Πριν λίγους μήνες, τον Απρίλη και Μάη, μια σειρά από γεγονότα οδήγησαν στο κλείσιμο του εργοστασίου της GM στην Βενεζουέλα, την κατάσχεσή του από τις αρχές και στην απόλυση των 2700 εργαζομένων εκεί. Γεγονότα που οδήγησαν και στην αποχώρηση της μεγάλης αμερικάνικης μάρκας από την λατινοαμερικάνικη χώρα. Δεδομένων των πολιτικών παθών που ταλανίζουν την Βενεζουέλα, το ζήτημα γρήγορα απέκτησε έντονη πολιτική χροιά στις συζητήσεις των εξωχώριων παρατηρητών. Ο διάβολος όμως, ως γνωστόν παίζει κρυφτό με τις λεπτομέρειες και έτσι η αλήθεια για τους λόγους που οδήγησαν την GM εκτός Βενεζουέλας είναι πολύ πιο ταπεινοί, πολύ πιο παράδοξοι και πολύ παλαιότεροι.

Σε αντίθεση με όσα πιστεύουν πολλοί, οι Τσαβιστές δεν είναι και ιδιαίτερα fans των κρατικοποιήσεων κάνοντας ελάχιστες στα 20 σχεδόν χρόνια εξουσίας τους, με κυριότερη αυτή των πετρελαιοειδών. Έτσι το πρακτορείο Reuters αποφάσισε να εξετάσει το ζήτημα λίγο διεξοδικότερα και ανακάλυψε πως η κατάσχεση είναι ένας κρίκος σε μια αλυσίδα γεγονότων που ξεκίνησαν πριν 17 χρόνια!

Τότε στην αυγή της τρίτης χιλιετίας ο Kaled Kansao και η Elena Rodriguez, πρώην αντιπρόσωποι της GM στην Βενεζουέλα, ξεκίνησαν έναν δικαστικό αγώνα ενάντια στην αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία καθώς θεώρησαν πως η GM τους έπαυσε παρανόμως από dealers της. Η δίκη διάρκησε 17 έτη και φέτος έληξε με νίκη των κατηγόρων. Το δικαστήριο λοιπόν εκδίκασε αποζημίωση 115 εκατομμυρίων δολαρίων σε πάγιο κεφάλαιο και σύμφωνα με τον νόμο αυτό, το εργοστάστιο θα δημοπρατηθεί για την εξυπηρέτηση της δικαστικής απόφασης.

Δεν μπορώ να κάνω εικασίες για την αμεροληψία της βενεζουελανικής δικαιοσύνης, μπορώ όμως να μαντέψω με αρκετή αυτοπεποίθηση πως δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής που να διατίθεται να επενδύσει 115 εκατομμύρια δολάρια στην Βενεζουέλα αυτή την στιγμή για την απόκτηση του εργοστασίου, οπότε μάλλον ο κύριος Kansao δεν θα δει ποτέ αυτά τα χρήματα στον λογαριασμό του.