Τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια βιώνουμε την αποβιομηχάνιση της δύσης. Εκτός από τα πολιτικά γεγονότα, όπως η πτώση του ανατολικού μπλοκ, οι δυτικοί προτιμούσαν μια καριέρα στο γραφείο και η προοπτική της εργασίας σε εργοστάσιο δεν συγκινούσε την αυτοαποκαλούμενη μεσαία τάξη. Στην Ελλάς μάλιστα αυτό το είδαμε να συμβαίνει σε fast forward, αφού η όποια εκβιομηχάνιση ήρθε αργά και έφυγε νωρίς, πρώτα για την Τουρκία και μετά για την Ανατολική Ευρώπη. Οι ΗΠΑ, άλλοτε ο μεγαλύτερος παραγωγός και εξαγωγέας, έστειλαν την παραγωγή τους στην άπω ανατολή.

Ένας επιπλέον παράγοντας είναι πως η Δύση γηράσκει και επί της ουσίας καταναλώνει από το momentum που είχε αποκτήσει, σαφής ένδειξη αυτού είναι το πόσο απεχθές και ασύμφορο γίνεται να έχεις αυτοκίνητο στην Δυτική Ευρώπη. Ακριβά καύσιμα, ακριβή ασφάλεια, ακριβά πάρκινγκ και μποτιλιάρισμα καθιστούν το αυτοκίνητο ένα αναγκαίο κακό για πολλούς! Αυτό που κάποτε ήταν σύμβολο ελευθερίας, έχει γίνει βαρίδι.

Έτσι λοιπόν οι κατασκευαστές μετά την Ασία, έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπόψιν και την Αφρική σαν επενδυτική ευκαιρία, ειδικά αφού η Κίνα προθυμοποιήθηκε να χορηγήσει αθρόα δάνεια και τεχνογνωσία για υποδομές. Η αρχή γίνεται από την βόρεια Αφρική. Το Μαρόκο, η Αλγερία και η Αίγυπτος παρόλο που ακόμη θεωρούνται προνεωτερικές χώρες, εκβιομηχανίζονται με ταχείς ρυθμούς. Η Αίγυπτος λόγω του Νάσσερ είχε κάποιες βιομηχανικές υποδομές με την Nissan να έχει ήδη εργοστάσιο στην χώρα του Νείλου, αλλά το Μαρόκο, μια χώρα χωρίς βιομηχανική παράδοση που πλέον έχει ξεπεράσει σε παραγωγή αυτοκινήτων την Νότια Αφρική και σύντομα θα ξεπεράσει και την Ιταλία. Η Renault και μέσω της Dacia έχει το 40% του μεριδίου της τοπικής αγοράς και με δύο εργοστάσια στο Μαρόκο, παράγει πάνω από 200.000 αυτοκίνητα τον χρόνο. Σύντομα η Peugeot αναμένεται να την ακολουθήσει στην κατασκευή εργοστασίου.

Εδώ να σημειώσω πως όταν λέω παραγωγή αυτοκινήτων δεν μιλώ απαραίτητα για τελικά προϊόντα αφού η παραγωγή των περισσότερων μερών γίνεται από προμηθευτές ακροβολισμένους σε όλο τον κόσμο, οπότε ο όρος αναφέρεται περισσότερο στον κύκλο εργασιών την βιομηχανίας γύρω από το αυτοκίνητο, παρά στο πόσα συναρμολογημένα αυτοκίνητα βγαίνουν από την γραμμή παραγωγής.

Στην Αλγερία οι περιορισμοί στις εισαγωγές υποχρέωσαν την Volkswagen να στήσει εργοστάσιο που παράγει εκεί VW Polo, Skoda Octavia, SEAT Ibiza και SEAT Arona. Πέραν αυτών έχει ήδη εργοστάσια στην Κένυα και την Ρουάντα και ανακοίνωσε πως θα στήσει γραμμές συναρμολόγησης και σε Νιγηρία και Γκάνα.

Η Αφρική αλώστε παράγει αρκετό πετρέλαιο και έχει αρκετούς που λαχταρούν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο, ο ΟΠΕΚ εκτιμάει πως σε 20 χρόνια τα αυτοκίνητα στην περιοχή θα είναι από 59 εκατομμύρια σήμερα, 90 εκατομμύρια και γεγονός είναι πως οι επενδυτικές ροές υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2011 που ήταν 5 δισεκατομμύρια δολάρια, σε 12 δις το 2016.