Χθες υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για την ηλεκτροκίνηση και στη χώρα μας, με στόχο έως το 2030 τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 10% του συνόλου του στόλου, έχοντας συνεισφέρει στη μείωση της τελικής κατανάλωσης ενέργειας από τα επιβατικά οχήματα κατά 9%.

Στην Κοινή Υπουργική Απόφαση αναφέρονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση συσκευών φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης.

1Διάβασε ακόμη

Ελλάδα: Κίνητρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης

Ωστόσο εκκρεμεί η υπογραφή της υπουργικής απόφασης κατόπιν γνώμης της ΡΑΕ για τους όρους και τη λειτουργία των φορέων εκμετάλλευσης αυτών των υποδομών και την τιμολόγηση των υπηρεσιών.

Βάσει του υφιστάμενου πλαισίου, αλλά και της χθεσινής απόφασης, τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα τοποθετηθούν σε:

  • Πρατήρια καυσίμων
  • Χώρους στάσης και στάθμευσης σε λιμάνια και μαρίνες
  • Στεγασμένους και υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων
  • Συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων και δικύκλων
  • Δημόσια ή ιδιωτικά ΚΤΕΟ
  • Δημοσίως προσβάσιμους ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου
  • Χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων
  • Τερματικούς σταθμούς ή σταθμούς μετεπιβίβασης μέσων μαζικής μεταφοράς

Οι φορτιστές θα εγκατασταθούν σε κατάλληλα διαμορφωμένα σημεία με τρόπο που δεν θα εμποδίζει την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων και δεν θα προκαλεί προβλήματα στη λειτουργία των κύριων δραστηριοτήτων του χώρου. Σε ό,τι αφορά στα σημεία φόρτισης στο οδικό δίκτυο, αυτά θα τοποθετηθούν σε επιλεγμένες χιλιομετρικές θέσεις ή στις περιπτώσεις των αυτοκινητοδρόμων που λειτουργούν με παραχωρήσεις στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ).

Η γνωμοδότηση για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης σε πρατήρια καυσίμων και η έγκριση συσκευών φόρτισης θα δίνονται εντός 15 ημερών από την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του μηχανικού και του σχεδίου κάτοψης, στο οποίο θα εμφανίζονται οι θέσεις τοποθέτησης των συσκευών. Το σχεδόν ανύπαρκτο δίκτυο σημείων φόρτισης, σε συνδυασμό με τις «απαγορευτικές» τιμές των οχημάτων και την οικονομική κρίση στη χώρα, αποτελεί τους τρεις βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.

2Διάβασε επίσης

Οι προτάσεις του ΣΕΑΑ για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης

Και αυτό παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας, ενώ στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προβλέπονται πρόσθετα οικονομικά κίνητρα με έμφαση στις κατηγορίες οχημάτων με μεγάλο μεταφορικό έργο (ταξί, λεωφορεία, εταιρίες ταχυμεταφορών και ενοικιάσεων κ.ά.).

3Και η ΔΕΗ

Η ΔΕΗ μπαίνει στην ηλεκτροκίνηση

Σήμερα, πάντως, υπάρχουν περίπου 50 σημεία φόρτισης και 450 οχήματα στη χώρα μας, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ προχωρεί στην εγκατάσταση 150 σταθμών φόρτισης στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Οπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ο εξηλεκτρισμός του τομέα μεταφορών θα επιτευχθεί κυρίως μέσω των σιδηροδρόμων, ενώ στους κλάδους επιβατικών οχημάτων και λεωφορείων η συνεισφορά του ηλεκτρισμού το 2030 θα ανέρχεται σε 5% και 3%, αντίστοιχα.

Πανευρωπαϊκά η Ελλάδα έχει έναν από τους πλέον γηρασμένους στόλους. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ενώ στις ευρωπαϊκές χώρες το ποσοστό των αυτοκινήτων πολύ χαμηλών ρύπων αυξάνεται, στην Ελλάδα ο στόλος των επιβατικών το 2017 έφτανε κατά μέσο όρο τα 15,4 χρόνια ξεπερνώντας χώρες όπως η Ρουμανία (15,3 χρόνια) και η Ουγγαρία (14,5 χρόνια).