Από την εποχή του Henry Ford που υιοθέτησε στην βιομηχανία την γραμμή παραγωγής, έχουν αλλάξει πολλά. Τότε δεν υπήρχαν ρομπότ, τα αυτοκίνητα ήταν πιο απλά και οι άνθρωποι ήταν διατεθειμένοι να εργάζονται σε πολύ άσχημες συνθήκες εργασίας. Ευτυχώς όλα αυτά άλλαξαν, αλλά κάτι παρέμεινε ίδιο, η ανάγκη βελτιστοποίησης της παραγωγής ποσοτικά και ποιοτικά.

Το πρώτο σκέλος έχει να κάνει με την παραγωγή μεγαλύτερου όγκου για την ίδια (η και μικρότερη) δαπάνη. Το δεύτερο σκέλος, της ποιότητας, έχει να κάνει με την ελαχιστοποίηση της φύρας και την μεγαλύτερη ικανοποίηση του πελάτη. Το τελευταίο μάλιστα συνδέεται με μια μόδα που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία μόλις χρόνια, την εξατομίκευση, μια διαδικασία που μέχρι σήμερα ήταν συνυφασμένη με το χειροποίητο και αφορούσε λίγους.

Να σου θυμίσω πως και το αυτοκίνητο κάπως έτσι ξεκίνησε, δεν το έφτιαχναν για τις μάζες αρχικά, αλλά τα μεγάλα κέρδη ήρθαν από την μαζικοποίηση της παραγωγής. Έτσι και η εξατομίκευση είναι ένα ανεκμετάλλευτο πεδίο, του οποίου η εκμετάλλευση είναι μια τεχνολογική πρόκληση. Το πως δηλαδή θα έχεις μια γραμμή παραγωγής που θα βγάζει προϊόντα με πολύ διαφορετικές προδιαγραφές, αφού η γραμμή παραγωγής είναι καλή κυρίως στο να αναπαράγει ένα συγκεκριμένο μοτίβο.

Την λύση φιλοδοξούν να δώσουν τα cobots, εκ του collaborative robots, ήτοι συνεργατικά ρομπότ. Αυτά δουλεύουν μαζί με τους ανθρώπους σε αντίθεση με την ως τώρα κοινή πρακτική οι άνθρωποι να είναι μακριά από τα ρομπότ προς αποφυγήν ατυχημάτων. Όταν ανοίγει η κουβέντα για ρομπότ και νέες μεθόδους παραγωγής, η σκέψη των περισσοτέρων πάει στις χαμένες θέσεις εργασίας, αλλά εν προκειμένω δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο, τουλάχιστον σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται παράγοντες του χώρου. Αν το κάνουν για να διατηρήσουν καλό επικοινωνιακό προφίλ θα φανεί σύντομα, τα επιχειρήματά τους πάντως βγάζουν κάποιο νόημα αφού τα cobots θα αναλάβουν εργασίες που είναι πιο επίπονες αφήνοντας στους ανθρώπους εργασίες που χρειάζονται επιδεξιότητα και κρίση.

Την αναγκαιότητα μάλιστα του ανθρώπινου παράδειγμα παραδέχτηκε ακόμη και ο Elon Musk χαρακτηρίζοντας λάθος την εκτεταμένη αυτοματοποίηση της Tesla, υποθέτω ο ποιοτικός έλεγχος τον έκανε να αλλάξει απόψεις.