Ας είμαστε ρεαλιστές. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας είναι ο καρπός του έρωτα μεταξύ οικονομίας και συμβιβασμού. “Μισός V8”, “-2 από straight six”, “λύση ανάγκης” και λοιπά ευχάριστα είναι τα συνοδευτικά του “βασιλιά” της αυτοκίνησης (από εμπορικής πλευράς πάντα). Οι ανάγκες για χωροταξία και μειωμένο κόστος ουσιαστικά επέβαλλαν τις περικοπές των μεγάλων κινητήρων. Είναι, όμως, τόσο μαύρα τα πράγματα;
Φυσικά και όχι. Μερικά από τα καλύτερα μοτέρ που έχουμε δει τις τελευταίες δεκαετίες είχαν μόνο μια τετράδα κυλίνδρων για θαλάμους καύσης. Οι Β16Α, SR20DET, 1.8 20VT, F4R (η “καρδιά” του Clio Sport), 4G63 απαρτίζουν ένα πρόχειρο Top 5. Σε πλήρη συνάρτηση με την τεχνολογική πρόοδο, οι αποδόσεις των σημερινών straight four μπορούν να “καθαρίσουν” μέχρι και supercars.
Διάβασε επίσης:
Είμαστε που είμαστε, ας ρίξουμε μια ματιά στις πιο δυνατές προτάσεις που μπορούμε (γελάει η πλάση) να ψωνίσουμε
Μercedes A45 AMG/ GLA 45 AMG/CLA 45 AMG: ,2,0-λιτρος τούρμπο, 381 άλογα
Πριν 20 περίπου χρόνια, για να δεις 380 ίππους σε 5θυρο αμάξωμα χρειαζόσουν 2,7 λίτρα, V6, 2 τουρμπίνες και τη συνδρομή της Porsche Σήμερα επαρκεί μια Α-Class. H νύξη με το πρώτο RS4 δεν είναι τυχαία, καθώς η A45 ΑMG έχει ανοιχτό μέτωπο με το RS3 για τον θρόνο του top dog στα super-hatches.
Επίσης, πριν από 14 χρόνια λανσαρίστηκε ένα video game. To Command and Conquer: Generals θεωρείται από τα καλύτερα παιχνίδια στρατηγικής της τελευταίας 20ετίας. Σε αυτό υπήρχε ένας στρατός ονόματι GLA (Global Liberation Army), αποτελούμενος από ισλαμιστές εξτρεμιστές που έσπερνε τον τρόμο στον πλανήτη. Πρακτικά, προέβλεψε την ύπαρξη του ISIS. Η αξιότερη ανάμνηση των τριών αυτών γραμμάτων.
Κατά τα άλλα, βγαίνουν και σε ανούσιο crossover για νεόπλουτους fashion victims που δεν ξέρουν πώς να ξοδέψουν τα λεφτά τους.
Volvo S60/ V60 Polestar: 2λιτρος τούρμπο και κομπρέσορας, 367 άλογα
An πει κανείς ότι η Volvo δεν ξέρει να φτιάχνει (πολύ) γρήγορα οικογενειακά, είναι έτοιμος για την ηγεσία της Ελλάδας. Είτε ψεύτης, είτε ανίδεος θα είναι. Τα τυπικά προσόντα για τη θέση, δηλαδή.
Το S60 Polestar δεν είναι το κτήνος των 508 ίππων που μας είχαν υποσχεθεί οι Σουηδοί. Μικρό το κακό, καθώς τα 4,4″ για τα πρώτα 100 χλμ/ώρα και η ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική στα 250 (270 άνευ κόφτη) λειτουργούν ιδανικά ως βάλσαμο.
Ford Focus RS: 2,3 λίτρα τούρμπο, 350 άλογα
Μπορεί το Drift Mode να έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον και την ουσία του Focus RS, όμως ο 2,3-λίτρων EcoBoost είναι ο βασικός αρωγός της μοναδικής εμπειρίας που προσφέρει η οδήγηση του σημείου αναφοράς της Ford. Έχει και ιδιαίτερο ήχο. Τι άλλο θέλεις;
Το Stealth Grey χρώμα, σε ακούω να μου αποκρίνεσαι. Η πιο υποτιμημένη, αλλά και η πιο ταιριαστή απόχρωση του Focus RS.
Porsche 718 Boxster S/Cayman S: 2,5-λιτρος τούρμπο boxer, 350 άλογα
Μιλώντας για ακούσματα, σαν να σε είχε πάρει το αυτί μου να φωνασκείς διαμαρτυρόμενος για την αντικατάσταση του 6κύλινδρου boxer από τον υπετροφοδοτούμενο 4κύλινδρο. Οι 25 παραπάνω ίπποι και τα +10 κιλά ροπής πιστεύω να απάλυναν τον πόνο του αποχωρισμού.
Αν όχι, θα βοηθήσουν τα 4 “μπαμ” δευτερόλεπτα για το κατοστάρι (με το Sport Chrono Package) και τα 280 χλμ/ώρα τελικής. Α, και η μικρότερη κατανάλωση. Χαλεποί οι καιροί που ζούμε.
Volvo V90 Cross Country: 2,0-λιτρος τούρμπο και κομπρέσορας, 320 άλογα
Πρακτικά, μιλάμε για σύσσωμη την γκάμα της Volvo. Ξεχωρίζει το V90 για την μοναδικότητα του χαρακτήρα του: 320 άλογα σε μια υπερυψωμένη, στέισον έκδοση λιμουζίνας. Ίσως το καλύτερο σύγχρονο αυτοκίνητο για τον πραγματικό κόσμο: ταχύτητα, πολυτέλεια, εκτός δρόμου ικανότητες, άνεση, ασφάλεια. Ο ορισμός του σωστού crossover.
Ford Mustang EcoBoost: 2,3 λίτρα τούρμπο, 317 ίπποι
Η Mustang έχει περάσει δύσκολα στη ζωή της. Οι βασικές της εκδόσεις, Γολγοθά. Χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2017 για να αποτελέσει σοβαρή εναλλακτική στην βροντή του V8.
Για την ακρίβεια, η ΕcoBoost αποτελεί την καλύτερη επιλογή για στριφτερές απολαύσεις. Υπεύθυνος για αυτό το παράδοξο, ο 4κύλινδρος 2,3-λίτρων κινητήρας που επιφορτίζει σαφώς λιγότερο το έργο του μπροστινού μέρους, χαρίζοντας περισσότερη ακρίβεια και αμεσότητα σε σχέση με τον “πολλά βαρύ” 5,0-λιτρο 8κύλινδρο. Διαθέτει και την απαραίτητη δύναμη για drift.
Το μοντέλο που βοήθησε τα μάλα στην τέλεση εμπορικής “κηδείας” στους Γερμανούς, μέσα στο σπίτι τους.
Honda Civic Type R: 2,0-λιτρος τούρμπο, 320 άλογα
Εδώ ο καλός ο “βασιλιάς”! Πολύτεκνος πατέρας μπροστοκίνητων, τουλάχιστον μέχρι να “στραβώσει” η VW και να δώσει συνέχεια σε αυτό το ανούσιο -πλην εξόχως διασκεδαστικό- ξεκατίνιασμα.
Αν τον συγκρίνεις με το παρελθόν, βάζεις τα κλάματα όταν ανασύρεις την ηχητική ανάμνηση του Κ20Α. Από πλευράς απόδοσης, ωστόσο, κάνει και με το παραπάνω τη δουλειά του.
Subaru WRX STi: 2,5-λιτρος τούρμπο boxer, 305 άλογα
Θέλησα να το αποφύγω, αλλά δεν γινόταν: ο παλιός είναι αλλιώς!
Ο τελευταίος ήρωας της φτερούγας, το κύκνειο άσμα των rally replicas όπως τα ξέραμε και μας μεγάλωσαν. Δεν είναι το ταχύτερο, ούτε πια το αποτελεσματικότερο αυτοκίνητο για μετακινήσεις-εξπρές από το σημείο Α στον εξάδελφο του σημείου Β. Το γεγονός ότι αποτελεί μια ωδή στον ρομαντισμό, ωστόσο, το καθιστά την πιο cult επιλογή αγοράς ανεξαρτήτου διάταξης κινητήρα και τιμής.
Porsche 718 Boxster/ Cayman: 2,0-λιτρος τούρμπο, 300 άλογα
Πίσω στα μέσα των 90’s, η πιο οικονομική οδός για το κλειδί μιας Porsche εξασφάλιζε 204 ίππους από έναν ατμοσφαιρικό flat six 2,5 λίτρων. Η χαρά των hot hatches, με λίγα λόγια.
Σήμερα αγοράζεις 300 άλογα, τα οποία σου προσφέρουν τα πρώτα 100 χλμ/ώρα σε 4,9″ και σε ταξιδεύουν μέχρι τα 260 χλμ/ώρα. Μπορείς να κυκλοφορείς, δηλαδή, χωρίς τον φόβο να σε πετύχει κάποιο από τα 3 αμέσως προηγούμενα μοντέλα του άρθρου.
Audi S3 Sedan: 2,0-λιτρος τούρμπο, 310 άλογα
Ίδια απόδοση με τα “αδελφά” TTS και Golf R, ελαφρώς διαφορετική προσέγγιση. Αν ρίξεις μια ματιά στο WRX και κατευθείαν δεις την τετράθυρη εκδοχή του S3, συνειδητοποιείς το πόσο έχει αλλάξει η φιλοσοφία στα τετρακίνητα sedans επιδόσεων.
Οι επιδόσεις είναι κορυφαίες (0-100 χλμ/ώρα σε 4,4″, 250 “λογοκριμένα”- 265 ελεύθερα χλμ/ώρα τελικής), η αποτελεσματικότητα στο βουνό αναλλοίωτη. Η αίσθηση και η αύρα, ωστόσο, έχουν μια στείρα απόχρωση ενδεικτική της υποχρέωσης για all around ήθη και έθιμα. Παρόλα αυτά, δεν παύει να είναι ένα εξαιρετικά δυναμικό οικογενειακό αυτοκίνητο.