Google_Tesla_robocar_

Λανθασμένα έχουμε συνδέσει την αυτόνομη οδήγηση αποκλειστικά με την Tesla και την Google, άντε και με την Baidu τώρα πρόσφατα. H αλήθεια είναι πως στην Silicon Valey της Αμερικής τουλάχιστον 19 εταιρείες εργάζονται πάνω στην αυτόνομη οδήγηση, με σκοπό την εμπορική διάθεση τέτοιων αυτοκινήτων στο κοινό. Όπως ήδη μπορεί να γνωρίζεις πάνω σε αυτό εργάζονται από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως Nissan, Ford, Toyota μέχρι τεχνολογικούς “γίγαντες”, όπως η Google, η Baidu και η Apple.

Κανείς δε μπορεί να πει ότι τα μονοπάτια όλων συγκλίνουν σε μια ίδια κατεύθυνση, καθώς ακολουθούνται πολλοί διαφορετικοί δρόμοι, με αντίστοιχα διαφορετικά αποτελέσματα.

Μάλιστα, δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πως η μεγαλύτερη απόκλιση φαίνεται να υπάρχει μεταξύ Tesla και Google, καθώς η πρώτη ήδη διαθέτει στο αγοραστικό κοινό μια “γεύση” από αυτόνομη οδήγηση, ενώ η δεύτερη βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο, με απώτερο σκοπό όμως να διαθέσει ένα εντελώς αυτόνομο όχημα, όπου σύμφωνα με τον ερευνητή τεχνητής νοημοσύνης και δημιουργό του project της Google, Sebastian Thrun, αυτό “θα είναι σημαντικά πιο ασφαλές σε σημείο που δε θα υπάρχουν ποτέ ατυχήματα”. Έχει δηλώσει, επίσης, πως εξαρχής η οδική ασφάλεια ήταν υψίστης σημασίας για την ομάδα που εργαζόταν πάνω στο project.

Για την ιστορία και μόνο, αξίζει να αναφέρω πως όταν η Google ξεκίνησε το 2010, είχε τον ίδιο στόχο με την Tesla. Δηλαδή, την δημιουργία ενός αυτοκινήτου με κάποιες αυτόνομες λειτουργίες, αλλά και έναν άνθρωπο πίσω από το τιμόνι, όπου θα αναλάμβανε την κατάσταση, αν κάτι δεν πήγαινε καλά. Όλα, όμως, άλλαξαν μετά από ένα πείραμα που πραγματοποίησε η Google το 2013.

Αυτό ήταν να βάλει πίσω από το τιμόνι έναν άνθρωπο και να στήσει κάποιες κάμερες γύρω του, ώστε να δει αν ο οδηγός θα αντιδρούσε έγκαιρα όποτε χρειαζόταν. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι είναι πιθανό ο άνθρωπος να μην μπορέσει να έρθει άμεσα σε “επίγνωση της κατάστασης”, και να διαχειριστεί αντίστοιχα μια επικίνδυνη κατάσταση στο αυτόνομο όχημα.

Έτσι, μετά από αυτό αποφάσισαν να βγάλουν εντελώς τον οδηγό πίσω από το τιμόνι! Γυρνώντας στο σχεδιαστήριο, ετοίμασαν τα αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι και πεντάλς και τα προγραμμάτισαν να μη πηγαίνουν με περισσότερα από 40 χλμ/ώρα. Παράλληλα, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά, έβαλαν ένα στρώμα αφρού στο εμπρός τους μέρος και πλαστικό παρμπρίζ. Μέχρι στιγμής όλα βαίνουν επιτυχώς με ένα μόνο μικρό ατύχημα ευθύνης του ρομποτικού οχήματος, ενώ η Google πιστεύει πως το όχημά της θα είναι διαθέσιμο στην αγορά μέχρι το 2019. Ασφαλώς και ένα τέτοιο όχημα δεν θα είναι για μεγάλες αποστάσεις, όμως θα μπορεί να λειτουργεί καλά σε συνθήκες πόλης, παρέχοντας διάφορες υπηρεσίες, όπως είναι η μεταφορά επιβατών.

Υπάρχει, όμως, και η τρίτη λύση, καθώς η Toyota έχει διαλέξει έναν ακόμη πιο διαφορετικό δρόμο, καθώς δεν εργάζεται πάνω στην αυτόνομη οδήγηση, αλλά στην δημιουργία ενός υπολογιστικού συστήματος, που θα αναλαμβάνει τον έλεγχο όταν ο οδηγός κάνει το λάθος, δημιουργώντας όπως λέει έναν “φύλακα άγγελο”.

Όλα αυτά προβληματίζουν μετά από τις διαστάσεις που έχει πάρει η εμπλοκή ενός Tesla Model S σε ατύχημα στο οποίο σκοτώθηκε ο οδηγός του, που είχε ενεργοποιημένο το Autopilot. Η Tesla από την πλευρά της σημειώνει πως το σύστημα αυτό έχει σκοπό να βοηθήσει και όχι να αντικαταστήσει τον οδηγό, εφιστώντας την προσοχή με αρκετές προειδοποιήσεις. Πολλοί, όμως, πιστεύουν πως η ύπαρξη ενός τέτοιου συστήματος έχει ένα μεγάλο κενό ασφαλείας, καθώς δημιουργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης στον οδηγό, ο οποίος όμως στην πραγματικότητα δεν γνωρίζει τα όρια των χαρακτηριστικών ασφαλείας στα οποία βασίζεται το σύστημα.

Ο συνιδρυτής της Apple, Steve Wozniak, που έχει στη κατοχή του ένα Tesla Model S, έχει δηλώσει:

Τα δοκιμαστικά προϊόντα δεν θα έπρεπε να έχουν συνέπειες ζωής ή θανάτου.

Τονίζοντας παράλληλα πως η λειτουργία Autopilot μπορεί να τον κάνει να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο σε μια λανθασμένη στιγμή. Παρόλα αυτά είπε πως είναι προτιμότερο να οδηγεί κανείς με αυτό τον τρόπο, αποφεύγοντας τις συνέπειες της κούρασης.