Σκάνδαλο Uber: Παραβιάσεις νομοθεσίας, πίεση σε κυβερνήσεις, δωροδοκίες και εκβιασμούς

Σχετικά άρθρα

Στο επίκεντρο ενός σκανδάλου βρίσκεται από χθες η Uber, μετά την τεράστια έρευνα που διεξήγαγαν δημοσιογράφοι που την κατηγόρησαν ότι στο παρελθόν “παραβίασε τη νομοθεσία” και χρησιμοποίησε βίαιες μεθόδους για να επιβληθεί στην αγορά, παρά τις επιφυλάξεις πολιτικών και εταιρειών ταξί.

Δεν έχουμε δικαιολογήσει και δεν αναζητούμε δικαιολογίες για τις συμπεριφορές που δεν συνάδουν με τις τρέχουσες αρχές μας ως εταιρεία. Ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει από τα όσα κάναμε τα πέντε τελευταία χρόνια και από τα όσα θα κάνουμε τα επόμενα.

δήλωσε η Τζιλ Χέιζελμπεϊκερ, αντιπρόεδρος της Uber αρμόδια για το Μάρκετινγκ και τις Δημόσιες Σχέσεις σε ανακοίνωσή της.

Ο Guardian έλαβε από ανώνυμη πηγή και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και mail στελεχών της Uber, καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.

Χθες Κυριακή πολλά μέσα ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο (ανάμεσά τους η Washington Post, η Le Monde και το BBC) δημοσίευσαν τα πρώτα τους άρθρα για το σκάνδαλο βασιζόμενα στα Uber Files.

Σε αυτά παρουσιάζουν πρακτικές της Uber στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις, από το Παρίσι ως το Γιοχάνσεμπουργκ.

Η εταιρεία παραβίασε τη νομοθεσία, παραπλάνησε την αστυνομία και τις ρυθμιστικές αρχές, εκμεταλλεύθηκε τη βία εναντίον των οδηγών της και άσκησε μυστικά πίεση σε κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο,

αναφέρει στην εισαγωγή του το άρθρο του Guardian.

Τα άρθρα αναφέρονται κυρίως σε μηνύματα του Τράβις Κάλανικ, τότε επικεφαλής της εταιρείας με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, όταν στελέχη της εξέφρασαν την ανησυχία τους για τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν οδηγοί της Uber, τους οποίους ενθάρρυναν να συμμετάσχουν σε διαδήλωση στο Παρίσι.

Πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο. Η βία εγγυάται την επιτυχία,

τους απάντησε ο συνιδρυτής της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον Guardian, η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία), κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να διαμαρτύρονται στην αστυνομία, όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις Αρχές.

Ο Κάλανικ ποτέ δεν υπονόησε ότι η Uber εκμεταλλεύεται τη βία εις βάρος της ασφάλειας των οδηγών,

αντέδρασε ο Ντέβον Σπέρτζον εκπρόσωπος του πρώην επικεφαλής της εταιρείας σε ανακοίνωσή του που δόθηκε στη δημοσιότητα από την ICIJ.

Μετά τις κατηγορίες εναντίον του ότι ενθάρρυνε αμφιλεγόμενες και βίαιες πρακτικές από τους επικεφαλής της εταιρείας, υπό το φόντο σεξισμού και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας, ο Κάλανικ αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τη θέση του γενικού διευθυντή τον Ιούνιο του 2017.

Όταν ανακοίνωσε την παραίτησή του από το διοικητικό συμβούλιο της Uber, στα τέλη του 2019, δήλωσε περήφανός για τα όσα πέτυχε η εταιρεία.

Ο εκπρόσωπός του απέρριψε χθες όλες τις κατηγορίες των εφημερίδων, περιλαμβανομένης αυτής περί παρακώλυσης της δικαιοσύνης.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η Uber είχε υιοθετήσει διάφορες στρατηγικές για να αποφεύγει τις προσπάθειες παρέμβασης των δυνάμεων της τάξης, ανάμεσά τους και αυτή του “διακόπτη ασφαλείας” που συνίστατο στο να διακόπτεται άμεσα η πρόσβαση ενός γραφείου στις βάσεις δεδομένων του διαδικτύου σε περίπτωση έρευνας.

Ο Guardian επικαλείται διάφορα αποσπάσματα συνομιλιών μεταξύ στελεχών, στα οποία σχολιάζουν ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για τις δραστηριότητές της Uber.

Κάποιες φορές έχουμε προβλήματα διότι είμαστε εντελώς εκτός νόμου,

είχε γράψει η διευθύντρια επικοινωνίας της Uber Νάιρι Χουρνταζιάν στους συναδέλφους της το 2014, όταν απειλούνταν η ύπαρξη της εταιρείας στην Ταϊλάνδη και την Ινδία.

Σύμφωνα με τα έγγραφα, τουλάχιστον σε 12 περιπτώσεις, η Uber διέταξε το προσωπικό της σε τοπικά γραφεία σε έξι χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ολλανδίας και της Ινδίας, να χρησιμοποιήσει το “kill switch”, ένα εσωτερικό εργαλείο που ανέπτυξε η εταιρεία για την προστασία των δεδομένων της.

Παρακαλώ πατήστε το kill switch το συντομότερο δυνατόν. Η πρόσβαση πρέπει να διακοπεί στο AMS,

έγραψε ο Kalanick σε ένα email που κοινοποιήθηκε από την Washington Post, αναφερόμενος στο γραφείο της εταιρείας στο Άμστερνταμ. Σε δύο περιπτώσεις που αφορούσαν το γραφείο της Uber στο Μόντρεαλ, οι αρχές μπήκαν στο κτίριο μόνο για να δουν όλους τους υπολογιστές και τα tablet προτού σε αυτά γίνει εργοστασιακή επαναφορά την ίδια στιγμή. Η Uber είπε στην Washington Post πως τέτοιο λογισμικό δεν θα έπρεπε ποτέ να είχε χρησιμοποιηθεί για να αποτρέψει νόμιμες ρυθμιστικές ενέργειες και ότι σταμάτησε να χρησιμοποιεί το σύστημα το 2017.

Η Uber αρχικά χρειάστηκε να δώσει μάχη για να γίνει αποδεκτή από τους καταναλωτές. Η εταιρεία φλέρταρε με τους καταναλωτές και τους οδηγούς και βρήκε συμμάχους στην εξουσία, όπως τον Εμανουέλ Μακρόν την εποχή που ήταν υπουργός Οικονομίας (2014-16), ο οποίος φέρεται να βοήθησε διακριτικά στην εταιρεία. . Η εταιρεία πίστευε ότι ο Μακρόν θα ενθαρρύνει τις ρυθμιστικές αρχές “να είναι λιγότερο συντηρητικές στην ερμηνεία των κανόνων που περιορίζουν τις λειτουργίες της εταιρείας”, ανέφερε από πλευρά της η Washington Post.

Ο Μακρόν ήταν ανοιχτός υποστηρικτής της Uber και της ιδέας να μετατραπεί η Γαλλία σε “έθνος εκκίνησης” γενικά, αλλά τα έγγραφα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι η υποστήριξη του υπουργού συγκρούονταν συχνά με τις πολιτικές της αριστερής κυβέρνησης.

Βασιζόμενη στις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων και σε ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS που είχαν ανταλλαχθεί, η Le Monde συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική συμφωνία ανάμεσα στην Uber και τον Μακρόν. Το δημοσίευμα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του Μακρόν και για πολλές συζητήσεις (σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων, μέσω SMS) ανάμεσα στην Uber και τον Εμανουέλ Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.

Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία: για παράδειγμα, υπήρχε υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες, “με το κλειδί στο χέρι”, σε βουλευτές.

Ερωτηθείσα σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, η γαλλική θυγατρική της Uber επιβεβαίωσε ότι υπήρξαν συναντήσεις με τον Μακρόν. Όπως δήλωσε:

Aφορούσαν τον τομέα ευθύνης του ως υπουργού Οικονομίας και Πληροφορικής, καθ’ ύλην αρμόδιου για τη δραστηριότητά της.

Η γαλλική θυγατρική της Uber επισήμανε την αναστολή της υπηρεσίας Uber Pop, που προσέφερε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως το 2015 κι επέτρεπε σε χρήστες να καλούν ιδιώτες οδηγούς, όχι κατόχους άδειας ταξί ή δικούς της εργαζόμενους. Η αναστολή της υπηρεσίας “δεν ακολουθήθηκε από πιο ευνοϊκή ρύθμιση”, όπως θα υπεδείκνυε η ιδέα πως είχε συναφθεί μυστικό deal, επέμεινε η γαλλική θυγατρική της Uber.

Το Ελιζέ, από την πλευρά του, διαβεβαίωσε το Γαλλικό Πρακτορείο ότι ο Μακρόν, ως υπουργός Οικονομίας, “φυσικά είχε επαφές με διάφορες εταιρείες οι οποίες εμπλέκονταν σε βαθιές αλλαγές σε τομείς των υπηρεσιών που συνέβησαν τα χρόνια που αναφέρονται”, τις οποίες “διευκόλυνε αίροντας διοικητικά και ρυθμιστικά προσκόμματα”.

Παράλληλα η Uber πρόσφερε μετοχές της σε πολιτικές προσωπικότητες στη Ρωσία και τη Γερμανία και πλήρωσε ερευνητές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για να δημοσιεύσουν έρευνες για τα οφέλη του οικονομικού της μοντέλου.

Στη χθεσινή της ανακοίνωση η Uber υπενθυμίζει ότι τα μέσα ενημέρωσης είχαν καλύψει επαρκώς τα λάθη της εταιρείας πριν το 2017.

Σήμερα η Uber αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας 100 εκατομμυρίων ανθρώπων. Περάσαμε από μια εποχή αντιπαράθεσης σε μια εποχή συνεργασίας.

τόνισε η Χέιζελμπέκερ.

ΠηγήICIJ.org

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Βέλγιο: “Μεθυσμένος” οδηγός απέδειξε ότι το σώμα του παράγει αλκοόλ

Ένας 40χρονος Βέλγος που είχε παραπεμφθεί σε δικαστήριο της Μπριζ επειδή συνελήφθη να οδηγεί μεθυσμένος καθ’ υποτροπή, απαλλάχθηκε από όλες τις κατηγορίες αφού απέδειξε...

Ένα Lucid Air κάηκε ολοσχερώς μετά από πρόσκρουση σε στύλο στη Βαρσοβία

Το περιστατικό συνέβη στη διασταύρωση των οδών Aleja Niepodległosci και Antoniego Madalinskiego στην πρωτεύουσα της Πολωνίας, το πρωί της 19ης Απριλίου, όπου πληροφορίες από...