Η Lancia Stratos ήταν το δίχως άλλο ένα αυτοκίνητο ορόσημο. Προφανώς οι δυνατότητές της ήταν πεπερασμένες και τα μεταγενέστερα rally cars είναι σαφώς ταχύτερα, αυτό όμως που δεν μπορούν όλα να πετύχουν είναι να αφήσουν το στίγμα τους παρά τις επιτυχίες τους στις ειδικές διαδρομές. Αυτή είναι και η κατάρα τους, ενώ τεχνικά μπορούν να γίνουν βελτιώσεις, σε θέματα αισθητικής (ή και αίσθησης), υπάρχει ένα όριο που αδυνατούν να ξεπεράσουν. Έτσι δεκαετίες μετά την αυθεντική Stratos εμφανίζονται concepts που προσπαθούν να κεφαλαιοποιήσουν κάτι από την δόξα της. Αυτό δεν μπορούμε να πούμε πως ισχύει για την Stola 81, αφού ο σχεδιαστικός οίκος από το Τορίνο δεν παρουσίασε κάτι που μοιάζει στην Stratos, πέρα από την γενική φιλοσοφία σχεδιασμού, αλλά το όραμά του για μια μοντέρνα Stratos.

Το μοντέλο παρουσιάστηκε στο σαλόνι του Τορίνο το 2001 και είχε γίνει εξαρχής ξεκάθαρο πως δεν είναι ένα λειτουργικό πρωτότυπο. Δεν γνωρίζω πως λειτουργούν οι σχεδιαστικοί οίκοι αλλά είναι σύνηθες να παρουσιάζουν concepts χωρίς να έχουν κάποιο προφανές όφελος, μα αυτό δεν είναι η τέχνη άλλωστε;

Το ότι δεν είναι λειτουργικό σημαίνει πως δεν μπορώ να σου πω για μηχανικά μέρη και επιδόσεις. Το όνομά του επισήμως είναι S81 και σηματοδοτεί 81 έτη από την ίδρυση της Studiotorino, το 1919 από τον Alfredo Stola. Το εξωτερικό αν και ξεχειλίζει από ιταλικό στυλ δεν θα έλεγα πως είναι όμορφο, τουλάχιστον για τα προσωπικά μου γούστα, το εσωτερικό όμως φαίνεται αρκετά ενδιαφέρον και παντρεύει εξόχως τον φουτουρισμό με την αγωνιστική αίσθηση με τις θέσεις των επιβατών να θυμίζουν πιο πολύ μονοθέσιο παρά συμβατικό (έστω και σπορ) αυτοκίνητο).

Το πρωτότυπο αγοράστηκε από τον Corrado Lopresto, Μιλανέζο αρχιτέκτονα και συλλέκτη και κάνει παρέα στο πρωθύστερο πρωτότυπο του Bertone που είχε συσχετιστεί με την Stratos, την Lancia Sibilo! Κλείνοντας να ευχηθώ το παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλλυ να επιστρέψει στις εποχές που τρέχαν εντυπωσιακά αυτοκίνητα.