Formula 1 αγάπη μου, πρέπει να μιλήσουμε…

Σχετικά άρθρα

f1-grand-prix-of-italy-1

Θα ξεκινήσω αυτό το άρθρο τονίζοντας πως δεν είμαι ειδικός στην F1. Δεν είμαι σαν τον Δημήτρη Ζαχαρόπουλο, τον Αλέξη Πρατανόπουλο, και τους Γιώργηδες –Αναγνώστου και Πασχαλίδη– που παρακολουθούν φανατικά F1 και ενημερώνονται/ενημερώνουν για οτιδήποτε γίνεται στον χώρο. Είμαι ένας απλός οπαδός που τον τελευταίο καιρό, μετά από πολλά χρόνια σφοδρού έρωτα με το sport, νιώθω πως κάτι έχει αλλάξει. Νιώθω ότι απομακρύνομαι και πως ο έρωτας για την “κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού” έχει υποχωρήσει… Τι συμβαίνει; Μεγάλωσα; Έχουν αλλάξει τα ενδιαφέροντα μου; Σε αγαπούσα σαν τρελός Formula 1, αλλά κάτι συμβαίνει στη σχέση μας και νομίζω πως πρέπει να μιλήσουμε.

Αγαπητή Formula 1,

Είμαστε “μαζί” από τότε που ήμουν 8 χρονών. Από τότε που γνωριστήκαμε μέσω ενός φίλου μου. Από τότε, ακόμα και χωρίς να σε καταλαβαίνω –εξ ου και τα εισαγωγικά στο μαζί– με συνάρπαζες. Γι’ αυτό, όσο μεγάλωνα τόσο περισσότερο ήθελα να σε μάθω. Παρακολουθούσα όλους τους αγώνες σου και αναζητούσα πληροφορίες για μεγάλους οδηγούς, ιστορικές ομάδες και προσωπικότητες, όπου μπορούσα να βρω. Ποτέ δεν σε κατάλαβα πλήρως, αλλά θεωρώ τον εαυτό μου πάνω από τον “μέσο φίλο” σου. Θυμάμαι εποχές που σηκωνόμουν αξημέρωτα για να σε δω. Πόσες φορές θυσίασα βραδινές εξόδους και ώρες ύπνου για να σε δω Παρασκευή και Σάββατο πριν τον μεγάλο αγώνα. Δεν μετανιώνω στιγμή από τις κοινές μας εμπειρίες, αλλά τώρα, σκέφτομαι σοβαρά αν θα ασχοληθώ μαζί σου πέραν της Κυριακής. Φοβάμαι πως σε λίγο καιρό, αν δεν αλλάξει κάτι, θα σκέφτομαι σοβαρά το αν θα δω τον ίδιο τον αγώνα… Και σκέψου πως εμένα, σαν φανατικό οπαδό, υποτίθεται πως με έχεις στο τσεπάκι. Αν εγώ τα σκέφτομαι αυτά, τότε τι θα σκέφτεται ο “μέσος φίλος”;

fsdfsdf

Σίγουρα έχω αλλάξει αλλά το πάθος μου για σένα παραμένει αναλλοίωτο. Άλλαξες και εσύ όμως και κατά την γνώμη μου, δεν πρόκειται για την αναπόφευκτη και φυσιολογική εξέλιξη που είναι λογικό να υπάρχει σε οτιδήποτε στον κόσμο. Από την γέννηση σου, ήσουν το sport της ελίτ, των λίγων και εκλεκτών. Πολλά χρήματα, σνομπισμός, δηθενιά και πλουτοκρατία. Όμως το θέαμα που πρόσφερες ήταν επαρκές –σε ορισμένες περιπτώσεις εξαιρετικό– και τα μονοθέσια, ήταν όντως στην αιχμή της τεχνολογίας, επομένως η αθέατη στον “μέσο φίλο” πλευρά σου, δεν με ενοχλούσε ιδιαίτερα. Τώρα όμως… έχω μόνο ερωτήματα και καθόλου υπομονή. Νομίζω πως πρέπει να κάνουμε ένα διάλειμμα ή να αρχίσουμε να βλέπουμε και άλλα sport… Η αποκλειστικότητα δεν με καλύπτει πλέον αφού νομίζω πως δεν με εκτιμάς όσο θα έπρεπε…

Με αγάπη, Αλέξανδρος

Σοβαρά τώρα.

POTW_ToyotaTS030_16to9

Μπορεί να μου εξηγήσει κάποιος γιατί να παρακολουθώ φανατικά F1 και όχι κάποιο άλλο motorsport;Το WEC για παράδειγμα! Γιατί η F1 είναι περισσότερο προηγμένη τεχνολογικά; Οριακά, ίσως και αυτό είναι πολύ μεγάλη συζήτηση! Επειδή είναι ταχύτερη; Μπράβο, ένα open-wheel μονοθέσιο είναι μερικά δευτερόλεπτα ταχύτερο από ένα closed cockpit πρωτότυπο που ζυγίζει 200+ κιλά περισσότερα και είναι κατασκευασμένο να αντέχει 24 ώρες συνεχόμενου αγώνα. Πάλι, η διαφορά δεν είναι τόσο μεγάλη όσο φαντάζεσαι και όπως και να έχει, δεν αποτελεί αιτία πανηγυρισμών. Η τεχνολογική υπεροχή και το γεγονός ότι θεωρείται η “κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού” σε πάει μέχρι ένα σημείο. Μετά από αυτό, πρέπει να έχεις κάτι να προσφέρεις. Θέαμα; Όταν το WEC σε 6 ώρες μπορεί και σε κρατάει περισσότερο από έναν μέσο αγώνα F1, τότε έχεις πρόβλημα. Και δεν μιλάω καν για MotoGP που είναι σε εντελώς διαφορετική κατηγορία… Εκεί οι αγώνες είναι 45λεπτοι και το θέαμα σε κρατάει κολλημένο στην οθόνη για ολόκληρη τη διάρκεια του αγώνα. Ήχο; Γελάνε και οι πέτρες. Αλήθεια, σήκωσα μία πέτρα της προάλλες και γελούσε. Επειδή η F1 είναι sprint και το WEC μαραθώνιος; Ναι, ο αγώνας F1 είναι μικρότερος σε διάρκεια από άλλες μορφές motorsports οπότε βολεύει αν έχεις ADD ή αν ο χρόνος, σου είναι υπερπολύτιμος αλλά αν το καλοσκεφτείς, σαν μορφή, μοιάζει περισσότερο με αγώνα αντοχής με διάρκεια 90 λεπτών, παρά με αγώνα ταχύτητας.

tumblr_n94dicrRWh1r8kneko1_500

Η F1 πρέπει να αλλάξει

Πρέπει να γίνει μία ευρεία συζήτηση μεταξύ ηγεσίας, ομάδων και θεατών, να ψηφιστούν κάποιες σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές και να διατηρηθούν οι νέοι κανονισμοί που θα προκύψουν για αρκετά χρόνια. Η F1 πρέπει να γίνει πιο φιλική στις μικρές ομάδες. Η Caterham και η Marussia, έλειψαν από τον αγώνα στις Η.Π.Α. αλλά και από τον επόμενο, στην Βραζιλία. Η Marussia δεν συμμετείχε ούτε στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς αλλά η Caterham, χάρη στην βοήθεια του θείου Bernie αλλά και τον οπαδών της, έλαβε μέρος. Το κόστος συμμετοχής στο πρωτάθλημα είναι δυσθεώρητο και οι μικρές ομάδες, αποτελούν είδος προς εξαφάνιση. Θα μου πεις, ποιος νοιάζεται; Όλοι θα έπρεπε να νοιαζόμαστε! Δεν νοείται F1 χωρίς μικρές ομάδες! Θυμάσαι τη Minardi; Ξέρεις ποιοι ξεκίνησαν από την μικρή, εξαιρετικά δημοφιλή ομάδα; Ονόματα όπως ο Aldo Costa που έβαλε το χέρι του στην Mercedes W05, ο Massimo Rivola, Team Manager της Ferrari και οδηγοί όπως ο Alex Zanardi, ο Giancarlo Fisichella, ο Anthony Davidson, ο Mark Webber και ο Fernando Alonso.

F1-money

Πρέπει επιτέλους να μπει ένα φρένο στους προϋπολογισμούς γιατί τα τελευταία χρόνια, δημιουργείται ένας γίγαντας με γυάλινα πόδια που αν όταν συμβεί κάτι και καταρρεύσει, δεν θα έχουμε F1 για να γκρινιάζω… Ομάδες όπως η Caterham, η Marussia και η HRT άλλωστε, μπήκαν στο sport με την υπόσχεση περιορισμών στους προϋπολογισμούς. Είναι δυνατόν να μιλάμε για περικοπές στα έξοδα και να μου αλλάζεις ριζικά τους κανονισμούς ανά λίγα χρόνια; Θέλεις να περιορίσεις τα έξοδα και βάζεις τους κατασκευαστές να εξελίξουν νέους κινητήρες/power units/πως-διάολο-λέγονται; Πού το είδες αυτό;

Ριζικά και ριζοσπαστικά

Γιατί να μην υπάρχουν κάποιες ελευθερίες στους κανονισμούς ώστε να προωθηθεί η καινοτομία και να γίνει το άθλημα πιο εντυπωσιακό στην παρακολούθηση; Θα μπορούσε πχ, η X ομάδα που αντικειμενικά έχει μείνει πίσω, να έχει δικαίωμα εξέλιξης –για όσους παρακολουθούν MotoGP, βλ. τι έκανε η Ducati φέτος-. Μιλάμε για ένα σύστημα που δοκιμάζεται –σε συνδυασμό φυσικά με κάποιους άλλους κανονισμούς– και φαίνεται πως, όχι μόνο μπορεί να λειτουργήσει αλλά έχει προοπτικές να αυξήσει το θέαμα, να μειώσει την ψαλίδα μεταξύ των ομάδων και πολύ πιο σημαντικά, να φέρει μία νέα γενιά μηχανικών με φρέσκιες ιδέες στο άθλημα. Όχι, δεν θα προκαλέσει χάος γιατί υπάρχουν εύκολοι και αξιόπιστοι τρόποι να ελέγχονται οι ομάδες και όχι, δεν τιμωρεί τον νικητή. Απλά δίνει την δυνατότητα σε αυτόν που είναι 3 δευτερόλεπτα πίσω να καλύψει λίγο την διαφορά. Επίσης, θα φέρει την F1 ξανά στην αιχμή της τεχνολογίας γιατί δεν μπορείς να πεις ότι η F1 αυτή τη στιγμή είναι εκεί. Όχι όταν “αντιγράφει” μία τεχνολογία που υπάρχει από τα τέλη του ’90 σε αυτοκίνητα παραγωγής και όχι όταν υπάρχει πάγωμα στην εξέλιξη…

Γιατί σώνει και καλά, ο κινητήρας της F1 να είναι turbo, 1.6 λίτρων V6; Γιατί να μην είναι V4 ή V8; Γιατί να μην είναι ατμοσφαιρικός; Γιατί το υβριδικό σύστημα να είναι τόσο φιξ; Το WEC δηλαδή που συνδυάζει στην κορυφαία κατηγορία του, turbo V4, ατμοσφαιρικό V8 και turbodiesel V6 παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση; Γιατί εγώ βλέπω τα αγωνιστικά εκεί, πιο κοντά απ’ ότι είναι στην F1… Κάτι θα κάνουν λάθος… Γιατί υπάρχει αυτός ο ανόητος περιορισμός στη ροή καυσίμου όταν μπορείς να πεις εξαιρετικά απλά, ότι η κάθε ομάδα πρέπει να βγάλει τον αγώνα με 100 ή 150 λίτρα; Η X ομάδα, μπορεί να κάνει ρεζερβουάρ 150 λίτρων και να κάνει pit stops μόνο για ελαστικά. Η Ψ ομάδα όμως, μπορεί να επιλέξει να κάνει ρεζερβουάρ των 60 λίτρων και να ανεφοδιάζεται! Γιατί οι ομάδες πρέπει να χρησιμοποιούν μία γόμα στο μονοθέσιο; Γιατί να μην χρησιμοποιούν την σκληρή γόμα πίσω –στις λεγόμενες “rear-limited” πίστες–  και την μαλακή μπροστά; Τι σόι ασυναρτησία είναι αυτή; Δώσε ποικιλία στον λαό. Κάνε τους αγώνες πιο αμφίρροπους, πιο συναρπαστικούς!

CHINA NEWSLETTER Jacques Villeneuve, Monaco 1999.

Γιατί να μην επιτρέπεται η συμμετοχή ομάδων με ένα μονοθέσιο; Ναι, το κόστος εξέλιξης είναι ίδιο είτε κατασκευάσεις 1 είτε κατασκευάσεις 10 μονοθέσια αλλά αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι του συνολικού προϋπολογισμού. Είναι τα logistics, το προσωπικό και άλλα πάγια έξοδα που μειώνονται σημαντικά αν μπορεί να μπει μία ομάδα με 1 μονοθέσιο. Γιατί και τα δύο μονοθέσια της ομάδας να έχουν την ίδια livery; Μην μου πεις ότι θα είναι χάος το grid και ότι η παρακολούθηση θα είναι δυσκολότερη. Αν “περισσέψει” ο διαθέσιμος διαφημιστικός χώρος, θα πέσουν οι τιμές. Αυτό δεν είναι το ζητούμενο; Να περιοριστούν οι προϋπολογισμοί και να διευρυνθεί η βάση της F1 τόσο όσον αφορά τους θεατές, όσο και τους οικονομικά εμπλεκόμενους; Ή μήπως αυτό είναι το πρόβλημα και ο τοίχος στον οποίο σταματά αυτή η αλλαγή;

Δεν λέω πως ξέρω τι μου γίνεται. Ίσα-ίσα… άσχετος είμαι. Αλλά μήπως ήρθε η ώρα να πούνε τα μεγάλα κεφάλια της F1 πως δεν ξέρουν τα πάντα και να κοιτάξουν σε διάφορες μεριές για λύσεις; Μήπως πρέπει να σταματήσει αυτό το ατελείωτο παιχνίδι δύναμης και επιρροής για να βρεθεί μία λύση που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του αθλήματος που αγαπώ; Ή μήπως όχι;

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Το πρώτο gameplay από το F1 2024

Η EA Sports έδωσε στη δημοσιότητα το πρώτο gameplay από το F1 24, το επίσημο βιντεοπαιχνίδι του sport που θα γίνει διαθέσιμο στις 31...