Με τα κράτη να πιέζουν συνεχώς για όλο και αυστηρότερα μέτρα περιορισμού των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με τις απαγορεύσεις -σε πόλεις αλλά και χώρες- των diesel οχημάτων, δημιουργείται ένας κλοιός γύρω από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πλέον προσπαθούν να εναρμονιστούν στις ανάγκες, προσφέροντας στην αγορά υβριδικά, ηλεκτρικά αλλά και οχήματα με καθαρότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο όπως όλα δείχνουν, σε κάποια χρόνια από σήμερα -κανείς δεν ξέρει ακόμη σε πόσα- οι diesel κινητήρες θα καταργηθούν, μιας και δεν θα προσφέρονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

1Ποιες εταιρίες θα πληγούν περισσότερο;

Στοιχεία της Jato Dynamics δείχνουν ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα υποστούν ισχυρότερο πλήγμα αν απαγορευτούν σήμερα οι πωλήσεις diesel μοντέλων. O ακόλουθος πίνακας είναι χαρακτηριστικός. Δείχνει το ποσοστό των μοντέλων των αυτοκινητοβιομηχανιών που πουλήθηκαν το 2016 και το 2017 στην Ευρώπη και εφοδιαζόταν με κινητήρα πετρελαίου.

Μάρκα Πωλήσεις diesel μοντέλων το 2017 Πωλήσεις diesel μοντέλων το 2016
Land Rover 94% 96%
Jeep 80% 81%
Volvo 78% 83%
Mercedes 67% 70%
BMW 67% 73%
Audi 59% 68%
Peugeot 49% 52%
Renault 49% 54%
Nissan 47% 50%
Volkswagen 46% 51%
Ford 44% 46%
Citroën 43% 50%
Skoda 41% 45%
Kia 40% 48%
Dacia 39% 45%
Fiat 36% 36%
Hyundai 32% 42%
Seat 30% 36%
MINI 29% 37%
Opel/Vauxhall 28% 32%
Mazda 26% 33%
Honda 26% 38%
Mitsubishi 23% 30%
Suzuki 8% 14%
Toyota 7% 14%

2Βενζίνη Vs Diesel

Το 2017, το 50% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στην Ευρώπη διέθεταν κινητήρες βενζίνης (+11% σε σχέση με το 2016). Οι πωλήσεις diesel μοντέλων μειώθηκαν κατά 8%, αντιπροσωπεύοντας το 43,7% των συνολικών πωλήσεων, ιστορικό χαμηλό της τελευταίας 10ετίας, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορούσε υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι αναλυτές πιστεύουν πως η πτώση των πωλήσεων diesel μοντέλων θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και έως το 2025, τα diesel μοντέλα θα αντιπροσωπεύουν το 28% των ετήσιων πωλήσεων στην Ευρώπη. Αυτή είναι και η αιτία που η ζήτηση και οι τιμές των μεταχειρισμένων diesel μοντέλων όλο και μειώνονται στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές.

3Οι μεγάλες αγορές

Σε ότι αφορά την αγορά της Γερμανίας, η πτώση πωλήσεων των diesel μοντέλων θα συνεχιστεί και φέτος, όπου αναμένεται το 28% των νέων αυτοκινήτων που θα πουληθούν στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, να διαθέτουν diesel κινητήρα. Τον Ιανουάριο του 2018 οι πωλήσεις τους αντιπροσώπευαν το 33%, 12 μονάδες λιγότερο από το 45% του Ιανουαρίου του 2017. Το 2016 οι πωλήσεις τους αντιπροσώπευαν το 45,8%.

Και στη Μεγάλη Βρετανία, την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά νέων αυτοκινήτων της Ευρώπης, παρουσιάζεται πτώση στις πωλήσεις diesel μοντέλων και μέχρι το 2025 προβλέπεται πως τα diesel μοντέλα θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% των ετήσιων πωλήσεων.

4Είναι το diesel νεκρό;

Αρκετοί πιστεύουν πως το τέλος του diesel ως καύσιμο είναι κοντά. Η Continental θεωρεί πως το 2023 θα είναι η χρονιά που η τελευταία γενιά κινητήρων diesel εσωτερικής καύσης θα ξεκινήσει τις πωλήσεις του στην Ευρώπη, ενώ ο Ponz Pandikuthira της Nissan βλέπει και αυτός το τέλος των diesel να πλησιάζει. Ένα μέλλον χωρίς κινητήρες diesel βλέπει και ο CEO της Aston Martin, Andy Palmer.

Η Toyota έχει προχωρήσει ήδη στη σταδιακή κατάργηση των πετρελαιοκινητήρων της στην Ευρώπη, μιας και επικεντρώνεται στα υβριδικά και στα ηλεκτρικά μοντέλα. Έτσι εξηγείται πως μόλις το 7% των περσινών πωλήσεων της στην Ευρώπη αφορούσε μοντέλα με κινητήρες diesel. H Volvo παρότι πέρυσι είδε το 78% των συνολικών πωλήσεών της στην Ευρώπη να διαθέτει κινητήρες πετρελαίου, έχει ανακοινώσει πως δεν θα αναπτύξει νέους κινητήρες diesel, καθώς το κόστος της μείωσης των εκπομπών οξειδίου του αζώτου καθίσταται εξαιρετικά δαπανηρό.

5Μάλλον όχι

Το VW Group πιστεύει πως ο κόσμος θα επιστρέψει στα diesel τα επόμενα χρόνια, γι’αυτό και εξακολουθεί να επενδύει πάνω σε νέους diesel κινητήρες. Την ίδια άποψη έχουν και ορισμένοι αναλυτές που θεωρούν πως η πτώση των πωλήσεων των diesel μοντέλων δεν θα συνεχιστεί με τον ρυθμό που γίνεται σήμερα. Παράδειγμα η Ιταλική αγορά, με τις πωλήσεις των diesel μοντέλων το 2017 να αυξάνονται και να καταλαμβάνουν το 57% του μεριδίου της αγοράς.

Είναι σαφές, ωστόσο, ότι τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με diesel κινητήρες θα γίνουν στο μέλλον σε μεγάλο βαθμό μια ακριβή πολυτέλεια. Η Audi έχει ήδη εισαγάγει στα νέα A8, A7 και A6, έναν diesel κινητήρα που συμμορφώνεται με τα αυστηρά νέα πρότυπα εκπομπών Euro 6d, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ τον Σεπτέμβριο. Αλλά όπως καταλαβαίνεις ο κινητήρας αυτός κοστίζει, μιας και διαθέτει ακριβή τεχνολογία -αισθητήρες, καταλύτες, AdBlue κτλ-, τεχνολογία που δεν μπορεί να μπει σε φθηνότερα αυτοκίνητα, μιας και θα ανέβαζε υπερβολικά το κόστος τους. Μνείας-αναφοράς η Kia, η οποία προσφέρει ήδη Euro 6d diesel κινητήρες στα Stonic, Ceed και Sportage.

6Δισεκατομμύρια σε πρόστιμα

Ωστόσο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να γυρίσει τόσο εύκολα την πλάτη στο diesel. Οι κινητήρες που χρησιμοποιούν diesel ως καύσιμο είναι 20% έως 30% πιο αποδοτικοί-οικονομικοί από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες. Αυτό καθιστά το diesel κρίσιμο για την επίτευξη του στόχου των 95 γρ/χλμ εκπομπών CO2 έως το 2021. Πέρυσι ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 αυξήθηκε κατά 0,3 γρ/χλμ, καταλήγοντας στα 118,1 γρ/χλμ. Ήταν η πρώτη φορά που σημειώθηκε άνοδος του μέσου όρου CO2. Η αύξηση αυτή οφείλεται στην πτώση των πωλήσεων diesel μοντέλων, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση για SUVs και crossovers.

Σύμφωνα με τον CEO της VW, Herbert Diess, η απώλεια του στόχου των 95 γρ/χλμ εκπομπών CO2, θα μπορούσε να κοστίσει στην VW 140 εκατ. ευρώ ημερησίως! Το VW Group ετοιμάζει δεκάδες ηλεκτρικά και ηλεκτροκίνητα μοντέλα, αλλά οι πωλήσεις τους ίσως δεν επαρκούν για την εξισορρόπηση των εκπομπών CO2.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να βασίζονται σε κυβερνητικά κίνητρα που συμβάλλουν ουσιαστικά στην προώθηση των πωλήσεων των plug-in, των υβριδικών και των ηλεκτρικών μοντέλων. Η μείωση αυτών των προνομίων θα μπορούσε να βλάψει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που στοιχηματίζουν σε ηλεκτρικά μοντέλα για να τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων.

Αυτό που μπορεί κανείς να πει ως συμπέρασμα, είναι πως οι diesel κινητήρες δεν θα “πεθάνουν” σύντομα, ούτε σε μερικά χρόνια από σήμερα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όταν αυτά θα έχουν τιμές παρόμοιες με τα σημερινά μοντέλα που διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα προσφέρουν ικανοποιητικά επίπεδα αυτονομίας, οι μπαταρίες τους θα φορτίζουν πλήρως μέσα σε 5-10-15 λεπτά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα βγάζουν από αυτά κέρδη, τότε και μόνο τότε, οι κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης θα σταματήσουν να υπάρχουν στα αυτοκίνητα. Οπότε έχουμε κάποιες δεκαετίες μπροστά μας προκειμένου να πούμε το ύστατο χαίρε στους κινητήρες εσωτερικής καύσης από τα αυτοκίνητα.

  • gv

    δε μπορω να καταλαβω τον τελευταιο πινακα..
    γιατι η jaguar με 132 γραμμαρια δε πληρωνει προστιμο και η bmw με 100 πληρωνει?
    επισης η κια γιατι ενω η προβλεψη την βγαζει κατω απο τα 95 γραμμαρια δειχνει οτι θα πληρωσει προστιμο?
    οτι να ναι..

    • τι πινεις ρε αγορι μου χρονιαρες μερες. δεν μπορεις να καταλαβεις οτι η λαντ ροβερ εχει κινητηρεσ 3 λιτρους ενω η μπεμβε οι κινητηρες της ειναι μικροτεροι? επισης διαβασε καλυτερα τον πινακα. το οριο για την κια ειναι 91 ενω συμφωνα με προβλεψεις αυτη θα πιασει 94.. αρα προστιμο.

    • gv

      μαλλον κατι μου διαφευγει αλλα δε βοηθας..
      τα ορια δεν ειναι ιδια για ολους στα 95 γραμμαρια?

    • DJ_D

      όχι, πάει με το βάρος. Το 95 είναι για το fleet average του 2020.

      «The EU first introduced mandatory CO2 standards for new passenger cars in 2009. The 2009 regulation set a 2015 target of 130 g/km for the fleet average of all manufacturers combined. Individual manufacturers were allowed a higher CO2 emission value, depending on the average vehicle weight of their fleet. The heavier the average weight of the cars sold by a manufacturer, the higher the CO2 level allowed.»

      1400 kg είναι ο μ.ο. του βάρους για τα 95g.

    • gv

      αμ ετσι πες..

  • Spiros Athanassopoulos

    ας καταργησουν και τα ταξι και τα φορτηγα.ας σταματησουν την κοροιδία.

  • SAMURAI-66

    Θα υπαρχουν σοβαρες ανακαταταξεις στον χωρο της αυτοκινητοβιομηχανιας αν ντε φακτο οριστικοποιησουν την απομακρυνση των οπως εχει αποδειχθει diesel απο την αγορα που οδηγησαν και στα μεγαλυτερα σκανδαλα του αιωνα….θα εχει ενδιαφερον η συνεχεια και πως θα αντιδρασουν κατασκευαστες και κυβερνησης.
    Κερδισμενη οπως δειχνουν τα γεγονοτα και ουσιαστικα αυτη που εδω και 20 χρονια πριν ειχε αφουγκραστει τον ρυθμο της εποχης για το που θα πανε οι καταστασεις ειναι η toyota που εχει και την παγκοσμια κυριαρχια στα υδρογονοκινητα και υβριδικα μαζι με το πλεονεκτημα των μειωμενων ποσοστων σε εκμπομπες ρυπων στην ευρωπη.
    Και να σκεφτει κανεις και εδω ειναι το κωμικο οτι την χλευαζαν ολοι σχεδον για την προσηλωση της σε αυτα τα οικολογικα προτζεκτ και σημερα την εχουν σαν σημειο αναφορας και τρεχουν πισω της να την φτασουν οι αντιπαλοι!!

  • LJ

    Δεν πάτε να χτυπάτε τον κwλ0 σας κάτω, εγω το ντιζελακι μου δεν το αποχωρίζομαι!

    • σωστοοος!! αλλα μια ερωτηση…εστω οτι αυριο σου πανε το πετρελαιο στο 1.80 και τη βενζινη στο 1.30…..θα συνεχισεις να το προτιμας ???

    • ThanLam

      Πολύ υποθετική ερώτηση. Αλλά τα οικονομικά λένε ότι αν θες να περιορίσεις τη χρήση σε κάτι, το φορολογείς δυνατά.

    • LJ

      Αν συνεχίζει να με συμφέρει οικονομικά μιας και κάνω σχετικά μεγάλη διαδρομή καθε μέρα τότε ναι.

      Αλλά να σε ρωτήσω: ποσο οικολογικό ειναι να γυρίσω στη βενζίνη οταν στην τελική θα καίω περισσοτερο καύσιμο και αρα θα ρυπαίνω περισσοτερο;

    • DJ_D

      Εξαρτάται ποιοι ρύποι σε ενδιαφέρουν;

    • αυτο ηθελα να πω….δεν σε ενδιαφερει τι καις…αρκει να κανεις οσο το δυνατον τη δουλεια σου οικονομικοτερα !!!

    • LJ

      Έτσι ειναι. Γτ νομίζεις ότι χρησιμοποιώ diesel για καθε μέρα; Προφανώς γτ ειναι το πιο οικονομικό για την διαδρομή που κάνω.

    • kai πολυ καλα κανεις !!!!

  • Pandal

    Τα συμφέροντά μιλάνε.

  • Mitsos Ribopaido

    Οι ΜΕΚ με diesel δεν καταργούνται , το κ@@ο σας να χτυπάτε..