Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα βγήκαν στην αγορά ως η γέφυρα που ένωσε δύο κόσμους, αυτόν των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και αυτόν με ηλεκτροκινητήρες. Τα προηγούμενα χρόνια οι πωλήσεις τους ήταν αξιόλογες, πλέον αυτές παραπαίουν στην Ευρώπη, την σημαντικότερη αγορά τους μέχρι σήμερα.

1

Τα τελευταία δεδομένα δείχνουν δύο πολύ διαφορετικές τροχιές μεταξύ plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα δεδομένα σε επίπεδο χώρας δίνουν μια ακόμη πιο έντονη εικόνα. Οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών στη Γαλλία μειώθηκαν κατά 28% τον Ιούνιο. Στη Γερμανία – ένα άλλο πρώην προπύργιο της τεχνολογίας – οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 16%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο πλέον κάθε δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλείται ένα plug-in υβριδικό.

2

Πως εξηγείται η πτώση αυτή; Το 2020 και το 2021, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έπρεπε να πιάσουν τους αυστηρότερους στόχους της Ευρώπης για το CO2 και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα έλαβαν ευνοϊκή μεταχείριση σύμφωνα με τους κανονισμούς. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είχαν έτοιμες τις νέες πλατφόρμες τους για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και αρκετές ήταν εκείνες που επέλεξαν την λύση των plug-in υβριδικών.

3Διάβασε ακόμη

Ευρώπη: Πλησιάζει ο “θάνατος” των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων

Οι κανονισμοί CO2 στην Ευρώπης θα γίνουν ξανά πιο αυστηροί από το 2025 και μετά, με την θέσπιση του Euro 7. Καθώς περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζουν τις πλήρως ηλεκτρικές πλατφόρμες τους, πάνω στις οποίες θα βασιστούν εκατοντάδες νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, οι πωλήσεις αυτών θα αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο.

Παρότι αρκετοί ιδιοκτήτες plug-in υβριδικών αυτοκινήτων δηλώνουν πως είναι ευχαριστημένοι με τα αυτοκίνητά τους, αρκετοί είναι εκείνοι που δεν τα φορτίζουν συχνά, με αποτέλεσμα η πραγματική τους κατανάλωση να είναι 2,5 έως 5 φορές υψηλότερη από τις επίσημες τιμές. Αυτό το χάσμα μεταξύ της θεωρητικής και της πραγματικής κατανάλωσης, είναι κάτι που επηρεάζει και τις εκπομπές ρύπων και αποτέλεσε σημαντικό λόγο που αρκετές εθνικές κυβερνήσεις μειώνουν ή καταργούν πλήρως τις επιδοτήσεις αγοράς για plug-in υβριδικά. Για παράδειγμα, το Ηνωμένο Βασίλειο κατάργησε τις επιδοτήσεις αγοράς ενός plug-in υβριδικού αυτοκινήτου το 2018, ενώ η Γερμανία ανακοίνωσε πως οι επιδοτήσεις για plug-in υβριδικά θα σταματήσουν φέτος.

4Διάβασε επίσης

Τα plug-in υβριδικά εκπέμπουν έως και 4 φορές περισσότερο CO2 απ’ότι ανακοινώνουν

Μια κρίσιμη διάκριση είναι ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών χιλιομέτρων που διανύονται με ένα plug-in υβριδικό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το ποιος το κατέχει. Μια πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), διαπίστωσε πως μεταξύ των ιδιωτικών οχημάτων το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης στον πραγματικό κόσμο ήταν 45% έως 49%. Δεν είναι κακό, αν και εξακολουθεί να είναι μικρό από αυτό που υποθέτουν οι επίσημοι κύκλοι δοκιμών. Για τα εταιρικά αυτοκίνητα, αυτό μειώθηκε στο μόλις 11% έως 15%. Τα εταιρικά οχήματα αποτελούν ένα τεράστιο μέρος της αγοράς στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας περισσότερες από τις μισές πωλήσεις νέων αυτοκινήτων σε πολλές χώρες.

Οι επερχόμενες αλλαγές πολιτικής θα μπορούσαν να διαβρώσουν περαιτέρω την υπόθεση των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να εισαγάγει νέους “συντελεστές χρησιμότητας” για αυτά από το 2027. Αυτές είναι οι τιμές που προορίζονται να αντικατοπτρίζουν πόσο συχνά τα αυτοκίνητα οδηγούνται σε ηλεκτρική λειτουργία και ως αποτέλεσμα ποια τιμή εκπομπών CO2 τους αποδίδεται.

5Αυστηρούς “πράσινους” κανονισμούς στην αυτοκινητοβιομηχανία θέτει η Ε.Ε

Αυστηρούς “πράσινους” κανονισμούς στην αυτοκινητοβιομηχανία θέτει η Ε.Ε

Ο στόχος του κανονισμού είναι να χρησιμοποιήσει την πραγματική οδηγική συμπεριφορά τόσο από ιδιωτικά όσο και από εταιρικά αυτοκίνητα για τον καθορισμό των τιμών, χρησιμοποιώντας ενσωματωμένες οθόνες. Αν δεν αλλάξει κάτι δραματικό τα επόμενα χρόνια, αυτό θα κάνει τα plug-in υβριδικά λιγότερο ελκυστικά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε αυτές να τηρούν τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων. Οι κατασκευαστές θα δουν αυτή την αλλαγή και θα αρχίσουν να κατανέμουν τις επενδύσεις ανάλογα.

Οι σχετικά υψηλές πωλήσεις plug-in υβριδικών στην Κίνα διατηρούν τους παγκόσμιους αριθμούς επί του παρόντος. Εκεί, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων υπερδιπλασιάστηκαν πέρυσι, με την BYD και την Li Auto να κυριαρχούν από πλευράς πωλήσεων, αν και ακόμη και αυτό δεν ήταν αρκετό για να συμβαδίσει με την αύξηση της ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

6

Η Κίνα έχει περισσότερους ανθρώπους που διαμένουν σε πολυκατοικίες με περιορισμένες επιλογές φόρτισης στο σπίτι, αλλά η κυβέρνηση κάνει τεράστια ώθηση για να δημιουργήσει επιλογές δημόσιας φόρτισης και να βοηθήσει στη γρήγορη επέκταση της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η δημοτική κυβέρνηση στη Σαγκάη πρόκειται επίσης να καταργήσει την ευνοϊκή μεταχείριση για τα plug-in υβριδικά από το 2023, ένα μέτρο που θα μπορούσε να ακολουθηθεί και από άλλες μεγαλουπόλεις της Κίνας.