Η διεύθυνση της Volkswagen υπόσχεται την επιβολή εσωτερικών κυρώσεων κατά εκείνων που επέτρεψαν την πραγματοποίηση δοκιμών σε πιθήκους και ανθρώπους για τις επιπτώσεις από την εισπνοή ρύπων, που είναι το τελευταίο της σειράς των σκανδάλων που πλήττει τον κολοσσό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο Matthias Mueller, ο διευθυντής του ομίλου, δήλωσε χθες στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με το περιοδικό Der Spiegel ότι η πραγματοποίηση δοκιμών σε πιθήκους το 2014, που αποκαλύφθηκε από τους New York Times, «δεν είναι ηθικές και προκαλούν αποστροφή».

«Υπάρχουν πράγματα που απλώς δεν γίνονται…όλες οι αναγκαίες συνέπειες πρέπει να επιβληθούν», είπε.

«Ζητάμε συγγνώμη για το παράπτωμα και την έλλειψη ελέγχου των προσώπων. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι επιστημονικές μέθοδοι που επελέγησαν τότε ήταν λάθος. Θα ήταν καλύτερα να ολοκληρώναμε τη μελέτη από την πρώτη στιγμή, χωρίς την συγκεκριμένη δοκιμή», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Volkswagen.

Ο Τόμας Στεγκ, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του γερμανικού ομίλου, που η VW τον ανέστειλε σήμερα το πρωί μέχρι να διερευνηθεί πλήρως η υπόθεση, παραδέχθηκε στην εφημερίδα Bild ότι ενημερώθηκε για δοκιμές για τη μελέτη των επιπτώσεων της ρύπανσης που προέρχεται από τους κινητήρες ντίζελ της Volkswagen την εποχή της παραποίησης του λογισμικού τους ώστε να εμφανίζονται κατά τους ελέγχους λιγότερο ρυπογόνοι.

Ωστόσο επέμεινε ότι εμπόδισε τη διεξαγωγή τέτοιων δοκιμών σε ανθρώπους, μέσω του EUGT, του οργανισμού έρευνας που χρηματοδοτείται από την Volkswagen και τις ανταγωνίστριές της Daimler και BMW, καθώς και την Bosch. Παράλληλα στην ανακοίνωση της VW δήλωσε πως αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη για το σκάνδαλο.

«Αμερικανοί ερευνητές ήθελαν να πραγματοποιήσουν αυτές τις δοκιμές σε ανθρώπους εθελοντές», εξήγησε. «Απάντησα τότε ότι δεν αυτό δεν μπορώ να το επιτρέψω και αποφασίσθηκε οι δοκιμές να γίνουν σε πιθήκους», πρόσθεσε.

«Αναδρομικά, αυτή μελέτη δεν έπρεπε να έχει γίνει ποτέ, είτε πρόκειται για ανθρώπους, είτε πρόκειται για πιθήκους. Αυτό που συνέβη δεν έπρεπε να έχει συμβεί ποτέ, λυπάμαι πραγματικά», δήλωσε ο Τόμας Στεγκ, ο οποίος είχε χρηματίσει εκπρόσωπος του καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ.

Όσο για την επιστημονική έρευνα που έγινε στο νοσοκομειακό ινστιτούτο του Άαχεν και κατά την οποία 25 υγιείς άνθρωποι εισέπνευσαν κατά το διάστημα 2013-2014 διοξείδιο του αζώτου (NO2), ο Τόμας Στεγκ δικαιολογήθηκε δίνοντας τη διαβεβαίωση ότι οι εθελοντές εκτέθηκαν σε «πολύ πιο χαμηλά επίπεδα ρύπων από αυτά που έχουν διαπιστωθεί σε πολλούς χώρους εργασίας». Κανένας από αυτούς δεν είχε επιπτώσεις», πρόσθεσε.

Στο τέλος του 2015, ο όμιλος Volkswagen παραδέχθηκε ότι είχε εξοπλίσει 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα ντίζελ με λογισμικό που παραποιούσε τα αποτελέσματα των ελέγχων εκπομπών καυσαερίων αποκρύπτοντας εκπομπές οξειδίου του αζώτου που βρίσκονταν σε επίπεδο έως και 40 φορές υψηλότερο από τα επιτρεπόμενα όρια.

«Αυτά τα τεστ σε πιθήκους ή ακόμα και σε ανθρώπους δεν μπορούν να δικαιολογηθούν με κανένα τρόπο από ηθικής απόψεως» δήλωσε τη Δευτέρα ο Στέφεν Σάιμπερτ, εκπρόσωπος της καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, ενώ η υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς χαρακτήρισε τα πειράματα «απαίσια» και δήλωσε σοκαρισμένη από το γεγονός ότι επιστήμονες δέχθηκαν να τα φέρουν εις πέρας.

«Αμερικανοί ερευνητές ήθελαν να πραγματοποιήσουν αυτές τις δοκιμές σε ανθρώπους εθελοντές», εξήγησε. «Απάντησα τότε ότι δεν αυτό δεν μπορώ να το επιτρέψω και αποφασίσθηκε οι δοκιμές να γίνουν σε πιθήκους», πρόσθεσε.

Από την πλευρά τους πάντως και Daimler και BMW πήραν αποστάσεις από το γεγονός. «Πιστεύουμε ότι η χρησιμοποίηση ζώων για αυτή την μελέτη ήταν περιττή και απεχθής. Σαφώς και είμαστε αποστασιoποιημένοι από αυτή την έρευνα» δήλωσε η Daimler, ενώ η BMW τόνισε ότι δεν έχει πάρει μέρος στον σχεδιασμό και τις μεθόδους των δοκιμών.

«Αναδρομικά, αυτή μελέτη δεν έπρεπε να έχει γίνει ποτέ, είτε πρόκειται για ανθρώπους, είτε πρόκειται για πιθήκους. Αυτό που συνέβη δεν έπρεπε να έχει συμβεί ποτέ, λυπάμαι πραγματικά», δήλωσε ο Τόμας Στεγκ, ο οποίος είχε χρηματίσει εκπρόσωπος του καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ.

«Αυτά τα πειράματα σε πιθήκους ή ακόμα και σε ανθρώπους δεν δικαιολογούνται υπό καμία ηθική έννοια και εγείρουν πολλά κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τα πρόσωπα που βρίσκονται πίσω από αυτά τα πειράματα» επισήμανε ο εκπρόσωπος τύπου της γερμανικής κυβέρνησης Στέφεν Ζάιμπερτ κατά τη διάρκεια της τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων στο Βερολίνο.

«Οι οργανισμοί που εποπτεύουν εκείνους που εξέδωσαν αυτά τα συμβόλαια φέρουν ιδιαίτερη ευθύνη» συμπλήρωσε ο ίδιος.

Όσο για την επιστημονική έρευνα που έγινε στο νοσοκομειακό ινστιτούτο του Ααχεν και κατά την οποία 25 υγιείς άνθρωποι εισέπνευσαν κατά το διάστημα 2013-2014 διοξείδιο του αζώτου (NO2), ο Τόμας Στεγκ δικαιολογήθηκε δίνοντας τη διαβεβαίωση ότι οι εθελοντές εκτέθηκαν σε «πολύ πιο χαμηλά επίπεδα ρύπων από αυτά που έχουν διαπιστωθεί σε πολλούς χώρους εργασίας». Κανένας από αυτούς δεν είχε επιπτώσεις», πρόσθεσε.

Στο τέλος του 2015, ο όμιλος Volkswagen παραδέχθηκε ότι είχε εξοπλίσει 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα ντίζελ με λογισμικό που παραποιούσε τα αποτελέσματα των ελέγχων εκπομπών καυσαερίων αποκρύπτοντας εκπομπές οξειδίου του αζώτου που βρίσκονταν σε επίπεδο έως και 40 φορές υψηλότερο από τα επιτρεπόμενα όρια.

Ολλανδικός Τύπος: Δοκιμές εκπομπής καυσαερίων σε ανθρώπους και ζώα γίνονται «εδώ και χρόνια» στην Ολλανδία

Δοκιμές για να μετρηθούν οι επιπτώσεις από την έκθεση στα καυσαέρια πραγματοποιούνται «εδώ και χρόνια» στην Ολλανδία σε ανθρώπους και ζώα, αποκάλυψαν σήμερα στον Τύπο ολλανδοί επιστήμονες, χαρακτηρίζοντας το σκάνδαλο γύρω από τους γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων «τρικυμία μέσα σ′ ένα ποτήρι νερό».

Στη διάρκεια ενός πειράματος που έγινε το 2006, εθελοντές εκτέθηκαν στις αραιωμένες εκπομπές ενός κινητήρα ντίζελ για δύο ώρες το πολύ, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας αναφοράς NRC.

Πρόκειται για καυσαέρια που αναπνέει κανείς καθημερινά σε μια ζωντανή πόλη ή κοντά σ′ έναν αυτοκινητόδρομο, σύμφωνα με τον Φλέμινγκ Κάσεε, τοξικολόγο στο Εθνικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας και Περιβάλλοντος (RIVM), στον οποίο είχε ανατεθεί αυτή η έρευνα και τον οποίο επικαλείται η εφημερίδα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αναταραχή γύρω από το πείραμα στη Γερμανία αποτελεί «τρικυμία μέσα σ′ ένα ποτήρι νερό».

Οι εταιρείες Volkswagen, BMW, Daimler και Bosch βρίσκονται αντιμέτωπες με δύο χωριστές υποθέσεις, οι οποίες όμως αποκαλύφθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα και αμφότερες εμπλέκουν έναν ερευνητικό οργανισμό τον οποίο χρηματοδοτούσαν, τον EUGT, ο οποίος έχει κλείσει εδώ και έναν χρόνο.

Το πρώτο σκάνδαλο, που αποκαλύφθηκε από τους New York Times, αφορά δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν το 2014 στις ΗΠΑ σε δέκα πιθήκους, οι οποίοι παρακολουθούσαν κινούμενα σχέδια ενώ εισέπνεαν τα καυσαέρια ενός Beetle της Volkswagen.

Επίσης ένα νοσοκομειακό ινστιτούτο του Άαχεν (δυτική Γερμανία), κατόπιν παραγγελίας του EUGT, έβαλε το 2013 και 2014 25 υγιείς ανθρώπους να εισπνεύουν διοξείδιο του αζώτου, σε διαφορετικές συγκεντρώσεις, αποκάλυψαν χθες Δευτέρα οι εφημερίδες Stuttgarter Zeitung και Sueddeutche Zeitung.

Στην Ολλανδία, η ερευνήτρια Νικόλ Γιάνσεν διεξήγαγε επίσης για το RIVM από το 2010 ως το 2015 μια μεγάλη έρευνα για την ατμοσφαιρική ρύπανση, εκθέτοντας σε καυσαέρια μια ομάδα εθελοντών κοντά σε πολυσύχναστο αυτοκινητόδρομο και μια άλλη στο κέντρο του Ρότερνταμ (δυτική Ολλανδία).

«Έκανα κι εγώ έρευνα για το RIVM. Μερικές φορές με ποντικούς ή αρουραίους και ναι, μερικές φορές επίσης με ανθρώπους», ανέφερε ο Πάουλ Μπορμ, καθηγητής τοξικολογίας, σύμφωνα με το δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NOS.

Αυτές οι τοξικολογικές έρευνες υπόκεινται σε αυστηρές προδιαγραφές και κάθε πείραμα πρέπει να περάσει από μια επιτροπή ιατρικού και δεοντολογικού ελέγχου, υπογράμμισε ο Κάσεε, σύμφωνα με το NRC. «Οι συμμετέχοντες δεν πρέπει να αρρωσταίνουν εξαιτίας των ερευνών μας».