Τον Ιανουάριο του 2009 κυκλοφόρησαν οι πρώτες φήμες που ήθελαν την Alfa Romeo να παρουσιάσει την GTA έκδοση της MiTo, στην έκθεση της Γενεύης εκείνης της χρονιάς. Η αναβίωση του ονόματος GTA (Gran Turismo Alleggerito) επιβεβαιώθηκε μετά από μια σύντομης διάρκειας teasing του μοντέλου, για να παρουσιαστεί τελικά επίσημα 10 ημέρες πριν την προαναφερθείσα έκθεση στην Ελβετία.

Το ντεμπούτο της Alfa Romeo MiTo GTA concept έγινε στη Γενεύη στις αρχές Μαρτίου του 2009, με την εταιρία να αναφέρει -τότε- ότι εμφανισιακά η έκδοση παραγωγής της hot έκδοσης της MiTo δεν θα είχε σημαντικές διαφορές. Η ιταλική εταιρία είχε προγραμματίσει να βγάλει στην παραγωγή το μοντέλο, και πληροφορίες από την γειτονική χώρα έλεγαν ότι η τιμή του εκεί θα ξεκινούσε από τα €26.000. Αυτή κυμαινόταν στις τιμές του ανταγωνισμού, αφού τόσο είχε περίπου το Clio RS και το Abarth Grande Punto EsseEsse, ενώ λίγο ακριβότερο ήταν το Mini Cooper S John Cooper Works.

Λίγους μήνες αργότερα, τα σημάδια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης γίνονταν όλο και πιο έντονα, ενώ τον Ιούνιο του 2009 πραγματοποιήθηκε η εξαγορά της Chrysler από την Fiat. Αρχικά, οι φήμες ήθελαν την ακύρωση της MiTo GTA, αλλά πληροφορίες μέσα από την Ιταλική φίρμα έλεγαν ότι η παραγωγή της αναβάλετε απλά για λίγο καιρό. Παρότι τον Μάιο του 2010 κυκλοφόρησαν μερικές φωτογραφίες που έδειχναν την Alfa Romeo να δοκιμάζει ένα πρωτότυπο της GTA, τελικά η πιο “καυτή” έκδοση του μοντέλου δεν πέρασε ποτέ στη παραγωγή.

Το concept που είδαμε στην έκθεση φορούσε το νέο -τότε- 1,75-λίτρων turbo κινητήρα, απόδοσης 240 ίππων. Ο κινητήρας είχε σχεδιαστεί από την ομάδα της Fiat Powertrain Technologies, και χρησιμοποιούσε πολλά στοιχεία τόσο από τον V6 κινητήρα της Alfa Romeo, όσο και από τον Twin Spark. Ο κινητήρας εφοδιαζόταν με σύστημα άμεσου ψεκασμού καυσίμου στους κυλίνδρους, με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων καθώς και με νέο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισής του.

Η κίνηση περνούσε στον εμπρός άξονα, μέσω ενός 6-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων, και εξωτερικά το αυτοκίνητο είχε δεχτεί τις απαραίτητες αλλαγές που το έκαναν να μην περνά απαρατήρητο από πουθενά. Έτσι φορούσε νέο bodykit με πίσω διαχύτη, απολήξεις εξατμίσεων στο κέντρο, αεροτομή, ζάντες ελαφρού κράματος 19″ καθώς και μεγαλύτερα φρένα.

Με στόχο τη μείωση του βάρους, οι Ιταλοί τοποθέτησαν πίσω αεροτομή, οροφή και καθρέφτες κατασκευασμένα από carbon, ενώ υπήρχε και εκτεταμένη χρήση αλουμινίου στα άκρα, στις αναρτήσεις αλλά και σε ορισμένα τμήματα του πλαισίου. Με αυτά, είχε πετύχει και μείωση του κέντρου βάρους, ευνοώντας τις επιδόσεις και την οδική συμπεριφορά.

Για την τελευταία, η Alfa Romeo είχε τοποθετήσει ενεργά αμορτισέρ, που χαμήλωναν την απόσταση από το έδαφος κατά 20 χλστ., ενώ επίσης αυτή μετέβαλε τη απόσβεση ανάλογα με τις συνθήκες. Τέλος, επεμβάσεις είχε δεχτεί και το σύστημα διεύθυνσης, με την εταιρία να ανακοίνωνε ότι τα 0-100 χλμ/ώρα τα έκανε σε 5 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 250 χλμ/ώρα.