Πλέον είναι επίσημο, αφού διέρρευσε εσωτερικό έγγραφο της VW, που αναφέρει ξεκάθαρα πως η γερμανική εταιρία έχει συμφωνήσει με την τούρκικη κυβέρνηση για την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στα παράλια της Μικράς Ασίας. Ωστόσο, η απόφαση αυτή έχει δημιουργήσει οργισμένες αντιδράσεις αρκετών ευρωβουλευτών που κάνουν λόγο για μια αμφιλεγόμενη συμφωνία.

Το νέο εργοστάσιο κόστους 1 δισ. ευρώ, θα κατασκευαστεί στη Μανίσα, κοντά στη Σμύρνη και θα απασχολεί περίπου 4.000 εργαζόμενους ενώ θα διαθέτει ετήσια παραγωγική δυναμικότητα 300.000 οχημάτων. Οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το 2020 και η έναρξη της παραγωγής προβλέπεται για το 2022. Σε αυτό θα κατασκευάζονται τα Volkswagen Passat (τα 2/3 της συνολικής παραγωγής) και Skoda Superb τα οποία προορίζονται κυρίως για τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης.

Τα περισσότερα Passat θα προορίζονται για την αγορά της Τουρκίας, ενώ η απόφαση μεταφοράς της παραγωγής του Passat, θα επιτρέψει στην VW να μετατρέψει το εργοστάσιο της στο Emden της Γερμανίας -εκεί όπου κατασκευάζεται σήμερα το Passat- σε εργοστάσιο παραγωγής αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Τον Νοέμβριο του 2018 η VW είχε ανακοινώσει πως η παραγωγή του Passat θα μεταφερθεί στο εργοστάσιο της Skoda στο Kvasiny της Τσεχίας.

Η VW αναφέρει στο έγγραφο της πως επέλεξε την Τουρκία λόγω του μεγάλου πληθυσμού της χώρας, που ξεπερνά τα 80 εκατομμύρια και είναι παρόμοιος με αυτόν της Γερμανίας, λόγω των “θετικών μακροοικονομικών συνθηκών” αλλά και λόγω της θέσης της ανάμεσα στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.

1Διάβασε επίσης

Τα ανταλλάγματα που έδωσε ο Ερντογάν στην VW

Ωστόσο, Ευρωβουλευτές των Χριστιανοδημοκρατών, των Πρασίνων και των Φιλελευθέρων στηλιτεύουν την απόφαση της VW και κατηγορούν την Τουρκία ότι με τις υποσχεθείσες υψηλές επιδοτήσεις παραβίασε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την τελωνειακή ένωση με την ΕΕ, αποκτώντας έτσι αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών χωρών που ήταν επίσης υποψήφιες για την κατασκευή του νέου εργοστασίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για μεγάλο διάστημα η Βουλγαρία -σε μια πρώιμη φάση και η Σερβία- συγκαταλεγόταν στα φαβορί. Ωστόσο, αν και έχει εξίσου χαμηλούς μισθούς με την Τουρκία, ως χώρα μέλος της ΕΕ, η Βουλγαρία δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο για τις κρατικές επιδοτήσεις.

Με επιστολή τους προς την Κομισιόν, επτά ευρωβουλευτές των προαναφερθέντων κομμάτων βάζουν στο τραπέζι το ενδεχόμενο διεξαγωγής έρευνας στο πλαίσιο της επιτροπής Σύνδεσης ΕΕ-Τουρκίας. Η συνυπογράφουσα ευρωβουλευτής των γερμανών Πρασίνων φον Κράμον-Ταουμπάντελ απευθύνει την ίδια ώρα έκκληση στο εποπτικό συμβούλιο της VW να αναιρέσει την απόφασή του. Με την επιλογή της Τουρκίας η VW ενισχύει το «αυταρχικό καθεστώς του Ερντογάν» και στέλνει ένα «καταστροφικό μήνυμα» στην συνυποψήφια Βουλγαρία, λέει η ίδια και προσθέτει: «Η VW δεν φαίνεται να έχει διδαχθεί τίποτα από τα τελευταία σκάνδαλα».