Ο CEO του VW Group και η μάχη του στο εσωτερικό του ομίλου

Σχετικά άρθρα

Η εκτελεστική επιτροπή του VW Group θα συνεδριάσει προκειμένου να συζητήσει το αίτημα του CEO του, Herbert Diess, για παράταση του συμβολαίου του. Ο Diess ζήτησε την υποστήριξη της οικογένειας Porsche-Piech, που ελέγχει το 53,3% της Volkswagen AG (VW Group), μέσω της Porsche Automobil Holding SE (Porsche SE), προκειμένου να επεκταθεί η σύμβασή του ως διευθύνων σύμβουλος του VW Group, μια κίνηση που θα χαρακτηριστεί ως ψήφος εμπιστοσύνης στο έργο του ως επικεφαλής του VW Group, θέση που κατέχει από τον Απρίλιο του 2018.

Το τρέχον συμβόλαιο του Diess με το VW Group λήγει το 2023 και τα δημοσιεύματα θέλουν την εκτελεστική επιτροπή του VW Group να συγκαλείται σήμερα, 1η Δεκεμβρίου, με τον Diess να αντιμετωπίζει εδώ και μήνες έντονη αντιπολίτευση από μέλη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας, στις προσπάθειές του να μεταρρυθμίσει την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Εάν οι πιέσεις συνεχιστούν και οι προτάσεις του δεν παίρνουν την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου, τότε ο Diess θα μπορούσε να αλλάξει τη στρατηγική του.

Πριν από έξι μήνες ο Diess έχασε την θέση του CEO της Volkswagen, μετά από εντάσεις που υπήρχαν στο διοικητικό συμβούλιο του VW Group, με τον Diess να προσπαθούσε να πείσει τα υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, που ελέγχουν 9 από τις 19 έδρες του διοικητικού συμβουλίου, να συμφωνήσουν σε νέες περικοπές κόστους και σε άλλα ζητήματα.

Τελικά αναγκάστηκε να ζητήσει συγνώμη από το εποπτικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας, μιας και νωρίτερα κατηγόρησε μέλη του πως ήταν υπεύθυνα για τις διαρροές εμπιστευτικών πληροφοριών στα ΜΜΕ (προβλήματα στο λογισμικό του ID.3 και του Golf), χαρακτηρίζοντας τότε τις διαρροές αυτές ως εγκληματικές.

Όπως παραδέχτηκε ο Diess, τα περιστατικά του περασμένου καλοκαιριού του προκάλεσαν “σκεπτικισμό” σε ό,τι αφορά την ικανότητά του να μεταμορφώσει τη VW. Συγκεκριμένα είπε:

Πρέπει να αποδείξουμε ότι η διακυβέρνηση δουλεύει. Είναι ακόμη δύσκολο να πείσουμε όλους τους μετόχους, να τους πάρουμε μαζί μας; Ναι, επειδή το θέμα είναι περίπλοκο. Είναι πολύ συνδικαλιστικοποιημένο. Υπάρχουν διαφορετικά συμφέροντα μέσα στον όμιλο.

Η εκτελεστική επιτροπή του VW Group διευθύνεται από τον Hans Dieter Potsch και περιλαμβάνει τους Wolfgang Porsche, Hans Michel Piech, Bernd Osterloh και τον πρωθυπουργό της Κάτω Σαξονίας, Stephan Weil.

Η οικογένεια Porsche-Piech συνεχίζει να υποστηρίζει τον Diess,

δήλωσε εκπρόσωπος της Porsche Automobil Holding SE.

Ο Diess έχει στραφεί ανοικτά πλέον κατά των αντιπάλων του εντός της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι δεν τον αφήνουν να προχωρήσει στη ριζική αναδιάρθρωση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σε άρθρο του την περασμένη Παρασκευή στην Handelsblatt, ο Herbert Diess παρομοίασε ξανά τη VW με ένα τάνκερ, σε μια εποχή κατά την οποία η επιβίωση των αυτοκινητοβιομηχανιών εξαρτάται από την γρήγορη υιοθέτηση των νέων δεδομένων στον ηλεκτρισμό και την ψηφιοποίηση.

Όπως έγραψε, η εταιρεία του επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τα συνδικάτα που μερικές φορές έχουν διαφορετικά συμφέροντα από αυτά των μετόχων. Τα συνδικάτα έχουν ξεσηκωθεί με τις περικοπές κόστους που χρειάζονται για να χρηματοδοτηθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ οι μέτοχοι ανησυχούν ότι τα πρόσφατα περιστατικά έχουν αποδυναμώσει την επιρροή που ασκεί ο 62χρονος σήμερα Diess, σε μια εταιρία που είναι σε μεγάλο βαθμό πολιτικοποιημένη.

Όταν ανέλαβα τα καθήκοντά μου στο Wolfsburg [σ.σ: εκεί όπου βρίσκονται τα κεντρικά της VW], είχα αποφασίσει να αλλάξω ριζικά το σύστημα της VW. Αυτό σημαίνει: διάλυση παλαιών, σκληρών δομών και δημιουργία μία εταιρείας πιο ευέλικτης και μοντέρνας. Μαζί με πολλούς συναδέλφους που είχαν το ίδιο όραμα, κατάφερα να το πετύχω σε πολλά μέρη, αλλά όχι όλα, κυρίως όχι στα εταιρικά μας γραφεία στο Wolfsburg,

είπε ο Diess.

Η τελευταία έκκληση για επιτάχυνση της ανανέωσης της VW αντικατοπτρίζει τις προκλήσεις που είχε ο Diess, στην προσπάθεια του να προωθήσει πιο ριζικές μεταρρυθμίσεις. Προσπάθησε να κερδίσει τη στήριξη ορισμένων βασικών μετόχων στις επιλογές του για την κάλυψη κορυφαίων εκτελεστικών θέσεων, εκφράζοντας την αντίθεση του για την αργή πρόοδο που έχει γίνει όσον αφορά την αναδιάρθρωση της δομής του ομίλου και τον στόχο εστίασης στα βασικά brands.

Το σχόλιο σχετικά με τις επίμονες αναποτελεσματικές ενέργειες στα κεντρικά γραφεία της VW συμπίπτει με τα σχόλια που έκανε το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Wolfgang Porsche, που εξέφρασε την απογοήτευση του στους εκπροσώπους των εργαζομένων. Σε μια σπάνια στιγμή της ειλικρίνειας, ο Wolfgang Porsche επέκρινε την επιρροή που ασκούν τα συνδικάτα στην εταιρεία.

Ο Diess συμπλήρωσε πως η διοίκηση της VW “εξαρτάται από τον εσωτερικό ανταγωνισμό, που διαμορφώθηκε από τον Ferdinand Piech“, αναφερόμενος στον αποθανόντα ξάδελφο του Wolfgang Porsche, ο οποίος διαμόρφωσε τον βιομηχανικό γίγαντα από η θέση του προέδρου και CEO, επί δύο δεκαετίες. Υποστήριξε ότι η ιστορία και η εξειδίκευση της εταιρείας στη μηχανική και την κατασκευή παραδοσιακών οχημάτων δεν προστατεύουν τον οργανισμό από τις αναταραχές, τονίζοντας πως “μπορεί να μετατραπεί ακόμη και σε βάρος σε μια εποχή δραματικών αλλαγών“. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε:

Οι αλλαγές που σαρώνουν την αυτοκινητοβιομηχανία θα συμβούν τα επόμενα δέκα χρόνια, με ή χωρίς τη συμμετοχή της Volkswagen.

Ο CEO της εταιρείας πιστεύει ότι πρέπει να κινηθεί επιθετικά στην προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία οι αναλυτές προβλέπουν ότι θα εξελιχθούν σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αλλά το δυναμικό στυλ της διαχείρισης του έχει προκαλέσει αναστάτωση σε όλο τον όμιλο. Ο ίδιος έγινε στέλεχος της VW αποχωρώντας από την BMW πριν από πέντε χρόνια και έθεσε εκτός εταιρείας αρκετά στελέχη κατά την σαρωτική αναδιάρθρωση που πραγματοποίησε το περασμένο καλοκαίρι.

Οι νέες διαμάχες με τα συνδικάτα θα μπορούσαν να εμποδίσουν τις προσπάθειες της VW να ανταγωνιστεί την Tesla, δαπανώντας το ποσό των 73 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα επόμενα πέντε χρόνια, στην ηλεκτροκίνηση, στην υβριδική τεχνολογία και στην ψηφιοποίηση, προκειμένου να προσαρμοστεί στις ραγδαίες αλλαγές που έρχονται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο Diess συγκρούστηκε επανειλημμένα με τα συνδικάτα της VW, τα οποία συχνά υποστηρίζονται από το γερμανικό κράτος της Κάτω Σαξονίας, τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο της εταιρείας με μερίδιο 20%.

O Diess έχει θέσει ως στόχο η κεφαλαιοποίηση της VW να ανέλθει στα 200 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια, υπερδιπλάσια από τα 75,5 δισ. ευρώ που ανέρχεται σήμερα η χρηματιστηριακή αξία της εταιρίας. Γι’αυτό θα επενδύσει 73 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης τεχνολογίας, προκειμένου να εξασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ανταγωνιστεί πρωτοπόρους όπως η Tesla.

Η Toyota έχει χρηματιστηριακή αξία 129,27 δισ, ευρώ, ενώ η Tesla 456,7 δισ. ευρώ. Η VW πούλησε πέρυσι 10,96 εκατ. αυτοκίνητα, τα περισσότερα από κάθε οποιαδήποτε αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, ενώ η Toyota ήρθε δεύτερη με 10,74 εκατομμύρια. Η Tesla πούλησε μόλις 367.500 αυτοκίνητα την ίδια περίοδο.

Οι αναλυτές λένε ότι η Volkswagen είναι λιγότερο αποτελεσματική και έχει υψηλότερο κόστος. Το VW Group είχε 671.205 υπαλλήλους στο τέλος του 2019, σε σύγκριση με τους 359.542 της Toyota και τους 480016 της Tesla.

Ο Diess έχει επανειλημμένα δηλώσει πως το VW Group πρέπει να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές, ώστε να μην καταλήξει σαν την Nokia, την Agfa ή την Kodak.

Πολλά από τα στοιχεία που μας διαφοροποιούσαν, όλη η γνώση μας, οι πραγματικές ικανότητές μας, δεν θα έχουν πλέον τόση σημασία. Αυτό ακριβώς συνέβη στη Nokia, στην Agfa και στην Kodak. Ήξεραν ότι ερχόταν αλλαγές, αλλά παρ’ όλα αυτά δεν μπόρεσαν να αλλάξουν.

Ο Diess λέει πως η μετοχή της VW θα αυξηθεί έως τις αρχές του επόμενου έτους, λέγοντας χαρακτηρισιτκά:

Οι μέτοχοι θα έχουν τις αποδείξεις που θέλουν στις αρχές του επόμενου έτους, όταν ο κόσμος θα δει πως η μετάβαση δουλεύει, ότι μπορούμε να πουλήσουμε τα αυτοκίνητα, ότι υπάρχει ζήτηση, ότι μπορούμε να εκπληρώσουμε τις υποσχέσεις μας.

Ήδη το VW Group έχει καταφέρει να ξεπεράσει την συμμαχία Renault-Nissan και να γίνει η αυτοκινητοβιομηχανία με τις περισσότερες πωλήσεις εξηλεκτρισμένων οχημάτων στη Γηραιά Ήπειρο, ενώ ετοιμάζεται να γίνει και πρώτη στον κόσμο μέσα στα επόμενα ένα με δύο χρόνια. Παράλληλα το ID.3 έγινε το best-seller ηλεκτρικό μοντέλο της Ευρώπης κατά τον Οκτώβριο.

Επιπλέον, ο φετινός στόχος του Diess είναι ο γερμανικός όμιλος, σε μια χρονιά που έχει πληγεί από τον κορωνοϊό, θα συνεχίσει να παρουσιάζει κέρδη προ φόρων, παρότι αυτά μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί κατά 85%. Όπως είπε:

Αν μπορέσουμε να κρατήσουμε την οικονομία ανοιχτή και τα εργοστάσια να δουλεύουν, θα μπορέσουμε λογικά να δώσουμε ένα καλό τελευταίο τρίμηνο. Εν μέσω πανδημίας η VW σημειώνει πρόοδο με την αναδιάρθρωση των εσωτερικών εφοδιαστικών αλυσίδων της και με τη μείωση του κόστους. Είναι όμως αυτό αρκετά γρήγορο για τις κεφαλαιαγορές; Μάλλον όχι, αλλά είναι αρκετά γρήγορο για την VW.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Volkswagen ID.Code Concept

Η Volkswagen στην έκθεση του Πεκίνου παρουσίασε το ID.Code Concept, ένα νέο πρωτότυπο SUV που μας δείχνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία που θα έχουν...

Διέρρευσε η sedan έκδοση του VW Passat, μόνο για την Κίνα

Η ένατη γενιά του VW Passat έκανε το ντεμπούτο της πέρυσι στην Ευρώπη, αποκλειστικά διαθέσιμη ως estate. Ωστόσο, η κινεζική αγορά έχει διαφορετικές προτιμήσεις,...