Test_Drive_BAC_Mono_25


Στο πρώτο άρθρο πήγαμε στο Super market για  κόντρες ψώνια με τον Γιώργο και τα οικογενειακά μου βάρη. Στο δεύτερο πιαστήκαμε στην καρέκλα του υπολογιστή βλέποντας φωτογραφίες και video και για να ξεπιαστούμε πήγαμε μια βόλτα με το ποδήλατο. Ελπίζω να μην έφαγες τα μούτρα σου. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος έχουμε ένα quiz , επιτέλους οδήγηση και τέλος ξεκαθαρίζουμε τους ανοικτούς λογαριασμούς που έχουμε με τον Γιώργο.

Quiz: Πόσες κινήσεις κάνει ένα αυτοκίνητο όταν στρίβει;

Ας τις δούμε μία μία.

  1. Σίγουρα στρίβει, άρα μία κυκλική κίνηση που την είδαμε με το καρότσι του  Super Market.
  2. Φορτίζει την ανάρτηση, άρα μια κυκλική αλά Mr Bean & jonjon
  3. Φορτίζει την μπροστά ή την πίσω ανάρτηση, κάτι σαν το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση, το είδαμε με το ποδήλατο.
  4. Προσπαθεί να κάνει μια στροφή γύρω από τον εαυτό του. Υποστροφή ή υπερστροφή. Αυτή την τάση την διαχειρίζεται το πλαίσιο του αυτοκινήτου. Για αυτό τον λόγο χρειαζόμαστε πλαίσια με μεγάλη ακαμψία.
  5. Το πλαίσιο κάνει και μια κίνηση όπως το σφουγγάρι όταν το στύβεις. Για αυτό ενισχύουμε τους θόλους με μπάρες. Την βάζω σαν μισή γιατί είναι απόρροια των άλλων κινήσεων.

και επιτέλους…

Gentlemen start your engines

Ας μπει ο καθένας στην αγαπημένη του πίστα, εγώ θα είμαι στο Spa. Ξεκινάμε με τέρμα γκάζι και επιτάχυνση.

Όπως βλέπεις στο video τα λάστιχά μας παλεύουν να περάσουν την δύναμη στο δρόμο. Το πόση δύναμη θα καταφέρουν να περάσουν πριν αρχίσουν να σπινιάρουν, εξαρτάται από την πρόσφυση.

Η πρόσφυση  είναι το αποτέλεσμα του έρωτα ανάμεσα στο λάστιχο και το οδόστρωμα. Αν ένας από τους δυο παραστρατεί, τόσο πιο χάλια πάει ο έρωτας. Αν παραστρατεί το λάστιχο, επειδή είναι φθαρμένο, πέφτει και ο έρωτας. Το ίδιο συμβαίνει με το οδόστρωμα, αν ας πούμε έχει πιάσει πάγο ή είμαστε στο χώμα, ιδιαίτερα αν είναι ελληνικό. Οι τιμές που παίρνει είναι από μηδέν στον πάγο, έως και πάνω από ένα, το σύνηθες είναι κάπου στο 0,8. Για να πάει καλά η σχέση από την πλευρά του δρόμου, πρέπει να είναι στεγνός και δροσερός, από την πλευρά του ελαστικού, όσο πιο μεγάλο ακόμα καλύτερα. Όπως σε κάθε έρωτα, έτσι και εδώ, υπάρχει μια πεθερά. Το βάρος. Όσο πιο μεγάλο, τόσο πιο καλά. Σωστά;

Σχεδόν. Αυτό που έχει σημασία είναι το πόσο δυνατά πιέζεται το σώμα στο έδαφος, Ένα σώμα μπορεί να πιεστεί στο έδαφος και με την βοήθεια της αεροδυναμικής. Ναι άλλα τώρα είμαστε ακίνητοι τι θα κάνουμε δεν θα βάλουμε βάρος; ΟΧΙ. Όπως έχουμε δει μέχρι τώρα, το βάρος δρα με πολλαπλασιαστικά αρνητικές συνέπειες στην κίνηση. Αυτό που θα προσπαθήσουμε να κάνουμε, είναι να πειράξουμε τους άλλους δυο παράγοντες και όχι να κάνουμε την πεθερά ακόμα πιο κακιά. Πιο φαρδιά ελαστικά, καλύτερα ελαστικά slick, ακόμα και κόλλα στο οδόστρωμα. Να σου δώσω και δυο παραδείγματα αν έχεις ακόμα αμφιβολίες. Πρώτο παράδειγμα: Funny car  10.000 ίππων. Με τόσα άλογα τι θα έπρεπε να κάνουν, να βάλουν καμιά πολυκατοικία από πάνω; Δεύτερο παράδειγμα: Formula student κάνει νέο παγκόσμιο ρεκόρ. Για ρίξε μια ματιά στο άρθρο πόσα κιλά λέει;

Μετά την εκκίνηση ήρθε και η ώρα να στρίβειν.

Στροφή

Έχεις ακούσει άπειρες φορές για την μεταφορά βάρους. Σίγουρα όταν στρίβουμε δεν έχουμε ένα συνοδηγό να κάνει βόλτες μέσα στο αυτοκίνητο, όπως ο jonjon στο sidecar. Φυσικά και δεν μεταφέρεται κάτι, είναι μια έκφραση. Αυτό που αισθανόμαστε ως μεταφορά βάρους, είναι οι απαντήσεις στο quiz των ερωτήσεων 2, 4 και 5. Έχει να κάνει με το μέγεθος αυτής της δύναμης που σου περιέγραψα στο δεύτερο μέρος. Αυτή την δύναμη, που εντελώς αυθαίρετα και σε παγκόσμια αποκλειστικότητα ονόμασα ”περιστροφική μάζα”. Όσο πιο μεγάλη είναι, τόσο πιο έντονη και η μεταφορά βάρους. Όπως είδες στην επιτάχυνση, το βάρος έχει άμεση σχέση με την πρόσφυση. Όταν τα λάστιχα δέχονται πολύ βάρος σε συνδυασμό με τις δυνάμεις που δέχονται στην στροφή, λυγίζουν τα πλαϊνά τους. Δες αυτό το βίντεο και επανέρχομαι.

Μας ενδιαφέρει στο 3:40 που δείχνει την γωνία. Το ιδανικό είναι να λυγίζουν, δηλαδή να φορτίζουν, και τα τέσσερα το ίδιο. Για να καταφέρεις κάτι τέτοιο, κατά αρχήν χρειάζεσαι σωστή αρχιτεκτονική στην κατανομή του βάρους πάνω στο αυτοκίνητο. Η βασική αρχιτεκτονική προκύπτει από τον συνδυασμό δύο παραγόντων. Που είναι τοποθετημένος ο κινητήρας (μπροστά, κέντρο, πίσω) και που μεταφέρεται η κίνηση (μπροστά, πίσω, 4×4). Ο κάθε συνδυασμός μας δίνει και την βασική αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου. Η κάθε μία με τα πλεονεκτήματά της (π.χ. επιδόσεις) και τα μειονεκτήματά της (π.χ. χώρους).

Να μείνω λίγο παραπάνω στην τετρακίνηση, μιας και αυτή η επιλογή προσθέτει εξ ορισμού βάρος. Μέχρι τις αρχές του ’80, η γενική πεποίθηση ήταν ότι δεν άξιζε τον κόπο, για αυτό και η λύση της τετρακίνησης περιοριζόταν σε οχήματα εκτός δρόμου και στρατιωτικά. Ώσπου ήρθε αυτό και τα πάντα άλλαξαν :

Το αποτέλεσμα είναι, ότι το μειονέκτημα του πρόσθετου βάρους, αντισταθμίζεται από την επιπλέον ικανότητα των ελαστικών να περνάνε την δύναμη στο δρόμο. Χάνεις χρόνο λόγο έξτρα βάρους, αλλά κερδίζεις περισσότερο χρόνο λόγο της καλύτερης επιτάχυνσης στις εξόδους των στροφών, ιδιαίτερα αν το οδόστρωμα έχει χαμηλό συντελεστή τριβής.

Μετά από τόσα video ζηλέψαμε εμείς εδώ του Autoblog και πήγαμε στην Αγγλία για να δοκιμάσουμε τέσσερις αρχιτεκτονικές. Πήραμε τέσσερις αντιπροσώπους από κάθε αρχιτεκτονική και πήγαμε στην πίστα να μετρήσουμε την ταχύτητα στο Apex. Ο πρώτος αντιπρόσωπος είναι ο “τα κάνω όλα σωστά χωρίς καμία παραχώρηση” BAC mono . Όρμηξα να το πάρω αλλά ένα βλέμμα του Γιώργου αρκούσε για να κάνω πίσω. Ο δεύτερος αντιπρόσωπος είναι ο “θέλω την μέγιστη πρόσφυση, δίαιτα από Δευτέρα” Nissan GT-R . Με πρόλαβε ο Κυριάκος, είπα κάτι συνθήματα για το δίκαιο του εργάτη αλλά δεν έπιασαν. Τρίτος αντιπρόσωπος ο “οικογενειακό αυτοκίνητο που μεταμορφώθηκα σε sport” BMW M3 . Άνοιξα την πόρτα να μπω αλλά μου ράγισε την καρδιά το γοερό κλάμα του Babinou , βλέπεις του είχαμε τάξει Lamborgini  για να έρθει μαζί μας, οπότε για να ησυχάσουμε του παραχώρησα την θέση μου. Τέταρτος αντιπρόσωπος ο “σε πάω Super Market και εκδρομή” Peugeot. Να σου πω την αμαρτία μου, περίμενα κάτι σε Lotus ή έστω μία Alfa Romeo 4C . Το πρωί στο αεροδρόμιο συναντήσαμε ένα ψηλό Εγγλέζο , αγνώστων λοιπών στοιχείων, ο οποίος πήγαινε στην Αμερική μετανάστης . Χρειάστηκε ένα μπουκαλάκι τσίπουρο , ένα κομμάτι μουσακά και η υπόσχεση, ότι θα τον αφήσουμε να οδηγήσει το BAC Mono για να τον πείσουμε να έρθει να μας κάνει στο σπικάζ. Το δεύτερο περίεργο της υπόθεσης είναι ότι οι υπεύθυνοι της πίστας, μας υποχρέωσαν να φορέσουμε άσπρες φόρμες και κράνος, τι να πεις; Άλλη χώρα άλλα ήθη και έθιμα.

Σου έχω καλά νέα και κακά νέα. Τα καλά νέα είναι ότι επιτέλους τελείωσε και αυτή η σειρά των άρθρων. Τα κακά νέα είναι ότι ο Γιώργος ισοφάρισε. Ελπίζω να μην σε ζάλισα πάρα πολύ και να κατάφερα έστω και με πολλές γενικεύσεις και παραδοχές να αναπτύξω τα εντελώς βασικά του “Στρίβειν επί του βάρους”. Καλό το λογοπαίγνιο αλλά επί της ουσίας το βάρος δρα πολλαπλασιαστικά στην κίνηση. Για ό,τι άλλο θέλεις θα τα πούμε στα σχόλια.