Ξεκίνησε τη περασμένη Πέμπτη η δίκη τεσσάρων πρώην αξιωματούχων της VW που κατηγορούνται για απάτη στο σκάνδαλο Dieselgate, και οι Γερμανοί εισαγγελείς κατηγορούν τον Martin Winterkorn, πρώην CEO της VW πως ενημερώθηκε για το παράνομο λογισμικό που χειραγωγούσε τις εκπομπές ρύπων περισσοτέρων από 11 εκατ. αυτοκινήτων του VW Group παγκοσμίως, προτού αποκαλυφθεί το σκάνδαλο τον Σεπτέμβριο του 2015, αλλά δεν έκανε τίποτα για σταματήσει την χρήση τους.

Να σημειωθεί πως η δίκη του Martin Winterkorn, θα ξεκινήσει αργότερα, αφού η δικαιοσύνη αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα να διαχωρίσει τη διαδικασία, αναβάλλοντας επ’ αόριστον για ιατρικούς λόγους τη δίκη του Winterkorn, μιας και ο ηλικίας 74 ετών πρώην CEO που βρισκόταν στο τιμόνι της VW από το 2007 ως το 2015, υποβλήθηκε πρόσφατα σε χειρουργική επέμβαση.

Οι εισαγγελείς ανέφεραν πως ο Winterkorn ενημερώθηκε μέσω εμπιστευτικής επιστολής πως τα diesel αυτοκίνητα της VW ξεπερνούσαν κατά 15 έως 35 φορές τα επιτρεπτά όρια NOx (οξείδια του αζώτου) στις ΗΠΑ, μετά από δοκιμές που πραγματοποίησαν επιστήμονες το 2014. Ο Winterkorn ωστόσο δεν έδωσε εντολή να σταματήσει η χρήση του παράνομου λογισμικού, αλλά “αποφάσισε να αποκρύψει τις νομικές παραβάσεις” σύμφωνα με τους εισαγγελείς, που κατηγορούν το πρώην αφεντικό της VW πως στόχος του ήταν να αυξήσει τα κέρδη της εταιρίας, επειδή οι πληρωμές των μπόνους που έπαιρνε από την VW εξαρτιούνταν και από τα κέρδη της.

Ως στελέχη, ήταν αποφασιστικά υπεύθυνοι για το γεγονός ότι οι κανόνες εκπομπών παραβιάστηκαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Οι κανόνες ίσχυαν για την προστασία του περιβάλλοντος και για την υγεία των ανθρώπων.

δήλωσαν οι εισαγγελείς.

Ο Winterkorn αρνείται τους ισχυρισμούς και δηλώνει πως δεν γνώριζε το παραμικρό για το παράνομο λογισμικό, συμπληρώνοντας μάλιστα πως έγινε έξω φρενών όταν το έμαθε, λίγες ημέρες πριν την δημοσιοποίησή του. Ο Winterkorn υποστηρίζει πως έμαθε για πρώτη φορά για το παράνομο λογισμικό τον Αύγουστο του 2015, όταν οι αρχές των ΗΠΑ ζήτησαν από την VW εξηγήσεις για το παράνομο λογισμικό που είχαν εντοπίσει.

Στην δίκη των τεσσάρων, η δικηγόρος του Heinz-Jakob Neusser, του πρώην υπεύθυνου ανάπτυξης των κινητήρων του VW Group και στη συνέχεια τεχνικός διευθυντής της Volkwswagen, ζήτησε η υπόθεση να μην εκδικαστεί ακόμη, αφού οι εισαγγελείς δεν έχουν ολοκληρώσει την έρευνα στα νέα στοιχεία που εμφανίστηκαν.

Ο συνήγορος υπεράσπισης του Thorsten D., τόνισε πως ο πελάτης του επανειλημμένα είπε στους επόπτες του ότι το λογισμικό ήταν παράνομο, αλλά οι προσπάθειές του απορρίφθηκαν και χαρακτηρίστηκε ως “ανησυχητικός” από τα αφεντικά του.

Τον Αύγουστο του 2015, ένα μήνα πριν τη δημοσιοποίηση του σκανδάλου, ο Thorsten D. αποκάλυψε τον τρόπο λειτουργίας του παράνομου λογισμικού στις αμερικανικές αρχές παρά τις οδηγίες της VW για απόκρυψη.

Ο Thorsten D. στη συνέχεια συνεργάστηκε τόσο με τις αμερικανικές αρχές όσο και με τους Γερμανούς εισαγγελείς, παρέχοντάς τους πληροφορίες που έγιναν αργότερα η βάση για τις κατηγορίες σε αυτή τη δίκη, είπε ο δικηγόρος του, συμπληρώνοντας:

Ο πελάτης μου αναγνωρίζει τα λάθη του, Αλλά δεν πρέπει να είναι ανάμεσα στους ανθρώπους που θα δικαστούν εδώ σήμερα.

Ο συνήγορος υπεράσπισης του Winterkorn είπε πως παραμένει ασαφές για την ώρα εάν θα υπάρξει τελικά δίκη εναντίον του Winterkorn.

Το Dieselgate έχει κοστίζει μέχρι σήμερα περισσότερα από 30 δισ. ευρώ στην VW.