Η Lotus από όταν ξεκίνησε την συνεργασία της με την Toyota έχει βγάλει μερικά από τα πιο ολοκληρωμένα σπορ αυτοκίνητα και εσχάτως παρουσιάζει και κέρδη. Τα ιαπωνικά μοτέρ σχεδόν 40 χρόνια, είναι από τα καλύτερα σε θέμα ισχύος βάρους, αξιοπιστίας και χαμηλής τιμής. Κάτι τέτοιο μάλλον είχε αντιληφθεί και ο Colin Chapman, ιδρυτής και ιθύνων νους της Lotus και στις αρχές της δεκαετίας του ’80 προωθούσε την συνεργασία με τους Ιάπωνες. Το αποτέλεσμα το βλέπεις στο παρόν άρθρο, το βλέπεις όμως και στους δρόμους (αν είσαι τυχερός) αφού το πρώτο MR2 εικάζεται πως είναι σχεδιασμένο στο Hethel.

Το project M90 θα εξελισσόταν στην νέα Elan τελικά έμεινε στο στάδιο της Lotus Toyota X100 και η αναβίωση της Elan έπρεπε να περιμένει την επόμενη δεκαετία και έναν άλλο Ιάπωνα (την Isuzu), για να επιστρέψει. Δυστυχώς όμως ο μεγάλος Colin Chapman μας άφησε νωρίς προδομένος από την καρδιά του στις 16 Δεκεμβρίου του ’82 κι έτσι η Lotus βυθίστηκε στα χρέη και έμεινε με μοναδικό μοτέρ το Type 900 που το χρησιμοποιούσαν από το 1972 έως το 1999.

Η Lotus Toyota X100 ήταν έτοιμη, μισό βήμα πριν ξεκινήσει η παραγωγή και το πρωτότυπο που βλέπεις ήταν στην ουσία το αυτοκίνητο δοκιμών και προ-παραγωγής. Είχε μείνει κλεισμένο σε ένα γκαράζ για δεκαετίες ως που ανακατασκευάστηκε πλήρως και έχει μόλις 2011 χιλιόμετρα στο οδόμετρο. Ζυγίζει 895 κιλά, με το χρώμα του να θυμίζει απόχρωση του πυριτίου, που ήταν σύνηθες χρώμα της δεκαετία του ’80 και το συναντάμε συχνά σε ιαπωνικά αυτοκίνητα. Το δε τιμόνι θα ορκιζόμουν πως προέρχεται αυτούσιο από Celica A60.

Κίνηση παίρνει από τον 1.600αρη κινητήρα της Toyota απόδοσης 125 ίππων και συνδυάζεται με 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. H τιμή του ανέρχεται στις 56.500 ευρώ περίπου και ένα κομμάτι σαν και αυτό θα έπρεπε να βρίσκεται στο μουσείο της Lotus. ως η ύστατη πινελιά του Colin.