,5%. Περίπου κατά ένα τρίτο είχαν μειωθεί οι επενδύσεις στον τομέα του αυτοκινήτου και πρόπερσι. Όπως είπε συγκεκριμένα:

Ο κλάδος βρίσκεται σε επίπεδο κόκκινου συναγερμού. Η ανασφάλεια γύρω από το Brexit έχει προκαλέσει ήδη τεράστια ζημιά στην παραγωγή, στις θέσεις εργασίας και στις επενδύσεις.

Οι επενδύσεις έχουν ουσιαστικά σταματήσει. Τα περισσότερα επενδυτικά σχέδια έχουν παγώσει μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Ο πρόεδρος του συνδέσμου SMMT υπογράμμισε μάλιστα, ότι όλα αυτά δεν είναι τίποτα, μπροστά σε εκείνα που θα συμβούν στον κλάδο σε περίπτωση άτακτης εξόδου της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην περίπτωση που η Βρετανία εγκαταλείψει την ΕΕ χωρίς συμφωνία “η καταστροφή θα είναι μόνιμη”, προειδοποίησε ο Hawes, καλώντας την κυβέρνηση της Τερέζας Μέι να αποφύγει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μία έξοδος χωρίς συμφωνία μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και ΕΕ θα προκαλούσε περίπου 3.000 ευρώ αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων, που θα εξάγονται από τη χώρα με προορισμό την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα ο τομέας αυτοκινητοβιομηχανίας στην χώρα απασχολεί περίπου 850.000 άτομα. Ο συγκεκριμένος βιομηχανικός κλάδος βρίσκεται σε συνεχή κάμψη από το 2016 και μετά, από τότε δηλαδή που πραγματοποιήθηκε το δημοψήφισμα σχετικά με το Brexit. Από τότε καταγράφεται σταθερή μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων, των επενδύσεων και της παραγωγικότητας. Το 2018 πουλήθηκαν 2.367.147 αυτοκίνητα, -6,8% σε σχέση με το 2017 που είχαν πουληθεί 2.540.617.