adac

Η αξιοπιστία και το κύρος της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC, έχει πληγεί ανεπανόρθωτα μετά το σκάνδαλο που είδε το φως της δημοσιότητας στο οποίο ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ADAC και αρχισυντάκτης του περιοδικού της, Michael Ramstetter, παραποίησε τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, ώστε να ανακηρύξει πρώτο το Volkswagen Golf.

Μπορεί ο Ramstetter να παραιτήθηκε, αλλά υπάρχουν φωνές που κάνουν λόγο ακόμη και για κατάργηση του βραβείου από τούδε και στο εξής. Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της ADAC Peter Meyer σε χθεσινή συνέντευξη του, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε πως ακόμη δεν υπάρχει απόφαση σχετικά με το μέλλον του βραβείου.

Η ADAC έχει περισσότερα από 19 εκατ. μέρη, με το βραβείο “Gelber Engel” να θεωρείται τόσο ισχυρό, που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τις πωλήσεις κάποιου μοντέλου. Μετά το σκάνδαλο, πολλοί διερωτώνται πώς μια λέσχη αυτοκινήτου εξελίχθηκε σε μια οικονομική αυτοκρατορία.

Ένα σωματείο με απίστευτες επιχειρηματικές δραστηριότητες

Η ιδιαιτερότητα της ADAC έγκειται στο νομικό της καθεστώς. Η Γερμανική Λέσχη Αυτοκινήτου έχει το καθεστώς σωματείου, με μέλη στα οποία προσφέρει οδική βοήθεια. Τουλάχιστον έτσι ήταν αρχικά. Διότι στη συνέχεια η ADAC εξελίχθηκε σε επιχειρηματικό κολοσσό στο πεδίο της παροχής υπηρεσιών. Διενεργεί έρευνες για την ασφάλεια και την ποιότητα των αυτοκινήτων, περνά από τεστ ανταλλακτικά και αξιολογεί την ποιότητα των αυτοκινητοδρόμων. Και όχι μόνο. H ADAC ελέγχει το επίπεδο ασφαλείας των οχηματαγωγών πλοίων, και μάλιστα στο παρελθόν είχε αξιολογήσει εξοντωτικά κάποια ελληνικά φέρυ μπόουτ που εκτελούσαν ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ελλάδα. Ωστόσο, η επιχειρηματική δραστηριότητα της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου δεν σταματά εδώ.

Η ADAC με τις θυγατρικές εταιρείες που διαθέτει κερδίζει πολλά χρήματα, επινοικιάζοντας αυτοκίνητα και πουλώντας ασφαλιστικά συμβόλαια, ακόμη και ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η ADAC ίδρυσε πρόσφατα και μια εταιρεία μεταφορών που εκτελεί υπεραστικά δρομολόγια εντός της Γερμανίας.

«Υπάρχουν επιχειρηματικά πεδία, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με τους στόχους ενός σωματείου οδικής βοήθειας. Συνιστά αίνιγμα για μένα πώς ένας σύλλογος κατάφερε να αναπτύξει τόσες οικονομικές δραστηριότητες», επισημαίνει ο Βόλφγκανγκ Μάινιγκ, ιδρυτής του Ιδρύματος Οικονομικών Ερευνών που αφορούν στην αυτοκίνηση. O Μάνουελ Τάιζεν, καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου υποστηρίζει: «Νομίζω ότι θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά το ενδεχόμενο μιας οργανωτικής αναμόρφωσης της λέσχης».

Ένα ισχυρότατο πολιτικό λόμπι

Άλλοι ειδικοί ασκούν δριμεία κριτική στο γεγονός ότι οι οικονομικές δραστηριότητες της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου δεν χαρακτηρίζονται από διαφάνεια. Εποπτικά Συμβούλια και ελεγκτικούς μηχανισμούς δεν διαθέτει η ADAC. «Ένας σύλλογος λογοδοτεί μόνο στα μέλη του», εξηγεί ο Μάνουελ Τάιζεν. Το ίδιο ισχύει και για ένα αθλητικό σωματείο, προσθέτει.

Ωστόσο, στην περίπτωση της ADAC τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Τα 19 εκατομμύρια μέλη, που πληρώνουν συνδρομή με αντάλλαγμα οδική βοήθεια και διάφορες άλλες υπηρεσίες δεν είναι εύκολο να ζητήσουν εξηγήσεις από το Δ.Σ.

Ο Άντον Χοφράιτερ, πρόεδρος της Κ.Ο. του κόμματος των Πρασίνων ζητά από το Δ.Σ. της λέσχης να λαμβάνει υπόψη τις απόψεις των μελών της, όπως γίνεται σε κάθε σύλλογο. Θίγει επίσης το πρόβλημα της υπερβολικής πολιτικής ισχύος που διαθέτει η ADAC. «Πολύ συχνά οι εκπρόσωποι της λέσχης λειτουργούν ως λομπίστες και προβάλλουν αιτήματα με το επιχείρημα ότι έχουν 19 εκατομμύρια μέλη, χωρίς ωστόσο να έχουν ερωτηθεί ποτέ για κάτι αυτά τα μέλη», τονίζει ο Χοφράιτερ.

Στο μεταξύ η υπόθεση της αλλοίωσης της ψηφοφορίας για το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο έχει πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης. Η εισαγγελία του Μονάχου εξετάζει το ενδεχόμενο δωροδοκίας και παράνομης διασφάλισης πλεονεκτημάτων. «Όποιος αξιολογεί και βαθμολογεί αυστηρά ανθρώπους και προϊόντα θα πρέπει να προσέχει να είναι ειλικρινής», υπογραμμίζει ο Βόλφγκανγκ Μάινιγκ.

[Πηγή: Automotive news, DW]