To 1990, τρία Lada Samara T3 στήνονταν στην γραμμή εκκίνησης ενός από τα δυσκολότερα rallies στον πλανήτη, στο φημισμένο Paris Dakar. Θα σκεφτείς, αυτό θα ήταν ένα μεγάλο άλμα για την παραπαίουσα, εκείνης της εποχής, Ε.Σ.Σ.Δ., αλλά η ιστορία πίσω από τα “μυστηριώδη” Samara T3 είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Πριν μπούμε στο ζουμί της υπόθεσης που μπλέκει Γάλλους, Γερμανούς, Σοβιετικούς και έναν διάσημο Βέλγο, θα μεταφερθούμε στο 1975.

1Γερμανία-Ρωσία Συμμαχία!

Αυτό που βλέπεις είναι το πρωτότυπο του VAZ-Porsche 2103. Και έχει φροντίσει η Porsche για αυτό. Βλέπεις, το 1975, ο Εrnst Fuhrman, πρόεδρος της Porsche και ο Viktor Polyakov, γενικός διευθυντής της AutoVaz και μετέπειτα υπουργός βιομηχανίας της Σοβιετικής Ένωσης, έδωσαν τα χέρια για μια τριετή, αρχικά, συνεργασία, στην οποία η Porsche θα βοηθούσε στον τομέα του σχεδιασμού τη ρώσικη αυτοκινητοβιομηχανία. Ως πρώτο δείγμα αυτής της συνεργασίας ήταν το άνωθεν εικονιζόμενο 2103 του 1976 στο οποίο η Porsche αναδιαμόρφωσε την ανάρτηση, το εσωτερικό και το εξωτερικό του αυτοκινήτου με μπόλικες δόσεις πλαστικού. Μάλλον στους Ρώσους δεν άρεσε η πνοή νεότητας που έδωσαν στο υπάρχον μοντέλο και κατέληξαν στο γνωστό μας 2106. Ωστόσο, η συνεργασία Porsche-AutoVaz δε σταμάτησε εκείνη τη χρονιά, αλλά συνεχίστηκε σε άλλες δύο φάσεις, (1980-1984, 1987-1991) στις οποίες η Porsche “μοίραζε” τεχνογνωσία στους Ρώσους. Λοιπόν, κρατάμε το ονοματάκι “Porsche” γιατί θα επιστρέψω στην ιστορία μας στο Zuffenhausen. Πρώτα, θα πάμε βόλτα στους τρελούς του Group B.

2Η “Ρώσικη Αρκούδα” στο Group B. Παραλίγο!

Η παρανοϊκή και αγαπημένη δεκαετία του’80 είχε τα πιο τρελά πρωταθλήματα όλων των εποχών. Ένα από αυτά ήταν και το Group B. Τα τραγικά ατυχήματα του Santos ,με το Ford RS 200 στο ράλι Πορτογαλία και των Toivenen/Cresto στην Κορσική το 1986 (ένα ακριβώς χρόνο πριν είχε αφήσει εκεί την τελευταία του πνοή ο Attilio Bettega) έβαλαν οριστικά ταφόπλακα σε ένα θεσμό που μετρούσε απίστευτο θέαμα και τεχνολογική εξέλιξη, αλλά και θύματα. Αυτό που βλέπεις είναι τo Lada Samara Eva, ή αλλιώς “Lada Turbo”, όπως ήταν η κωδική ονομασία του. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με πρωτοβουλία και κεφάλαια μιας ομάδας μηχανικών σε ένα εργοστάσιο παραγωγής λεωφορείων στο Ταλίν της Εσθονίας το 1984. Οι μηχανικοί παρουσίασαν το πρωτότυπο και περίμεναν την έγκριση της AutoVaz για τη συνέχιση του project, και το σημαντικότερο, τη χρηματοδότηση για την παραγωγή των 200 homologotion που όριζαν οι κανονισμοί.

Ο κινητήρας των 1,8 λίτρων προερχόταν από το 2106 “Ζhiguli”, με δεκαεξαβάλβιδη κεφαλή όμως, και με τη συνδρομή ενός turbo, η ιπποδύναμη ανέβαινε στα 300 άλογα. Σωληνωτό σασί, “silhouette” αμάξωμα από συνθετικά υλικά συνέθεταν την εικόνα του αγωνιστικού, ενώ, για την ιστορία, φημολογείται ότι κατασκευάστηκαν 30 εκδόσεις δρόμου, με 160 ατμοσφαιρικούς ίππους όμως.

Ενώ όλα ήταν έτοιμα το 1986, η FIA κατέβασε τον γενικό στο Group B και άφησε τους Ρώσους στα κρύα του λουτρού. Όχι όμως για πάρα πολύ. To Samara θα εμφανιζόταν στο προσκήνιο με την αυγή της νέας δεκαετίας, σε ένα λιγάκι διαφορετικό πεδίο δράσης.

3O δραστήριος Jean Jacques Poch

Ο Γάλλος Jean Jacques Poch δεν ήταν κάποιος άγνωστος στους Σοβιετικούς. Ο Poch ήταν ο επίσημος εισαγωγέας της AutoVaz (μεταξύ άλλων της Tatra και άλλων σοβιετικών εταιρειών) στην Γαλλία και δραστηριοποιήθηκε έντονα στους αγώνες και ιδίως στο Paris Dakar με το αειθαλές Lada Niva. Πρώτη εμφάνιση στον αγώνα ήταν το 1980 με πληρώματα τους Jean Claude Briavoine και Bernard Clerisse με την ομάδα του Poch και η διαδρομή συνεχίστηκε μέχρι το 1988, με διαφορετικές και πιο δυνατές εκδόσεις του “Niva Poch”, όπως ονομαζόταν το αγωνιστικό. Δεν κέρδισε ποτέ το Paris Dakar, οι εγκαταλείψεις ήταν αρκετές και η καλύτερη θέση ήταν η τέταρτη το 1986. Ανάμεσα στους οδηγούς της γαλλικής ομάδας ήταν κι ο πολύ γνωστός από την Formula 1 και τα πρωταθλήματα αντοχής, ο Βέλγος Jacky Ickx.

Θυμάσαι που είπα ότι θα επιστρέψω στο Zuffenhausen; Ε,το λοιπόν, ο Ickx ξέρει πολύ καλά τους Γερμανούς, καθώς ήταν οδηγός της Porsche από το 1976, είχε αναδειχθεί 6 φορές νικητής στο Le Mans, τις τέσσερις με την Porsche, και έχει συμμετάσχει στο Paris Dakar με τη γερμανική ομάδα (1984-1986) πριν συνεργαστεί το 1987 με το Poch και αναδείχθη νικητής με τη Mercedes το 1983. O δαιμόνιος Γάλλος βρήκε στο πρόσωπο του Βέλγου τον κατάλληλο διαμεσολαβητή για το επόμενο, φιλόδοξο εγχείρημά του.

4Lada Samara T3, τι είσαι τελοσπάντων;

Ποιο ήταν αυτό; To Lada Samara T3. Ένα κεντρομήχανο αγωνιστικό, όπως το “αδερφάκι του” για το Group B για το οποίο περίπου 25 εκατομμύρια φράγκα δαπανήθηκαν για την εξέλιξη του. Κάτω από το carbon αμάξωμα κρύβεται μια άλλη ιστορία, άκρως ζουμερή!

Μιλάμε, ουσιαστικά, για Porsche! Ανάρτηση, σύστημα διεύθυνσης, φρένα, τετρακίνηση, όλα προέρχονται αυτούσια από την νικήτρια του 1986 Porsche 959. O 2,9 turbo κινητήρας της δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο Samara T3 λόγω των νέων κανονισμών και έτσι, επιλέχθηκε ο ατμοσφαιρικός, επίπεδος, εξακύλινδρος κινητήρας των 3,6 λίτρων της 911 που απέδιδε περίπου 350 ίππους.

Δύο ομάδες ανέλαβαν να ετοιμάσουν τα Samara T3, η γνωστή μας Oreca και η Sera SD. To 1990, τα τρία πληρώματα ήταν αυτά των Jacky Ickx, Patrick Tambay και Jerome Riviere. O κινητήρας στο Τ3 του Tambay παρέδωσε πνεύμα στα shakedowns και ο Ickx κατάφερε να φέρει το αυτοκίνητό του στην έβδομη θέση γενικής, κερδίζοντας, μάλιστα, και μια ειδική διαδρομή! Διόλου άσχημα!

Η χρονιά συνεχίστηκε επιτυχώς για τη γαλλική ομάδα, αφού τερμάτισε στη δεύτερη θέση στο ράλι Τυνησίας και το 1991, επέστρεψε δυναμικά η ομάδα στο μαραθώνιο. Ο Hubert Auriol (καμία σχέση με τον παγκόσμιο πρωταθλητή του WRC Didier) θα ήταν ένας από τους οδηγούς. Ο Γάλλος ήξερε όσο κανείς άλλος τις δυσκολίες του Paris Dakar. Ήταν ο πρώτος που νίκησε σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα στη συγκεκριμένη διοργάνωση. Αuriol, Tambay και Riviere ήταν η τριπλέτα των οδηγών και η πέμπτη θέση γενικής ήταν πραγματικά ένα κατόρθωμα. Μην ξεχνάμε πως, η ιδιωτική ομάδα αγωνιζόταν απέναντι σε εργοστασιακές συμμετοχές, όπως αυτής της τετράκις νικήτριας Peugeot (1987-1990), της Citroen (νικήτριας το 1991 με τον Ari Vatanen) και της Mitsubishi.

Την ίδια χρονιά, την είδαμε να τερματίζει δεύτερη στο ράλι Baja Aragon στην Ισπανία, το 1992, με τον Ισπανό Salvador Servais να στέκεται αρκετά άτυχος καθώς εγκατέλειψε από κιβώτιο, 20 μόνο χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό.Ένα Samara T3 αγωνίστηκε στο ράλι Paris-Cape Town και το 1993 και έκλεισε πετυχημένα η αγωνιστική καριέρα του με την έκτη θέση γενικής στο Paris Dakar.

  • Grekko

    Αν κατέβαιναν με Niva θα κέρδιζαν!
    ????????
    Niva powah!

  • Νικόλαος244turbo

    Porschovich

    • Scooby r22b

      Fabricado ∞ ? ? ? . . .

  • xtra

    τι τελειο αρθρο , ποσο καλογραμμενο και ενδιαφερον !
    τετοια θελουμεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε

  • DarkV12Tdi

    Τέλειο άρθρο σύντροφε ανατολικογερμανέ Κομμουνιστή :P :

    http://www.livenewschat.eu/wp-content/uploads/2014/08/Food-fight-Russia-restricts-imports-fromU.S.-E.U.-Australia-Canada-Norway.jpeg

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Eκπληκτικό άρθρο με μια Ladaρααα-Porsche θηρίο!!!